Vill absolut inte kritisera unga föräldrar. Eget ansvar. Om ni vill ha barn och anser att ni är redo för det och är medvetna om allt ni ger upp, så fint.
MEN jag kan ibland undra varför unga har så bråttom. Varför skaffa barn innan man gått ut skolan (gymnasiet)? Har man inga andra drömmar än att få barn? Jobba och resa runt i världen. Se något annat än den staden man har växt upp i. Lära känna andra människor, se andra kulturer. Utvecklas. Få tid att tänka igenom vad man vill göra med sitt liv. När man är ung är man ju inte bunden någonstans. Livet är så lätt. Varför binda sig så snabbt?
Jag tror att om man är ung föräldrer kommer man vid något tillfälle att ångra att man inte gjorde dessa saker. Man bor kvar i samma stad som där man växte upp, umgås med samma människor som man alltid gjort. Pga att man skaffade barn tidigt har man det kanske inte jättebra ekonomiskt (vet att du ville hålla ekonomin utanför, men det är svårt), då man inte jobbat upp en buffert. Därför har man kanske inte möjligheten att ta med barnen på resor (stora som små) och ge dem den glädje som detta innebär. Man kanske tycker att jobbet som man har är tråkigt (oftast inte de mest spännande jobben man får med en gymnasieutbildning eller mindre), men har inga möjligheter att ta ledigt och plugga vidare, då detta inte går ihop ekonomiskt. Man känner sig bunden, blir bitter, barnen drabbas...
Jag tror att unga som vill ha barn ofta inte tänker på vad de missar. De vill så gärna ha barn att de ser inget annat. Förstår inte att man kan vänta ett antal år och ändå ha samma glädje, men ha många fler möjligheter att leva ett lyckligt och innehållsrikt liv. Och framförallt ge sina barn möjlighet till ett innehållsrikt liv.
Det viktigaste är kärleken, men allt blir lite lättare med pengar.