• Maskensmamma

Fördomar sökes!

Ni som har fördomar mot unga (15-24 år) föräldrar, kom med era bästa argument här. Skippa gärna det ekonomiska, de flesta vet nog (hoppas jag iaf) att det självklart är en fördel att ha en stabil ekonomi som grund. Nu utgår vi från att den unga föräldern arbetar eller studerar och får in pengar utan socialens eller föräldrarnas hjälp.
    Så... Kom med något bra nu!
    =)

• Svar på tråden Fördomar sökes!
  • Tonx
    pezz skrev 2007-12-10 14:55:40 följande:
    1. så har jag inte hört någon som har fördomar angående vårat val att föda barn tidigt om det är det ni tycker, sjlv tycker jag att det är en lagom ålder. eftersom att jag och min man har varit tillsammans i lite mer än 6 år, har fast jobb båda 2 körkort båda 2 har köpt en lägenhet och har bil. alla jag känner har faktiskit sagt att vi skaffar barn i rätt tid och inga fördommar. dom som jag menar som e äldre och skaffar barn som jag har fördommar mot är dom över 40 och det är inte för att jag är yngre själv, har oxå fördommar om dom som skaffar barn under 20 men flera mot dom som är äldre.
    Nu menade jag inget illa mot dig, utan generellt
    Här på FL har många unga skrivit riktigt elaka saker.
    Jag har kikat i 40+ forumet några gånger, och där har jag sett inlägg från unga som fått kaffet att sätta sig i vrångstrupen vissa gånger.
  • pezz
    Tonx skrev 2007-12-10 14:58:03 följande:
    Nu menade jag inget illa mot dig, utan generellt Här på FL har många unga skrivit riktigt elaka saker.Jag har kikat i 40+ forumet några gånger, och där har jag sett inlägg från unga som fått kaffet att sätta sig i vrångstrupen vissa gånger.
    ok. jag ser faktist inte mig själv som en ung mamma, men det beror ju kanske oxå på hur man är i beteendet. fast jag ser nog folk under 20 som unga
  • Maskensmamma

Tack för fördomarna! =)
    Tänk på att meningen med tråden INTE är att bråka om hurvida en ung förälder kan klara av sina/sitt barn. jag vill bara ha fördomarna.. Tjafsen kan vi ta i en annan tråd. =)

Någon mer som vill dela med sig??

• Sennaboo

Vill absolut inte kritisera unga föräldrar. Eget ansvar. Om ni vill ha barn och anser att ni är redo för det och är medvetna om allt ni ger upp, så fint.

MEN jag kan ibland undra varför unga har så bråttom. Varför skaffa barn innan man gått ut skolan (gymnasiet)? Har man inga andra drömmar än att få barn? Jobba och resa runt i världen. Se något annat än den staden man har växt upp i. Lära känna andra människor, se andra kulturer. Utvecklas. Få tid att tänka igenom vad man vill göra med sitt liv. När man är ung är man ju inte bunden någonstans. Livet är så lätt. Varför binda sig så snabbt?

Jag tror att om man är ung föräldrer kommer man vid något tillfälle att ångra att man inte gjorde dessa saker. Man bor kvar i samma stad som där man växte upp, umgås med samma människor som man alltid gjort. Pga att man skaffade barn tidigt har man det kanske inte jättebra ekonomiskt (vet att du ville hålla ekonomin utanför, men det är svårt), då man inte jobbat upp en buffert. Därför har man kanske inte möjligheten att ta med barnen på resor (stora som små) och ge dem den glädje som detta innebär. Man kanske tycker att jobbet som man har är tråkigt (oftast inte de mest spännande jobben man får med en gymnasieutbildning eller mindre), men har inga möjligheter att ta ledigt och plugga vidare, då detta inte går ihop ekonomiskt. Man känner sig bunden, blir bitter, barnen drabbas...

Jag tror att unga som vill ha barn ofta inte tänker på vad de missar. De vill så gärna ha barn att de ser inget annat. Förstår inte att man kan vänta ett antal år och ändå ha samma glädje, men ha många fler möjligheter att leva ett lyckligt och innehållsrikt liv. Och framförallt ge sina barn möjlighet till ett innehållsrikt liv.

Det viktigaste är kärleken, men allt blir lite lättare med pengar.

• Maijlo

"Alla unga mammor är bra föräldrar"
    Det har jag själv läst här på effell så då är det väl sant? *ironisk*

• pezz
    Sennaboo skrev 2007-12-10 15:33:56 följande:
    Vill absolut inte kritisera unga föräldrar. Eget ansvar. Om ni vill ha barn och anser att ni är redo för det och är medvetna om allt ni ger upp, så fint.MEN jag kan ibland undra varför unga har så bråttom. Varför skaffa barn innan man gått ut skolan (gymnasiet)? Har man inga andra drömmar än att få barn? Jobba och resa runt i världen. Se något annat än den staden man har växt upp i. Lära känna andra människor, se andra kulturer. Utvecklas. Få tid att tänka igenom vad man vill göra med sitt liv. När man är ung är man ju inte bunden någonstans. Livet är så lätt. Varför binda sig så snabbt? Jag tror att om man är ung föräldrer kommer man vid något tillfälle att ångra att man inte gjorde dessa saker. Man bor kvar i samma stad som där man växte upp, umgås med samma människor som man alltid gjort. Pga att man skaffade barn tidigt har man det kanske inte jättebra ekonomiskt (vet att du ville hålla ekonomin utanför, men det är svårt), då man inte jobbat upp en buffert. Därför har man kanske inte möjligheten att ta med barnen på resor (stora som små) och ge dem den glädje som detta innebär. Man kanske tycker att jobbet som man har är tråkigt (oftast inte de mest spännande jobben man får med en gymnasieutbildning eller mindre), men har inga möjligheter att ta ledigt och plugga vidare, då detta inte går ihop ekonomiskt. Man känner sig bunden, blir bitter, barnen drabbas... Jag tror att unga som vill ha barn ofta inte tänker på vad de missar. De vill så gärna ha barn att de ser inget annat. Förstår inte att man kan vänta ett antal år och ändå ha samma glädje, men ha många fler möjligheter att leva ett lyckligt och innehållsrikt liv. Och framförallt ge sina barn möjlighet till ett innehållsrikt liv. Det viktigaste är kärleken, men allt blir lite lättare med pengar.
    håller med där men sen e det oxå så att riktigt unga mammor är oftast ensamstående för att pappan inte är redo att ha barn då och så. jag säger inte att äldre aldrig är ensamstående men det är flera yngre som väljer att behålla varken om pappan vill eller inte.
  • EJN
    Maijlo skrev 2007-12-10 15:36:46 följande:
    "Alla unga mammor är bra föräldrar"Det har jag själv läst här på effell så då är det väl sant? *ironisk*
    Ja, står det här måste det ju vara sant!
    Hi hi hi.

Ungdomar är egotrippade, har dålig självkänsla och lite självdistans. Inga bra föräldraegenskaper.
    Vad tycks om den fördomen?
  • Tonx
    Sennaboo skrev 2007-12-10 15:33:56 följande:
    Vill absolut inte kritisera unga föräldrar. Eget ansvar. Om ni vill ha barn och anser att ni är redo för det och är medvetna om allt ni ger upp, så fint.MEN jag kan ibland undra varför unga har så bråttom. Varför skaffa barn innan man gått ut skolan (gymnasiet)? Har man inga andra drömmar än att få barn? Jobba och resa runt i världen. Se något annat än den staden man har växt upp i. Lära känna andra människor, se andra kulturer. Utvecklas. Få tid att tänka igenom vad man vill göra med sitt liv. När man är ung är man ju inte bunden någonstans. Livet är så lätt. Varför binda sig så snabbt? Jag tror att om man är ung föräldrer kommer man vid något tillfälle att ångra att man inte gjorde dessa saker. Man bor kvar i samma stad som där man växte upp, umgås med samma människor som man alltid gjort. Pga att man skaffade barn tidigt har man det kanske inte jättebra ekonomiskt (vet att du ville hålla ekonomin utanför, men det är svårt), då man inte jobbat upp en buffert. Därför har man kanske inte möjligheten att ta med barnen på resor (stora som små) och ge dem den glädje som detta innebär. Man kanske tycker att jobbet som man har är tråkigt (oftast inte de mest spännande jobben man får med en gymnasieutbildning eller mindre), men har inga möjligheter att ta ledigt och plugga vidare, då detta inte går ihop ekonomiskt. Man känner sig bunden, blir bitter, barnen drabbas... Jag tror att unga som vill ha barn ofta inte tänker på vad de missar. De vill så gärna ha barn att de ser inget annat. Förstår inte att man kan vänta ett antal år och ändå ha samma glädje, men ha många fler möjligheter att leva ett lyckligt och innehållsrikt liv. Och framförallt ge sina barn möjlighet till ett innehållsrikt liv. Det viktigaste är kärleken, men allt blir lite lättare med pengar.
    Minns dock att barn inte är ett hinder för personlig utveckling, inte som jag ser det iallafall.
  • pezz
    Tonx skrev 2007-12-10 15:59:39 följande:
    Minns dock att barn inte är ett hinder för personlig utveckling, inte som jag ser det iallafall.
    om man vill gå ut på krogen varje helg och kanske på lill lördag så skulle jag se det som ett hinder för skaffar man barn så ska man inte ha barnvakt varje helg tycker jag
  • Tonx
    pezz skrev 2007-12-10 16:03:48 följande:
    om man vill gå ut på krogen varje helg och kanske på lill lördag så skulle jag se det som ett hinder för skaffar man barn så ska man inte ha barnvakt varje helg tycker jag
    Ehm, nu räknar jag inte supande som personlig utveckling direkt.
Svar på tråden Fördomar sökes!