Inlägg från: Emeraldy |Visa alla inlägg
  • Emeraldy

Mina goa vänner!

Annika: Jag jobbar ju också bara 75% och det lät så bra från början, men jag inser att jag inte kommer kunna hämta så tidigt i alla fall Nu kommer ju Moa och jag vara lediga en dag iofs, det får jag ju komma ihåg, och glädjas åt... Du har väl rätt i att man kommer in i det, men jag är verkligen rädd för hur det ska bli. Jag trivs inte när livet bara är ett enda stort stressmoln

Nu har jag suttit och gjort klart Moas collage till dagis. Det var inte det lättaste att få plats med personer från 4 olika familjer + Magnus och mig Jag vill ju inte utesluta nån heller! Nåja, det får duga.
    Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den.
  • Emeraldy

Hej allihop

Annika:
    Jag har inte den boken, tyvärr, så du får hoppas att Sofia kan rota fram den

Annica:
    Jag har aldrig gjort högskoleprovet och kom ju in ändå på Lärarutbildningen, så visst går det, men jag tror att det är bra att ha gjort det!

Svenska 2 för mig betyder Svenska som andra språk, alltså svenska för invandrare, men det kan knappast vara det som avses. Borde betyda Svenska B.

Ikväll lyxade vi lite och gick ut och käkade på Balder. Sen for vi till några kompisar och våldgästade. Vi har blivit så grymt asociala sista halvåret/året, så det känns som vi håller på att tappa kontakten med alla gamla kompisar

Känns lite trist att vi inte kan följa med på lördag, det hade varit skoj. Magnus och jag har inte varit på bio tillsammans sen Moa föddes Sist jag var på bio överhuvudtaget såg jag Ocean´s 13, och det var väl med er för evigheter sen?? På lördag ska jag först jobba på Sagolika och sen ska vi fira en 30-åring. Då kommer vi träffa en stor del av alla bortglömda kompisar så det kan ju vara bra

Imorgon är jag ledig så då ska jag följa med till Matrisen. Det ska bli skoj I fortsättningen kommer ju Moa vara hemma med mig på onsdagar, men eftersom vi fortfarande skolar in känns det dumt att vara hemma.

Jag har en kollega som håller på att skola in sin son just nu och som jag förstår det är hon inte alls nöjd av olika anledningar. Det måste ju vara jättejobbigt

• Emeraldy

Ni med barn på dagis: Ungefär hur lång tid tar det för er att lämna på morgonen? Från det att ni kommer dit tills ni går?

Hej förresten

• Emeraldy
    Sussie:
    Lät som en jätteintressant kurs!

Har funderat mycket på det här med språket som ni vet... Annika: När börjar man tycka att ett barn är sen med att prata, så att man kollar upp det? Moa lär sig mer och mer för varje dag som går känns det som, men samtidigt är hon ju mil ifrån era små när det gäller att prata. Men igår sa hon faktiskt: "Titta här, bok" och det är första gången hon har sagt tre ord efter varann. Å andra sidan skulle nog ingen annan än jag och Magnus förstå just ordet "bok" för hon säger typ "boo" men hon höll upp en bok så då antog vi att det var det hon sa

Skönt att höra att lämningarna verkar gå rätt snabbt. Det kommer vara Magnus som lämnar i stort sett jämt eftersom han har flextid på morgonen och betydligt närmare till jobbet. Men han ska ju ut och flänga en massa till Stockholm och Sälen och då måste ju jag lämna. Känns så stressigt när man vet att man har en tid att passa. Men hon verkar ju tycka att dagis är det bästa som finns så det ska nog inte vara nåt bekymmer. Idag ska vi dit efter hon har sovit, för inskolningsläraren skulle på sjukhuset nu på fm. Så idag ska hon få äta mellis där.
  • Emeraldy
    Sofia:
    Jag förstår hur du känner det med Matrisen. Erik har ju bytt avdelning, Riitta jobbar just nu med annat som jag förstått det och Eivor lägger ju största koncentrationen på Moa. Har den nya killen Fredrik börjat än då?

Annika:
    Skönt att höra Egentligen är jag nog inte så orolig eftersom Moa faktiskt pratar en hel del och väldigt tydligt visar vad hon vill och förstår allt vi säger. Det är nog mer som det var med gåendet; att jag funderar lite när jag märker att andra barn kan så mycket mer.

Innerst inne handlar det nog iofs lite om oro när jag tänker efter. Moa har ju varit sen med mycket, förutom det finmotoriska, och som lärare vet jag ju hur hur väldigt tufft barn har det, som har det svårt i skolan. Därför är jag väl lite rädd att hon ska fortsätta vara "sen" och få svårigheter i skolan.

Vi ska till sjukhuset och träffa hennes läkare nästa vecka och det brukar alltid vara skönt för mig, för hon är så otroligt fantastisk och peppande.
  • Emeraldy

Angående namn så vet nog inte Moa ett enda namn! Inte bara det att hon inte kan säga det, hon VET nog inte att folk heter nånting (förutom kompisar och så då). Men mormor, farmor, mamma och pappa osv heter nog just det i hennes värld. Enda gången vi säger namn är ibland när vi ska skilja morfar Mats och morfar Kurt åt.

• Emeraldy
    Annika:
    Skönt att du finns ibland T ex är det ju en lättnad för mig att höra att det inte behöver finnas nåt direkt samband med hur de utvecklas nu och hur det ska gå för dem i skolan sen. Jag har ju alltid haft det väldigt lätt för mig medan Magnus haft det lite tyngre (fast det handlade nog mest om ointresse) och det är ju självklart så att man hoppas att hon just i det fallet brås på mig

Sofia:
    Självklart kan man ju tycka att man som vikarie borde anstränga sig lite extra. Sen det där med föräldrar och presentera sig, så är det kanske inte alltid så självklart... Igår t ex satt jag i klassrummet och jobbade och så skulle jag gå ut i korridoren och hämta en grej, Då var det massa föräldrar och barn där och jag hade ju ingen aning om vilka föräldrar som hörde till vilka barn och således hörde till min klass. Så jag nickade bara mot de jag såg men jag gick inte fram och hälsade på någon. Där tänkte jag lite tvärtom gentemot dig; att föräldrarna såg ju vilket klassrum jag kom ut ifrån och hörde de till mina elever kunde DE ha gått fram och hälsat
  • Emeraldy

Hihi, vad roligt det kan bli med alla tokiga ord

I eftermiddag har vi varit på Matrisen. Moa fick vara själv utan oss hela tiden för vi hade fullt upp med att sy klart den där förbaskade dockan Imorgon ska Magnus bara lämna henne och sen fara därifrån, men det blir fortfarande bara på förmiddagen. Först på måndag ska hon äta och sova där. Vi tror nog att hon hade klarat det nästan på en gång, men vi litar ju på förskolepersonalen De gör så mycket fint där tycker jag. Idag satt massa foton på Moa uppe på väggarna och jag fick bläddra lite i pärmarna som de har till varje barn där de sätter in foton och teckningar och liknande. Jag har förstått att det är Riitta som är drivkraften bakom, jättefint och roligt för oss som föräldrar

Det märks verkligen hur otroligt roligt Moa tycker det är på förskolan! Hon har fullt upp med att leka med allting och det lyser verkligen i ögonen på henne. Idag sprang hon och Viktor och en till liten tjej omkring i korridoren och skratten bara ekade. Så härligt att se Som vanligt blev hon skitförbannad när vi skulle hem, men det gick över rätt snabbt som tur är.

• Emeraldy

Aaaaargh, vilken skitdag det har varit idag Skrikandes 15 stycken 8-åringar bortskänkes...

Agneta: Förstår att det börjar kännas tungt med det mesta nu. Men tiden går fort, snart har du din lilla bebbe som belöning

Jag är också en skitkass lekmamma, men som tur är brukar Moa kunna roa sig hyfsat bra själv. Tyvärr tycker jag dock att hon blir sämre och sämre på det, eller hon kräver mer och mer att vi ska leka med henne.

Annica: Spännande att sätta sig på skolbänken igen Jag känner ju fortfarande att jag vill bort från skolvärlden så till slut måste jag kanske börja plugga igen jag med...

Här bäddas sängen varje dag, med nåt enstaka undantag. Det är ju aldrig nån som ser vårt sovrum men jag trivs verkligen inte hemma om det är stökigt och för mig känns det stökigt om sängen är obäddad. Det är nåt jag kommer må dåligt över nu när vi ska jobba båda två; vårt hem kommer förfalla

Haha, Sofia, jag skulle också vilja ha en gigantisk säng Magnus ligger jag gärna nära så vore det bara vi skulle ju vår 180-säng räcka hur lugnt som helst. Men med fröken elvisp som sparkas och har sig skulle det vara skönt med en större säng.

Svar på tråden Mina goa vänner!