• Anonym (velig...)

Underlivet efter förlossning.

Denna fråga vill jag rikta till både män o kvinnor.

Jag är 24 år o gravid med vårt första barn. Är otroligt rädd för förlossningen o hur sargat mitt underliv kommer bli efter den... Funderar allvarligt på snitt. Har pratat med en Aurora-barnmorska o fått reda på en del, o nu känner jag mig ganska rädd för att bli snittad också, det var jag aldrig förr... Så jag håller på att väga konsekvenserna efter vaginal förlossning mot desamma efter ett snitt.

Nu undrar jag: Hur upplever Ni att Ert underliv förändrats efter förlossningen? Både utseendemässigt o hur det känns? Är sexlivet detsamma som innan? Jag har rätt fylliga inre blygdläppar, o är rädd att de ska bli sladdriga o hemska efteråt. Jag vill gärna höra mäns syn på saken också... Ärligt, gillade Ni Er kvinnas underliv bättre innan hon födde barn? Märker Ni stora skillnader?

Det är en ytlig fråga (därför är jag anonym! ), men vad känns mest "störande" sexuellt: Ett litet ärr på magen, eller de förändringar i underlivet som följer med en vaginal förlossning?

Ärliga svar nu! De "korrekta" har jag redan i huvudet!

• Svar på tråden Underlivet efter förlossning.
  • Anonym

Hej!

Jag har fött två barn vaginalt.
    Efter första förlossningen var jag ganska ledsen över hur mitt underliv såg ut. Det var som att öppningen blivit bredare och ngt putade ut. Jag var livrädd att föda barn nr 2 - jag menar hur illa skulle det inte bli då??
    Jag gjorde tusentals (känns det som) knipövningar under graviditet nr 2 och efter förlossningen och idag ser jag exakt, i stort sett, ut som innan graviditet nr 1.

• Anonym

Mitt underliv ser likadant ut, fick barn för 16 månader sen. Har gjort några få knipövningar, men jag hade sex 2 veckor efter förlossningen och han sa att det kändes likadant. Och dem jag har haft sex med efter(är ibnte tillsammans med pappan längre) har sagtb att jag är trång och skön.

• Miim

Jag måste säga att sexlivet blivit BÄTTRE sedan vi fick barn!
    Visst att jag kände mig "stor" just efter första förlossningen, men det tränade jag snabbt bort med knipövningar (som man endå ska göra även om du snittas). Första förlossningen fick jag en lite ytlig bristning som syddes med ett stygn och jag har verkligen inte märkt av det efterråt. Den här gången (födde 4/11) sprack jag inget alls och känner mig nu 6 veckor senare helt normal!
    Hur ser jag ut? tja - ingen aning faktiskt! det är massor av år sedan jag tittade efter...
    Nu vet jag att rädsla inte är en rationell känsla men jag måste säga att föda vaginalt är det häftigaste man kan göra, och absolut inget man behöver vara rädd för! (läs förlossningsberättelsen i bloggen)

• Valkyriah

Jag sprack mycket och fick ett flertal bristningar,men det verkar som att den som sydde mig gjorde ett utmärkt jobb.

Ser likadan ut och både jag och sambon upplever mig nästan som trängre nu,kanske beror det på att man nu är mer medveten om att slidan faktiskt är en muskel?.

Innerst inne är vi alla hårdrockare
  • Anonym (velig...)

Tack för snabba svar tjejer! Det verkar ju inte vara döden för sexlivet att föda barn om man läser Era inlägg i a f..!

• Miim

Nej själva förlossningen är inte det som hämmar sexlivet...
    Däremot kan två barn, en tvååring och en nyfödd ge en förödande effekt på samlivet

• Anonym (ritsch)

Jag sprack rejält, fick tom. en partiell sfinkterruptur (sprack i ringmuskeln kring anus). Jag såg ut som ett korsstygnsbroderi i underlivet och fick gå på flera läkarkontroller för att kolla att allt läkt som det ska. När alla stygn försvunnit gick det bra att ha sex igen, fast det gjorde lite ont.

Min stora skillnad var amningen. När jag slutade amma kom LUSTEN tillbaka igen och då, då var det precis som vanligt Min man säger att han inte känner någon skillnad.

• Anonym (ritsch)

Anonym (ritsch) skrev 2007-12-12 14:34:05 följande:

När alla stygn försvunnit gick det bra att ha sex igen, fast det gjorde lite ont.
    Vill bara lägga till, det gjorde lite ont första gångerna innan hudvecket var "bortnött"
  • Anonym (no problem)

Jag fick mitt barn för 3 månader och tycker mitt underliv ser ut som innan, sambon märkte ingen skillnad när vi hade sex första gången heller....(då frågade jag han)

2 jag känner som fått kejsarsnitt och haft jättemycket problem efteråt....så jag rekommenderar vanligt .....

• Anonym (velig...)

Anonym (ritch):

Tack för Ditt svar! Vet Du hur det kommer sig att Du sprack så mkt..? Finns det något sätt att ta reda på om man kommer att spricka mkt, eller om man ser ut att komma klara sig rätt lindrigt undan..?

Miim: Haha! Kan tänka mig att det finns annat som kan hämma sexlivet ändå! Men det känns på nå´t sätt bättre att det inte är ens förstörda underliv som är orsaken!

Svar på tråden Underlivet efter förlossning.