• Anonym (velig...)

Underlivet efter förlossning.

Denna fråga vill jag rikta till både män o kvinnor.

Jag är 24 år o gravid med vårt första barn. Är otroligt rädd för förlossningen o hur sargat mitt underliv kommer bli efter den... Funderar allvarligt på snitt. Har pratat med en Aurora-barnmorska o fått reda på en del, o nu känner jag mig ganska rädd för att bli snittad också, det var jag aldrig förr... Så jag håller på att väga konsekvenserna efter vaginal förlossning mot desamma efter ett snitt.

Nu undrar jag: Hur upplever Ni att Ert underliv förändrats efter förlossningen? Både utseendemässigt o hur det känns? Är sexlivet detsamma som innan? Jag har rätt fylliga inre blygdläppar, o är rädd att de ska bli sladdriga o hemska efteråt. Jag vill gärna höra mäns syn på saken också... Ärligt, gillade Ni Er kvinnas underliv bättre innan hon födde barn? Märker Ni stora skillnader?

Det är en ytlig fråga (därför är jag anonym! ), men vad känns mest "störande" sexuellt: Ett litet ärr på magen, eller de förändringar i underlivet som följer med en vaginal förlossning?

Ärliga svar nu! De "korrekta" har jag redan i huvudet!

• Svar på tråden Underlivet efter förlossning.
  • Anonym (trasig)

Hej, jag tycker att jag är lika attraktiv som innan men tänker nog lite mer på hur jag ser ut när han är där nere och grottar ... Jag tror inte att det är blygdläpparna som ändrats nåt utan det är nog mer själva hålet. Förut var det ju bara en liten ring men nu ser den rätt stor och slapp ut (fast den tydligen inte är det enligt gubben ). Lite svårt att förklara. Sen eftersom jag sprack så mycket (de hann inte klippa mig) så fick de sy bäst det gick antar jag och det bidrog till att det blev lite extra veck pga ärren, eller hur jag ska säga. Men måste ju oxå tillägga att jag inte ser onormal ut! Det är som sagt mest jag som är "kritisk" eftersom jag kommer ihåg hur jag såg ut innan...
    Det är absolut inte min mening att skrämma upp dig. Kram!

Anonym (velig...) skrev 2007-12-12 15:08:16 följande:

Anonym (trasig): Tack för ett inlägg från "andra sidan"..! Du upplever alltså att Du inte känner Dig lika attraktiv nu som innan..? Verkar det som att Din man upplever det likadant? (Man behöver ju trots allt inte tända på sig själv!)Vad är det för extrahud Du märker av? Är det blygdläparna som blivit "flikiga" eller var kommer den ifrån? Jag är jätterädd för det där att bli "söndertrasad"...
  • Anonym (ritsch)

Anonym (velig...) skrev 2007-12-12 14:39:57 följande:

Anonym (ritch):Tack för Ditt svar! Vet Du hur det kommer sig att Du sprack så mkt..? Finns det något sätt att ta reda på om man kommer att spricka mkt, eller om man ser ut att komma klara sig rätt lindrigt undan..?
    Mitt barn vägde nästan 4,5 kg och hade ett huvudmått som låg nästan 2 SD över det normala så det var ju mycket som skulle ut så att säga

Appropå krystvärkar så hade jag inga, skulle jag ha väntat på dem hade jag legat där fortfarande, två år senare Förlossningen tog 1,5 dygn så det gick ju inte för fort i alla fall
  • Anonym

nä det ska du inte oroa dig över. efter att jag fött min dotter så var jag på en efterkontroll och barnmorskan sa att det inte äns märktes att jag har fött barn för att jag såg jätte fin ut

• Anonym (velig...)

Någon som vet var man kan se statistik över komplikationer både efter vaginala förlossningar o efter snitt..?

• Neko

Jag tänker såhär: ett stort fult ärr på magen (om man har otur) eller kanske någon liten skillnad på underlivet, fast kanske ingen alls :)

Jag födde vaginalt.

Hur upplever Ni att Ert underliv förändrats efter förlossningen? Både utseendemässigt o hur det känns?

Utseendemässigt precis likadant men det tog typ ett halvår innan det såg likadant ut igen. Direkt efteråt (typ dagen efter) så såg det ganska konstigt ut, ena inre blygdläppen hade liksom svullnat upp och gick ända bak.
    Det känns nästan likadant också, fast jag hade vestibulit innan och det försvann med förlossningen :) Blev dock sydd invändigt så i de ställningar som trycker mycket åt vänster så kan det svida till litegrann ibland. Annars är det likadant :)

Är sexlivet detsamma som innan?
    Det är mycket bättre :D Mer sexlust och sex är skönare.

Jag har rätt fylliga inre blygdläppar, o är rädd att de ska bli sladdriga o hemska efteråt.
    Jag har också stora och har inte märkt någon skillnad. Har dock hört att det är mindre risk att spricka mycket om man har stora.

Jag vill gärna höra mäns syn på saken också... Ärligt, gillade Ni Er kvinnas underliv bättre innan hon födde barn? Märker Ni stora skillnader?
    Tror inte att han märker någon skillnad, han har inte sagt något iaf. Jag är absolut inte mindre tight heller utan det är samma eller mer, trots inga knip alls.

• Anonym (velig...)

Tack för Ditt utförliga svar Neko!

• Emeliela

Mitt ser likadant ut som innan skulle jag vilja säga.. Iofs sprack jag ingenting men jag tror ändå att det inte hade spelat så stor roll, är inge "sargad" eller nåt sånt..
    Det är 1 månad sendan jag födde min son och sexlivet är som innan.. frågade sambon om jag kändes slappare men nej, tydligen inte.. Och han sa inte det bara för "att vara snäll" utan min sambo fungerar så att han är ärlig om sånt..

• Anonym (nyligen)

Jag födde barn för drygt en månad sedan. Jag gick inte sönder något och jag tycker att jag ser ut nu precis som innan. (min man håller med och säger att det känns som innan oxå!)
    Klart underlivet var både lite svullet och ömt några dagar efter förlossningen men det vore ju konstigt annars.

Jag har alltid haft förlossningsskräck och tänkte på ks som ett "lättare" alternativ, men vågade till slut både bli gravid och föda barn vaginalt ändå. Detta efter att jag fått en annan synvinkel på vad ks är.. Man kallar det ju alltid snitt och då låter det så "litet och enkelt". Faktum är ju att det är en stor bukoperation som inte är nåt som går obemärkt förbi. Det tar ju flera veckor innan kroppen är ok igen efter ks. Medan vid en vaginal förlossning så kanske man känner av det i ca en vecka, sen känns kroppen som vanligt igen. Och då är det ju bara att invänta att blödningen upphör så kan man ju leva som vanligt igen.
    Kanske kan var värt att ta i beaktande det oxå.

Lycka till!

• Anonym

Ser & märker ingen skillnad efter 3 förlossningar! Inte spruckit mkt heller iof.. 2 små stygn utvändigt med det första barnet & inget med resten. Haft 3 snabba lätta förlossningar. Min man säger att han inte märker skillnad heller , eller så minns han väll inte =)

• Anonym (blä)

min dotters pappa så att han inte kände någon skillnad, men jag känner mig mycket slappare:( fattar inte riktigt dom där knip övningarna? har haft sex med en annan kille efter mitt ex ( pappan) å honom har jag inte vågat fråga, men jag antar att han inte tyckte det va så skönt för han ville ha analsex istället men det ville inte jag, då frågade han mig om det va inne? när den var det, kände mig så dum å otillräcklig!! det e juh som om jag skulle fråga en kille om han va inne när han va det?!! å jag har ett barn å sprack inget

Svar på tråden Underlivet efter förlossning.