• Anonym (velig...)

Underlivet efter förlossning.

Denna fråga vill jag rikta till både män o kvinnor.

Jag är 24 år o gravid med vårt första barn. Är otroligt rädd för förlossningen o hur sargat mitt underliv kommer bli efter den... Funderar allvarligt på snitt. Har pratat med en Aurora-barnmorska o fått reda på en del, o nu känner jag mig ganska rädd för att bli snittad också, det var jag aldrig förr... Så jag håller på att väga konsekvenserna efter vaginal förlossning mot desamma efter ett snitt.

Nu undrar jag: Hur upplever Ni att Ert underliv förändrats efter förlossningen? Både utseendemässigt o hur det känns? Är sexlivet detsamma som innan? Jag har rätt fylliga inre blygdläppar, o är rädd att de ska bli sladdriga o hemska efteråt. Jag vill gärna höra mäns syn på saken också... Ärligt, gillade Ni Er kvinnas underliv bättre innan hon födde barn? Märker Ni stora skillnader?

Det är en ytlig fråga (därför är jag anonym! ), men vad känns mest "störande" sexuellt: Ett litet ärr på magen, eller de förändringar i underlivet som följer med en vaginal förlossning?

Ärliga svar nu! De "korrekta" har jag redan i huvudet!

• Svar på tråden Underlivet efter förlossning.
  • Anonym (..vet!)

Jag vet hur du känner/tänker gjorde jag också innan jag födde mitt första barn..nu har jag fött 3 st och skulle aldrig välja ett snitt framför en vanlig vaginal förlossning. Av väldigt många orsaker! Den främsta är väl att det anses vara det säkraste sättet för ditt barn att komma till världen på..(om inga andra kompl finns)

Kan säga att mitt underliv ser stort sett likadant ut som innan jag födde barn! Jag kan dock uppleva att jag inte känns lika "trång" som jag var innan jag födde barn, men tror mest att det beror på att jag slarvat med knipövningarna. Men det är ju aldrig försent att börja heller Min man säger att han inte märkt nån skillnad, så det är väl mest jag som upplever detta (och eftersom han fortfarande "kommer för tidigt" får jag väl tro på honom..i alla fall är han inte mindre tänd på mig, hursomhelst!

Det du säger att du "svullnat", går tillbaka efter att du fött barn. Det har med graviditeten att göra. Underlivet (eller blygdläpparna rättare sagt) kan även ändra färg, o bli tex lilafärgat..min sista graviditet blev så, svullet och lila - kändes inge häftigt alls, men som sagt det försvinner efter att du fött barn!

Jag hade många sådana tankar som du, när jag väntade mitt första barn. Tror inte man är lika "medveten" om hur stort det hela faktiskt är, det här med att få och föda fram ett baarn..när du är gravid med ditt andra barn kommer du att förstå vad jag menar hur "STORT" det faktiskt är, så stort att man kan nästan inte förstå det alla gånger!! Andra gången kommer du inte bry dig om ditt underliv lika mycket tror jag.. då kommer du nog ttänka mer på barnet du bär på, och "oroa" dig för att något ska gå snett för BARNETS skull vid förlossn, inte ditt "eget"..

Ja, jag hoppas att jag kunnat hjälpa dig lite iaf! Och att du förstår vad jag menat, inget utav det jag sagt är menat som någon slags pekpinne, bara hur JAG har upplevt det hela..och eftersom jag känner igen mig så i det du tänker nu inför din första förlossning, så tänkte jag att jag ska berätta hur jag har upplevt det! Lycka till hur du än gör..det kommer säkert att lösa sig till det bästa för dig/er KRAM

Visst vet jag att man kan förändras,

• Anonym (velig...)

Anonym (no problem): Vilka besvär har Dina bekanta fått? Vad skönt att det fungerade så bra för Dig!

• Valkyriah
    Anonym (ritsch) skrev 2007-12-12 14:35:04 följande:
    Anonym (ritsch) skrev 2007-12-12 14:34:05 följande: Vill bara lägga till, det gjorde lite ont första gångerna innan hudvecket var "bortnött"
    Samma här.
    Innerst inne är vi alla hårdrockare
  • Anonym (..vet!)

..och en annan sak..håller med om tidigare inlägg att snarare får du/ni ett mkt bättre sexliv efteråt! Kanske för att man kommit närmre varandra på något sätt..man släpper hämningarna lite lättare..dock är barnen många gånger också orsaken till att man inte orkar alla gånger! hihi.. ja morgonsexet är det bästa nuförtiden, då man är någorlunda utvilad och har "krafterna" kvar..sen hur ofta man vaknar före sina barn en annan fråga

• Anonym (no problem)

De haf fått infektion i såret. 1 av den låg på iva (infektionskliniken) i 2 veckor, och var jättedålig. Nära att hon fick blodförgiftning.... Hon kunde inte bära sin tjej på över 3 veckor. Hon är jätteledsen nu att hon inte fick föda normalt ( blev akutsnitt )

Vi tjejer är ju gjorda för att föda barn

• Anonym (trasig)

Hej! Jag ser helt överjävlig ut i underlivet efter min förlossning, tycker jag själv. Ser absolut inte ut som förut, utan tycker det är en massa extrahud lite överallt. Jag sprack massor (som Ritch) och när de sydde ihop mig sydde de ihop för mycket! Så efter 8 månader fick jag opereras om, tack och lov, och nu funkar sexbiten perfekt igen! Mannen säger att han inte känner någon skilland på innan och nu, har alltid varit trång och är det fortfarande. Fast det blir mer "muspruttar" nu än tidigare, haha.

Det är mest utseendet som är helt annorlunda... OM kejsarsnitt varit ett alternativ hade jag nog valt det... För som sagt, tycker tt jag ser helt söndertrasad ut och inte alls fin som förut.

• Anonym (velig...)

Anonym (..vet!):
    Tusen tack för Ditt utömmande inlägg! Kändes bra att läsa! Jag börjar mer o mer luta åt att jag vill föda naturligt, men är helt klart fortfarande livrädd för att gå sönder...

• Anonym (velig...)

Anonym (trasig): Tack för ett inlägg från "andra sidan"..! Du upplever alltså att Du inte känner Dig lika attraktiv nu som innan..? Verkar det som att Din man upplever det likadant? (Man behöver ju trots allt inte tända på sig själv! )
    Vad är det för extrahud Du märker av? Är det blygdläparna som blivit "flikiga" eller var kommer den ifrån? Jag är jätterädd för det där att bli "söndertrasad"...

• Anonym (..vet!)

..ett bra tips till dig när/om du vill föda naturligt..det du ska UNDVIKA vid en vaginal förlossning, är ATT KRYSTA NÄR DU INTE HAR KRYSTVÄRKAR..inte så lätt att veta såklart vilket som är vilket när du ska föda barn för första gången! Men LYSSNA på bm som ska förlösa dig, hon kommer att säga till när du ska krysta!

De jag känner som har spruckit mkt, har berättat att de krystade när de inte hade krystvärkarna..vad jag förstått är det avgörande för hur mkt man spricker (??)

Vid min första förlossning sprack jag lite lite..2 o 3 gången ingenting alls! Då gjorde jag "ingenting" alltså lät det hela ha sin gång, och väntade på krystvärkarna..att ta det lugnt fram till krystvärkarna, sen sätter du fräs när det väl äe dax..!! Som sagt, lyssna på din bm..LYCKA TILL

• Saandraa

Jag sprack ingenting alls, läkte ihop jättebra, ser ut som innan graviditeten, ( gjorde det ganska omgående ) hade sex 3 veckor efter förlossningen och är nog ännu mer trång nu än innan.. och upplever sexet bättre

(¯`♥.¸(¯`♥.¸ Isadora ¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
Svar på tråden Underlivet efter förlossning.