• Anonym (velig...)

Underlivet efter förlossning.

Denna fråga vill jag rikta till både män o kvinnor.

Jag är 24 år o gravid med vårt första barn. Är otroligt rädd för förlossningen o hur sargat mitt underliv kommer bli efter den... Funderar allvarligt på snitt. Har pratat med en Aurora-barnmorska o fått reda på en del, o nu känner jag mig ganska rädd för att bli snittad också, det var jag aldrig förr... Så jag håller på att väga konsekvenserna efter vaginal förlossning mot desamma efter ett snitt.

Nu undrar jag: Hur upplever Ni att Ert underliv förändrats efter förlossningen? Både utseendemässigt o hur det känns? Är sexlivet detsamma som innan? Jag har rätt fylliga inre blygdläppar, o är rädd att de ska bli sladdriga o hemska efteråt. Jag vill gärna höra mäns syn på saken också... Ärligt, gillade Ni Er kvinnas underliv bättre innan hon födde barn? Märker Ni stora skillnader?

Det är en ytlig fråga (därför är jag anonym! ), men vad känns mest "störande" sexuellt: Ett litet ärr på magen, eller de förändringar i underlivet som följer med en vaginal förlossning?

Ärliga svar nu! De "korrekta" har jag redan i huvudet!

• Svar på tråden Underlivet efter förlossning.
  • Rocker

Tack TS. Hade jag faktist inte en aning om

• Jillsan80
    Anonym (velig...) skrev 2007-12-22 09:17:25 följande:
    Kul att Ni svarade killar!Rocker: Det inte jag visste innan jag började gräva i det här om kejsarsnitt var att det kan vara så att man tappar känsel i underlivet då med, eftersom att de kan råka kapa nerver ner dit... O det är väl kanske troligare att man råkar göra det så, än att några naturliga bristnigar skulle orsaka samma neurologiska problem..! Så jag tror inte Du behöver oroa Dig! (Är det nu JAG som sitter o skriver! Haha! Detta kanske är bra terapi för mig!?)Jillsan80: Ja, är sexet ändå bättre, så spelar det ju faktiskt ingen roll om det inte ser likadant ut längre eller inte! Vad roligt att det blivit så för Er!
    Vi tycker båda att sexet blivit bättre och är VÄLDIGT glada för d jo Det värsta e att jag blir gravid så himla lätt, nu ahr jag tredje på gång och äldsta kommer då att vara 2,5 år Men sen får det räcka Lycka till!
    *mamma till Bianca f-05 och Felix f-07, bf 1 maj 2008*
  • Anonym

Ingen skillnad till det sämre som jag märker av efter tre vaginala förlossningar. Det jag märker skillnad på är att jag är "känsligare" i underlivet, alltså får mer njutning vid sex. Alltid ett plus
    Sexlivet för övrigt har blivit bättre än innan barnen

• Anonym (ingen fara)

men även om man gör snitt så blir musklerna i underlivet slappare pga tungden av barnet under graviditeten!.

Jag har själv märkt skillnad på min mutta sen jag födde barn(vaginalt) Men jag har köpt knipkulor som jag ska använda mig av.

För min livmodertapp har(fallit ner)lite.Inte så det syns utanpå men man känner det om man sticker in fingret.

Min sambo har inte klagat på sexet efter förlossningen.Snarare tvärtom.Vi har bättre sex efter och jag som nästan aldrig fick orgasm innan får det varje gång nu!.

Visst kändes det lite annorlunda i början men nu är det som vanligt fast bättre!.

Sen finns det ju sätt att träna upp sig igen efter flörlossningen(knipkulor) bara man lägger manken till lite så kan man bli som man var innan efter några veckor. Om man tränar ordentligt!

• Anonym (Nja...)
    Anonym (velig...) skrev 2007-12-22 09:17:25 följande:
    Det inte jag visste innan jag började gräva i det här om kejsarsnitt var att det kan vara så att man tappar känsel i underlivet då med, eftersom att de kan råka kapa nerver ner dit... O det är väl kanske troligare att man råkar göra det så, än att några naturliga bristnigar skulle orsaka samma neurologiska problem..!
    Vet inte om jag tror att SNITT skulle ha större risk att ge känselbortfall i underlivet precis...
    Är själv lite orolig för förlossningen, men tycker samtidigt att det är intressant att INGEN i "real life" tycks prata om långtids-riskerna efter vaginal förlossning såsom att framfall av livmoder nästan alltid sker som en senare-i-livet-komplikation till den vaginala förlossningen! Eller att just sfinkterrupturer och inre vaginala bristningar kan ställa till det...
    KAN menar jag alltså; inte att det GÖR det! Menar bara att i debatten om snitt mot "vanlig" förlossninge tenderas det att BARA prata om risker efter snitt...
    Jag är lite rädd för både vaginal och snitt-förlossning så jag menar inte att vara partisk flr snitt

Ett exempel där jag menar att snitt hade varit en mindre risk för komplikationer både för mamma & barn: Har en vän nu där deras barn enligt läkarna ABSOLUT skulle födas "vanligt" trots att det låg i säte & det var v.34... Resultatet blev att efter MYCKET smärta och jobbigheter DROG de tämligen ut sonen bl.a. genom att sätta in handen i vaginan och in i pojkens MUN då han fastnade...det blev liksom panikartat i slutet & pojken är nu helt blå & svullen över käken + blå & svullen över magen & pungen för det o-milda förfarandet vid detta förlossningsval.
    Jag menar, FAKTA; pojken låg ju i SÄTE; varför fick inte föräldrarna sin vilja fram att föda med snitt... Det FANNS tid till snitt då pojkens värden var bra även om han skulle födas något för tidigt. nu blev det som de befarade (hon sprack en del också eftersom de var tvungen att med våld få ut honom) och det ger ju ingen bra start i det nya livet...
  • Anonym

Jag blev sydd med 21 stygn med första barnet. Har ett stort ärr på ena sidan. Men inget jag far illa av eller tänker på. Sexet har inte blivit sämre för att jag har ett stort ärr. Var lite mer känslig i underlivet i början men nu är det som vanligt igen.

• Anonym

jag födde ett barn på 4,5 kilo och blev klippt rejält.. men bm har sytt riktigt fint, de syns knappt att jag e klippt. ärret idag är säkert 5cm ända ner till analen men som sagt så har hon sytt jätte fint.. jag kan tycka att själva "hålet" är större o att de har blivit lite sladdrigare men inte att de skulle va rejälj skillnad, nu är de också så att mitt barn är knappt 4 m så allt tar ju sin tid..

jag har en vännina som blev dåligt sydd, hon kunde inte njuta alls av samlag då allt var helt öppet där nere men hon klagade och fick en gratis plastik kirurgi på samma sjukhus där hon födde eftersom dom insåg deras miss.. så skulle de bli fel kan man alltid fixa till allt med dagens kunskaper

• Anonym (Nja...)
    Anonym skrev 2007-12-22 21:20:39 följande:
    jag har en vännina som blev dåligt sydd, hon kunde inte njuta alls av samlag då allt var helt öppet där nere men hon klagade och fick en gratis plastik kirurgi på samma sjukhus där hon födde eftersom dom insåg deras miss.. så skulle de bli fel kan man alltid fixa till allt med dagens kunskaper
    Skönt att det blev bra även för henne, men lite hemskt ändå att behöva gå igenom ÄNNU ett ingrepp i underlivet; det tar ju tid att läka det med med smärtor o.s.v som följd
  • bambigirl

Jag har erfarenhet från båda förlossningssätten.

Efter ks var det ingen större skillnad på underlivet alls. Torrare var det men det berodde nog mer på amningen. Däremot kändes det i snittet och fortfarande (1,5 år senare) har jag lite sämre känsel runt ärret.

Efter den vaginala förlossningen känner jag mig slapp och maken tycker att jag är större. Har svårt att hitta rätta knipet men kämpar med det. Är dock bara 2 månader sen så jag tror att det kommer rätta till sig.

• Miew

jag blev klippt på 4 ställen eftersom att sonen fastnade och de var tvugna att ta honom med tång. Gubben min fick vänta ett tag på att få ha sex igen men han märkte ingen skillnad från innan... Han märkte ingen skillnad efter andra barnet heller, jag hade extrem förlossningsrädsla men av andra orsaker, men jag var ännu mer skraj för kejsarsnitt efter det att en kompis fick infektion i såret och fick öppnas igen och skära dän infekterad hud. Så jag läste jättemycket och jag lovar, lyssnar man bara på vad bm säger och andas när dom säger till och så så går det jättebra.
    Jag kämpade emot och lyssnade inte på nån när jag fick sonen, men med dottern så lyssnade jag, gjorde exakt som hon sa och jag klarade av att föda henne utan bedövning( kom in för sent så ingen bedövning hjälpte, annars hade jag tagit allt som gick, tro mig)

Viggo & Grys mamma
  • Anonym

Jag har prövat på båda sorterna

först snitt pga sätesläge (4 år sedan). litet snitt som knappt syns, underlivet påverkades inte och inte kände jag någon skillnad på sex före eller efter(bara att jag var torr). Efter snittet (fast jag var vaken) kändes det inte som att jag fött barn. Jag var länge känslolösi ärret.

Vaginalförlossning (1½ år sedan).Först kände jag mig deppad och tyckte att "hålet" mest liknade en djup krater. Barnmoskan hade nog missat och styngnen var inte på bästa sätt. Trots det blev sexet bättre!!, mannen tyckte jag var fin och själv hade jag fått uppleva att föda ett barn, vilket är en positiv upplevelse som man inte glömmer.

Tips:Föd vaginalt! Ditt underliv ser troligen annorlunda ut efteråt, men det är en hederssak som ofta gör njutningen större.

• Anonym (velig...)

Tack för många infallsvinklar!

Anonym (Nja...): Jag har liksom Du ifrågasatt det här med att det nästan bara pratas om komplikationer efter snitt, inte minst då jag varit på Aurora-samtal för att jag är så hemskt förlossningsrädd. Jag hade som en känsla av att de liksom bara prångt ville att man skulle föda vaginalt för att det typ var billigast o kanske enklast för vård-apparaten i sig. Hon jag pratade med smålog åt mina funderingar, men berättade att då kanske det kunde kännas betryggande att de manliga läkare som utför snitten absolut inte vill att deras fruar ska bli snittade, på grund av de större riskerna som det medför... Men samtidigt sa hon att riskerna för både moder o barn i sig var jämförbara då det gällde snitt o vaginal förlossning. Men kroppen hämtar sig tydligen lättare efter en vaginal...

Men man har ju tyvärr inget facit förrän efteråt... Jag vet fortfarande inte hur jag ska göra... Velar hit o dit... Är fortfarande hiskeligt rädd för själva utdrivningsskedet, o vad det kommer innebära. Men jag har någonstans förlikat mig med tanken på att jag är skapt för att kunna klara det här... Jag ska ju vara konstruerad för det... Jaja, hur det än är, så är jag fortfarande rädd, o jag tror att om jag fortsätter känna så här så kommer jag nog kämpa emot på nå´t sätt, o då blir nog förlossningen svårare än vad den beöver bli... O då kan nog snitt vara att föredra... Men kan jag lyckas få in tankebanorna på betydligt mer peppande spår, där den faktiska födseln av vårt barn blir det centrala, o inte smärtan, så vill jag ju göra det på det naturliga sättet, där jag kan känna att jag, pappan o bäbisen ska ta oss igenom detta tillsammans..! Det kommer ju göra ont såklart, men det är ju inte en dålig o sjuklig smärta..! O jag har måstat börja inse att bara för att man hör så mycket om de förlossningar som varit svåra, så är de ju faktiskt inte de vanligast förekommande! I de allra flesta fall går ju allt som smort, o ett par ynka stygn är mer regeln än total-trashade underliv! Jag hade som dömt det lite på förhand... Jag tänkte att jag KOMMER få en svår förlossning, jag KOMMER vara förstörd för alla framtid, o ett snitt skulle göra att jag slapp allt det där negativa! Men det är ju så dumt..! Jag hoppas verkligen att jag kommer kunna genomföra en vaginal förlossning, o att det komer vara en positiv erfarenhet..!

Jag är chockad över att jag sitter o skriver detta, för för bara ett par månader sedan fanns det inte på världskartan att jag tänkte föda vaginalt..! Kanske är det faktiskt så att ens tillstånd får en att tänka om..! Jag trodde aldrig på dem som sa så innan!

• Miew

Va kul att du funderar på en vaginal förlossning. Jag behöver inte gå in på detaljerna med förlossningen av min son, men den var inte optimal, men det kan jag säga att man glömmer. Jag kommer inte ihåg så mycket idag, inte heller förlossningen med dottern. Då var jag riktigt rädd, men jag gav mig den på att jag kan och jag klarar det. Fasiken kunde min mamma så kan väl jag tänkte jag. Och jag kan ge dig ett tips, lyssna noga på vad bm säger under utdrivningsskedet, det gjorde så att jag klarade mig med bara lustgas. Inte för att det var mitt val, men jag kom inb för sent så det var det enda jag kunde få. Men det gick lättare när jag andades som hon sa, krystade när hon sa och verkligen enbart lyssnade på henne... Tro mig, du kommer att vara i goda händer, lycka till med hur du än föder ditt barn...

Viggo & Grys mamma
  • Anonym (velig...)

Tack Miew! Tar till mig Dina råd!

God jul förresten!

• Miew
    Anonym (velig...) skrev 2007-12-24 10:15:58 följande:
    Tack Miew! Tar till mig Dina råd! God jul förresten!
    Tack detsamma...
    Viggo & Grys mamma
  • Anonym

Födde vaginalt.
    Det är ingen skillnad storleksmässigt, däremot är jag mer känslig, vilket gör att sexet är bättre nu. 

Sprack ytterst ytligt som syddes med 2 stygn. Gjorde knipövningar både före och efter förlossningen, typ 200-300 om dagen.

Svar på tråden Underlivet efter förlossning.