• Anonym (velig...)

Underlivet efter förlossning.

Denna fråga vill jag rikta till både män o kvinnor.

Jag är 24 år o gravid med vårt första barn. Är otroligt rädd för förlossningen o hur sargat mitt underliv kommer bli efter den... Funderar allvarligt på snitt. Har pratat med en Aurora-barnmorska o fått reda på en del, o nu känner jag mig ganska rädd för att bli snittad också, det var jag aldrig förr... Så jag håller på att väga konsekvenserna efter vaginal förlossning mot desamma efter ett snitt.

Nu undrar jag: Hur upplever Ni att Ert underliv förändrats efter förlossningen? Både utseendemässigt o hur det känns? Är sexlivet detsamma som innan? Jag har rätt fylliga inre blygdläppar, o är rädd att de ska bli sladdriga o hemska efteråt. Jag vill gärna höra mäns syn på saken också... Ärligt, gillade Ni Er kvinnas underliv bättre innan hon födde barn? Märker Ni stora skillnader?

Det är en ytlig fråga (därför är jag anonym! ), men vad känns mest "störande" sexuellt: Ett litet ärr på magen, eller de förändringar i underlivet som följer med en vaginal förlossning?

Ärliga svar nu! De "korrekta" har jag redan i huvudet!

• Svar på tråden Underlivet efter förlossning.
  • ucka

Ingen skillnad här efter två förlossningar och 2,5 år sen senaste.

• Jillsan80

Efter första barnet var det ingen skillnad alls, men nu efter andra ser det nog inte lika bra ut mer Men min man bryr sig inte o då tänker inte ja på det heller. Skulle kunna föda hur många som helst, struntar i hur det ser ut där nere

*mamma till Bianca f-05 och Felix f-07, bf 1 maj 2008*
  • Mallory

Jag har fött två barn vaginalt
    Och jag har gått upp en hel massa med bägge barna, och under grav såg underlivet inte ut som det brukade innan.

Förlossning 1 då sprack jag lite så dom fick sy, syns inget nu, och tänkte nog inte på så mycket hur jag såg ut därnere efteråt, vet inte om jag såg likadan ut som innan grav.

Förlossning 2 sprack jag ännu mindre så de tyckte inte att det skulle sys, så det blev ett litet litet hack?  jag var skit sur för att dom inte sydde för jag ville minsann inte ha nått jävla hack..hehe, men bm sa att jag var jätte fin o allt för att ha fött två barn bla bla, men va iaf skit sur, och efter förlossninge kände jag mig sladdrig o ful därnere, men efter att jag kämpat bort alla mina kilon med div träning mm. så har jag kollat där nere nu för några dagar sen hehe, o såg att det såg jätte bra ut, inget konstigt alls  o inte sladdrigt  utan såg jätte bra ut.

Ang tightheten när man har sex så har jag inte märkt något större skillnad, tror att efter alla knipövningar är jag nog tightare nu hehe, och killen har aldrig klagat.

Själva sexet har blivit skönare efter förlossningarna!

Jag tror inte det är något fara

]Älskar mina pojkar [
  • Anonym

Va med rädd för det som du....

Men jag ser inte nåt annorlunda ut efter! ser ut som innnan...sprack endast 3 inre stygn..!

Sexlivet e bra..känns som innan..sambon säger med det känns likadant.

Du behöver nog inte va orolig!

• Hanna36

Underlivet påverkas ju faktiskt av barnets tyngd oxå, och då spelar det ju ingen roll om du föde vaginalt eller med snitt.. hela din kropp påverkas av att vara gravid! det mesta går dock att rätta till efteråt med träning!

• Anonym (velig...)

Så himla skönt att läsa! Antingen svarar nästan bara dem det gått bra för, eller så får jag konstatera att det inte är så vanligt att spricka jättemycket som jag trott..! Ett par stygn hit eller dit kan nog även jag leva med!

Inga män som vill svara? Hur har Ni upplevt Era kvinnors underliv efter förlossningen? Ni kan ju svara anonymt!

• Jillsan80

Skrev aldrig att ja blev sydd 8 stygn med första barnet, men som sagt såg underlivet precis likadant ut som innan förlossning, efter att jag blivit sydd. Blev sydd 4-5stygn med andra, men sen blev det inge vackert där nere Men inget jag lider av. Sexet är som innan, om än inte lite bättre tycker jag. Känns riktigt bra iaf

*mamma till Bianca f-05 och Felix f-07, bf 1 maj 2008*
  • Rocker

Jag är oxå orolig, för min kvinna. Vi snitta förra gången men hon vill föda normalt denna gång. Jag har läst i forum här på FL om många som fått problem med smärta mm. En del som tappat den sköna känslan "där nere". Så vill inte jag att vi ska ha det :(

• Anonym (man)

Svarar från min frus "konto" eftersom du ville ha manliga svar och jag inte är registrerad här. Jag har inte märkt någon skillnad alls och då har hon spruckit en hel del under förlossningarna. Sexet blir bara bättre, tycker jag!

• Anonym (velig...)

Kul att Ni svarade killar!

Rocker: Det inte jag visste innan jag började gräva i det här om kejsarsnitt var att det kan vara så att man tappar känsel i underlivet då med, eftersom att de kan råka kapa nerver ner dit... O det är väl kanske troligare att man råkar göra det så, än att några naturliga bristnigar skulle orsaka samma neurologiska problem..! Så jag tror inte Du behöver oroa Dig! (Är det nu JAG som sitter o skriver! Haha! Detta kanske är bra terapi för mig!?)

Jillsan80: Ja, är sexet ändå bättre, så spelar det ju faktiskt ingen roll om det inte ser likadant ut längre eller inte! Vad roligt att det blivit så för Er!

Svar på tråden Underlivet efter förlossning.