• Flisalisan

Nu får det vara nog!!!

Jag är inte det som gillar att gnälla, men orkar jag inte mer alltså...
    Måste få skriva av mig..

Som ni vet så har det varit mycket snack om fosterdiagnostik. Att man ska kunna ta bort ett foster som har DS, m.m...
    Känns som om det är häxjakt på att dessa liv ska bort?
    Varför?
    Är det, det värsta man kan få som förälder? Ett barn med DS??
    Känns som våra barn hamnar längst ner på listan över det värsta man kan få..
    Ska det sluta med att det inte kommer att finnas nåt mer barn med DS?

Jag känner mig förtvivlad och ledsen över att läsa om allt detta..

Jag är en stark människa, jag har skinn på näsan, men det här är droppen.
    Trött på all okunskap som finns.

Ska alla barn vara perfekta eller?
    SKa vi börja bestämma hur de ska se ut oxå?

Tack för mig!

• Svar på tråden Nu får det vara nog!!!
  • fru vanheden
    Myrtille skrev 2008-03-06 21:22:38 följande:
    Det är ju just det jag frågar mig. Blir lyckan större bara för att barnet är försenat i sin utveckling?fru vanheden skrev 2008-03-06 20:54:18 följande:
    Varför skulle den bli större??
    Eller mindre?

jag förstår inte..
    dsmammor rules
  • norpnäsan

Lefo: Men om du önskade dig ett barn med DS sa far jag ju bara gratulera. Du har ju fatt det du ville. Kunde inte bli bättre.

• smoothiz

vad fasen e fel i att sæga att en mamma vars barn har lindrigare DS att hon haft tur?? gud va vissa tolkar fel och tar åt sig...hon har ju det, det kunde varit værre liksom!..

Have you ever seen the world through someone else`s eyes?..
  • Lefo
    norpnäsan skrev 2008-03-06 21:53:52 följande:
    Lefo: Men om du önskade dig ett barn med DS sa far jag ju bara gratulera. Du har ju fatt det du ville. Kunde inte bli bättre.
    Jag önskade mig ett barn och jag var en "gammal" kvinna när jag blev gravid och jag beslutade (min man och jag beslutade) att inte göra några kontroller efter "fel" fast risken är större för just DS barn men jag välkomnade de som växte i min mage hur den än var och det var två.
    Jag fick två friska tjejer.
  • Lefo
    smoothiz skrev 2008-03-06 22:06:46 följande:
    vad fasen e fel i att sæga att en mamma vars barn har lindrigare DS att hon haft tur?? gud va vissa tolkar fel och tar åt sig...hon har ju det, det kunde varit værre liksom!..
    Så om min dotter med DS har en "svår" DS skulle jag då ha otur.
  • Emmen
    Flisalisan skrev 2007-12-14 06:32:10 följande:
    Ska det sluta med att det inte kommer att finnas nåt mer barn med DS?
    Med all respekt för dina upplevelser och dina val här i livet, så finner jag den frågan lite konstig. Eller har jag missförstått?

Det vore väl självklart bra om det inte föddes flera barn med DS! Det kan det väl inte ens råda några tvivel om?

Frågan man kan diskutera är väl snarare hur detta skall och kan gå till. Är man rent allmänt motståndare till abort, är ju abortalternativet inte aktuellt i något fall. Om man inte är abortmotståndare ställs frågan på sin spets - skall jag göra abort pga att barnet kommer att ha DS? Det måste nog få vara en privat fråga som var och en tar ställning till själva.

Om mot förmodan en epidemi med DS-foster skulle bryta ut av någon konstig anledning, skulle frågan dock höjas till en allmän nivå. Då borde den förr eller senare övergå till en allmän angelägenhet om vi inte skall drabbas av en humanitär katastrof.
  • norpnäsan

Men det var ju jättebra Lefo. Ingen har sagt nagot annat. Jag hade tydligen fel när jag tog för givet att alla önskade sig barn som är friska och har normal kromosomuppsättning. Självklart vill du inte byta ut ditt barn mot nagonting i världen. det förstar ju alla.

• norpnäsan

Ja, i min mening, skulle det vara just otur. Hur mycket jag än skulle älska mitt barn sa skulle kromosomrubbningen vara just otur. Det var det som hände mig. Förbannad, sorglig och orättvis otur.

• smoothiz
    Lefo skrev 2008-03-06 22:09:01 följande:
    Så om min dotter med DS har en "svår" DS skulle jag då ha otur.
    nja beror væl på hur man ser på det...hon kunde ju haft lindrigare och det hade ju varit lite bættre eller hur? iallafall før din dotters skull. haft otur i turen tycker jag.. alltså tur som har fått ett underbart litet barn som sjælvklart e lika ælskad och vælkommet  men otur att hon drabbades av svår DS.. e det verkligen så fel att sæga det?? jag menar inte klampa nån på tårna (som sagt jag sku nog INTE gjort abort vid DS sjælv) men jag hade væl tycket det va lite otur i turen om mitt barn blev drabbad.. jag sitter ju inte o ønskar att mitt barn føds med kromosomsfel liksom.... 
    Have you ever seen the world through someone else`s eyes?..
Svar på tråden Nu får det vara nog!!!