• Flisalisan

Nu får det vara nog!!!

Jag är inte det som gillar att gnälla, men orkar jag inte mer alltså...
    Måste få skriva av mig..

Som ni vet så har det varit mycket snack om fosterdiagnostik. Att man ska kunna ta bort ett foster som har DS, m.m...
    Känns som om det är häxjakt på att dessa liv ska bort?
    Varför?
    Är det, det värsta man kan få som förälder? Ett barn med DS??
    Känns som våra barn hamnar längst ner på listan över det värsta man kan få..
    Ska det sluta med att det inte kommer att finnas nåt mer barn med DS?

Jag känner mig förtvivlad och ledsen över att läsa om allt detta..

Jag är en stark människa, jag har skinn på näsan, men det här är droppen.
    Trött på all okunskap som finns.

Ska alla barn vara perfekta eller?
    SKa vi börja bestämma hur de ska se ut oxå?

Tack för mig!

• Svar på tråden Nu får det vara nog!!!
  • smoothiz
    norpnäsan skrev 2008-03-06 22:34:23 följande:
    Lefo/ Ja. Hysteriskt. Som att säga att man är lycklig att ens barn har CPskada.
    precis! det e ju hel-knas nær man tænker på det..tur att barn føds med DS?...
    Have you ever seen the world through someone else`s eyes?..
  • smoothiz
    mysrester skrev 2008-03-06 22:33:24 följande:
    Hmm, så det är okej att säga att ett barn med DS är härligare än ett "vanligt" barn - men inte tvärtom?Jag skulle bli ledsen om mitt barn föddes med DS, och jag skulle se det som otur. Det betyder inte att jag skulle älska mitt barn mindre. Jag skulle bli ledsen också om mitt barn föddes med bara en arm, eller blind, döv, eller nåt annat som kommer försvåra dess liv.
    haha dær sa du precis vad jag tænkte skriva nu. man får absolut sæga att barn med DS e hærligare men inte tværtom...
  • Lefo
    anne h skrev 2008-03-06 22:24:52 följande:
    dags att vi gräver ner oss, vi som inte haft "tur" att få barn som har hög IQ...
    Ja jag har då inte kollat mitt barn IQ så jag vet ju inte och vad jag har hört om ditt DS barn så har h*n en väldigt hög IQ tycker jag. Påhittigare barn får man leta efter, h*n slår min DS tjej med hästlängder.  

Men jag ska gräva ner mig i min säng nu i alla fall.

• smoothiz

håller i øvrigt med ditt inlægg..

• smoothiz
    smoothiz skrev 2008-03-06 22:36:57 följande:
    håller i øvrigt med ditt inlægg..
    alltså mysrester
  • Lefo
    smoothiz skrev 2008-03-06 22:32:28 följande:
    jo det verkar absolut så..
    I denna tråd eller? Jag har inte märkt det i alla falla.
  • norpnäsan

Inte i denna trad, men det finns ju en anledning att all mammor som gjort abort pga DS haller sig anonyma....

• Tutilure
    mysrester skrev 2008-03-06 22:33:24 följande:
    Hmm, så det är okej att säga att ett barn med DS är härligare än ett "vanligt" barn - men inte tvärtom?Jag skulle bli ledsen om mitt barn föddes med DS, och jag skulle se det som otur. Det betyder inte att jag skulle älska mitt barn mindre. Jag skulle bli ledsen också om mitt barn föddes med bara en arm, eller blind, döv, eller nåt annat som kommer försvåra dess liv.
    Jag håller med.

Min son föddes med ett hjärtfel. Jag blev jätteledsen över det och undrade vad som hade gått fel, men inte älskar jag honom mindre för det.
    Nu är han lyckligtvis opererad och mår bra, men ärret på bröstet får han och jag leva med.
    Det gör fortfarande ont i mitt hjärta när jag ser ärret. Men min son är inte hans hjärtfel, han är bara min son, men jag hade varit glad om han hade sluppit hjärtfelet.
    Nu är vi med hus!
  • Lefo
    norpnäsan skrev 2008-03-06 22:34:23 följande:
    Lefo/ Ja. Hysteriskt. Som att säga att man är lycklig att ens barn har CPskada.
    Men jag känner flera som har barn med CP skada och dom är super lyckliga över sina barn. Säkert finns det många som inte är lyckliga och det accepterar jag.
  • mysrester
    Tutilure skrev 2008-03-06 22:40:42 följande:
    Jag håller med.Min son föddes med ett hjärtfel. Jag blev jätteledsen över det och undrade vad som hade gått fel, men inte älskar jag honom mindre för det.Nu är han lyckligtvis opererad och mår bra, men ärret på bröstet får han och jag leva med.Det gör fortfarande ont i mitt hjärta när jag ser ärret. Men min son är inte hans hjärtfel, han är bara min son, men jag hade varit glad om han hade sluppit hjärtfelet.
    Ja, jag tycker det är konstigt med föräldrar som INTE blir ledsna när deras barn föds med sämre förutsättningar för ett normalt liv än andra barn. Man önskar väl sina barn det bästa möjliga här i livet?

Sedan vill jag inte höra nåt trams om att barn med DS är PRECIS som alla andra. Varför skulle de annars oftast gå i specialskolor, många bo i gruppboenden, inte ha möjligheten till samma karriär som andra? Varför inte erkänna skillnaderna och göra det bästa av dem istället för att förneka att skillnader finns? Det är klart ni älskar era barn med DS precis lika mycket som era "vanliga" barn. Men ni kan väl inte påstå att ni är GLADA och aldrig kännt minsta lilla sorg för att era barn med DS inte har samma förutsättningar i livet som andra?
Svar på tråden Nu får det vara nog!!!