• Anonym (faderslös?)

Arv för mig som särkullbarn???

Måste fråga om någon av er har erfarenhet av detta!!???

*jag väljer vara anonym då detta är av känslig natur*

Vem är jag??
    DOTTER till min far som är allvarligt sjuk. Jag har en styvmamma som är GIFT med min far sedan 1991.

Min fråga lyder...

Hur mycket får jag som särkullbarn ärva när min far går bort??

"eftersom min far är GIFT med min styvmamma, så ärver hon 50% av min fars tillgångar"..?

Hur mycket kan jag få??

Man måste ju få undra över sånt här och inte skämmas för det tycker då jag..
  • Svar på tråden Arv för mig som särkullbarn???
  • Anonym (faderslös?)

Nu kommer ni säkert fråga om testamente finns? Det vet jag inte.. hur frågar man sin dödssjuke far om han har ordnat med testamente?? *nervös fråga*

• lillajag82

detta hittade jag

Är bröstarvingarna särkullbarn, ärver de före efterlevande make. En efterlevande make ärver före första arvsklassen om bröstarvingarna är makarnas gemensamma barn. Bröstarvingar som är makarnas gemensamma barn har rätt till efterarv om de överlever den efterlevande föräldern.

så jag fattar det som att du ärver först 50% sen frun 50%
    sen om dom har gemensamma barn ärver dom efter henne

altså särkullbarn ärver 50 o frun 50 om ni e flera särkull så delar ni på det
    men 50 är hennes

Emelié010224 & Albin060520
  • kjempejente

Du kan välja att vänta med att ta ut din lott tills din styvmamma är borta eller så kräver du att få ut din laglott direkt.

• Anonym

Först så görs en bodelning där man lägger samman din pappas och din styvmors alla tillgångar och skulder. Av det får din pappas dödsbo hälften och din styvmor den andra halvan.

Har de inget testamente och du är enda särkullbarnet till din pappa så får du hela hans halva.

Om han har valt att testamentera bort en del av arvet så har du alltid rätt till din laglott som är hälften av vad du annars skulle ha fått.

• Anonym

Jag är särkullbarn min pappa hade ca 600000 kr i tillgångar han hade 3 barn jag fick ärva 50000 kr av dom.

• QrazyQuties

Hmm... ska försöka tänka till här nu... sitter egentligen och läser inför min juridiktenta på onsdag... så jag har all info man kan behöva i knät... Ska dubbelkolla innan jag ger svar, för säkerhets skull!

• Yohanna85

jag tror detta händer, har pratat med detta själv, eftersom jag är styvmamma själv och man undrar vad som händer.

Styvmamman som är gift med din pappa får 50%
    Du får 50% (om du är det enda barnet)

Om din pappa och styvmamma har barn ihop
    Om du inte är det enda barnet så delar ni denna summa på 50%
    Men de får inte ut sin del förns deras mamma går bort

Tex.
    Om min man går bort så får jag 50%
    Min bonus (hans tidigare barn) får 25%
    Och våran gemensamma son får 25% men de får han inte tillgång förns jag går bort.

Hoppas att det är rätt förklarat nu =)

• Anonym

Har de äktenskapsförord?
    Har din pappa skrivit testamente?

• QrazyQuties

Yohanna85 - jo, men innan allt det görs så görs en bodelning... Den kan vara väldigt avgörande, beroende på hur mycket tillgångar/skulder styvmamman har...

Svar på tråden Arv för mig som särkullbarn???