• Anonym (faderslös?)

Arv för mig som särkullbarn???

Måste fråga om någon av er har erfarenhet av detta!!???

*jag väljer vara anonym då detta är av känslig natur*

Vem är jag??
    DOTTER till min far som är allvarligt sjuk. Jag har en styvmamma som är GIFT med min far sedan 1991.

Min fråga lyder...

Hur mycket får jag som särkullbarn ärva när min far går bort??

"eftersom min far är GIFT med min styvmamma, så ärver hon 50% av min fars tillgångar"..?

Hur mycket kan jag få??

Man måste ju få undra över sånt här och inte skämmas för det tycker då jag..
  • Svar på tråden Arv för mig som särkullbarn???
  • Anonym
    Anonym skrev 2007-12-14 17:01:31 följande:
    Jag är särkullbarn min pappa hade ca 600000 kr i tillgångar han hade 3 barn jag fick ärva 50000 kr av dom.
    Men det är ju inte ens laglotten?
    Hade han testamente och du valde att inte kräva din laglott?
    Laglotten hade ju blivit 100 000 kr.
  • carrobarro84

först får de göra en bodelning, din pappa får 50% på sin lott och din styvmamma får sin 50 % del. Det är inget arv hon får utan sin del av boet.

Halva boet äger ju din pappa och den ska delas lika mellan alla hans barn. Om du är enda barnet så får du allt, förutsatt att inget testamente finns. Har din pappa gemensamma barn med din styvmamma ska arvet delas med dem. Du kan välja om du vill få din del nu eller när din styvmamma dör som efterarv, delen kan ha minskats och ökat på den tiden. Om din pappa och din styvmamma har gemensamma barn får hon deras arvsdel tills hon dör.

Om det finns ett testamente som säger att frun ska ha allt etc. så kan de iaf inte ta din laglott. Din laglott är hälften av din arvslott. Säg så här, om du är enda barnet ärver du allt av din pappa, har han testamenterat bort pengar så är du åtminstonde berättigad till din laglott som är hälften av vad du borde ärva.

• Anonym

Får att få ut sin laglott om det finns testamente som inkräktar på de pengarna så måste man begära jämkning av testamentet annars mister man laglotten.

• QrazyQuties

Ex vis

Pappa - 1 000 000 kr i tillgångar
    Styvmamma - 200 000 kr i skulder

Bodelningen innebär då att styvmamman får 600 000 kr, då ligger hon alltså 400 000 kr plus och pappan (eller dödsboet) ligger också 400 000 kr plus.

Sedan delas pappans 400 000 kr:

Styvmamman 50%
    Särkullsbarn 50%

Alltså får styvmamman ytterligare 200 000 kr och barnet får då 200 000 kr av den ursprungliga miljonen.

• Anonym
    QrazyQuties skrev 2007-12-14 17:10:58 följande:
    Ex visPappa - 1 000 000 kr i tillgångarStyvmamma - 200 000 kr i skulderBodelningen innebär då att styvmamman får 600 000 kr, då ligger hon alltså 400 000 kr plus och pappan (eller dödsboet) ligger också 400 000 kr plus.Sedan delas pappans 400 000 kr:Styvmamman 50%Särkullsbarn 50%Alltså får styvmamman ytterligare 200 000 kr och barnet får då 200 000 kr av den ursprungliga miljonen.
    Nej, om inte pappan har testamenterat pengarna till styvmamman så ärver inte hon. Har man inte gemensamma barn när man är gifta och ens make har särkullsbarn så har man ingen automatisk arvsrätt.
  • QrazyQuties

Anonym inlägg 15 - håller inte riktigt med där... "En efterlevande makes arvsrätt kan sättas åsido genom testamente av den först avlidne maken. Genom den s.k. basbeloppsregeln har den efterlevande maken dock tillerkänts en rätt att ur kvarlåtenskapen efter den avlidne maken... alltid få egendom till så stort värde att den utgör.... ...fyra gånger det gällande basbeloppet..."

Civilrätt, Agell & Malmström

Hur kommer det sig då att basbeloppsregeln är tillämpbar t o m vid testamente om den efterlevande maken inte har arvsrätt vid särkullbarns existens?

• Anonym
    QrazyQuties skrev 2007-12-14 17:31:40 följande:
    Anonym inlägg 15 - håller inte riktigt med där... "En efterlevande makes arvsrätt kan sättas åsido genom testamente av den först avlidne maken. Genom den s.k. basbeloppsregeln har den efterlevande maken dock tillerkänts en rätt att ur kvarlåtenskapen efter den avlidne maken... alltid få egendom till så stort värde att den utgör.... ...fyra gånger det gällande basbeloppet..."Civilrätt, Agell & MalmströmHur kommer det sig då att basbeloppsregeln är tillämpbar t o m vid testamente om den efterlevande maken inte har arvsrätt vid särkullbarns existens?
    Kolla ÄB 3:1 2 st, basbeloppsregeln ger ett garanterat minimibelopp till den efterlevande maken men påverkar inte i övrigt det arvsrättsliga systemet.
  • Anonym

Hittade detta på nätet om efterlevande makes arvsrätt:

Citat från www.sjolund.net/arvsordning.htm

"EFTERLEVANDE MAKES ARVSRÄTT. Är den som avlider gift när han eller hon dör, är huvudregeln att efterlevande maken ärver hela den avlidnes kvarlåtenskap. Har makarna inga gemensamma barn men den avlidna maken efterlämnar ?egna? barn (särkullbarn), har den efterlevande maken ingen arvsrätt efter sin avlidne make (se dock regeln om fyra basbelopp nedan). Efterlevande make har inte heller arvsrätt när den make som avlidit har testamenterat bort sin kvarlåtenskap. En make kan nämligen genom testamente göra den andre maken helt eller delvis arvlös."

Finns även info på denna länk om efterlevande make, särkullbarn och basbeloppsregeln:
    www.arbetarbladet.se/local_article.php&avdelning_1=103&avdelning_2=165

• QrazyQuties

I stay corrected! Till mitt försvar så hade jag inte läst successionsrätten än... Har en hel del att ta in innan onsdag! *jävla sjukperiod*

• Anonym
    QrazyQuties skrev 2007-12-14 17:52:18 följande:
    I stay corrected! Till mitt försvar så hade jag inte läst successionsrätten än... Har en hel del att ta in innan onsdag! *jävla sjukperiod*
    Så du pluggar juridik! Kul, är det juristlinjen du läser? Hur långt har du kommit?
Svar på tråden Arv för mig som särkullbarn???