• Anonym (faderslös?)

Arv för mig som särkullbarn???

Måste fråga om någon av er har erfarenhet av detta!!???

*jag väljer vara anonym då detta är av känslig natur*

Vem är jag??
    DOTTER till min far som är allvarligt sjuk. Jag har en styvmamma som är GIFT med min far sedan 1991.

Min fråga lyder...

Hur mycket får jag som särkullbarn ärva när min far går bort??

"eftersom min far är GIFT med min styvmamma, så ärver hon 50% av min fars tillgångar"..?

Hur mycket kan jag få??

Man måste ju få undra över sånt här och inte skämmas för det tycker då jag..
  • Svar på tråden Arv för mig som särkullbarn???
  • smillis06

Du får ärva hälften av hälften.
    Din pappa har tillgångar på 1.000.000 kr efter att hans skulder är avdragna. Det finns ingenting skrivet om att detta skulle vara din fars enskilda egendom, varför 500.000 kr tillhör din fars fru redan innan dödsfallet. Efter att din far har dött delas resterande 500.000 kr upp i två lika delar (250.000 kr per del). 1 del ska gå till hans fru och en del till hans barn. Denna del som är till er barn, delas lika er emellan. Vi kan anta att ni är två barn: ni får således 125.000 kr var av de ursprungliga 1.000.000 kr.

• smillis06

tror jag förklarar som en kratta. Makar ärver varandra oavsett barn eller ej i både praktik och teori (taget från min sambo som är jurist..). Efter att pappan dör ärver hans maka allt. Det finns dock någonting som kallas arvslott vilket är de 500' (av 1.000') jag pratade om innan. Denna arvslott måste ni vänta på att få ut tills hans maka har dött. Ni kan dock begära ut laglotten som är hälften av arvslotten (250' - delas sedan på antalet barn). Hans maka har full förfogande rätt över resterande del av arvslotten tills den dagen hon dör och ni får resten...

• QrazyQuties

Smillis - nja, det var det vi precis kom fram till var fel.... Då han har ett särkullbarn och inga barn tillsammans med sin "nya", så ärver hon ingenting... alltså går hela hans del till TS. I det exemplet du tar upp skulle det alltså bli 500.000 kr. Efterlevande maka har ingen arvsrätt då det finns bröstarvingar som inte är gemensamma barn. Alltså särkullsbarn som i TS fall.

Anonym inlägg 20 - nja, läser till fastighetsmäklare, och där ingår en hel del juridik... snart klar med första terminen... 3 kvar!

• Anonym

Det verkar finnas många olika bud om hur arvet ska fördelas?
    Vilket stämmer egentligen?

• QrazyQuties

Har makarna inga gemensamma barn men den avlidna maken efterlämnar ”egna” barn (särkullbarn), har den efterlevande maken ingen arvsrätt efter sin avlidne make.

Har dubbelkollat nu, detta är vad som gäller.

• Anonym

TS vet du om din pappa och styvmor har äktenskapsförord?
    Vet du om de har skrivit testamente?

Svaren på de frågorna är viktiga för att kunna bedöma hur kvarlåtenskapen efter din pappa kommer att fördelas.

• MaddeK81
    Anonym skrev 2007-12-15 00:06:55 följande:
    TS vet du om din pappa och styvmor har äktenskapsförord?Vet du om de har skrivit testamente?Svaren på de frågorna är viktiga för att kunna bedöma hur kvarlåtenskapen efter din pappa kommer att fördelas.
    Detta va första inlägget av TS:
    "Nu kommer ni säkert fråga om testamente finns? Det vet jag inte.. hur frågar man sin dödssjuke far om han har ordnat med testamente?? *nervös fråga*"

Förmodligen vet hon inte om det finns ett äktenskapsförord då heller. Antar jag.
  • JanHelge

Hej tänkte ge en variant av detta. Och detta är ur mitt eget liv så det är inte spekulation. Mina tre halvsystrar blev i princip arvlösa när vår gemensamma pappa gick bort! Hur då undrar ni?
    Jo när min pappa gifte sig med min mamma och jag föddes, började dom systematiskt att föra över allt på min mamma. Hon stod som ägare till huset, bilen och alla inventarier som köptes, stod i hennes namn. Allt deta reglerades i ett äktenskapsförord.

Summan av detta innebar att när min far gick bort, ägde han endast "skiten på kroppen" och min mor satt i orubbat bo. Vi syskon fick endast några 1000 lappar var och några personliga saker, typ ringar. När min mor dog fick jag ärva allt efter henne då jag var enda barnet. På det viset blåste vi mina flummiga systrar på 600 000:-!
    Så se upp, det är inte över innan testamentet är läst!

• Anonym
    JanHelge skrev 2007-12-15 10:11:44 följande:
    Hej tänkte ge en variant av detta. Och detta är ur mitt eget liv så det är inte spekulation. Mina tre halvsystrar blev i princip arvlösa när vår gemensamma pappa gick bort! Hur då undrar ni?Jo när min pappa gifte sig med min mamma och jag föddes, började dom systematiskt att föra över allt på min mamma. Hon stod som ägare till huset, bilen och alla inventarier som köptes, stod i hennes namn. Allt deta reglerades i ett äktenskapsförord.Summan av detta innebar att när min far gick bort, ägde han endast "skiten på kroppen" och min mor satt i orubbat bo. Vi syskon fick endast några 1000 lappar var och några personliga saker, typ ringar. När min mor dog fick jag ärva allt efter henne då jag var enda barnet. På det viset blåste vi mina flummiga systrar på 600 000:-!Så se upp, det är inte över innan testamentet är läst!
    om du var enda barnet hur kunde ni då blåsa dina flummiga systrar?
Svar på tråden Arv för mig som särkullbarn???