• Anonym (faderslös?)

Arv för mig som särkullbarn???

Måste fråga om någon av er har erfarenhet av detta!!???

*jag väljer vara anonym då detta är av känslig natur*

Vem är jag??
    DOTTER till min far som är allvarligt sjuk. Jag har en styvmamma som är GIFT med min far sedan 1991.

Min fråga lyder...

Hur mycket får jag som särkullbarn ärva när min far går bort??

"eftersom min far är GIFT med min styvmamma, så ärver hon 50% av min fars tillgångar"..?

Hur mycket kan jag få??

Man måste ju få undra över sånt här och inte skämmas för det tycker då jag..
  • Svar på tråden Arv för mig som särkullbarn???
  • Anonym (faderslös?)

ok, så jag har rätt till 25% då (hälften av hälften)?? Det är min arvslott då med andra ord som Smillis skrev..? Inte fan vill jag att min styvmor ska ärva mer än mej!!

Jag menar hon är ju inte ens besläktad förrutom att hon nu är gift med min far!

• Anonym

Anonym (faderslös?) skrev 2007-12-15 14:31:12 följande:

ok, så jag har rätt till 25% då (hälften av hälften)?? Det är min arvslott då med andra ord som Smillis skrev..? Inte fan vill jag att min styvmor ska ärva mer än mej!! Jag menar hon är ju inte ens besläktad förrutom att hon nu är gift med min far!
    Går ju inte att säga vad du har rätt till så länge man inte vet om det finns äktenskapsförord och testamente samt om det finns fler barn som är antingen deras gemensamma eller som du särkullsbarn.

Ett arvsskifte sker i flera steg. Först gör man bodelning mellan makarna sedan fördelar man arvet efter den döde.

Innan du får något arv överhuvudtaget görs ju en bodelning mellan din pappa och styvmor. Hur resultatet av bodelningen blir beror ju helt på om de har äktenskapsförord eller inte. Har de inte det så får hon hälften av deras gemensamma tillgångar efter avdrag för de gemensamma skulderna. Har de äktenskapsförord så kanske hon äger betydligt mer än vad han gör och då är det ju bara hans egendom som går in i dödsboet. Äger han inget så finns det ju inget arv.

Efter bodelningen fördelas arvet. Har han skrivit ett testamente så kan han ha testamenterat bort allt till henne. Då gäller det om inte du begär jämkning av testamentet. Man får alltså bara ut sin laglott om man begär det.

Har de inget testamente, inget äktenskapsförord, inga gemensamma barn och du är ensamt barn till din pappa så ärver du hela hans kvarlåtenskap, dvs. allt efter att bodelningen har gjorts. Alltså 100 % av hans tillgångar. (Styvmodern får givetvis sin halva av sitt giftorättsgods först genom bodelningen - därmed kan man säga att du i praktiken får 50 % av deras gemensamma tillgångar i det fallet).
  • Anonym

En undrans, varför uppstår såna här frågor innan ens personen är död?

Tycker det känns hemkst...

• Anonym

Är dom gifta ärver han hälften och du hälften.
    Är dom sambos får han inget och du allt.

• Anonym (faderslös?)
    Anonym skrev 2007-12-15 16:55:46 följande:
    En undrans, varför uppstår såna här frågor innan ens personen är död?Tycker det känns hemkst...
    nej, det tycker då inte jag. Det är klart man funderar i dessa banor, givetvis är pappas kärlek värt mer än alla pengar i världen. Men till saken hör att min pappa är ganska rik och tanken på att hon ska få ta del av mer än mej gillar jag inte alls. Hon är enligt min pappa en lycksökerska och det har visat sig i många situationer att det stämmer.
  • Anonym

om pappan vet att hon är en lycksökerska tycker jag du ska fråga honom om det finns ett testamente eller äktenskapsförord så ni vet. men det verkar ju som han vet det redan och då har han säkert löst allt som han vill ha det om han är rik och allvarligt sjuk..

• Anonym

Angående ämnet och alla verkar vara så insatta...

Min dotter har ingen kontakt med sin gifta biologiska pappa. Dom har heller inga barn.

OM han nu skulle avlida, får vi brev/samtal om det då eller ska det ligga i mitt intresse att hålla reda på honom?

Då fattar jag det som att min dotter ärver före frun? Hela den här situationen känns ju jättemysko för han vill inte veta av dottern(så för den delen skulle det vara en skön hämd att klämma honom på allt... ;) )men samtidigt vill man ju inte sätta frun på pottkanten... Fast jag iofs tycker att hon borde ha pushat för kontakt med dottern...

Vad kan dom ha gjort för att dottern ska få ut så lite som möjligt? Eftersom dom inte vill ha henne i sitt liv vill dom nog inte heller att hon ska ärva...

• QrazyQuties

Anonym inlägg 37 - Om han inte har skrivit något testamente så ärver er dotter allt. Först görs en bodelning, sedan går alltså hela hans hälft till er dotter. Han kan däremot testamentera bort en hel del till sin fru, men din dotter kommer alltid att ha rätt till sin laglott. Den innebär hälften av hans tillgångar, alltså i princip 25 % av vad han och hans fru har i tillgångar totalt idag. Det finns undantag om det nu är så att hans fru har större tillgångar än vad han har osv. Men att din dotter har rätt till sin laglott oavsett, finns det inget tvivel om. Sedan om det handlar om en tusenlapp eller 10 mille är ju en annan fråga.

Vad gäller hans fru och pottkanten, så finns det en basbeloppsregel som innebär att hon minst ska få ut 4 gånger det gällande basbeloppet (i år är det 40 000). Men där ska man räkna in vad hon får från bodelningen!

Hoppas du blev något klokare...

• Anonym (Undra)

Jag har  min pappa som har precis gått bort för 3 veckor och nu jag undrar vad som händer med arv till mig och min syster? han som gifte om sig med styvmor sen 1986. Jag fick veta att när min pappa bodde på växelboende då hon hann sälja pappas matsalsgrupp och saker sedan när han flyttade till vårdhem då hon han sälja pappas favorit min farfars ek skrivbord utan han veta .. Jag o min syster visste inte och märkte att de försvann.. 
    Jag kom i håg när pappa bodde på växelboende och hans fru bad pappa förlåt att hon blev tvungen tömma hans konto pga betala till dekalation. Min pappa blev chock. jag ringde o kollat skatteverket och märkte att det stämde inte och att hon har ljugit min pappa.
    Det gäller hans favorit ek skrivbordet och jag berättade för honom vad som hände då han blev ledsen och tyckte det var fel av henne att sälja detta.. han saknade bordet.  Nu undrar jag vad som händer med arv till mig och min syster efter hans död? eftersom hans saker o möbler försvann? och hans konto töms? Vad kan vi göra? // LottaGråter

• Anonym
    QrazyQuties skrev 2007-12-14 23:53:07 följande:
    Har makarna inga gemensamma barn men den avlidna maken efterlämnar ”egna” barn (särkullbarn), har den efterlevande maken ingen arvsrätt efter sin avlidne make.

Har dubbelkollat nu, detta är vad som gäller.
    Det beror självklart på om det finns ett testamente eller inte.
Svar på tråden Arv för mig som särkullbarn???