Anonym (faderslös?) skrev 2007-12-15 14:31:12 följande:
ok, så jag har rätt till 25% då (hälften av hälften)?? Det är min arvslott då med andra ord som Smillis skrev..? Inte fan vill jag att min styvmor ska ärva mer än mej!! Jag menar hon är ju inte ens besläktad förrutom att hon nu är gift med min far!
Går ju inte att säga vad du har rätt till så länge man inte vet om det finns äktenskapsförord och testamente samt om det finns fler barn som är antingen deras gemensamma eller som du särkullsbarn.
Ett arvsskifte sker i flera steg. Först gör man bodelning mellan makarna sedan fördelar man arvet efter den döde.
Innan du får något arv överhuvudtaget görs ju en bodelning mellan din pappa och styvmor. Hur resultatet av bodelningen blir beror ju helt på om de har äktenskapsförord eller inte. Har de inte det så får hon hälften av deras gemensamma tillgångar efter avdrag för de gemensamma skulderna. Har de äktenskapsförord så kanske hon äger betydligt mer än vad han gör och då är det ju bara hans egendom som går in i dödsboet. Äger han inget så finns det ju inget arv.
Efter bodelningen fördelas arvet. Har han skrivit ett testamente så kan han ha testamenterat bort allt till henne. Då gäller det om inte du begär jämkning av testamentet. Man får alltså bara ut sin laglott om man begär det.
Har de inget testamente, inget äktenskapsförord, inga gemensamma barn och du är ensamt barn till din pappa så ärver du hela hans kvarlåtenskap, dvs. allt efter att bodelningen har gjorts. Alltså 100 % av hans tillgångar. (Styvmodern får givetvis sin halva av sitt giftorättsgods först genom bodelningen - därmed kan man säga att du i praktiken får 50 % av deras gemensamma tillgångar i det fallet).