Anonym skrev 2007-12-17 12:48:25 följande:
Angående ämnet och alla verkar vara så insatta...
Min dotter har ingen kontakt med sin gifta biologiska pappa. Dom har heller inga barn.
OM han nu skulle avlida, får vi brev/samtal om det då eller ska det ligga i mitt intresse att hålla reda på honom?
Då fattar jag det som att min dotter ärver före frun? Hela den här situationen känns ju jättemysko för han vill inte veta av dottern(så för den delen skulle det vara en skön hämd att klämma honom på allt... ;) )men samtidigt vill man ju inte sätta frun på pottkanten... Fast jag iofs tycker att hon borde ha pushat för kontakt med dottern...
Vad kan dom ha gjort för att dottern ska få ut så lite som möjligt? Eftersom dom inte vill ha henne i sitt liv vill dom nog inte heller att hon ska ärva...
Vi löste det genom att allt står på mig (som inte har särkullbarn) Skulle vi gifta oss så gör vi det endast om vi till 100% kan garanteras genom äktenskapsförord mm att jag får allt om något sker min sambo.
Nej det är inte för att stänga ute särkullbarnen, det är för att säkra mig och våra gemensamma.
Särkullbarnen står med i mitt testamente, och har även ett stort sparkonto efter mig.
Men skulle min sambo gå bort vill inte vi att jag blir av med vårat hus vi slitit med, vår bil och allt annat vi tillsammans skaffat.
Vi vill inte att våra gemensamma barn sätts bostadslösa (skulle inte själv ha råd att lösa ut särkullbarn)
Så visst kan dom ha försökt kringgå arvslagen dom med.