• Anonym (faderslös?)

Arv för mig som särkullbarn???

Måste fråga om någon av er har erfarenhet av detta!!???

*jag väljer vara anonym då detta är av känslig natur*

Vem är jag??
    DOTTER till min far som är allvarligt sjuk. Jag har en styvmamma som är GIFT med min far sedan 1991.

Min fråga lyder...

Hur mycket får jag som särkullbarn ärva när min far går bort??

"eftersom min far är GIFT med min styvmamma, så ärver hon 50% av min fars tillgångar"..?

Hur mycket kan jag få??

Man måste ju få undra över sånt här och inte skämmas för det tycker då jag..
  • Svar på tråden Arv för mig som särkullbarn???
  • sextiotalist

Är det inte så att ts, om det inte finns något testamente, pappans samtliga tillgångar. Däremot så ärver hon ingenting av styvmamman. Det faller ju på sin orimlighet. Sambons båda föräldrar är omgifta och t.ex skulle svärmors man dö först, så skulle de ta del av svärmors pengar. Sjävklart så har de inte del av detta.

• Anonym
    Anonym skrev 2007-12-17 12:48:25 följande:
    Angående ämnet och alla verkar vara så insatta...

Min dotter har ingen kontakt med sin gifta biologiska pappa. Dom har heller inga barn.

OM han nu skulle avlida, får vi brev/samtal om det då eller ska det ligga i mitt intresse att hålla reda på honom?

Då fattar jag det som att min dotter ärver före frun? Hela den här situationen känns ju jättemysko för han vill inte veta av dottern(så för den delen skulle det vara en skön hämd att klämma honom på allt... ;) )men samtidigt vill man ju inte sätta frun på pottkanten... Fast jag iofs tycker att hon borde ha pushat för kontakt med dottern...

Vad kan dom ha gjort för att dottern ska få ut så lite som möjligt? Eftersom dom inte vill ha henne i sitt liv vill dom nog inte heller att hon ska ärva...
    Vi löste det genom att allt står på mig (som inte har särkullbarn) Skulle vi gifta oss så gör vi det endast om vi till 100% kan garanteras genom äktenskapsförord mm att jag får allt om något sker min sambo.

Nej det är inte för att stänga ute särkullbarnen, det är för att säkra mig och våra gemensamma.
    Särkullbarnen står med i mitt testamente, och har även ett stort sparkonto efter mig.

Men skulle min sambo gå bort vill inte vi att jag blir av med vårat hus vi slitit med, vår bil och allt annat vi tillsammans skaffat.
    Vi vill inte att våra gemensamma barn sätts bostadslösa (skulle inte själv ha råd att lösa ut särkullbarn)

Så visst kan dom ha försökt kringgå arvslagen dom med.
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2011-09-02 08:28:26 följande:
    Vi löste det genom att allt står på mig (som inte har särkullbarn) Skulle vi gifta oss så gör vi det endast om vi till 100% kan garanteras genom äktenskapsförord mm att jag får allt om något sker min sambo.

Nej det är inte för att stänga ute särkullbarnen, det är för att säkra mig och våra gemensamma.
    Särkullbarnen står med i mitt testamente, och har även ett stort sparkonto efter mig.

Men skulle min sambo gå bort vill inte vi att jag blir av med vårat hus vi slitit med, vår bil och allt annat vi tillsammans skaffat.
    Vi vill inte att våra gemensamma barn sätts bostadslösa (skulle inte själv ha råd att lösa ut särkullbarn)

Så visst kan dom ha försökt kringgå arvslagen dom med.
    Vi har löst det på så vis att vi inte kommer att gifta oss. Väldigt enkelt, för eftersom jag är den som äger (del av) en fastighet och har mer tillgångar, så är de automatiskt skyddade om något skulle hända.
  • Råttan

Så här är det:

Makar ärver inte varandraom det finns barn med i bilden. Som make/maka till någon äger jag per automatik hälften av samtliga gemensamma tillgångar såvida inte enskild egendom råder. Är så inte fallet får makan/maken sin hälft vid en bodelning. Med andra ord, hälften av vad som är kvar när skulder har dragits fråntillgångar. NU blir det intressant om det finns barn med i leken och vems barnen är. Är det fråga omsärkullsbarn får dessa/denna ut resterande 50% direkt om inget annat har gjorts upp tidigare. En del av dessa 50% kan ha testamenterats bort, dock endast hälften, då barn alltid har rätt till sin laglott, dvs hälften av sin arvslott. Gemensamma barn har ingen rätt att "få ut" sitt arv direkt utan måste snält vänta på att den andre föräldern också "kastar in".

Alltså, är man gift och endast har gemensamma barn sitter man i orubbat bo när maken dör.
    Har denne barn har de rätt att få ut sin del av den avlidnes 50% av bodelningen. Har den avlidne 2 särkullsbarn, och två barn med sin maka förfogar makan över de gemensamma barnens arv och sitter alltså på 75% av de samtliga tillgångarna och särkullsbarnan får 25%.

• Råttan

Med andra ord TS, ju fler barn din styvmor har med din far ju mer "ärver" hon. Är du det endasärkullsbarnet och dina pappa har 4 barn med din styvmor får din styvmor 90% av de gemensamma tillgångarna. Först hennes egen del 50%, sedan hennes egna barns arv som hon förfogar över tills hon dör - i det här fallet 4 x10% (ni sammanlagd 5 barn delar ju på din pappas 50%). Hon får 90% och du får 10%.

Har hon och din pappa endast 1 gemensamt barn får hon 75% och du 25%. Är du helt ensam får du hela din pappas del vid bodelningen alltså 50% av de gemensamma tillgångarna.

• Stormorsan
    Anonym skrev 2007-12-14 17:08:04 följande:
    Men det är ju inte ens laglotten?
    Hade han testamente och du valde att inte kräva din laglott?
    Laglotten hade ju blivit 100 000 kr.

Det kan det väl vara om pappan hade en hustru, 600 000 /2 = 300 000 kr laglotten av detta är 150 000 kr vardera 3 barn får 50 000 kr var.
  • Christer på P1

Hej alla,
    Inför ett kommande radioprogram i P1 söker jag kontakt med någon som kan berätta om hur det går till att ärva som särkullbarn. Har talat med flera familjerättsjurister om juridiken runt särkullbarnens rätt. De flesta verkar ha mest goda råd om hur man undviker att särkullbarnen ska få ut sin del. I varje fall låter det som om många tvister är särkullbarnens fel.. har du lust att berätta och vara en röst i radioprogrammet jag jobabr med?
    mvh
    Christer
    08 7841693 

särkull
  • mpermper

Om de inte har några gemensamma barn och du är din fars enda barn så blir det så, försutsatt att inget testamente eller äktenskapsförd finns, att deras tillgångar slås ihop och delas på mitten - en del är din pappas och en del hans frus. Den delen som är din pappas ärver du - rakt av.

• Anonym (arv)
    Anonym (faderslös?) skrev 2007-12-15 14:31:12 följande:
    ok, så jag har rätt till 25% då (hälften av hälften)?? Det är min arvslott då med andra ord som Smillis skrev..? Inte fan vill jag att min styvmor ska ärva mer än mej!! Jag menar hon är ju inte ens besläktad förrutom att hon nu är gift med min far!

Ja, och i och med att hon är gift med din far så äger de allt tillsammans - såvida inte något annat har avtalats mellan dem (äktenskapsförord) eller att din pappa ägde något som var enskild egendom. Så funkar det vid äktenskap. Hon "ärver" egentligen inget, hon anses redan äga hälften eftersom de är gifta.
  • mpermper
    Yohanna85 skrev 2007-12-14 17:02:07 följande:
    jag tror detta händer, har pratat med detta själv, eftersom jag är styvmamma själv och man undrar vad som händer.

Styvmamman som är gift med din pappa får 50%
    Du får 50% (om du är det enda barnet)

Om din pappa och styvmamma har barn ihop
    Om du inte är det enda barnet så delar ni denna summa på 50%
    Men de får inte ut sin del förns deras mamma går bort

Tex.
    Om min man går bort så får jag 50%
    Min bonus (hans tidigare barn) får 25%
    Och våran gemensamma son får 25% men de får han inte tillgång förns jag går bort.

Hoppas att det är rätt förklarat nu =)
    Exakt så!
  • Anonym (arv)
    Anonym skrev 2007-12-17 12:48:25 följande:
    Angående ämnet och alla verkar vara så insatta...Min dotter har ingen kontakt med sin gifta biologiska pappa. Dom har heller inga barn.OM han nu skulle avlida, får vi brev/samtal om det då eller ska det ligga i mitt intresse att hålla reda på honom?Då fattar jag det som att min dotter ärver före frun? Hela den här situationen känns ju jättemysko för han vill inte veta av dottern(så för den delen skulle det vara en skön hämd att klämma honom på allt... ;) )men samtidigt vill man ju inte sätta frun på pottkanten... Fast jag iofs tycker att hon borde ha pushat för kontakt med dottern...Vad kan dom ha gjort för att dottern ska få ut så lite som möjligt? Eftersom dom inte vill ha henne i sitt liv vill dom nog inte heller att hon ska ärva...

Om frun och han äger saker gemensamt, utan äktenskapsförord, så kommer hon ju ff äga hälften av deras hus, ägodelar o.s.v. De kan också ha skrivit testamente sinsemellan, så att frun om han dör kommer ärva hälften av det han äger (dvs allt utom laglotten). Det de också skulle kunna göra är att de har skrivit mycket som hennes enskilda egendom, och då ärver din dotter ingenting. Men å andra sidan så är det ganska riskabelt att göra så, eftersom han då skulle gå helt lottlös om de skilde sig...
Svar på tråden Arv för mig som särkullbarn???