• michiara

För oss med barn som inte sover!!!

är det bara mammor med bebisar här? inte någon med större barn?

Alla magsjukor = Inte vistas bland andra på minst 48 timmar, det ska väl inte vara så svårt.
  • michiara
    Mamasnest skrev 2008-01-05 07:48:18 följande:
    Hur gamla barn tänker du på? Jag tror det finns någon med 3-åring och någon med 2-åring i tråden.
    okej..jag har en 8-åring
    Alla magsjukor = Inte vistas bland andra på minst 48 timmar, det ska väl inte vara så svårt.
  • michiara
    Mamasnest skrev 2008-01-05 08:09:09 följande:
    Jag har en 10-åring som visserligen sover, men hur ser ert problem ut?
    Hon somnar vid 8 och sen vaknar hon vid midnatt och sen sover hon inget mer så vi är vakna från mellan 00-01 och ända till kvällen. sen somnar hon gott igen vid 8 och vaknar vid 00. Natt efter natt..
  • michiara
    Pasadena skrev 2008-01-05 09:59:39 följande:
    Menar du att hon sover hela dagarna, alltså från 8 på morgon till 00 på natten??
    nej från kl 20 till 00
  • michiara
    Shannara skrev 2008-01-05 10:08:18 följande:
    Jag har läst om att det faktiskt finns vissa barn (människor överhuvudtaget för resten) som inte har så stort behov av att sova.Hur är hon under den vakna tiden? Verkar hon pigg och glad? Eller är hon mycket arg, lessen och lättstött?Min dotter på tio år sover inte många timmar per natt. Hon brukar vara på toa närmare tolv och sen är hon alltid vaken före sex. Nu är hon ju så stor så hon kan förstå att hon ska vara i sitt rum vid en viss tid på kvällen. Då läser hon, målar eller skriver dagbok. På morgonen får hon bara vara på sitt rum och göra tysta saker fram till sju. (hon får gå på toa naturligtvis *ler*)
    hon är pigg och glad och så.. men det börjar synas på henne att hon inte sover så mkt..mörka ringar runt ögonen.
  • michiara
    Tozza skrev 2008-01-05 11:39:13 följande:
    Theralendroppar är ett sömnmedel som barnläkare kan skriva ut vid väldigt svåra sömnproblem. Det är inget mirakelmedel, men våran dotter  (1½år) får det varje kväll och sover då iaf oftast 3-4 timmar isträck efter det. Men visst vaknar hon även med sömnmedel men inte lika ofta. Så för oss har det varit räddningen.Nu är vår dotter sjuk, feber, hosta och inatt kräktes hon oxå så då ger vi inte sömnmedel - och det resulterar i att vår dotter sovit ca 1 timme på hela natten - ja vi föräldrar oxå då. Så jag sitter här i pyjamas med en dundrande huvudvärk och vet inte vad vi ska ta oss till. Hon skulle ju operera bort halsmandlar och polyper på måndag (läkarna tror att det kan vara det som stör hennes sömn) men det kan vi ju inte nu.... När ska det bli bra?Ang skpetiska läkare osv, vi träffade en barnläkare på barnkliniken när BVC skickat oss dit för de ville att läkarna där skulle göra en ordentlig undersökning på Alizia för att utesluta fysiska saker som stör sömnen - och den manliga läkaren säger "en del barn sover inte, och det kan man inte räkna med hela tiden, de har sina perioder när de vaknar upp till 10ggr per natt" Varpå vi meddelade att den här "perioden" hade varit från hon var 8mån till hon var 13mån och hon vaknar inte 10ggr/natt snabbt och somnar om, utan kanske 25-30ggr/natt. Då tyckte han att vi inte gav tillräckligt med närhet utan hon skulle sova i vår säng och vi skulle ta upp henne så fort hon ville vara i vår famn och vi skulle krama henne mer - Vi kramar henne massor, har massor närhet (självklart!) och HON SOVER INTE BÄTTRE I VÅR SÄNG - har aldrig gjort! Vi sa att vi träffade barnpsykolog och han tyckte vi skulle fortsätta med det om "det gav os nått" men dom kunde inte hjälpa oss. Sen var vi där 6mån senare, med samma problem. Synd att det inte var samma läkare så skulle han fått se på "sin period som går över". *grrrrr* Nää dax att ta på sig nått annat än pyjamas och försöka överleva dagen för att framåt 18.00 börja få ångest för natten *vaddå pessimist?!*
    min dotter hade oxå Theralen från att hon var 1 till 5 kanske, sen fick hon Melatonin och nu har hon både Theralen och Melatonin (from igår)
  • michiara

många gånger blir ju barnen helt upp och ner och vägrar sova under alla dessa tillväxtperioder.. som förälder blir man ju galen men det går ju över.

• michiara
    Tozza skrev 2008-01-05 12:45:51 följande:
    Finns det något fysiskt eller psykiskt till varför din dotter har sömnrubbningar och fått/får theralen och melatonin? Här har de ju inte hittat nått (än), men skasom sagt ta bort halsmandlar och polyper för att se om det kan vara det som stör.Hur mkr droppar theralen har ni gett som mest?
    Mamasnest skrev 2008-01-05 13:12:09 följande:
    Moadja: Min yngsta reagerar mer på tiden hon sover på dagen än på när hon sover. KAnske kan du prova att korta ner dagsluren och sedan lägga henne tidigt? Jag har kört/kö SHN-kuren enligt AW och den funkar verkligen. Det viktigaste när man kör en kur är att man tror på den och har en attityd av självsäkerhet, då känner barnet det också. Sedan vilken kur man kör är kanske mindre viktigt. Ska du köra AWs kur måste du läsa på så att ögonen blöder, det gäller att göra rätt från början. michiara: Får hon ordentligt med frisk luft varje dag och har ni svalt och varmt i hennes rum? Eftersom hon är så pass gammal skulle jag nog prata med en läkare om det. Tozza: Vad ledsen jag blir av att läsa om vad läkaren sa till er. Snacka om att försöka skuldbelägga föräldrarna. Alla barn sover inte hela nätter för att man lägger dem mellan sig, så är det bara. Vårt BVC är superbra, de säger till en att sluta jamsa och låta barnen skrika lite om det är det som krävs. Fusion: Ok, jag trodde att ni tog upp honom varje gång. Du har inte funderat på att införa sov-ramsa? En kort ramsa som du upprepar tills han somnar och som han förknippar med det. Jag kanske inte har berättat det, men min mellantjej hade reflux vilket störde hennes sömn jättemycket. Får man halsbränna så fort man ligger ner så är det ju inte så konstigt att man inte sover. När vi väl fick medicin sov hon mycket bättre direkt, men vanan att vakna ofta satt i och då körde jag SHN-kuren på henne. Anledningen till att det upptäcktes var att hon hade natthosta i flera månader utan andra symptom. När vi gick till läkaren nämnde jag hennes dåliga sömn och de tog det på största allvar. Läkaren frågade mig flera gånger hur hon skrek på natten och hur hon betedde sig. INGEN har sagt åt mig att det bara är att gilla läget när mina barn har sovit dåligt, det är ju inte bara för min skull jag vill att de ska sova utan för sin egen skull också och framförallt.
    Min dotter har ADHD och hennes grava sömnrubbning består till störst del av detta (enligt hennes kunniga doktor). Vi har kontakt med hennes läkare varje vecka men det är inte så kul att ge barnen starka mediciner heller. Nu har vi dock inget val för barnet måste ju få sova..
  • michiara
    Röding skrev 2008-01-05 16:14:18 följande:
    Jag har en tvååring med nattliga uppvak. Jag ser det inte som något problem, problemet ligger då snarare hos mig om jag skulle anse det vara ett problem. Sömnen är något som mognar efterhand, dvs att barnet så småningom kommer in i samma sömnrytm som vi vuxna. Jag tror inte på att forcera barnet i dess utvecklingsprocess, det finns inget inom forskningen som stödjer en forcerad utveckling heller.
    visst, det finns superföräldrar som orkar vara vaken 24 h om dygnet vecka efter vecka, år efter år, jag tillhör dock inte den skaran
  • michiara
    MymlanB skrev 2008-01-05 16:18:29 följande:
    jag vet inte - min son är vaken hela tiden och har varit sedan augusti ungefärhan sover max en timme isträck. jag har börjat få fysiska men av sömnbristen - det antar jag att ni andra har också - minnet funkar inte, jag kan inte för ett samtal med en vuxen utan att staka mig och använda fel ord osv, det skakar i armarnamen det värsta är psyket tycker jag - jag har börjat fasa för mörkret och om han skulle sova så ligger jag och väntar på att han ska vakna, jag tänker att jag kan lika gärna vara vaken så slipper jag somna och bli väckt för det är nästan värre. så jag är vaken hela tiden nästanjag håller på att bli knäppförstår ni vad jag menar? men jag orkar inte snacka med någon om det för jag vill inte vara en sån som klagar... men jag orkar inte så mycket mer snartjag läser i tråden hela tiden för då känner jag mig inte så ensamsärskilt på nätternakram till er alla och lycka till inatt!
    förstår precis vad du menar, lever i samma själv. och det värsta är att man så väl vet - att om jag bryter ihop och inte klarar mer, vem ska då ta hand om mitt barn?
Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!