• Pasadena

För oss med barn som inte sover!!!

Mamasnest skrev 2008-01-17 13:18:10 följande:
    Usch ad jag känner mig irriterad. Man får inte sova på nätterna och på dagarana ska man orka släpa på en gnällig bebis OCH roa en 2-åring OCH orka förhöra läxor, laga mat, tvätta, städa osv. Jag behöver lite andrum nu känner jag.
    Jag tycker synd om dig, jag tycker att JAG har det jobbigt med bara en bebis att roa men huuu, att behöva laga mat, göra läxor osv, stackare! Har du INGEN som kan komma över och roa dina barn en stund så kan du ta ett bad?
  • Pasadena
    Mamasnest skrev 2008-01-17 14:05:20 följande:
    Nja, mamma jobbar rätt mycket nu och mormor blir så stressad när de gnyr. Sambon skickade nyss ett mail där han skrev att han läst att en av de vanligaste anledningarna till att spädbarn vaknar mycket på natten är dammiga rum eller torr luft i sovrummet. Jag ska sätta på luftfuktaren direkt i kväll och se vad som händer. Dammigt är det INTE!
    BERÄTTA sen hur det går! Imorgon står jag och hänger vid låset på elgiganten iså fall.
  • Pasadena

Usch blir så frustrerad när dotter inte sover på dagen. Hon har sovit en halvtimme kl 9 och 20 minuter vid 13 och nu vägrar hon sova mer och bara skriker. Kul det kommer vara fram till läggningen ikväll med en gnällig trött bebis Jag blir bara så trött på detta ibland..

• Pasadena

Mamasnest. vad intressant för jag har också funderat på om jag stör mig dotter. Vi sover ju i samma säng på var sin sida!
    Tyvärr bor vi alldeles för litet föra tt jag ska kunan flytta ut och testa. Hmm

Applemum
    åh vad roligt! Så glad när det går bra för någon! Lycka till och visst ska det hålla i sig nu och bara bli bättre och bättre!

• Pasadena

fusion
    jag tycker helt klart att det låter som det är nåt "fel" alltså medicinskt. Ni MÅSTE kräva att få honom utredd! Det är INTE normalt för ett barn på 5 månader att skrika sig igenom hela dagarna!!

Min dotter är också inne i en krävande period just nu och vill inte sitta själv så då får hon hänga med mig överallt jag går.

• Pasadena

Fusion,
    ett tips är att ta konstakt med privat barnläkare. Det gjorde vi när bvc ignorerade våran oro. Om man söker på eniro finns det tom omdömmen på vissa läkare om man har tur!

Ett tips är annars att skaffa många lekstationer, tex en hoppgunga, gåstol som någon annan tipsade, och en babybjörn att bära omkring honom på samtidigt som man fixar hemmma.

• Pasadena

Eftersom jag inte har erfarenhet av skrikigt barn så kanske jag trampar på tårna men jag kom att tänka på att man kanske kan lära honom ligga på golvet genom att lägga sig bredvid och leka? Ge honom en leksak att utforska och testa att flytta er sakta därifrån? Antar att ni redan har testat det mesta..

• Pasadena

Shit vad jag tycker det är svårt att tolka trötthetstecken på min unge! Helt plötsligt är hon övertrött och då går det absolut inte att få henne att somna. Hon visar aldrig att hon är trött liksom utan plötsligt börjar hon gäspa och då är det oftast för sent och det tar 100 år att få henne att sova.

• Pasadena

Gahh tur att sambon är hemma idag för att jag håller på att få tuppjuck. HELA dagen har gått åt att få henne att sova men hon har bara sovit 30 minuter sen kl 7. Hon är så trött så hon håller på att falla i bitar men somnar INTE.

• Pasadena
    Kryztina skrev 2008-01-22 07:18:48 följande:
    usch. denna natten går till historien.lovisa vaknade hela tiden kanske var 15 minut eller oftare. elle rvaknade och vaknade. det kändes som att hon aldrig sov riktigt, eller endast väldigt väldigt ytligt. försökte lägga henne i sin säng X antal gånger. hon tjöt som en gris. högt alltså väldigt högt. grannen knackade i golvet, jag orkade inte. PÅ MIG skulle hon ligga. På mig men på rygg. Vilket innebar att hon inte låg bekvämt alls. Hon korvade sig hela tiden, "ramlade av mig" och bökade och hade sig.vid 3-tiden hade jag inte sovit något alls, tog med mig Lovisa upp och bara grät. kollade om jörgen kunde ta henne men han var sjuk, förkyld och feber. så ha kunde ju inte det, sa han. somnade till någorlunda vid 4.30 vaknade som vanligt 6.30. varför kan hon inte sova!!!!?????jag går under .
    ojoj stackare! har ni funderat på shn?
  • Pasadena

Åh vilka hjältar ni är! VERKLIGEN! Jag hängde i tråden ett tag när det var som värst för oss men sen ca 1,5 månad sover vi alla GOTT om natten. Vi körde sova-hela-natten-kuren och sen dess sover min dotter (8 månader) från ca 18.30-6.30 + 2 lurar under dagen. Helt otroligt! Hon är som en ny unge! Är så glad och pigg, orkar gå ut och fika/luncha, leka och upptäcka världen på ett helt annat sätt en tidigare. Utvecklats massor på bara 1 månad! Alla omkring oss kommenterar vilken glad och tillfreds unge hon är!

Håller alla tummar för er här att era småttingar börjar sova så gott så gott !!

• Pasadena
    Tvillingmamma2007 skrev 2008-03-11 14:03:22 följande:
    Pasadena:Åhh vad skönt för er! Och för henne såklart!
    Ja det är underbart! Särskilt att se henne så pigg och utvilad Förut gnällde hon jämt, av trötthet
  • Pasadena
    tusse74 skrev 2008-03-11 15:08:34 följande:
    Hur upplevde du sova hela natten kuren pasadena? Jag är just nu trött, desperat och nära till tårar på grund av alla sömnlösa nätter. Jag är så rädd för att låta Elias gråta sig till sömns. Jag vill att han ska känna sig trygg och få sova gott.Han är så go och glad om dagarna, men vaknar och gnäller varje timme om nätterna, 8-12 ggr/natt.
    Alltså det var ju rätt jobbigt men inte alls så jobbigt som jag trodde att det skulle bli! Min dotter grät inte alls sådär ledset. Nu körde vi kuren första gånen eftersom det gick så himla bra första gången (hon började sova hel natt nästan på en gång) så jag började ta upp henne efter någon vecka när hon vaknade på natten och trodde det skulle hålla men nix, hon började vakna allt oftare på nätterna så då kurade vi om, efter ca 2 veckor. Hon grät en del men jag upplevde att hon mest var arg (arg som i typ jag vill SOVA NU). Tyvärr har min dotter reflux så hon har väldigt lätt för att kräkas (hon kräks ibland av att bara hosta) så det blev en del kräkningar vid läggningarna första dagarna.
    Nu somnar hon dock på en gång när jag lägger henne och vaknar när det är dags att gå upp
    Hade jag vetat om detta tidigare hade vi kurat lååångt tidigare jag /vi blev så utmattade av trötthet. Min dotter var ett vrak på slutet
  • Pasadena
    Idis 76 skrev 2008-03-11 15:30:39 följande:
    Svar på #1496Hur går den till....
    I stora drag så lär man barnet somna själv. Första natten buffar man barnet så att det blir lugnto ch så ska man säga en ramsa som barnet förknippar med sömn, tex sov så gott nu vi ses imorgon. Andra natten ska man enbart ramsa när barnet somnar och då ska barnet förstå att det ska somna om.
    Till slut upphör uppvaken och barnet vaknar inte ens till på natten utan somnar om direkt istället föratt ropa/skrika på hjälp.
    Min dotter sover mycket djupare nu när hon inte behöver känna att hon måste ropa efter oss för att få hjälp med omsövning!
  • Pasadena
    Källan skrev 2008-03-11 21:24:19 följande:
    kan man prova det på en 10 mån.?om man kan det så  låter det som en bar metod att få barnet att sova själv.just nu är stora tjejen sjuk med 39.6 i feber.och lilleman är väldigt orolig i sin sömn.han somna vid 19.30 och nu fick vi tar ner han till oss i soffan. så han somnade om där.återstår att se hur den här natten blir?förra var inget vidare.
    Ja man kan göra det på alla barn Läs mer på annawahlgren.com
  • Pasadena
    tusse74 skrev 2008-03-12 08:54:17 följande:
    Snart vet jag inte hur jag ska klara av dagarna längre. Känner just nu, att vara mamma är ett överskattat fenomen. Det känns inte alls roligt! I natt har Elias "vaknat" och gnällt exakt varje timme och dessutom legat vaken mellan kl 4.15 och 5.05, då jag inte stod ut längre utan matade honom till sömns. Jag vet att det är fel, men jag OOOOOOORKAR inte längre!!! *grinar*Nu ska jag sätta mig in i Anna Wahlgrens metod, för det här är ohållbart, både för mig och lillen. Jag känner mig som en urusel mamma. *grinar igen*Hoppas att ni andra har haft en bättre natt.
    Fy stackare Precis så kände jag också tidigare-det var inte ens kul att vara mamma, och DÅ har det gått för långt!
    om du tycker det känns läskigt med kuren och att du kanske inte riktigt vågar så bestäm dig för att iaf testa. Så gjorde vi för att avdramatisera alltihopa. Det kändes så stort och läskigt att vi skulle utföra detta så vi sa att vi testar så får vi se. När vi väl satte igång så kände jag att vi kan bara INTE sluta för då ger vi verkligen dubbla budskap och för det andra så vill jag INTE tillbaka till det vi hade, så det var bara att köra på. och man märkte att detta var precis det min dotter ville. Hon VILLE sova och hon ville veta att det var tryggt att somna!
  • Pasadena
    tusse74 skrev 2008-03-12 10:31:24 följande:
    Tack för din omtanke pasadena! Hur länge tog det för er innan ni såg resultat?
    Första kuromgången sov hon hela natten med endast 1 uppvak redan andra natten och efter 5 dagar sov hon från 19-07. Kuromgång nr 2 sov hon hel natt efter 5-6 dagar (de första nätterna vaknade hon allt från 2-6 ggr men somnade om med hjälp av ramsan).

Lycka till!
  • Pasadena
    tusse74 skrev 2008-03-12 18:27:00 följande:
    Har du några tips om kuren för natten, innan jag har satt mig in i kuren, Pasadena?Det jag brukar göra är att köra ramsan: Natti natti sch sch sch, sov så gott, buffa honom och stoppa i nappen om det behövs (jag vet att kuren inte innefattar napp)
    Att lyssna på barnet. Du kommer att höra om din bebis behöver din hjälp (ramsan) för att somna. Man hör olika lägen på gråt/skrik. Om barnet är ledset eller argt. Ibland är bebisen bara frustrerad över att inte kunna somna (vissa barn gråter alltid innan de somnar tex) och då hjälper det inte att gå in och försöka hjälpa till.

Den sk solfjädern som är ett verktyg i shn skippade vi helt, dels för att min dotter inte alls tyckte om det (jag provade en gång) och dels för att jag själv kände att hon blev mer störd av att jag var inne i rummet än ramsade utanför.
  • Pasadena
    tusse74 skrev 2008-03-12 20:10:49 följande:
    Tack så mycket för dina svar pasadena!Jag är precis i fasen att starta en egen metod, med hjälp av NCSS-metoden och SHN-kurens baser, då jag inte har hunnit/orkat sätta mig in i Anna Wahlgrens metod. Jag känner att jag måste börja någonstans och med något annat än att vagga honom till sömns.Ikväll fick jag honom att somna själv i sin säng efter 15 min buffande. Det har aldrig hänt förrut, att han har lyckats somna själv. Jag har alltid fått vagga honom i famnen. Det längsta som har har "stått" ut att buffa är 40 min. Sen har jag plockat upp honom och då har han somnat på 30 sek. Typiskt!Nu har jag en jobbig natt framför mig med buffande och ramsan: Natti natti, nu ska vi sova, sch sch sch schJag är van med att han vaknar 10 gånger/natt och inte kan somna om själv, så jag är beredd att prova det mesta.Önskar er alla en bra natt! Det är ni alla värda!
    Det låter ju jättebra! Lycka till !
  • Pasadena
    tusse74 skrev 2008-03-12 20:19:01 följande:
    Tack så jättemycket pasadena! Jag känner mig jätteladdad ikväll. Hihihihi, imorse satt jag bara och grinade hela fm. Det kan vända snabbt
    Jo tack I KNOW the feeling När man inte har sovit sammanhängande på 100 år så blir man lätt labil om man säger så
Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!