• siabellon

För oss med barn som inte sover!!!

kl fyra o en-två timmar framåt är värsta tiden här också.

MEN!

Gud förlåt oss men igår körde vi 5mm.........

Eg hade vi inte tänkt det men när han vaknade efter sina vanliga 4o min o inte pappan får ta honom o natta om (jag skulle äntligen duscha för dagen -19.30!) så sa vi att nu kör vi. Pappan försökte få honom att somna om i säkert en halvtimme(i famn som vanligt) men tillslut stoppade han om honom i sin säng o sa godnatt o så gick han ut......gick in till honom var 3-4e min o sa samma sak o efter 40 min sov han. men det var de längsta minutrarna i vårt liv. men har sovit jättebra inatt! bara vaknat ett par tre ggr för att äta o snabbt somna igen. känns som evigheter sen det var så sist.

vi ska prova det här nu o se om det funkar.

• siabellon

skönt att höra att andra också blir arga! Det är det jag tycker är jobbigast nästan; att jag fräser åt honom på natten o så sekunden efteråt skäms jag som en hund o så tänker jag att jag INTE ska bli så nästa gång han vaknar. o blir det lik förbenat....

jag brukar säga till min man att jag inte tycker om den människan jag blivit sen sömnproblemen började. jag känner inte igen mig liksom.

vi sket i 5mm nu för ett tag, blev så konstigt i dag då han hade sovit klart för dagen redan 13.15 o vi var på innebandyträning på kvällen så vi inte hann med sovrutinerna. kör isf igen på måndag eller nåt.

• siabellon
    Jamson skrev 2008-01-16 10:24:52 följande:
    till Fusion och alla andra, Nu har jag helt lagt om stilen och det funkar än så länge.Jag har accepterat att dottern inte sover bra om hon läggs tidigt, d v s 19-20 då alla barn ska sova enligt alla förståsigpåare,Lägger jag henne vid den tiden så vaknar hon varje eller varannan timme till klockan 04-05 då hon sover ett pass på 3-4 timmar.Nu får hon vara vaken till 22-23 beroende på när jag går och lägger mig, jag ammar henne till sömns och då sover hon till 3-4!!! får tutte somnar om till 8-9 tiden.Vilken skillnad!Hon sover alltså nu en extra stund vid 17, cirka 30 min.Hon är nöjd och glad och det är jag också.Peppar peppar för att det håller i sig.Hoppas att ni också hittar ert barns rytm.Så här sov hon innan hon var 6 månader, men då skulle vi bli strukturerade och införa fasta tydliga sovrutiner, med fullständigt kaos som följd i 5 månaders tid.Alla barn är olika, så enkelt är det.
    Gud det låter ju underbart!

kanske man ska prova det, här håller jag på att braka ihop totalt. som tur är kunde min man jobba hemifrån i dag så jaghar sovit en halvtimme nu på morgonen.

ilskan - det är min ilska som börjar bli otäck nu. jag pratar o pratar o pratar med min man hela tiden om den så den inte ska gå överstyr. o tur att han är så lugn så han kan ta bebben när jag håller på balla ur totalt.

hur fixar ni andra natt efter natt? (ni kanske förstår att det varit en jävulusisk natt här, jag sov inte alls mellan 23.15 o 0600).
  • siabellon

vi delade upp natten här. maken skulle ta honom till halv tre o jag resten av natten. vaknade 23.10 (trots att jag låg i annat rum med öronproppar)av att sonen gallskrek så jag gick in o gav honom bröstet då han inte ätit sen 18.30. han somnade i min famn när han ätit klart så jag gick in till mig igen. kl 3.45 kom maken in o vill byta o då hade de sovit sen 01.45 tror jag 2 tim i sträck verkar vara maxtid för sonen just nu. men det känns som heaven iaf! Jag ammade o sen sov han två 1timpass tills det var dags att gå upp. helnöjd! några nätter till med så här mycket sammanhängade sömn(trodde aldrig jag skulle räkna 3 tim i sträck som mycket) o jag är fit for fight igen!

• siabellon

Lycka till Applemum o hoppas verkligen inte att du kommer tillbaka hit! (du fattar va?)För varje person som skrivit här i förtvivlan o som lämnar tråden pga positivt ändrade sovvanor växer sig mitt hopp lite starkare att det kan vända.

kram kram

• siabellon
    Röding skrev 2008-01-18 13:09:08 följande:
    Svar på #940
    Amma såklart! Sen bär ni barnet i en ergonomisk bärsele och går ut och går i friska luften och tittar på den vackra naturen. Sedan kan ni bada tillsammans.Hur kan man kalla sitt barn för "jävla monster"? De som förlorat sina barn i t.ex svåra sjukdomar skulle vara vakna dygnet runt för att få tillbaks sina barn! De kan inte få sina barn tillbaka, däremot så kan ni återfinna harmonin i familjen. Men det går inte att finna någon harmoni om man kallar det om borde vara det käraste i livet för monster. Öppna ögonen och lyft blicken. Fastna inte i din egen självömkan, det hjälper inte dig och det hjälper absolut inte ditt barn. Han lär heller inte sova bättre för att du tappar tålamodet och kallar honom för monster. Tvärtom, aggressiva vuxna leder till osäkra, otrygga barn som inte vågar slappna av. Mitt råd är att komma ditt barn nära, så nära att du vet barnets alla signaler och uttryck.. Nära kommer man barn genom att vara med sitt barn på ett djupare plan. Att kommunicera, bära, amma (kan ju inte du), dansa, skratta, sjunga och hudkontakt och att bara andas tillsammans och uppleva livet.
    Du med dina vackra, romantiska tips!
  • siabellon

Fusion: jag har läst dina inlägg här en tid nu (o även din roliga pres)! o jag måste säga att jag lider så med er! Nåt MÅSTE ju gå att göra åt det hela. jag skulle ha blivit galen för länge sen, vår knodd är ju bara knölig på nätterna åtminstone. kommer inte ihåg om nån redan tipsat er men du skriver ju att han vill bli buren för då är han lugn. har ni provat en ergosele? Det är som att bära i sjal men mycket mycket enklare. Lätt att växla mellan er föräldrar också då den är supersmidig att justera. Man kan bära i timmar utan att ryggen tar slut o han får sitta nära er utan att ni blir tvungna att strunta i att göra annat. Den bär vi vår knodd i på dagarna när han ska sova o när han vill bli buren. verkligen stor skillnad mot babybjörn tex. kan kanske vara en liten hjälp iaf.
    Vi säger att det är den bästa babygrej vi köpt o den var värd vartenda öre!

• siabellon

hade sktivit ett låååångt inlägg till Fusion o så bara försvann allt......typsikt!

i stora drag:
    * Skönt att natten började bra, hoppas den fortsatte lika
    * Skitnatt för oss, eller maken eg. vaken bebbe 1.30-4.30 o efter vaknade 1 g timme
    * jag sovit i annat rum, annan del av huset, öronprppar = SKÖNT!
    * måndag starten för lära-honom-somna-själv-i-sängen!

ERgon: kan man bära upp till typ 20 kg. kan användas på magen, ryggen eller höften. stor skillnad på BB o Ergon där ergon är så skonsam för rygg o axlar. Vi bar sonen i ergon hela dagarn i New York när vi var där i höstas utan att vi kände det minsta i ryggen.

så där!
    I kväll ska jag gå på en fest men eftersom jag ska få sova själv i natt igen så ska jag gå hem senast 22 så jag får sova!!!

• siabellon
    Fusion skrev 2008-01-20 01:24:04 följande:
    helt otroligt lilla Anton har sovit snart 4½ timme utan att vakna, då sitter en annan uppe istället för att sova , nästan så man blir lite orolig när han sover så länge istället...
    *s* Det där känner man igen! när E nångång sover lite längre i sträck så sitter/ligger man som på nålar o bara väntar. o när han inte vaknar så tror jag direkt att nu är han sjuk! Man är rätt sjuk....
    Här sov E rätt bra i natt, men det var bara för att min man låg o klappade honom i rumpan mest hela tiden.........
    nä, på måndag ska vi börja uppdraget somnasjälv.
  • Siabellon

e sov 3 tim första passet o sen med 2½ timmes med bara lättuppvak för amning - jag är så GLAD!

det kommer mer: han somnade nu kl 19 o sover ff!! o han lever, det har vi kollat typ 100ggr uj ujuj vad man får hopp nu!

rapport kommer hur natten fortlöpte

• Siabellon

äh, det blev en vanlig natt här.......man ska aldrig prata högt om framgångarna.

espressomaskinenen kommer gå varm i dag!

• Siabellon

Här blir det kul i natt: har precis skrivit i en annan tråd att vi börjar se positiva förändringar i Es sovvanor men det skulle man ju aldrig ha gjort........

Har varit in till honom säkert 7 ggr sen han somnade 18.30....
    Tror jag skiter i att lägga mig på några timmar.....

• Siabellon

Tips inför natten nån?
    E sov 3,45 i första passet i går men sen var det hur struligt som helst. Han verkar vara halvvaken bara men kastar sig fram o tillbaka o gnyr/gråter omvartannat. Han kan sen lägga sig några minuter o verka somna lugnt, men bara för att sen när en annan slappnat av börjar han igen. Så här höll han på 2 tim i natt o sen somnade han lugnt iaf en timme. Efter det gav jag honom mitt bröst o så kunde jag åtminstone vila fram till halv sex......

Ska tillägga att jag provade lägga honom i sin säng (som står i vårt rum) först men flyttade över honom när jag såg åt vilket håll det barkade.

Finns det nån som känner igen detta o har nåt tips? just nu har jag ångest för att det är läggdags snart. (maken sover i annat rum sön-tors o sen tar han honom resten av veckan)

• Siabellon

haft en ganska lugn natt även om det varit många korta uppvak... förklaringen fick jag i fm, han har feber! stackars! men jag är iaf piggare o det är ju positivt.

Var det inte nån som skrev om att linfrö också innehåller omega3? isf kanske man kunde göra avkok o ge?

Nån som vet om jag kan äta fiskolja när jag ammar? borde ju kunna det om vissa av er ger era bebbar det, eller hur?

• Siabellon
    Shannara skrev 2008-01-30 17:55:01 följande:
    Jag käkar omega3-kapslar och har för mej att det ska va nyttigt för bebin...
    Okej, jag ska kolla på apoteket också. jag tror också att det bara är av godo men jag har för mig att jag stod o läste på en burk att man ska undvika att äta det om man ammar. men jag kan ha blandat ihop det, hjärnan är ju inte i tiptop nuförtiden...
Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!