• Pasadena

För oss med barn som inte sover!!!

Tiger1 skrev 2008-01-01 15:08:17 följande:
    Jag blandar oljan med äpplejuice eller någon annan dryck och det är inga problem.Här är en norsk länk om samma produkt men helt andra rekommendationer, bla får man ge oljan även till barn under 1 år (halv dos) och de rekommenderar även det till gravida (vuxen varianten då). Lite lustigt är det ju, hur en sån sak kan skilja beroende på kultur och land.www.medtech-pharma.no/produkter_detalj.asp...
    Gud vad intressant! Undra vad det är som gör att man inte vågar rekommendera det häri sverige till mindre barn? Kan den svenska innehålla nåt som den norska inte har? Spånar lite..
  • Pasadena

Jaa för vår bvc-ssk var jättenoga med att påpeka att man absolut inte får ge omega3 till små barn men däremot kunde man ge torsk-olja som finns att köpa på apoteket men den innehåller ju inte omega3?!

• Pasadena

Mamasnest
    jag bler verklgien superpeppad av att läsa att det går så bra, vill verkligen kura NU men jag blir samtidigt väldigt orolig att det inte ska funka elelr att vi ska göra illa vårt barn, hur sjukt det nu låter.. Men tänk om kuren itne biter? Å andra sidan är hon sååå trött nu stackarn så nåt måste vi göra (har vi sagt i evigheter nu) men hennes ögon blir bara svullnare och rödare för varje dag. Alldels märk är hon under ögonen också

Fy f*n vilka idioter det finns, hur kan man smälla så nära hus det fattar jag inte!!

• Pasadena
    Mamasnest skrev 2008-01-01 20:28:53 följande:
    Pasadena: Kör inte kuren förrän du är 100 % säker på att det är vad du vill, annars kommer hon att känna det. Att få henne att sova är för hennes skull och du gör henne inte illa om du anser att hon måste sova bättre för att må bra. Skriker hon i början på kuren så är det för att hon är förvirrad och undra vad som händer, men barn skriker ju också ofta för att de är trötta och vill sova, inte för att man ska ta upp dem. Min minstingen skriker om jag lägger henne när hon är övertrött eller inte tillräckligt trött när jag lägger henne, det gäller alltså att ha bra koll på när det är rätt läge. Om du kör kuren så peppar jag dig gärna, har ju nyss gått igenom det själv. Jag hade också ångest dagen innan och var rädd att göra något som skulle göra henne ledsen men så glad och pigg som hon är nu gör att jag är oerhört tacksam att jag vågade hjälpa henne till bättre sömn.
    Jodå jag ÄR säker, vi VILL detta, vi VILL att hon ska sova men nånstans där inne gnager det ändå en pessimist, tänk OM det inte funkar. Hon som ALDRIG somnat själv och utan timmar av hjälp varje kväll, hur ska hon somna av en ramsa liksom? Men jag antar att första kvällen/natten är värst när man ska nöta in ramsan och få dem att förstå att de ska sova.
  • Pasadena

Mamasnest, hur gick kurandet till med din mellantjej? Hur lång tid tog det innan hon sov på nätterna/dagarna?

Jo, självklart är det bra att kunna hjälpa barnet bli lugnt, min dotter gillar dock inte alls att bli buffad och försöker vända sig om och ålar sig. Känns lite jobbigt att behöva tvinga henne till magläge om hon försöker komma loss..

• Pasadena

mamasnest, det kända bakslaget kanske? iså fall var det ju en engångsföreteelse!

tack för att du orkar skriva, jag är nyfiken på hur det går för alla att kura. Ska ta tag i det snart själva!

• Pasadena

Tozza och bussig

när man läser era inlägg så får man faktiskt svart på vitt hur vikrigt det är för barn att få sova ordentligt. Är så innerligt trött på alla som inte förstår utan säger att barn sover när de behöver och at man inte ska styra barns sömn. Men hur länge ska man palla det? När man själv håller på att gå under av sömnbrist och barnet blir frustrerat och ständigt övertrött för att det aldrig får vila kan det väl knappast skada att på olika sätt få barnet att sova?

Självklart är sovmetoder eller sömnmedel inte något man tar till i första hand, det vill väl inen förälder göra men nä man ser hur dåligt barnet mår av att inte få sova och att man själv mår såå dåligt av  sömnbrist ohc att se sitt barn bli tröttare och tröttare, ja då har man inget val.

bussig
    hur funkade hostmdicinen för din son? Har nämligen läst att möllipect även kan ha motsat effekt, dvs att barnet blir speedat istället. Hoppas inte din son blev det!

• Pasadena

bussig,
    det låter iaf positivt (förstå mig rätt nu) att han är sänkt av sjukdomen och inte tvärtom. Min dotter sov 5-6 timmar /dygn när hon var sjuk förra veckan och tog inte alls igen någon sömn eller sov mer bara för att hon var sjuk..

• Pasadena

mamasnest
    hur gick natten?
    här har det varit uppvak var 30:e min från 18,45 fam till 00 och sen en gång i timmen fram till 7,30
    trodde jag skulle bli tokig där nåntans mitt i natten och låg och formulerade en blocket-annons i huvvet..( )

• Pasadena

Mamasnest,
    du förstörde nog inget. Låtsas som det inte har hänt nåt och kör på Det går ju jättebra för er ju!
    Lillfisan har varit heelt speedad sen hon vaknade, givetsvis iom att hon sovit så illa på natten. Hon låg och sprallade och gjorde pruttljud med munnen, i ett. Gick knappt att få henne lugn. Hon slocknade mitt i en protest när jag skulle lägga henne, alldeles nyss.

Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!