• Pasadena

För oss med barn som inte sover!!!

Troll1 skrev 2008-01-06 15:31:58 följande:
    Hej!Kikar in här lite. Har själv stor erfarenhet av sömnstörningar hos barnen. Min stora tjej, nu 9 år) slutade ropa på mig nattetid när jag var gravid med min minsta tjej (som är 6 månader). Läkaren ville lägga in oss. Jag visste knappt vad jag hette. De gav henne också Theralen när det var som värst. Dock blev hon så trött av den dagen efter och jag ville inte gärna ge henne den så ofta. Det är jättesvårt och barnen är olika också. Vissa saker fungerar inte på alla barn. Min stora dotter är känslig, glad, fantasifull, mjuk, humoristisk och funderar mkt. Hon klarade inte av ngn 5 min metod. (jo, jag testade den...) Andra barn fixar det kanske bättre. Jag har nu köpt en bok som känns väldigt klok, sund och bra skriven:www.bokus.com/b/9789151848211.html ska gå efter hennes metod och se hur det artar sig med lillflickan.Bara ett tips från mig...
    Den boken är bra men jag tycker inte den ger så mycket för oss som har ordentliga sömnproblem..Tyvärr.
  • Pasadena

Applemum
    YEY det låter ju überbra! Snart är ni nere på 0 uppvak! Och en piggare mamma + piggare liten kille Kan det bli bättre.

Jag tycker också vi kan ignorera ot-inlägg i tråden. Det är lätt att bli provocerad när man är sömnlös och trött men skitsamma, låt ingen få komma och säga att ni/vi är oansvariga, osäkra mammor för det är vi iNTE! Vi VET att det är bra att våra barn får sova och vi vet att det är DÅLIGT att de inte sover. Att sitta med armarna i kors och rycka på axlarna åt sitt barns sömnproblem är att inte bry sig om att det far illa och det om nåt är oansvarigt i mina ögon!

Kram till alla sömnlösa mammor och barn !

• Pasadena

Nej vad jobbigt ni har haft det, kram till er!

Mamasnest, ammar du fortfarande på natten trots shn? Applemum, kan det vara sjukdom på g?

Vi har haft en bra natt, här verkar regeln vara varannan natt bra, varannan dålig. Har inga minnen av uppvak inatt, alltså har det varit lugnt antar jag.

• Pasadena
    Tvillingmamma2007 skrev 2008-01-07 09:08:46 följande:
    Mamasnest:Shit men vad bra att hon sov då iaf när det var kaos i övrigt. Men tråkigt att du inte fick sova såklart. Här sov de kasst i natt igen men de hade även sovit dåligt på dagen och ibland så verkar det faktiskt som om "sömn föder sömn" så det var kanske inte så konstigt då de var lite övertrötta när de la sig.Hoppas på en bättre dag idag och att det vänder vilken dag som helst nu För det gör det väl eller??????
    Klart det vänder!

En allmän fråga: hur sover era barn på dagtid? Om de sover dåligt på natten, tar de igen några timmars sömn på dagtid? Min dotter sover knappt nåting på dagarna, oavsett om hon sovit bra eller dåligt på natten!
  • Pasadena
    Tvillingmamma2007 skrev 2008-01-07 09:18:26 följande:
    Pasadena:Nej de verkar inte ta igen sömnen på dagarna! Jag har fullt sjå att få dem att sova på dagarna överhuvudtaget. De vaknar ju stup i kvarten här. De sover bättre ute dock så nu är det två promenader om dagen som gäller här! Vad jag förstått så bör 9 månaders sova ungefär 14 timmar per dygn så jag försöker få dem att sova ca 2 x 1 h till 1 1/2 h men de vaknar ju ofta flera ggr på den tiden och skulle jag inte söva om så sover de typ 20-30 min per gång. Har nyligen haft dem att sova 3 ggr och då brukade det funka hyfsat med 3 x 30 min men 2 x 30 min så blir de griniga på dagarna och det är inte kul!
    Ah det är som här då. Ca 2-3 halvtimmar/dag. I princip ingenting alltså. JAg har nog aldrig fått henne att somna om efter 30 min, hon ligger och jollrar och tjoar (men gäspar efter en stund igen)!!
  • Pasadena

Applemum
    hostan är så gott som borta nu förutom ibland på dagtid så det blir en kur snart. Har inte bestämt datum än men vi pratar om det

Mamasnest,
    din dotter hade reflux nämnde du tidigare. Min dotter har också fått den diagnosen men har slutat kräkas helt nu sen hon börjat få fast föda så jag antar att den är betydligt bättre nu, om inte helt borta?
    Fick ni några tips på hur ni skulle göra med er dotters reflux? Dvs vad gäller sömn och så eller började hon bara sova bättre när ni kurade? ANtar att refluxen hänger ihop med den dåliga sömnen..

• Pasadena

michiara, har ni kollat upp möjligheterna för vårdbidrag från fk? kanske kan vara nåt?
    Lider så med er och er lilla dotter som inte sover. Förstår inte hur de små klarar sig så länge utan sömn

Inatt var det cirkus värre hos oss. Uppvak varannan timma och skitsvårt att söva om henne, hon bara vred och vände på sig och småsjöng och ville inte somna. Morgon kl 5,30 men jag vägrade gå upp och lät henne gny i sängen. Gick upp 7,30. Nu är hon pigg som en mört och leker i gymmet

• Pasadena
    Fusion skrev 2008-01-08 02:15:31 följande:
    i 50 minuter fick jag ligga i sängen men det han man ju inte somna på .. bara för att den ena av oss skulle få sova så tog jag en rask promenad på en timma och i 45 minuter skrek han i barnvagnen sen somna pojken , frågan är bara hur länge...nån som vet om man kan bli sjukskriven för sånt här , ska egentligen börja jobba om 4 timmar men känner att jag inte orkar det idag..
    Du kan ju alltid sjukskriva dig i max 1 v, sen krävs ju läkarintyg och det kan vara svårt att bli sjukskriven för att ens barn inte sover. Det ska ju vara pga egen sjukdom, men man lär ju bli sjuk om man inte får sova till slut?
  • Pasadena

Gahhh jag blir tokig! Har försökt få lillfis att sova men NEJ hon ligger och sjunger och gnyr och vägrar somna. Nu har hon varit vaken sen 5,30, gäspar, gnuggar ögonen men kan INTE somna!

• Pasadena
    MymlanB skrev 2008-01-08 10:09:41 följande:
    Halloj hörrniÄr ni inne på andra natten med en slags hemmagjord "kur" som jag själv har kokat ihop med the best och the best av Pantley, SHN, babywhisperer och så vidare och inatt vaknade han bara 6 gånger!!! somnade 19, vakna 21, 2230, 2330, tjugo i två, kvart i tre, tre och sedan uppstigning halv sex. hurra! Två gånger två timmar för mig och sambon - **känner mig skitfräsch** sjukt att detta är bra men sånt är livet *glad*PS Fusionen bekant blev sjukskriven för detta men hon hade en schysst läkare som knåpade ihop ett intyg om någon typ av utbrändhet.. det gäller nog att hitta rätt läkare tror jag - känner du någon bra?
    Låter ju jättebra, kan du berätta lite mer utförligt hur ni gjort? Om du har lust?
Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!