-
en sån vill jag också haFusion skrev 2008-01-08 13:49:36 följande:Ingen som har en barnvagn som kan åka själv fram och tillbaka 1 meter åt vardera hållet , jag köper den med en gång ..får springa ut i hallen och dra den var 5:e minut.. -
Min dotter sover aldrig mer än 30 min åt gången. Det blir 2-4 lurar/dagFusion skrev 2008-01-08 16:39:31 följande:hur mycket sover era barn på dagarna om dom är 4-5 månader ...våra kan somna till 3 gånger kanske oftast ca 30 minuter och nån gång nån timma...så vilka tider och rutiner kör ni med... -
Applemum hur går det, hur har det gått i natt?
Jag har en fråga till dig och er andra som kurar/kurat. Hur 17 får man dem att somna med ramsan? Jag är nästan 100 på att min dotter komemr att vakna och hålla sig vaken om det så behövs hela natten. Det har hon bevisat förut att hon kan, så varför inte när vi ska ramsa också? -
Olika..ibland vid 16, ibland vid 15 och ibland vid 17, som idag. Och då tar läggningen längre tid. Oftast somanr hon nån gång mellan 19-20 men vi börjar nattningen med pyjamas och välling vid 18 eftersom det är då hon börjar bli trött.Fusion skrev 2008-01-08 20:14:00 följande:När sover hon sista gången innan det är dags för nattsömn , och när lägger du henne för natten...alltid bra att veta hur andra gör , allt är ju inte så självklart för oss med första barnet , vi kanske gör helt fel vad det gäller allt.. -
Applemum skrev 2008-01-08 20:21:25 följande:Pasadena.Man ska använda ramsan som ett mantra, monotont precis innan hon somnar i början. För någon gång sover hon ju ... Även om det bara e 10 minuterssömn... har för mig att det stod rätt bra beskrivet på hemsidan.Visst är Hjalmar vaken ibland när jag ramsar men då fungerar ju ramsan som en dialog m honom där jag påminner om att det är sova han ska. Jag ändrar tonläge allt ifrån bestämt :"natti, natti, sov så gott." till mer smekfullt tonläge "natti, natti, sov så gott." Ramsan får ju honom att känna sig sedd och hörd. Han står/ligger aldrig å gråter sedan jag började m AW. å antalet uppvaknanden minskar i antal.Hm det är ju det som är tveksamt...Hon kan hålla sig vaken LÄÄÄNGE den här damen.Applemum skrev 2008-01-08 20:21:25 följande:Pasadena.Man ska använda ramsan som ett mantra, monotont precis innan hon somnar i början. För någon gång sover hon ju ... Även om det bara e 10 minuterssömn... har för mig att det stod rätt bra beskrivet på hemsidan.Visst är Hjalmar vaken ibland när jag ramsar men då fungerar ju ramsan som en dialog m honom där jag påminner om att det är sova han ska. Jag ändrar tonläge allt ifrån bestämt :"natti, natti, sov så gott." till mer smekfullt tonläge "natti, natti, sov så gott." Ramsan får ju honom att känna sig sedd och hörd. Han står/ligger aldrig å gråter sedan jag började m AW. å antalet uppvaknanden minskar i antal. -
Kram till alla sömnlösa! Vi har också sovit som krattor men iaf några sammanhängande timmar..
Mmasnest, nädu jag hade åkt in. Kräkts i 30 timmar! Vad tycker de att du ska vänta på, att hon blir uttorkad? -
Usch jag lider med alla, trots att vi har samma problem allihop..
Jobbiga nattningar, ja. Min teori är att de är så övertrötta och därför skriker. Men vad ska man göra när ungen vägrar sova på dagen? -
Nej men ingen, dvs bvc, läkare eller psykologer verkar höja på ögonbrynen när man påtalar att ens bebis inte sover. Nu har jag en inte så gammal bebis så jag antar att de rycker lite på axlarna åt småttingar och väntar ut tills de blir lite äldre och förhoppningsvis växer sömnproblemen bort. Eller nåt.Tozza skrev 2008-01-09 19:57:30 följande:Någon här vars barn som har ordentliga (medicinska) sömnproblem (utredda av läkare, barnpsykolog osv) som varit eller hört talas om sömnkliniken i Malmö? -
Då skippar jag denna tråden eftersom min dotter är så liten än och det kan ändras. Att sömnen bara blivit sämre och sämre verkar inte ha betydelse om man nu ska jämföra sig med andra?Lillis05 skrev 2008-01-09 21:17:50 följande:Jag kikar ju in här en del men är som jag tidigare skrivit inte så aktiv just nu. Orsak; vår 1-åring (tvillingtjej) har nu sovit hyffsat sedan jul, tack vare Theralen. Dessförinnan har vi haft ett rent helvete, liksom flera här, o gått igenom ALLT för att komma tillrätta med problemen! Har under tiden sökt med ljus o lykta här på FL efter folk som verkar ha lika svåra problem, men icke då när jag som bäst behövde det...Utan att vilja trampa någon på tårna eller förringa någons problem så vill jag ändå mena/tro att vi måste skilja på problem o problem... Visst är det väl ändå så att man de första månaderna i ett spädbarnsliv kan/får räkna med att det inte blir mycket sömn o tala om nattetid?; de har ingen dygnsrytm, som förälder har man kanske inte ännu fått till klara rutiner (kan väl inte börja med det hur tidigt som helst? Råder nog delade meningar om det), de äter om nätterna o behöver det väl också upp till halvåret. Jag har erfarenhet av att mina tre barn nog funkat som man förväntar sig vad gäller sömnen de första månaderna (dvs mycket ammande det första halvåret nattetid, upp till ca 4 mån ålder har mina barn somnat sent inför natten, närmare 23-tiden o därefter ändå sovit urkass fram till tidig morgontimma, vaknat med stadiga mellanrum o velat äta, ätit långsamt, med första barnet svårt att få till läggningen när han blev stor nog o skakade galler protesterade, var ledsen etc, hade inte samma erfarenhet/ork/uthållighet/var lite mer blödig etc med första barnet). Man kände sig konstant trött o sliten. Dels ju efter lite sömn under jobbig graviditet och dels all vakentid nattetid o sedan ingen chans att ta igen sömn dagtid. Det var efter allt detta som den ena tvillingtjejen tog en annan väg o avvek från sina syskon. Hon började med att skrika sig igenom större delen av nätterna de första månaderna, skrek hysteriskt, övertygade oss om att hon var riktigt sjuk (detta började omkring 5,5 månad). Under tidens gång har karaktären på sömnproblemen varierat mellan; vakna varje halvtimme/timme natten igenom, gapskrik, otröstlig - sovit 2 tim i sträck (på sin höjd) för att sedan vara vaken o ledsen 3 tim o sedan om igen- ständigt ytlig sömn, vaknar med ett ryck o gapskrik bara av att det knäpper lite i golvet, en orolig skäl när det kommer till sömn! MÅnad ut o månad in utan bättring i sikte!Behöver väl inte dra hela storyn här...blir mest som för att bevisa att jag vet vad jag pratar om - för så har det varit mycket under resans gång...ett sjukt o meningslöst behov av att förklara att det inte bara är fråga om lite gnäll, bök o knöl - att detta är något HELT annat, något som tack o lov inte de allra flesta småbarnsföräldrar råkar ut för! MEN... ALLA man pratat med VET ju hur det är...alla refererar till att man ju inte får sova när man har småbarn! DET VET JAG MED; MEN... Det jag vill komma till är väl att man TYVÄRR får räkna med o också försöka härda ut de första månaderna i ett spädbarns liv. Det är nog så jobbigt o visst måste man få beklaga sig, söka stöd hos andra etc., MEN det är ändå skillnad på problem o problem! Det är väl när det hela ALDRIG stabiliserar sig... när barnet inte verkar finna en någorlunda normal rytm i sömnen o när INGET funkar hur uthållig man än är (med stöd från ex. psykolog, som i vårt fall) som man kan börja se att det inte ritkigt är som de flesta... Nu är ju vår dotter "bara" 1 år o än finns det hopp, hmmm... Jag liiider så med er som haft sådana extrema problem med sömnen under låååång tid o samtidigt blir jag livrädd... undrar om det ska bli så även för oss...MEN just nu lever vi på den positiva vågen; lite ökad dos Theralen o ständigt till kvällen en lång tid framöver (väntar dock på ny kallelse till Barnkliniken för att fortsätta utredningen) - nu har hon som sagt sovit ok med bara några uppvaknanden nattetid. Hur känner ni, som varit i kontakt med vården ang problemen - tas ni på allvar? Jag önskar såååå att jag skulle hitta någon expert, någon som verkligen kan o vet...för jag undrar såååå varför det är så här...Jag har ju också hört om kliniken i Malmö - finns det inga Malmöbor här med SÖMNPROBLEM? Har även hört talas om klinik i Stockholm...hmm "Mamma Mia" tror jag (el "Mama Mia", någon som vet?Hoppas ingen blev stött av det jag skrivit...behövde bara ventilera mina tankar...Lycka till i natt!
De flesta här inne vekrar ha äldre barn så jag skippar som sagt tråden ett tag framöver och kanske återkommer när min dotter är äldre och om problemen kvarstår (hoppas inte). Jag vill inte trampa någon på tårna.
LYCKA TILL ALLA! -
Okej jag kanske tog i men jag är så less på att inte bli tagen på allvar från vare sig bvc, läkare eller psykologer och alla säger att det är normaaaaaaaalt att barn inte sover. SUCK!
Har en dålig dag i dag dessutom..sååå jäää--la trött och med ständigt dåligt samvete för att jag inte orkar ta mig ut och göra saker med lillan. Hon verkar less på mitt tryne.