• Sanna K

ARG HUND

Hej.

Jag har ett ganska stort problem....
    Vi har en hund en tik på 1,5 år hon är en blandning mellan labb och golden.
    Vi har haft henne sedan vi köpte henne av uppfödaren så hon har inte varit hos någon annan. Jag vet att hon hade det jätte bra hos uppfödaren.

Nu till problemet; Hon hatar barn i 7-12 års åldern. Hon morrar och nafsar.
    tycker att dem är super läskiga. Jag har själv två barn 2 och 4 år och där är det inga problem men så fort  det är äldre barn så morrar hon.
    Hon går fram till barnen och morrar så det är inte så att hon går undan utan hon vill verkligen "bråka"
    Hon högg en 10 årig flicka i handen så att det gick hål. Flickan är kusin med mina barn så hon har alltid funnits i hundens liv och har aldrig varit elak mot hunden. Det är inte bara den flickan utan barn hon träffar ute och så.

Någon som vet vad man kan göra åt problemet?
    Jag vill verkligen kunna behålla hunden hon är ju en i familjen men jag är rädd för att hon en dag hugger ordentligt...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-18 00:23:21:
    "Det är inte bara den flickan utan barn hon träffar ute och så."

Vad jag menade med det är ju inte att hunden får springa löst hur som helst utan att när vi umgås med andra människor som har barn är hon precis likadan, även med barn hon inte träffat förr.

• Svar på tråden ARG HUND
  • mickan No 1

förutsätter att hunden är frisk både fysiskt och psykiskt.
    Varför tillåter du hunden att aggera så?
    Hade du inte tillåtet det (omedvetet) så skulle hunden inte ta rang och tro sej att den kan betee sej så.
    Det är mao dags att du tar rangen över din hund och hunden får den plats hon ska ha: LÄNGST NER I FAMILJEN.
    Ta kontakt med en instruktör för att lära dej att hantera hunden.

• Sanna K

Jag har högsta rang i familjen och jag har själv dresserat hundar men denna rår jag inte på. Hemma med bara familjen så är hon undergiven och super bra.
    Med andra vuxna och mindre barn är det inga problem.
    Jag tränar med henne varje dag så hon vet "sin plats" Jag har aldrig tillåtit henne att agera på det sättet och hon blir disiplenerad när hon agerar fel.
    Men jag vet bara inte hur jag ska få henne att sluta...

This bitch bites
  • sinkadus

Oj, oj, oj...

1. Veterinärundersök henne för att se att det verkligen inte är något fysiskt fel.
    2. Kolla med barnen så att de verkligen inte varit elaka/hotat henne o.s.v.
    3. Ta hjälp av en kunnig instruktör.
    4. Involvera dina barn i träningen för att låta dem utöva ett naturligt ledarskap, d.v.s. de ger henne mat och hon får inte äta förrän på varsågodkommando o.s.v. Naturligt ledarskap kan man träna i en mängd vardagssituationer.

Lycka till!

• Sanna K
    Rottis77 skrev 2007-12-17 18:25:49 följande:
    Är din hund så alltid mot äldre barn eller typ bara när hon löper??
    Tyvärr alltid, jag hade också den tanken men det är alltid.
    This bitch bites
  • Rottis77
    Sanna K skrev 2007-12-17 18:29:50 följande:
    Tyvärr alltid, jag hade också den tanken men det är alltid.
    Låter inte alls bra. Kontakta en kunnig instruktör, som verkligen är duktig på beteend. Har det kommit nu eller har det alltid varit så här?
  • stjärnströssel

ha alltid koll!!ev munkorg på tills vidare!kontakta en duktig hunddressör å visa upp problemet!träna ledarskap.låt henne inte hälsa på någon utan att du är med.

hoppas det löser sig

det är en ära att ha barn!
  • Sanna K
    sinkadus skrev 2007-12-17 18:27:58 följande:
    Oj, oj, oj...1. Veterinärundersök henne för att se att det verkligen inte är något fysiskt fel.2. Kolla med barnen så att de verkligen inte varit elaka/hotat henne o.s.v.3. Ta hjälp av en kunnig instruktör.4. Involvera dina barn i träningen för att låta dem utöva ett naturligt ledarskap, d.v.s. de ger henne mat och hon får inte äta förrän på varsågodkommando o.s.v. Naturligt ledarskap kan man träna i en mängd vardagssituationer.Lycka till!
    Har varit och kollat henne med vetrinären.
    Har kollat med barnen och vet garanterat att de inte varit dumma eftrsom jag inte lämnar henne med barn. (dålig erfarenhet med en annan hund)
    Mina barn är med när vi tränar henne. Hon lyder blint vad de säger.
    Från början så har det alltid varit barnen som matar och hon sitter ligger går fot och allt annat som hon är tränad till med mina barn.

Har inte haft en istruktör dock.
    This bitch bites
  • sinkadus

Men hur uppstod problemen då+ Helt plötsligt? Det måste ju finnas en orsak till att hon plötsligt blir rädd/nafsar/ o.s.v.

Svar på tråden ARG HUND