• Sanna K

ARG HUND

Hej.

Jag har ett ganska stort problem....
    Vi har en hund en tik på 1,5 år hon är en blandning mellan labb och golden.
    Vi har haft henne sedan vi köpte henne av uppfödaren så hon har inte varit hos någon annan. Jag vet att hon hade det jätte bra hos uppfödaren.

Nu till problemet; Hon hatar barn i 7-12 års åldern. Hon morrar och nafsar.
    tycker att dem är super läskiga. Jag har själv två barn 2 och 4 år och där är det inga problem men så fort  det är äldre barn så morrar hon.
    Hon går fram till barnen och morrar så det är inte så att hon går undan utan hon vill verkligen "bråka"
    Hon högg en 10 årig flicka i handen så att det gick hål. Flickan är kusin med mina barn så hon har alltid funnits i hundens liv och har aldrig varit elak mot hunden. Det är inte bara den flickan utan barn hon träffar ute och så.

Någon som vet vad man kan göra åt problemet?
    Jag vill verkligen kunna behålla hunden hon är ju en i familjen men jag är rädd för att hon en dag hugger ordentligt...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-18 00:23:21:
    "Det är inte bara den flickan utan barn hon träffar ute och så."

Vad jag menade med det är ju inte att hunden får springa löst hur som helst utan att när vi umgås med andra människor som har barn är hon precis likadan, även med barn hon inte träffat förr.

• Svar på tråden ARG HUND
  • stjärnströssel

hon vaktar väll sin flock tycker jag det låter som.säkert har hon någon gång lyckats skrämma någon å fått "belöning"för sitt agerande tyvärr!
    du får ha bättre koll på henne!förstår inte att du tillåter henne att överhuvud gå fram till barnen!!

se till att kontakta en kunnig person innan något allvarligt händer!

det är en ära att ha barn!
  • Rottis77
    stjärnströssel skrev 2007-12-17 18:55:21 följande:
    hon vaktar väll sin flock tycker jag det låter som.säkert har hon någon gång lyckats skrämma någon å fått "belöning"för sitt agerande tyvärr!du får ha bättre koll på henne!förstår inte att du tillåter henne att överhuvud gå fram till barnen!!se till att kontakta en kunnig person innan något allvarligt händer!
    Tycker inte att det direkt låter som att hon vaktar sin flock, med tanke på att vuxna och mindre barn går bra, hade hon vaktat hade hon varit så mot alla!

Men är det så att detta inte är nåt som kommit nu utan att hon alltid varit så så hade jag inte haft kvar henne, och en omplacering hade nog inte varit så bra.
  • stjärnströssel
    Rottis77 skrev 2007-12-17 19:03:48 följande:
    Tycker inte att det direkt låter som att hon vaktar sin flock, med tanke på att vuxna och mindre barn går bra, hade hon vaktat hade hon varit så mot alla!Men är det så att detta inte är nåt som kommit nu utan att hon alltid varit så så hade jag inte haft kvar henne, och en omplacering hade nog inte varit så bra.
    hon kanske har lyckats skrämma bort barn just i denna ålder.
    men jag kanske har fel.tycker enbart det låter så.
    Om det skulle vara min hund skulle jag sagt till henne på skarpen å sedan sätt till att hon inte gick fram till någon alls utan att jag är med!
    varför får hon gå fram?? fyar du inte det?förstår inte?
  • Popi

Svårt att säga exakt varför din hund beter sig så där, men kolla hennes kroppsspråk NOGA när ni närmar er dessa situationer. Hennes morrande tyder ju på osäkerhet, men det finns mkt annat som avslöjar hundens intention, t.ex. hur svansen hålls, ev. ragg, öron, mungipor o. ögonen. Hunden är ung o. fortfarande väldigt formbar, dock ej färdigutvecklad psykiskt.

Ta själv ALLA initiativ, d.v.s. låt aldrig hunden agera själv mot människor. Genom att du/ni själva tar ifrån henne dessa initiativ som hon håller på med, så brukar hela problemet försvinna. Med detta menas alltså att även i de fall som hunden FÅR springa fram till barn så ska NI vara de som ger henne tillåtelse, alltid.
    En hund som inte tillåts göra fel GÖR inga fel, så även om nu hunden är "lydig" i den mening att den kan utföra de kommandon man ber den om ( som ofta har tränats in med hjälp av att hunden får belöning ) så är det en avsevärd skillnad i motivet för hunden. Beviset på lydnad hos en hund får man av att se hur hunden agerar vid starka, plötsliga retningar, tar hunden kontakt med sin ägare eller svarar den själv på retningen?

Det är en vanlig missuppfattning att "träning" ger lydigare hundar, det handlar istället om det förhållningssätt man har till sin hund och hur mycket man låter den formas av omgivningen alt. formas av en själv.
    ( Därmed inte sagt att träning är dåligt, för självklart ska hunden få ha sysselsättning o. samarbete med sin flock. )

• Sanna K

STJÄRNSTRÖSSEL SKREV

hon kanske har lyckats skrämma bort barn just i denna ålder.
    men jag kanske har fel.tycker enbart det låter så.
    Om det skulle vara min hund skulle jag sagt till henne på skarpen å sedan sätt till att hon inte gick fram till någon alls utan att jag är med!
    varför får hon gå fram?? fyar du inte det?förstår inte?
    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Om du läser vad jag skrivit i tråden så får du svar på det.

This bitch bites
  • Sanna K
    Popi skrev 2007-12-17 23:27:31 följande:
    Svårt att säga exakt varför din hund beter sig så där, men kolla hennes kroppsspråk NOGA när ni närmar er dessa situationer. Hennes morrande tyder ju på osäkerhet, men det finns mkt annat som avslöjar hundens intention, t.ex. hur svansen hålls, ev. ragg, öron, mungipor o. ögonen. Hunden är ung o. fortfarande väldigt formbar, dock ej färdigutvecklad psykiskt.Ta själv ALLA initiativ, d.v.s. låt aldrig hunden agera själv mot människor. Genom att du/ni själva tar ifrån henne dessa initiativ som hon håller på med, så brukar hela problemet försvinna. Med detta menas alltså att även i de fall som hunden FÅR springa fram till barn så ska NI vara de som ger henne tillåtelse, alltid. En hund som inte tillåts göra fel GÖR inga fel, så även om nu hunden är "lydig" i den mening att den kan utföra de kommandon man ber den om ( som ofta har tränats in med hjälp av att hunden får belöning ) så är det en avsevärd skillnad i motivet för hunden. Beviset på lydnad hos en hund får man av att se hur hunden agerar vid starka, plötsliga retningar, tar hunden kontakt med sin ägare eller svarar den själv på retningen?Det är en vanlig missuppfattning att "träning" ger lydigare hundar, det handlar istället om det förhållningssätt man har till sin hund och hur mycket man låter den formas av omgivningen alt. formas av en själv. ( Därmed inte sagt att träning är dåligt, för självklart ska hunden få ha sysselsättning o. samarbete med sin flock. )
    Problemet är ju att hon inte har fått gå fram till någon utan tillåtelse av mig eller min man.
    Jag har tränat mycket psyke med henne och hon fungerar väldigt bra med allt annat och "kollar" alltid med mig innan hon gör saker och hon är verkligen en superhund.

Men vad jag inte tycker om är att när vi har barn här hemma så måste ju hunden kunna röra sig och lika med barnen.
    Problemet med hunden är ju att hon går fram till barn här hemma och sätter sig nedanför som om hon vill att de ska klappa henne och om de gör det så morrar hon och till slut nafsar hon, det är ju inte så att hon hugger men det är tillräckligt för att det ska vara oacceptabelt.
    Hon blir då på sekunden dissiplenarad och jag ser ju på henne exakt när hon blir spänd och allt det men hon är så skum runt just den åldersgruppen.
    This bitch bites
  • Sanna K

Rottis 77 skrev

Men är det så att detta inte är nåt som kommit nu utan att hon alltid varit så så hade jag inte haft kvar henne, och en omplacering hade nog inte varit så bra.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag har funderat i samma banor men jag känner att jag måste ge det en sista chans.
    Hon är ju trots allt en i familjen och vi älskar ju henne.

This bitch bites
  • Fridolina 82

Jag hoppas verkligen att det löser sig... Jag håller med de som redan sagt att du bör kontakta kunnig intruktör och få hjälp av en utomstående som ser er situation med neutrala ögon.
    (Tyvärr är jag inte förvånad då labbe, taxar oc golden står för de flesta utfallen och huggen mot barn i sverige. Alltså inte pitbulls, rottisar och schäfrar som de flesta tror)

God jul och gott nytt år (som sagt, jag hoppas vekrligen att det löser sig)

• stjärnströssel
    Sanna K skrev 2007-12-18 00:13:20 följande:
    STJÄRNSTRÖSSEL SKREVhon kanske har lyckats skrämma bort barn just i denna ålder.men jag kanske har fel.tycker enbart det låter så.Om det skulle vara min hund skulle jag sagt till henne på skarpen å sedan sätt till att hon inte gick fram till någon alls utan att jag är med!varför får hon gå fram?? fyar du inte det?förstår inte?----------------------------------- ----------------------------------- ----------------------------------- ---Om du läser vad jag skrivit i tråden så får du svar på det.
    såg itne det.ursäkta
  • stjärnströssel
    Popi skrev 2007-12-17 23:27:31 följande:
    Svårt att säga exakt varför din hund beter sig så där, men kolla hennes kroppsspråk NOGA när ni närmar er dessa situationer. Hennes morrande tyder ju på osäkerhet, men det finns mkt annat som avslöjar hundens intention, t.ex. hur svansen hålls, ev. ragg, öron, mungipor o. ögonen. Hunden är ung o. fortfarande väldigt formbar, dock ej färdigutvecklad psykiskt.Ta själv ALLA initiativ, d.v.s. låt aldrig hunden agera själv mot människor. Genom att du/ni själva tar ifrån henne dessa initiativ som hon håller på med, så brukar hela problemet försvinna. Med detta menas alltså att även i de fall som hunden FÅR springa fram till barn så ska NI vara de som ger henne tillåtelse, alltid. En hund som inte tillåts göra fel GÖR inga fel, så även om nu hunden är "lydig" i den mening att den kan utföra de kommandon man ber den om ( som ofta har tränats in med hjälp av att hunden får belöning ) så är det en avsevärd skillnad i motivet för hunden. Beviset på lydnad hos en hund får man av att se hur hunden agerar vid starka, plötsliga retningar, tar hunden kontakt med sin ägare eller svarar den själv på retningen?Det är en vanlig missuppfattning att "träning" ger lydigare hundar, det handlar istället om det förhållningssätt man har till sin hund och hur mycket man låter den formas av omgivningen alt. formas av en själv. ( Därmed inte sagt att träning är dåligt, för självklart ska hunden få ha sysselsättning o. samarbete med sin flock. )
    bra skrivet
Svar på tråden ARG HUND