• Sanna K

ARG HUND

Hej.

Jag har ett ganska stort problem....
    Vi har en hund en tik på 1,5 år hon är en blandning mellan labb och golden.
    Vi har haft henne sedan vi köpte henne av uppfödaren så hon har inte varit hos någon annan. Jag vet att hon hade det jätte bra hos uppfödaren.

Nu till problemet; Hon hatar barn i 7-12 års åldern. Hon morrar och nafsar.
    tycker att dem är super läskiga. Jag har själv två barn 2 och 4 år och där är det inga problem men så fort  det är äldre barn så morrar hon.
    Hon går fram till barnen och morrar så det är inte så att hon går undan utan hon vill verkligen "bråka"
    Hon högg en 10 årig flicka i handen så att det gick hål. Flickan är kusin med mina barn så hon har alltid funnits i hundens liv och har aldrig varit elak mot hunden. Det är inte bara den flickan utan barn hon träffar ute och så.

Någon som vet vad man kan göra åt problemet?
    Jag vill verkligen kunna behålla hunden hon är ju en i familjen men jag är rädd för att hon en dag hugger ordentligt...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-18 00:23:21:
    "Det är inte bara den flickan utan barn hon träffar ute och så."

Vad jag menade med det är ju inte att hunden får springa löst hur som helst utan att när vi umgås med andra människor som har barn är hon precis likadan, även med barn hon inte träffat förr.

• Svar på tråden ARG HUND
  • Popi

Sanna K skrev 2007-12-18 00:19:00 följande:

Problemet är ju att hon inte har fått gå fram till någon utan tillåtelse av mig eller min man.Jag har tränat mycket psyke med henne och hon fungerar väldigt bra med allt annat och "kollar" alltid med mig innan hon gör saker och hon är verkligen en superhund.Men vad jag inte tycker om är att när vi har barn här hemma så måste ju hunden kunna röra sig och lika med barnen.Problemet med hunden är ju att hon går fram till barn här hemma och sätter sig nedanför som om hon vill att de ska klappa henne och om de gör det så morrar hon och till slut nafsar hon, det är ju inte så att hon hugger men det är tillräckligt för att det ska vara oacceptabelt.Hon blir då på sekunden dissiplenarad och jag ser ju på henne exakt när hon blir spänd och allt det men hon är så skum runt just den åldersgruppen.
    Ok, då verkar det bara finnas en sak att göra i nuläget: Inte låta hunden vara i närheten av barnen, eftersom hon inte kan hantera dessa situationer själv.
    Det är ganska vanligt att osäkra hundar går fram till folk o. vill bli "klappade" ( det kan ofta vara en osäker dominanshandling från hundens sida, ofta väljer hunden barn eller individer den kan känna sig "större" än ), en del morrar även i de fall ingen klappar dem. Att hunden går fram o. "vill bli klappad" ÄR ju ett initiativ från hunden, menar du att hunden verkligen har checkat av med dig först då när du säger att ni bestämmer ifall hunden får gå fram???

Ang. att golden är den typ av hundar som oftast nafsar barn så finns en förklarlig anledning till det: Golden, labbar m.fl. är de vanligaste raserna en barnfamilj skaffar o. de är också de hundar som blir mest missförstådda, d.v.s. de är oftast så "lugna" o. mjuka i sina drifter att de sällan innebär några problem. Man har medvetet avlat fram sådana raser som har t.ex. mindre vakttendenser. De blir "lättare" att umgås med, men det är också risker i och med att man inte inser det "rovdjur" som trots allt finns under ytan... man ser ett stort gosedjur o. då hunden en dag visar sitt "rätta jag" anser man att det är något fel på den..
  • stjärnströssel

varför ska din hund få vara med barnen?
    är helt onödigt enligt mig!
    o hon visar helt klart att hon inte klarar av det!tycker som sagt att någon kunnig bör se problemet.kankse någon signal du missar i det hela?

annars..munkorg på!

det är en ära att ha barn!
  • Sanna K
    stjärnströssel skrev 2007-12-18 12:41:38 följande:
    varför ska din hund få vara med barnen?är helt onödigt enligt mig!o hon visar helt klart att hon inte klarar av det!tycker som sagt att någon kunnig bör se problemet.kankse någon signal du missar i det hela?annars..munkorg på!
    Att hunden ska få vara med barnen är för mig en självklarhet. Vi måste lösa problemet annars så kan jag inte bjuda hem någon som har barn......

Jag anser inte att man kan ha munkorg på en humd hela tiden, jag tror att den till slut blir käpp av det.
    This bitch bites
  • stjärnströssel
    Sanna K skrev 2007-12-18 22:53:24 följande:
    Att hunden ska få vara med barnen är för mig en självklarhet. Vi måste lösa problemet annars så kan jag inte bjuda hem någon som har barn......Jag anser inte att man kan ha munkorg på en humd hela tiden, jag tror att den till slut blir käpp av det.
    okej..tycker det är konstigt att du resonerar så eftersom hunden har bitit ett barn ordentligt!
    en hund som bitit blir aldrig helt bra enligt mig!men kan bli bättre!å varför är det så viktigt att ha den med barnen?? hunden verkar ju inte gilla det eftersom den biter barnen.

munkorg hela tiden funkar inte..men om det är så viktigt för dig att den är bland barn så vad 'är allterbativet?? den bitts ju?
  • MrsNelson

herregud....hunden har ju inte i ren aggression bitit ihjäl en unge...jag förstår inte hur du kan resonera som du gör!!

stjärnströssel skrev 2007-12-20 11:49:05 följande:
    okej..tycker det är konstigt att du resonerar så eftersom hunden har bitit ett barn ordentligt!en hund som bitit blir aldrig helt bra enligt mig!men kan bli bättre!å varför är det så viktigt att ha den med barnen?? hunden verkar ju inte gilla det eftersom den biter barnen.munkorg hela tiden funkar inte..men om det är så viktigt för dig att den är bland barn så vad 'är allterbativet?? den bitts ju?
  • stjärnströssel
    MrsNelson skrev 2007-12-20 14:47:14 följande:
    herregud....hunden har ju inte i ren aggression bitit ihjäl en unge...jag förstår inte hur du kan resonera som du gör!!
    Hunden har bitit så det gick hål!det är rätt hårt!tycker att man ska se allvarligt på detta!en hund som biter en unge så hårt kan faktiskt om man inte tar det allvarligt göra en värre grej nästa gång!

herregud
  • stjärnströssel

Sen.."hatar" är ett starkt ord..varför låta hunden vara ibland barn hon "hatar"??

• ixxia

jag har haft en hund som inte tålde pojkar i 10-13 års åldern, när ja hade honom så bodde ja brevid en skola och det var där som det hände, hunden va ute på vår gård där det va staket runt om, ena gången så var det ett pojkgäng som slängde in en påskbomb på vår gård till hundarna, sen fick jag se att det en dag stod en kille med en käpp och slog mot vår hund överstaketet, pojken tyckte detta va jättekul eftersom hunden inte kunde ta sej överstaketet..detta va en annars lugnhund labb/setter, men från dessa incidenter tålde han inte pojkar i denna ålder.

nu har jag även samma problem med vår tik, fast hon går bra ihop med alla barn UTOM vår grannes pojk som jag åxå flera gånger har sett och sagt till honom att ge fan i henne, men han har flera ggr stått vid staketer och slagit men pinnar mot henne kastat sten osv.. detta gjorde han även en gåg när hon va valp och hon låg å sov på vår gräsmatta, då sprang han fram till henne och skrek å skrämde henne, sen dess tål hon honom inte!

dom flesta hundar är barnvänliga men frågan är om barnet hunden träffar är hundvänligt!?

jaaa, vi ha en sån där farlig KAMPHUND ihop med våra barn...
  • MrsNelson

Nej men av dina inlägg så verkar det som att du tycker att man ska ha munkorg på hunden och inte låta den vara i närheten av barn, det tycker inte jag är en bra lösning! Till att börja med kanske, men med mycket träning så tror jag att man kan rätta till det här beteendet. Sen är det ju så att varken du eller jag har varit med när det här hände, så ingen av oss vet ju exakt på vilket sätt hunden bet eller hur hårt. Det kan gå hål av ganska liten kraft, jag tex busade med en hund, han hade munnen öppen och slog emot min arm så det gick hål, han bet absolut inte!
    Jag tycker att ts först och främst ska hålla hunden ifrån barn och ta kontakt med en bra hundinstruktör eller liknande, som hon kan träffa med hunden och gå vidare därifrån!

stjärnströssel skrev 2007-12-20 16:29:58 följande:
    Hunden har bitit så det gick hål!det är rätt hårt!tycker att man ska se allvarligt på detta!en hund som biter en unge så hårt kan faktiskt om man inte tar det allvarligt göra en värre grej nästa gång!herregud
  • stjärnströssel
    MrsNelson skrev 2007-12-21 09:27:53 följande:
    Nej men av dina inlägg så verkar det som att du tycker att man ska ha munkorg på hunden och inte låta den vara i närheten av barn, det tycker inte jag är en bra lösning! Till att börja med kanske, men med mycket träning så tror jag att man kan rätta till det här beteendet. Sen är det ju så att varken du eller jag har varit med när det här hände, så ingen av oss vet ju exakt på vilket sätt hunden bet eller hur hårt. Det kan gå hål av ganska liten kraft, jag tex busade med en hund, han hade munnen öppen och slog emot min arm så det gick hål, han bet absolut inte!Jag tycker att ts först och främst ska hålla hunden ifrån barn och ta kontakt med en bra hundinstruktör eller liknande, som hon kan träffa med hunden och gå vidare därifrån!

håller med dig om att ts skall ta hunden ifårn branen..men det vill hon ju inte!!!
    därför skrev jag munkorg!!

sen..en hund som biter ett bran blir bättre..aldrig helt bra!å hon hatar barn i en viss ålder..hundar ser inte skillnad på ålder..endast storlek å kan lätt ta fel!
    Om jag hade en väninna som hade en sådan hund å min dotter var med den skulle jag bli jättearg!hunden hatar barn.den har bitit ett barn. den GÅR fram till dem!den går alltså inte undan!ett varningstecken om att detta inte är en hund som flyr undan problemet!
    nästa gång kanske det sker något allvarligare!
    självklart skall man träna det,men inte utan någon riktigt duktig utbildad hundmänniska!
    dock skulle jag aldrig lita på en sådan hund!

Svar på tråden ARG HUND