• Sanna K

ARG HUND

Hej.

Jag har ett ganska stort problem....
    Vi har en hund en tik på 1,5 år hon är en blandning mellan labb och golden.
    Vi har haft henne sedan vi köpte henne av uppfödaren så hon har inte varit hos någon annan. Jag vet att hon hade det jätte bra hos uppfödaren.

Nu till problemet; Hon hatar barn i 7-12 års åldern. Hon morrar och nafsar.
    tycker att dem är super läskiga. Jag har själv två barn 2 och 4 år och där är det inga problem men så fort  det är äldre barn så morrar hon.
    Hon går fram till barnen och morrar så det är inte så att hon går undan utan hon vill verkligen "bråka"
    Hon högg en 10 årig flicka i handen så att det gick hål. Flickan är kusin med mina barn så hon har alltid funnits i hundens liv och har aldrig varit elak mot hunden. Det är inte bara den flickan utan barn hon träffar ute och så.

Någon som vet vad man kan göra åt problemet?
    Jag vill verkligen kunna behålla hunden hon är ju en i familjen men jag är rädd för att hon en dag hugger ordentligt...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-18 00:23:21:
    "Det är inte bara den flickan utan barn hon träffar ute och så."

Vad jag menade med det är ju inte att hunden får springa löst hur som helst utan att när vi umgås med andra människor som har barn är hon precis likadan, även med barn hon inte träffat förr.

• Svar på tråden ARG HUND
  • MrsNelson

då missförstod jag nog dig lite, vi verkar vara inne på samma linje! Det jag menar är ju såklart att med träning kan hunden fungera mycket bättre när det finns barn i närheten, men självklart kan du aldrig, aldrig låta en hund som tidigare reagerat på liknande sätt vara med barn obevakad!

stjärnströssel skrev 2007-12-21 10:36:02 följande:
    håller med dig om att ts skall ta hunden ifårn branen..men det vill hon ju inte!!!därför skrev jag munkorg!!sen..en hund som biter ett bran blir bättre..aldrig helt bra!å hon hatar barn i en viss ålder..hundar ser inte skillnad på ålder..endast storlek å kan lätt ta fel!Om jag hade en väninna som hade en sådan hund å min dotter var med den skulle jag bli jättearg!hunden hatar barn.den har bitit ett barn. den GÅR fram till dem!den går alltså inte undan!ett varningstecken om att detta inte är en hund som flyr undan problemet!nästa gång kanske det sker något allvarligare!självklart skall man träna det,men inte utan någon riktigt duktig utbildad hundmänniska!dock skulle jag aldrig lita på en sådan hund!
  • Rottis77

TS hur går det?? Detta är ingenting ni ska träna själv, utan ta kontakt med någon som verkligen är duktig på beteende och få hjälp där. Att ta bort hunden från barnen hjälper ju bara att bygga på hundens rädsla för barn, men självklart ska hon ALDRIG vara själv med barnen eller okopplad ute där det finns barn. Lycka till.

GOD JUL
  • ANOF

Sanna K skrev 2007-12-18 22:53:24 följande:

Att hunden ska få vara med barnen är för mig en självklarhet. Vi måste lösa problemet annars så kan jag inte bjuda hem någon som har barn......Jag anser inte att man kan ha munkorg på en humd hela tiden, jag tror att den till slut blir käpp av det.
    Men varför måste du ha hunden bland barnen om du bjuda hem någon? Du får väl stänga in eller binda hunden någonstans då. Sen så måste du träna hunden ordentligt så att den kan vara bland barn under uppsikt. Du ska nog inte låta hunden va själv med barnen ävan om den är tränad.

DEet låter som att hunden inte vet sin plats, utan bråkar med dom här barnen för att han känner sig på samma nivå som dom.
  • Ex ungue leonem

En hund som bitit EN gång.Har bitit EN gång för mycket.Då återstår endast att ta bort hunden.

På klon känner man lejonet
  • MrsNelson

Dig håller jag inte med öht.

Ex ungue leonem skrev 2007-12-21 15:31:15 följande:

En hund som bitit EN gång.Har bitit EN gång för mycket.Då återstår endast att ta bort hunden.
  • ixxia
    Ex ungue leonem skrev 2007-12-21 15:31:15 följande:
    så en hund får aldrig försvara sej what so ever?
    jaaa, vi ha en sån där farlig KAMPHUND ihop med våra barn...
  • Ex ungue leonem
    ixxia skrev 2007-12-22 19:24:53 följande:
    så en hund får aldrig försvara sej what so ever?
    Så vad är problemet?
    På klon känner man lejonet
  • ixxia
    Ex ungue leonem skrev 2007-12-22 20:04:58 följande:
    Så vad är problemet?
    alla djur har väll rätt att försvara sej i vissa situationer, vilket dom flesta djur gör, lika så en hund, en hund som blir trängd, rädd, misshandlad, osv har rätt enligt mej att ev bita, dock inget som är bra, men att det direkt skall sluta med avlivning tycker jag är idioti, dock verkar ju ts ha ett annat problem med sin hund.
    jaaa, vi ha en sån där farlig KAMPHUND ihop med våra barn...
  • cimbria

Håller med, skulle ni avliva en katt, en hamster, en fågel som bitit en gång med? Då skulle det inte finnas många husdjur kvar nu...

ixxia skrev 2007-12-22 21:48:09 följande:
    alla djur har väll rätt att försvara sej i vissa situationer, vilket dom flesta djur gör, lika så en hund, en hund som blir trängd, rädd, misshandlad, osv har rätt enligt mej att ev bita, dock inget som är bra, men att det direkt skall sluta med avlivning tycker jag är idioti, dock verkar ju ts ha ett annat problem med sin hund.
  • ANOF

JAg vill säga alla som inte tar på så stort JÄVLA ansvar. Nu är det slut med det!! INEN kommer och säger vad en annan ska göra, ni vet inte vad den personen som lyftas upp säger, och inte heller gör din granne, eller din grannes granne. Det här med hund är svårt om den som kommer inifrån får bestämma allt som sker, LÅT det INTE bli så!! Personnen som lyftas kommer säge emot och ni står själva kvar med att ta erat beslut, och det beslutet kommer ni inte ifrån, det beslutet kommer ALLTID stå fast. Glöm aldrig bort det här, gör ni deet får ni kanse inge ny chans!!!!

• buffybus

kommer ihåg min förra hund hade problem med barn ett tag...

hon va en go o glad liten blandis...älskade o leka med allt från barn till vuxen...men en ggn när hon va i trädgården kommer grannarnas barn in och bara jagar henne runt runt och kastar vatten efter henne....och efter det har hon också morrat åt barn.... nu bor hon i o för sig hos en av mina bästa vänner av en annan anledning men hon har inga problem med barn längre...det har gått bort av sig själv...rätt bra...

hoppas det löser sig med er vovve... gott nytt år

BF 11 feb =)
  • Smultronpaj

Att morra och visa "agressivitet" är att visa avståndsökande signaler. Dvs. håll dig bort från mig, jag vill inte ha dig här. Bort.

Att hon går fram och sen morrar gör nog min hund lite också. Hon vill fram och undersöka det läskiga (hon är reserverad) men samtidigt så kan hon hoppa till och morra om den personen hon går fram till vill hälsa tillbaka. Mycket jobbigt beteende.

Vår lösning: Hon får ALDRIG gå fram till folk som hon kan tänkas skrämmas. Hon får ALDRIG gå fram till folk som jag redan på förhand ser att hon signalerar rädsla för. Hon får heller ALDRIG gå fram till hundrädda människor.

Och nej, det är inte alltid så att det SKA fungera att ha hunden lös hemma när det kommer folk. Förutsätter man det så har man helt enkelt fel hund hemma. Det är inte alltid säkert att sådana här frågor går att lösa och då får man som ägare ta sitt ansvar och sluta tro att alla hundar ska kunna fungera likadant som tidigare hundar/grannens hund etc. Vi har i många år haft en grind hemma. Där bakom har min hund fått vara vid främmande besök. Sen med åldern så har det lättats lite och sen har det räckt med att jag lagt henne på bädden. I fred. Ingen ska fram till henne om hon är rädd/osäker. Hon har aldrig lämnats tillsammans med barn. Skulle det kommer barn på besök som kan ta för sig själva så hade jag stängt en dörr, satt ut henne i bilen etc. Inte bara litat på ett ord om att de inte ska klappa.

32+4
Svar på tråden ARG HUND