• Psychadelia

Andreas Lundstedt har HIV

Som rubriken lyder. Jag tycker det är enormt starkt av honom att komma ut med något såndant!!

Nu undrar jag hur ni tror att detta kommer påverka synen på HIV-positiva i samhället? Ni som har HIV hur öppna är ni med det idag och känns det som detta underlättar för er?

Jag har själv bekanta som har HIV och jag har inga problem med det men hur hanterar/skulle ni hantera att en nära till er kom med ett sånt besked?

En allmän tråd om HIV alltså där alla åsikter är välkomna att diskuteras.

Jag har skrivit i känsliga rummet för att alla ska få en chans att skriva av sig utan att röja sin identitet. Ser gärna dock att ni står för era åsikter.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-19 13:33:54:
    Tråden har blivit flyttad från känsliga rummet eftersom den inte har någon personlig koppling. Trist tycker jag eftersom jag antar att många av er HIV-positiva inte kommer skriva då. Men som moderatorn sa ni får vara lite diskreta med er identitet om ni inte vill röja er sjukdom.

• Svar på tråden Andreas Lundstedt har HIV
  • K J N

Många av våra normer och värderingar som vi har haft i hundratals år försvann i samband med den sexuella frigörelsen på 1960-talet och denna var utan tvekan inspirerad av kommunismen.

Vad gäller feminismen så är det största problemet med dagens kvinnor inte att de inte får lov att knulla runt utan att de förväntas göra detta.

Samhället kan reglera saken igenom en ökad social kontroll och en mer värdegrundsbaserad lagstiftning.

OM alla levde i monogama förhållanden och inte ägnade sig åt ONS samt otrohet (vilket förbluffande nog är lagligt) så hade vi haft en mindre smittspridning och en mindre sexualisering i samhället.

• Maggis
    spacebeare skrev 2007-12-20 16:41:53 följande:
    men vi kan väl konstatera att han som många andra "knullat runt" utan kondom..........
    Ja, men det är han ju i så fall inte ensam om. Absolut inte. Och just därför anser jag att den som är felfri kan sitta och kasta stenar. Om man ska gå efter det så är det inte många som kan skjuta prick med "gott" samvete...
    //Maggis
  • ming
    insinuation skrev 2007-12-20 16:23:21 följande:
    Oja, vilken hjälte han är... handlar detta om honom, månntro?tv4.se/452347.html
    Vilken löjlig krönika.
    För det första vet jag inte hur Daniel Nyhlén skulle veta något som inte den killens pojkvänner vet (som tydligen "alla andra" vet?). För det andra vet jag inte hur han skulle kunna vara så insatt i någon annans förhållande att han vet om ifall killen hade berättat eller inte. För det tredje vet jag inte hur han kan vara så insatt i någon annans förhållande att han vet ifall de skyddar sig eller inte.
    Och om han nu är så himla insatt i deras förhållande så betyder det att han lär känna dem ganska bra, och kan därmed själv berätta.
  • Maggis
    Maggis skrev 2007-12-20 17:24:48 följande:
    Ja, men det är han ju i så fall inte ensam om. Absolut inte. Och just därför anser jag att den som är felfri kan sitta och kasta stenar. Om man ska gå efter det så är det inte många som kan skjuta prick med "gott" samvete...
    Vill tillägga att jag i övrigt så är jag inte särskilt intresserad av hans eller andras sexliv och jag tror säkert att han måste tagit med i beräkningen att hans vanor skulle stötas, blötas och tyckas till om både här och där. Människor verkar ö h t har väldigt intresse av att spekulera i hur, var och på vilket sätt andra människor idkar sexuellt umgänge, något jag har extremt svårt att förstå.

Jag tycker det är mycket intressantare att diskutera utifrån det perspektiv ts redan tagit upp. Dvs vad det kan göra för att avstigmatisera och belysa sjukdomen genom att ge den ett ansikte. Och hur man än ser på saken så menar jag att det tyder på styrka att gå ut som offentlig person och öppet tala om en sjuka som så starkt förknippas med "syndigt och omoraliskt leverne". Även i ögonen på folk som anser sig vara upplysta och fördomsfria...
    //Maggis
  • ming
    ming skrev 2007-12-20 17:31:24 följande:
    Vilken löjlig krönika.För det första vet jag inte hur Daniel Nyhlén skulle veta något som inte den killens pojkvänner vet (som tydligen "alla andra" vet?). För det andra vet jag inte hur han skulle kunna vara så insatt i någon annans förhållande att han vet om ifall killen hade berättat eller inte. För det tredje vet jag inte hur han kan vara så insatt i någon annans förhållande att han vet ifall de skyddar sig eller inte.Och om han nu är så himla insatt i deras förhållande så betyder det att han lär känna dem ganska bra, och kan därmed själv berätta.
    Löjlig krönika, förutsatt att det inte riktigt är sant, alltså.
    Men om den nu var sann, varför gjorde inte Nyhlén nånting själv, anmälde till polisen eller så?
  • Psychadelia

Angående krönikan oavsett dess trovärdighet så har Daniel Nyhlén ingen anledning att skriva:

"Stjärnan, som fortsätter sin framgångsrika karriär, har nu inlett en ny relation. Inte heller den här pojkvännen känner till sjukdomen. Helt ovetande kan han när som helst bli smittad.
    Den lilla skaran som känner till artistens sjukdom är nu chockade över situationen och har vädjat:
    - Var ärlig och berätta sanningen. Sluta leka med andra individers liv!"

Har NU inlett en ny relation. Och anledningen till den här artikeln är ju säkerligen att höja läsarsiffrorna eftersom det kommer spekuleras på precis det sätt som ni nu gör.

Tro mig, Andreas är inte den enda offentliga personen i Sverige som har HIV. Med det menar jag absolut inte att hela hans krönika är sann det kan jag inte uttala mig om.

• Tant Groda

men är inte andreas gift med sin man/pojkvän??

i såfall kan den inte kallas NY???

rätta mig om jag har fel

• Clever LG

Nyhlens artikel är gammal, då var pojkvännen ny.

• Clever LG

Jag säger återigen att om man är intresserad av att snaska i det här mer så finns det oerhört mer fakta på FB...Nu spekuleras det endast i en artikel.

Självklar är inte Andreas den enda offentliga personen med HIV i Sverige!

Svar på tråden Andreas Lundstedt har HIV