• Psychadelia

Andreas Lundstedt har HIV

Som rubriken lyder. Jag tycker det är enormt starkt av honom att komma ut med något såndant!!

Nu undrar jag hur ni tror att detta kommer påverka synen på HIV-positiva i samhället? Ni som har HIV hur öppna är ni med det idag och känns det som detta underlättar för er?

Jag har själv bekanta som har HIV och jag har inga problem med det men hur hanterar/skulle ni hantera att en nära till er kom med ett sånt besked?

En allmän tråd om HIV alltså där alla åsikter är välkomna att diskuteras.

Jag har skrivit i känsliga rummet för att alla ska få en chans att skriva av sig utan att röja sin identitet. Ser gärna dock att ni står för era åsikter.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-19 13:33:54:
    Tråden har blivit flyttad från känsliga rummet eftersom den inte har någon personlig koppling. Trist tycker jag eftersom jag antar att många av er HIV-positiva inte kommer skriva då. Men som moderatorn sa ni får vara lite diskreta med er identitet om ni inte vill röja er sjukdom.

• Svar på tråden Andreas Lundstedt har HIV
  • Omorfia

Ja det är skamligt att så många människor lever under så usla förhållanden i världen medan de som har det bra sitter och tror att de lever bra för att de på något sätt "förtjänar" det.

Säger inte emot dig egentligen, bara att mediciner i sig inte utrotar AIDS..

• Bobousch
    firewalkwithme skrev 2007-12-19 18:02:29 följande:
    Klart att HIV är en allvarlig sjukdom, men vi har massor av allvarliga sjukdomar som skulle vara dödliga om vi inte hade läkemedel som hjälpte. Jämför t.ex. med diabetes, 100% dödlighet utan insulin. Idag har vi bra mediciner som hälper en att leva ett bra liv när man har HIV, och det är skamligt att människor i hårt drabbade länder i Afrika inte får tillgång till dessa mediciner! Jag tror inte syftet med att gå ut och berätta att man har HIV är att förminska hur allvarlig sjukdomen är, utan att motarbeta de fördomar och den stigmatisering som omgärdar sjukdomen. En fördom många har är att man inte skule kunna leva ett bra och långt liv som smittad. Det kan man idag. Att berätta kan kanske också få människor att tänka på att HIV finns, och i bästa fall skydda sig bättre mot smittan. Det blir ju då raka motsatsen till att säga att sjukdomen inte är allvarlig.
    Men diabetes är ju inte smittsamt... :-/
  • K J N

Ärligt talat så har jag svårt att se nyhetsvärdet i att han har skaffat HIV...

• lightswillguideyouhome

K J N: Man skaffar inte HIV. Det är en smitta man får.

• Liten Mjau

K J N skrev 2007-12-20 10:54:34 följande:

Fått HIV kanske.
    Sen är det ju kvällstidningarna som tyvärr säljer lösnummer på denna nyhet. Vi är bra korkade i Sverige. Ursprungs intervjun finns att läsa i tidningen QX. Där brukar de göra repotage om kända och mindre kända människor.
  • MrM

K J N skrev 2007-12-20 10:54:34 följande:

Jag tycker att det är en intressant formulering som i sammanhanget inte känns helt missvisande. Om man har så pass många oskyddade sexuella relationer att man i efterhand inte inser varifrån man fått smittan så kan jag tycka att man faktiskt "skaffat" sig HIV. Någonstans övergår det från det från att vara en risk till att bli en tidsfråga.

Mvh
  • fia sthlm
    MrM skrev 2007-12-20 11:09:27 följande:
    K J N skrev 2007-12-20 10:54:34 följande: Jag tycker att det är en intressant formulering som i sammanhanget inte känns helt missvisande. Om man har så pass många oskyddade sexuella relationer att man i efterhand inte inser varifrån man fått smittan så kan jag tycka att man faktiskt "skaffat" sig HIV. Någonstans övergår det från det från att vara en risk till att bli en tidsfråga.Mvh
    Jag måste nog hålla med.

Visst är det många fler procentuellt som har hiv som är homosexuella män, det är vad jag hört, kanske inte stämmer?
    Finns det siffror på sånt?
  • Psychadelia

fia sthlm skrev 2007-12-20 11:16:53 följande:

Jag måste nog hålla med.Visst är det många fler procentuellt som har hiv som är homosexuella män, det är vad jag hört, kanske inte stämmer?Finns det siffror på sånt?
    Det finns en länk tidigare i den här tråden till rfsl statistik på hiv-smittade i sverige. Läser man där kan man se att av de hiv-smittade är 51% heterosexuella och 24% homosexuella män. (lite förbehåll för siffrorna men vill minnas att det var så)
  • Psychadelia
    MrM skrev 2007-12-20 11:09:27 följande:
    Jag tycker att det är en intressant formulering som i sammanhanget inte känns helt missvisande. Om man har så pass många oskyddade sexuella relationer att man i efterhand inte inser varifrån man fått smittan så kan jag tycka att man faktiskt "skaffat" sig HIV. Någonstans övergår det från det från att vara en risk till att bli en tidsfråga.Mvh
    Fast det finns inget som säger att han inte "vet" vem han har blivit smittad av. Han vill bara inte peka ut nån ens för sig själv. Som han säger: vad ska jag göra? slå honom?
    Och då får man ju se det så som att alla posithiva har "skaffat" sig det för de har ju haft oskyddat sex. Det är precis som med klamydia eller vilken sexuellt överförbar sjukdom som helst, det är nåt man "skaffar". En nära anhörig till mig missade kondom en gång och "skaffade" sig klamydia. Det var säkert det han ville genom att missa kondomen...
  • MrM

Psychadelia skrev 2007-12-20 11:29:08 följande:

Fast det finns inget som säger att han inte "vet" vem han har blivit smittad av. Han vill bara inte peka ut nån ens för sig själv. Som han säger: vad ska jag göra? slå honom? Och då får man ju se det så som att alla posithiva har "skaffat" sig det för de har ju haft oskyddat sex. Det är precis som med klamydia eller vilken sexuellt överförbar sjukdom som helst, det är nåt man "skaffar". En nära anhörig till mig missade kondom en gång och "skaffade" sig klamydia. Det var säkert det han ville genom att missa kondomen...
    Har man "missat" kondomen en gång så vet man med största säkerhet vem som smittade en. Har man "missat" kondomen två gånger så är sannolikheten ganska stor att man kan klura ut när man fick smittan. Har man "missat" kondomen tre gånger så anser jag nog att man kallt kan börja räkna med att få något otäckt på snoppen snart. Det kan ju även vara schysst att back-tracka vilka man varit med när man fått beskedet så att dessa får en chans att testa sig också (antar iofs att man är tvungen att uppge sina partners till sjukhus/myndiheter vid denna typ av smitta).

Mvh
Svar på tråden Andreas Lundstedt har HIV