Byxhäng
Regeringen vill ju förbjuda "byxhäng" och uringat, i skolorna...Vill bara veta eran åsikt.Jag är själv lite velig på den frågan,så era åsikter är glädjande att höra.God Jul!
Regeringen vill ju förbjuda "byxhäng" och uringat, i skolorna...Vill bara veta eran åsikt.Jag är själv lite velig på den frågan,så era åsikter är glädjande att höra.God Jul!
Jag jobbar som lärare och har uppenbarligen en annan syn på saken än vad du har. Jag anser att det här är ett i-landsproblem dessutom. Att skolan är ofrivillig är en femma, men hur ska ett samhälle annars få fram människor med kunskap? Min skola är högpresterande så 95% av de som går där är väldigt nöjda över att få göra det. Vi har även skoluniform en dag i veckan och vid speciella högtider. Jag har inget emot hur folk klär sig, tycker att mångfald berikar. Däremot är det en arbetsplats och inte ett vilket-som-helst-ställe.
Frågan är bara hur och när ungdomarna ska lära sig vad passande klädsel innebär? Först när dom får nekat sitt första jobb pga utmanande klädsel?
Det är ju enkelt på hemmafronten.. då har man brallorna uppe och man drar upp dragkedjan i toppen så man ser hyfsad ut.. Inga problem hos föräldrarna..
Sen kommer man till skolan och tar av sig bh:n och knäpper upp brallorna... Varför?
Jag tror man istälelt ska gå ut o fråga sig varför det är så viktigt att visa upp brösten för sin lärare och sin röv?
skulle jag visa brösten för min chef skulle jag få sparken omedelbart.. En elev blir på sin höjd utslängd från lektionen...
Precis som jag skrev tidigare: jag kan berätta för Anna 15 att nu är det lite väl mycket. Men det kan inte min kollega Peter som är jämngammal med mig göra. Då är han ju peddogubbe som glott på hennes rattar! Nä, skolan ska vara en schysst miljö, och klä upp sig eller ner sig (vilket man nu föredrar) det får man göra när man kommit hem.
Nyfiken gul skrev 2007-12-22 15:41:04 följande:
Oj mitt senaste inlägg blev lite konstigt. men tror ni kan se ändå vad jag skrivit och vad som är citat. Lämnar dessutom tråden nu eftersom jag inte känner att jag har ork att diskutera detta i dag. Men står väldigt fast vid mina åsikter.
Jag skulle vilja höra fler åsikter från oss som faktiskt jobbar i skolan. Alla tycker ju olika i dessa frågor, men det är ju vi som jobbar där som upplever detta IRL.
Kul å läsa era inlägg....gränsen vad som är opassande är nog ganska "hårfin" egentligen....Tycker definitivt man ska förbjuda kläder med rasistiska inslag,men vad gäller häng...det kan ju va lite "lagom" häng,en del visar ju bara för mycket....och så kan jag väl iblan tycka att det vore bra med skoluniform,då slipper föräldra höra tjatet om märkeskläder hit och dit,och får dom det inte,ja,då blir dom mobbade....man vill ju alltid sitt barns bästa.....mina ungar har aldrig tjatat om det,men jag har ju hört andra föräldrar.....regeringen vill ju införa skoluniform så vem vet vad som händer framöver?