• heavymetal2

Byxhäng

Regeringen vill ju förbjuda "byxhäng" och uringat, i skolorna...Vill bara veta eran åsikt.Jag är själv lite velig på den frågan,så era åsikter är glädjande att höra.God Jul!

• Svar på tråden Byxhäng
  • Agapi
    Lurvenpajsaren skrev 2007-12-22 15:31:50 följande:
    Att experimentera är en sak. Att visa 50% bröst och rövglipa är mäkta ointressant. Skolan är en arbetsplats, både för elever och lärare.
    och varför är de inte att experimentera? De är ju just vad de är, de flesta ser ju inte ut så livet ut. Sen har ju de flesta med häng kalsonger på sej så man inte ser någon "rövglipa" alls.

Ja men de är en ofrivillig arbetsplats, därför bör barnen/ungdommarna ha mer frihet än man har på en vanlig arbetsplats.
  • Lurvenpajsaren

Jag jobbar som lärare och har uppenbarligen en annan syn på saken än vad du har. Jag anser att det här är ett i-landsproblem dessutom. Att skolan är ofrivillig är en femma, men hur ska ett samhälle annars få fram människor med kunskap? Min skola är högpresterande så 95% av de som går där är väldigt nöjda över att få göra det. Vi har även skoluniform en dag i veckan och vid speciella högtider. Jag har inget emot hur folk klär sig, tycker att mångfald berikar. Däremot är det en arbetsplats och inte ett vilket-som-helst-ställe.

Agapi skrev 2007-12-22 15:34:35 följande:
    och varför är de inte att experimentera? De är ju just vad de är, de flesta ser ju inte ut så livet ut. Sen har ju de flesta med häng kalsonger på sej så man inte ser någon "rövglipa" alls.Ja men de är en ofrivillig arbetsplats, därför bör barnen/ungdommarna ha mer frihet än man har på en vanlig arbetsplats.
  • Nyfiken gul

Frågan är bara hur och när ungdomarna ska lära sig vad passande klädsel innebär? Först när dom får nekat sitt första jobb pga utmanande klädsel?

Det är ju enkelt på hemmafronten.. då har man brallorna uppe och man drar upp dragkedjan i toppen så man ser hyfsad ut.. Inga problem hos föräldrarna..

Sen kommer man till skolan och tar av sig bh:n  och knäpper upp brallorna... Varför?

Jag tror man istälelt ska gå ut o fråga sig varför det är så viktigt att visa upp brösten för sin lärare och sin röv?

skulle jag visa brösten för min chef skulle jag få sparken omedelbart.. En elev blir på sin höjd utslängd från lektionen...

• Lurvenpajsaren

Precis som jag skrev tidigare: jag kan berätta för Anna 15 att nu är det lite väl mycket. Men det kan inte min kollega Peter som är jämngammal med mig göra. Då är han ju peddogubbe som glott på hennes rattar! Nä, skolan ska vara en schysst miljö, och klä upp sig eller ner sig (vilket man nu föredrar) det får man göra när man kommit hem.
    Nyfiken gul skrev 2007-12-22 15:41:04 följande:

Frågan är bara hur och när ungdomarna ska lära sig vad passande klädsel innebär? Först när dom får nekat sitt första jobb pga utmanande klädsel? Det är ju enkelt på hemmafronten.. då har man brallorna uppe och man drar upp dragkedjan i toppen så man ser hyfsad ut.. Inga problem hos föräldrarna..Sen kommer man till skolan och tar av sig bh:n  och knäpper upp brallorna... Varför?Jag tror man istälelt ska gå ut o fråga sig varför det är så viktigt att visa upp brösten för sin lärare och sin röv?skulle jag visa brösten för min chef skulle jag få sparken omedelbart.. En elev blir på sin höjd utslängd från lektionen...
  • Agapi
    Lurvenpajsaren skrev 2007-12-22 15:39:49 följande:
    Jag jobbar som lärare och har uppenbarligen en annan syn på saken än vad du har. Jag anser att det här är ett i-landsproblem dessutom. Att skolan är ofrivillig är en femma, men hur ska ett samhälle annars få fram människor med kunskap? Min skola är högpresterande så 95% av de som går där är väldigt nöjda över att få göra det. Vi har även skoluniform en dag i veckan och vid speciella högtider. Jag har inget emot hur folk klär sig, tycker att mångfald berikar. Däremot är det en arbetsplats och inte ett vilket-som-helst-ställe.

[/citat]

Ja uppenbarligen. Ja precis som de flesta problem i vårt samhälle då vi är ett I land. Jag har inte varit negativ till skolplikten?

Förstår inte riktigt vad du vill få fram. jag gick på en "högpresterande" skola mina 10 första skol år oxå, vad de nu har med saken att göra.

tydligen har du ju de? Jag anser oxå att mångfald berikar, barn behöver experimentera provocera och lära sej av de. Anser jag. Jag anser att de som är okej att ha på sej ute på gatan är okej att ha på sej i skolan. Dvs så länge de inte går under "förargelseväckande beteende eller hets mot folkgrupp eller någon annan lag" så är de okej i skolan.

Nyfiken gul skrev 2007-12-22 15:41:04 följande:

[citat]

Frågan är bara hur och när ungdomarna ska lära sig vad passande klädsel innebär? Först när dom får nekat sitt första jobb pga utmanande klädsel? Det är ju enkelt på hemmafronten.. då har man brallorna uppe och man drar upp dragkedjan i toppen så man ser hyfsad ut.. Inga problem hos föräldrarna..Sen kommer man till skolan och tar av sig bh:n  och knäpper upp brallorna... Varför?Jag tror man istälelt ska gå ut o fråga sig varför det är så viktigt att visa upp brösten för sin lärare och sin röv?skulle jag visa brösten för min chef skulle jag få sparken omedelbart.. En elev blir på sin höjd utslängd från lektionen...
    Hum ja du man lär sej nog ändå tror jag. Vi har aldrig haft några klädregler på någon skola jag gått på, och alla har växt upp till vättiga "vuxna" (är än sålänge inte riktigt vuxen tycker jag). Man lär sej av sina misstag, och de flesta växer ur sina klädstilar man har på högstadiet eller hur?

Sen har jag aldrig varit med om att man klär sej på ett sätt hemma och ett annat i skolan. Men om de nu är så så beror de väl på att man har sina kompisar i skolan och de är dom man vill vara cool, snygg, osv för. Vad föräldrarna tycker är inte så viktigt precis.

Tror du drar de lite långt oxå, tror de är få som gör de för att visa upp bröst och rumpa för sin lärare. Oftast är de väl för att de är snyggt, inne, för att provocera eller bara för att de är så man klär sej när man är tonåring.

Men så har du valt ditt jobb själv, medans alla unga är tvingade att gå i skolan. Därför bör man inte ha lika höga krav på dem. Anser jag
  • Agapi

Oj mitt senaste inlägg blev lite konstigt. men tror ni kan se ändå vad jag skrivit och vad som är citat. Lämnar dessutom tråden nu eftersom jag inte känner att jag har ork att diskutera detta i dag. Men står väldigt fast vid mina åsikter.

• Lurvenpajsaren

Jag skulle vilja höra fler åsikter från oss som faktiskt jobbar i skolan. Alla tycker ju olika i dessa frågor, men det är ju vi som jobbar där som upplever detta IRL.

• heavymetal2
    Banana82 skrev 2007-12-22 15:19:35 följande:
    och detta har du läst vart, det var en nyhet för mig
    Intresserad av politik....
  • heavymetal2

Kul å läsa era inlägg....gränsen vad som är opassande är nog ganska "hårfin" egentligen....Tycker definitivt man ska förbjuda kläder med rasistiska inslag,men vad gäller häng...det kan ju va lite "lagom" häng,en del visar ju bara för mycket....och så kan jag väl iblan tycka att det vore bra med skoluniform,då slipper föräldra höra tjatet om märkeskläder hit och dit,och får dom det inte,ja,då blir dom mobbade....man vill ju alltid sitt barns bästa.....mina ungar har aldrig tjatat om det,men jag har ju hört andra föräldrar.....regeringen vill ju införa skoluniform så vem vet vad som händer framöver?

Svar på tråden Byxhäng