• heavymetal2

Byxhäng

Regeringen vill ju förbjuda "byxhäng" och uringat, i skolorna...Vill bara veta eran åsikt.Jag är själv lite velig på den frågan,så era åsikter är glädjande att höra.God Jul!

• Svar på tråden Byxhäng
  • Solitär

Finner argumentet "eftersom skolan är obligatoriskt, bör reglerna vara friare" ganska humoristiskt. Om vi ser på en annan institution, värnplikten, är det ju helt tvärtom! Där är reglerna rigida och klädseln enhetlig. Till skillnad från andra länder kanske den svenska militären är något annorlunda eftersom man tillåter långt hår med hårnät, med flera homoerotiska inlag.

Jag ser skolan som en karaktärsdanande institution där ungarna ska lära sig veta hut, klä sig ordentligt och respektera överheten.

• morotsland

muminpappa: "Jag ser skolan som en karaktärsdanande institution där ungarna ska lära sig veta hut, klä sig ordentligt och respektera överheten."

Är du ironisk eller tycker du att det är bra? Jag vill då hellre ha en skola där elever lär sig att inte veta hut och inte respekterar överheten. Klädregler är absurdt.

• K J N

"Jag ser skolan som en karaktärsdanande institution där ungarna ska lära sig veta hut, klä sig ordentligt och respektera överheten."

Sant, så sant.

Tyvärr är det inte så idag och därför faller normerna i samhället isär med ökad kriminalitet och misär.

• no pasaran

Jag jobbar inom skolan och jag säger ju bara till herrar Reinfeldt och co: Lycka till med era förbud.

Det kommer aldrig att funka. Reaktionen kommer istället att bli den motvända. Fuck allt moraliserande om ungars och ungdomars klädsel!

• Miss Cee

För det första är det skillnad på häng och häng...

Det finns en hel del "loose fit" som inte visar halva röven men ändå inte sitter som gubbbyxor:
    images.google.se/imgres&imgrefurl=www.recognize.se/streetwear/pelle-pelle-11-jeans.html&h=470&w=500&sz=35&hl=sv&start=1&tbnid=BjWiyED29lwTVM:&tbnh=122&tbnw=130&prev=/images%3Fq%3D%2522loose%2Bfit%2522%26gbv%3D2%26svnum%3D10%26hl%3Dsv%26sa%3DG

och så finns det de som har hela röven med färgglada kalsonger ovanför byxlinningen. och det ser rejält töntig ut och inga unga med självbevarelsedrift går längre klädda så. men det är väl det som "vuxna" tänker på när man säger häng..

gfx.aftonbladet.se/multimedia/archive/00442/rumpa-stefan-mattss_442711w.jpg

.........

Sen till frågan om regler eller ej...jag tycker att det är helt okej och bör vara upp till varje arbetsplats att själva sätta de regler man vill ha för vårdad klädsel. Däremot anser jag att skolan inte ska kunna kräva sådana förändringar i ditt utseende som att du färgar ditt hår i en godkänd nyans etc. Sådant du inte kan anpassa under skoltid och sedan ha som du vill på fritiden.

Skoluniform löser inga problem. de länder som har det vet att elever då istället visar sin individualitet i smycken, väska, kläder etc. Dessutom kommer det alltid att finnas elever som har råd med nyare, fler och mer välsittande uniformsdelar medan de fattgare barnen bara har råd med en eller två tröjor etc. Det syns alltså ändå vilka som har det bättre och sämre ställt, och vilka som har råd att köpa dyra skor etc.

Men generellt, att ha klädsel som täcker normalt mycket av din kropp så det inte stör andra ser jag inte som något problem, ens för tonåringar. Men med tanke på hur många 50+ lärare klär sig blir jag mörkrädd om det är DE som ska sätta gränserna för vad som är korrekt klädsel. Många lärare i Sveriges land skulle nämligen inte klara en sådan koll, så de ska nog vara glada att vi inte har klädkoder i skolan...

• K J N

En ordenlig uniform ska vara välsittande oavsett kroppsform och bytas med regelbundna intervall, på skolans bekostnad.

Konstiga smycken och obskyra frisyrer ska naturligtvis inte heller vara tillåtna, det är lika bra barnen vänjer sig eftersom dessa attribut ändå inte fungerar i arbetslivet.

Se bara på clownen som fick sparken i förra veckan på grund av en töntfrisyr.

• no pasaran

Det var ingen clown, utan en man med lite individualitet och fritänkande. Istället för trångsynthet och följamedströmmentänkande.

Fuck skoluniformer.

• Miss Cee

K J N skrev 2007-12-28 11:19:31 följande:

En ordenlig uniform ska vara välsittande oavsett kroppsform och bytas med regelbundna intervall, på skolans bekostnad.Konstiga smycken och obskyra frisyrer ska naturligtvis inte heller vara tillåtna, det är lika bra barnen vänjer sig eftersom dessa attribut ändå inte fungerar i arbetslivet.Se bara på clownen som fick sparken i förra veckan på grund av en töntfrisyr.
    Som sagt, jag hade inte velat se ut som flertalet av de lärare jag stött på. De flesta har kläder som sitter fruktansvärt och visar mer än någon vill se...

Och vilka attribut osm fungerar i samhället är oändligt olika. Alla ska inte jobba på Ericsons kontor...
  • Solitär
    morotsland skrev 2007-12-27 21:56:02 följande:
    muminpappa: "Jag ser skolan som en karaktärsdanande institution där ungarna ska lära sig veta hut, klä sig ordentligt och respektera överheten."Är du ironisk eller tycker du att det är bra? Jag vill då hellre ha en skola där elever lär sig att inte veta hut och inte respekterar överheten. Klädregler är absurdt.
    Ironisk? Inte alls! Den svenska skolan är i förfall, och det är helt och hållet vänsterpajsarnas fel. Allt började med att disciplinen försvann. Efter den försvann respekten och till sist även kunskapen. Det kan man med pinsam tydlighet se i Pisaundersökning efter Pisaundersökning.

Man kan inte klä sig hur som helst i en skola. Eleverna måste lära sig att det finns gränser man inte överskrider ostraffat.
  • morotsland

muminpappa: Ok. Jag vill då aldrig ha mina barn i din naziskola. Mindre straff och disciplin i skolan tack

Svar på tråden Byxhäng