• heavymetal2

Byxhäng

Regeringen vill ju förbjuda "byxhäng" och uringat, i skolorna...Vill bara veta eran åsikt.Jag är själv lite velig på den frågan,så era åsikter är glädjande att höra.God Jul!

• Svar på tråden Byxhäng
  • Solitär
    morotsland skrev 2008-01-02 13:11:48 följande:
    muminpappa: Ok. Jag vill då aldrig ha mina barn i din naziskola. Mindre straff och disciplin i skolan tack
    Disciplin är inte nazism. Besök gärna en skola i Finland så får du se vad man lyckats med där, och totalt misslyckats med i Sverige. Det är slutprodukten som räknas. Eftersom kvalitetskontroll saknas i de flesta produktionsstegen i den svenska skolan så är resultatet därefter. För att göra en jämförelse med bilvärlden: Sveriges skolor producerar Trabanter medan Finlands producerar Toyotor.
  • morotsland

muminpappa: Allt beror ju på vad man vill uppnå. Jag är övertygad om att frihet, kreativitet, ifrågasättande, självständighet etc hör samman. Det är roligt att lära sig och skolan borde främst ägna sig åt att uppmuntra barn att leka och lära, utveckla sin kreativitet och sin samarbetsförmåga. Inte trycka in massa kunskap genom straff och disciplin.

• Solitär
    morotsland skrev 2008-01-02 18:19:38 följande:
    muminpappa: Allt beror ju på vad man vill uppnå. Jag är övertygad om att frihet, kreativitet, ifrågasättande, självständighet etc hör samman. Det är roligt att lära sig och skolan borde främst ägna sig åt att uppmuntra barn att leka och lära, utveckla sin kreativitet och sin samarbetsförmåga. Inte trycka in massa kunskap genom straff och disciplin.
    Att "leka och lära, utveckla sin kreativitet och sin samarbetsförmåga" tycker jag låter som en lämplig ambition för dagis/förskola.

När det gäller skolan har du glömt två viktiga ord: Kunskap och hyfs. Skolans primära uppgift är att förmedla en kunskapsbas till eleverna, så att de senare kan värdera de data som finns i kunskapsflödet av idag. Den andra uppgiften är att lära eleverna bete sig på ett så moget sätt att de blir anställningsbara efter avslutad utbildning. Till detta hör att kunna klä sig på ett respektfullt sätt.
  • ming

Jag hoppas att vi snart inför skoluniform.

• morotsland

muminpappa: "När det gäller skolan har du glömt två viktiga ord: Kunskap och hyfs. Skolans primära uppgift är att förmedla en kunskapsbas till eleverna, så att de senare kan värdera de data som finns i kunskapsflödet av idag."

Vi har olika uppfattningar om skolans målsättning som sagt. Jag vill inte att skolan ska förmedla "hyfs" och är helt ärligt inte särskilt intresserad av korvstoppningskunskap heller. Men sätt dina barn i en sån skola du för all del, bara jag slipper.

• morotsland

muminpappa: "Att "leka och lära, utveckla sin kreativitet och sin samarbetsförmåga" tycker jag låter som en lämplig ambition för dagis/förskola."

Ja, jag ser gärna en skola som är mer lik förskolan och utgår ifrån att barn faktiskt vill lära sig och tycker att det är roligt att utvecklas utan straff och tvång.

• Lurvenpajsaren

Sorry; men det fungerar inte särskilt bra det heller. Jag har jobbat i flera olika sorters skolor och jag vägrar att jobba i någon "lalalala"-skola igen. Jag bryr mig inte om vad ungdomar har på sig, bara jag slipper se glipor, tuttar och annat som underkläder brukar täcka över.

morotsland skrev 2008-01-03 16:36:44 följande:
    muminpappa: "Att "leka och lära, utveckla sin kreativitet och sin samarbetsförmåga" tycker jag låter som en lämplig ambition för dagis/förskola."Ja, jag ser gärna en skola som är mer lik förskolan och utgår ifrån att barn faktiskt vill lära sig och tycker att det är roligt att utvecklas utan straff och tvång.
  • morotsland

lurvenpajsaren: "Sorry; men det fungerar inte särskilt bra det heller. Jag har jobbat i flera olika sorters skolor och jag vägrar att jobba i någon "lalalala"-skola igen."

Det finns många alldeles utmärkta skolor med pedagogik som bygger på barns självständighet och lust till lärandet. Men, som sagt, ni kan ju sätta era knodds i disciplinskolor om ni vill, det rör inte mig.

• Solitär
    morotsland skrev 2008-01-03 16:41:59 följande:
    Det finns många alldeles utmärkta skolor med pedagogik som bygger på barns självständighet och lust till lärandet. Men, som sagt, ni kan ju sätta era knodds i disciplinskolor om ni vill, det rör inte mig.
    Din utgångspunkt utgår ifrån ett vänsterperspektiv, dvs att alla är villiga och har lust att lära sig. Men om du gör en snabb omvärldsanalys så ser du att denna grundförutsättning inte är realistisk: Alla unga vill inte lära sig. Alla vuxna har inte lust att arbeta och vill helst av allt bli försörjda av andra. Obehagligt men sant.

Visst finns skolor som fungerar som du säger. I Finland finns t ex Rudolf Steinerskolor (liknar Waldorfpedagogik). Där brukar brukar överklassvänstern sätta sina barn. Tyvärr brukar det gå åt pipsvängen då de kommer så långt som till stundentskrivningarna; de klarar sig helt enkelt sämre, eller inte alls, trots att de egentligen utgör en social elit i samhället.

Svensk flumpedagogik har som sagt redan visat hur den står sig i internationella sammanhang. Bilden är inte smickrande Pisa 2006 visar ytterligare en försämring jämfört med tidigare år. Hur ser du på detta hårda faktum?
  • morotsland

muminpappa: "Din utgångspunkt utgår ifrån ett vänsterperspektiv, dvs att alla är villiga och har lust att lära sig. Men om du gör en snabb omvärldsanalys så ser du att denna grundförutsättning inte är realistisk: Alla unga vill inte lära sig."

Jag vet att alla unga idag inte vill lära sig men det är för att skolan misslyckats och inte för att det är fel på barnen. Alla människor föds med kreativitet och en vilja att utvecklas, skolan kan ta vara på den kraften eller döda den.

"Visst finns skolor som fungerar som du säger. I Finland finns t ex Rudolf Steinerskolor (liknar Waldorfpedagogik). Där brukar brukar överklassvänstern sätta sina barn. Tyvärr brukar det gå åt pipsvängen då de kommer så långt som till stundentskrivningarna; de klarar sig helt enkelt sämre, eller inte alls, trots att de egentligen utgör en social elit i samhället."

Det finns rätt många olika alternativa pedagogiska inriktningar, jag har väldigt svårt för waldorfskolor och deras syn på barn och utveckling och jag är också medveten om att de (tsk från många andra alternativa skolor) har dåliga studieresultat vilket inte är så konstigt eftersom en av deras grundtankar är att allt ska gå väldigt långsamt.

"Svensk flumpedagogik har som sagt redan visat hur den står sig i internationella sammanhang. Bilden är inte smickrande Pisa 2006 visar ytterligare en försämring jämfört med tidigare år. Hur ser du på detta hårda faktum?"

Jag tycker inte att Sverige idag har en flumpedagogik och jag försvarar inte dagens skola. Däremot vill jag förändra den i en helt annan riktning än du vill.

• Lurvenpajsaren

Absolut, men det fungerar bättre för de yngre. Ja, som pedagog vet jag i all fall vad jag är ute efter när det gäller att ge mina framtida kottar bästa utbildning. Tur man är pedagog så man vet vad man ska fråga efter i alla fall...

morotsland skrev 2008-01-03 16:41:59 följande:
    lurvenpajsaren: "Sorry; men det fungerar inte särskilt bra det heller. Jag har jobbat i flera olika sorters skolor och jag vägrar att jobba i någon "lalalala"-skola igen."Det finns många alldeles utmärkta skolor med pedagogik som bygger på barns självständighet och lust till lärandet. Men, som sagt, ni kan ju sätta era knodds i disciplinskolor om ni vill, det rör inte mig.
Svar på tråden Byxhäng