mmonika77> Har ni vuxna problem med maten eller något slags trauma som kanske stör?
Min egen "matbakgrund" är att jag växte upp i en familj/släkt där maten var extremt viktig. Det trugades, man var tvungen att ta om, och när man (som liten) ätit färdigt fick man gå laget runt så att de fick känna hur tung man hade blivit... Ju mer man åt desto bättre. Nu kolar de allihop i hjärtinfarkter, såklart!
Min lillebror åt mycket lite, och jag minns att det var ett rabalder varje middag. Mamma grät och bönade och skojade med maten. Det blev givetvis outhärdligt för oss alla. Och inte åt han mer för det. Idag är han nästan 2 meter och extremt atletisk, så han har inte lidit någon nöd. Däremot hade han kanske börjat äta tidigare om det inte tjafsats så.
Allt det där har lett till att jag i minsta möjliga mån försöker göra så mot min dotter. Vi får bita oss i tungan ibland för att inte tala om för henne hur duktig hon är när hon äter (ibland misslyckas man såklart). Men vi försöker gå stenhårt på den linjen att det är HON som ska avgöra hur mycket/lite hon vill äta. Vi äter ju så mycket som vi vill. Men vi försöker oxå se till att middagarna är trevliga och avspända och vi pratar om annat än mat.
Det låter ju idealist:) men man får krupp i alla fall, ibland! Men vi komemr bara att fortsätta som vi gjort hittills, och igår ville hon äta kött och potatis och äpple, och idag en halv prinskorv. Så vi fortsätter som nu, helt enkelt. Och ger det 2 månader.
Barns ätande är ju individuellt, men går din son upp? Är du orolig att han har vitaminbrist/järnbrist? OM de går upp ska det inte vara någon fara, och om han äter borta är det kanske stämningen vid just ert matbord som känns jobbig.
Ta inte detta på fel sätt - jag är precis som du jätteorolig ibland! Och det är himla lätt att säga hur man ska göra, men svårt att efterleva.
Att jag växte upp med en mor som körde flygplan har hjälpt mig, tror jag. Annars hade jag nog gjort det nu... Som sagt, tyck inte att jag är en besserwisser. Att det funkar i teorin för oss är en sak, efter en sömnlös natt med en unge som kastar allt på golvet, då får man för sig att de plötsligt ska avlida. Men det gör de inte! Och man får väl tänka på det.
Om din son äter borta - äter han om ni har gäster? Kanske ni isåfall kan bjuda hem några vänner i en veckas tid och se om det blir någon skillnad?