• Petra m K o M

Matvägrare?

Jag undrar om det finns några föräldrar till matvägrande barn här? Nu menar jag inte matvägrande barn som har det som en period (typ trots) utan någon som varit det länge!

Själv har jag en son som är 16 månader och fortfarande inte vill äta vanlig mat. Han står på diet av Semper Barnsondnäring och har gjort sedan han var 4 månader. Hans matvägran började redan vid födsel. Han har aldrig haft intresse för att äta utan lever helst på luft.

Det finns inget medicinskt fel på min son.

• Svar på tråden Matvägrare?
  • Tina B

Huga ja! Min son är nyss fylda 2 år och äter inte vanlig mat. Ibland kan han peta i sig korv eller köttbullar men inga mängder. Han livnär sig mestadels på välling och frukt. Skall han äta något som liknar mat är det 5 mån burkmat som gäller. Vi har slutat att bry oss - förr eller senare måste det ju lossna! Han är frisk och växer som han skall så vi mår bättre om vi inte trugar (är ju jätte jobbigt att hålla på med)

• Aurora

oj jag som precis tänkte skriva en tråd om att min 6månaders inte vill äta vanlig mat...men efter att ha läst era inlägg så inser jag att jag inte behöver oroa mig alls ju...*ler*...som sagt..det lossnar väl nå´n gång!

• nilam

För oss har det precis släppt någesånär även om det fortfarande är kämpigt. men nu äter hon mot sin vilja men än går det att lura i henne. men jag bävar för hur det blir när hon kommer på att man kan vägra! Hon ville inte längre amma när hon var 2 månader. Har aldrig tagit flaska. I två månader tills hon var 4 månader så ammades hon i sömnen och gick inte upp i vikt. Låg inne på Astrid Lindgrens barnsjukhus med sond. När hon blev 4 månader började vi med gröt, det funkade lite ett tag. Hon är totalt ointresserad av mat men vi kämpar på. Hon har en sjö av leksaker vid varje matningstillfälle som hon får greja med och än går det. Hon är nu snart 7 månader och är liten som en 3-månaders! Vi ger henne ett par flaskor babysemp per natt i sömnen, men hon vill oftast bara ha mycket lite, 1-2 dl totalt!

Vi har det kämpigt men inte så farligt som många andra har det så vi tackar för varje dag som funkar någesånär!

Kram till alla duktiga föräldrar med svårmatade barn!

• mmonika77

Här är en till men det är bättre. Men kommer i perioder nu. BVC är på mig som hökar hela tiden! Jag är livrädd för att gå dit. Han har inte gått upp mycket det är därför... Läs mina gamla inlägg så förstår du...

• Astarte

Alltså, det verkar vara så vanligt det här. Men hur är det i länder där man inte har så mycket mat? Vägrar barn där oxå eller är det ett välfärdsproblem? Nån som vet?

• minimilla

En till....Vår Minja har ätit jätte dåligt sen 8 mån ålder... Har vägrat allt med bitar i tills nyligen, hon är nu snart 11 mån. Köpte 5- mån burkar tills hon var 10 mån men sen tycker jag att det ändå inte ger henne ngt...för då skulle hon behöva äta 3 sånna burkar..

Nu har hon nästan vägrat all mat sen 1 mån tillbaka och livnär sig på välling, frukt och ev en yoghurt då och då..Ibland kan hon ta en bit som ligger på tallriken men man får absolut inte mata henne för då skriker hon och vägrar äta överhuvudtaget! Har verkligen försökt allt nu...

BVC tycker bara att jag är ÖVERDRIVET orolig för att hon inte äter!! Så de kan jag inte vända mig till..... Allla nära och kära har gett tips och råd men inget fungerar....

Ska man bara vänta ut detta eller vad kan man göra????

• Astarte

Vi ska till dietist idag, och eventuellt, beroende på vad de säger, så kan vi få hjälp av ett ätteam. Eller till en preventiv mottagning där de tacklar alla möjliga problem.
    Har inte ni den möjligheten? Jag har skrivit upp precis allt hon ätit under 4 dagar, och den listan räcker för att BVC skulle tycka att det var allvarligt nog att iaf remittera oss vidare.
    Vi bor i Malmö, och de har bra verksamheter här, verkar det som. Men vi får se vad de säger först.

NU ska JAG äta, och se om bäbisen kan tänkas vilja smaka:)

• minimilla

Jaag bor oxå i M-ö... En lista har jag redan gett dem.....men de sa att det var en period.....och visst nån vecka senare åt hon iaf lite bättre. Men sen dalade det snabbt igen........

Fattar inte varför de kan tycka att man är för orolig! :-O

Svar på tråden Matvägrare?