• Petra m K o M

Matvägrare?

Jag undrar om det finns några föräldrar till matvägrande barn här? Nu menar jag inte matvägrande barn som har det som en period (typ trots) utan någon som varit det länge!

Själv har jag en son som är 16 månader och fortfarande inte vill äta vanlig mat. Han står på diet av Semper Barnsondnäring och har gjort sedan han var 4 månader. Hans matvägran började redan vid födsel. Han har aldrig haft intresse för att äta utan lever helst på luft.

Det finns inget medicinskt fel på min son.

• Svar på tråden Matvägrare?
  • Astarte

Alltså - jag tror att man ska behandla dem som man behandlar sin partner. Jag berömmer ju inte honom om han äter upp, och om han petar bort ärterna (vilket han gör) så får han göra det, helt enkelt. Jag kommenterar ju heller aldrig: Ska du inte ha lite mer sås? Hur vore det med en bit kött, nu, du har bara ätit potatis älskling?

Vår BVCtant är bra där, hon säger att man ALDRIG får skuldbelägga ätandet. Man äter inte för mammas skull (inte ens om hon stått i ett hett kök och stekt köttbullar) utan man äter för sin egen:)

Men jag förstår dig, det hade varit evigt skönt om de käkat gröt och välling som andra barn, det kan de tydligen leva rätt bra på!
    Vår äter inte direkt macka heller, men gillar riskex!

Men kan du inte få komma till en dietist och prata av dig?

• Astarte

Ditt BVC verkar inte vara speciellt bra. DE ska ju INTE skuldbelägga mammorna! Vår dotter gick upp 95 g sista månaden, och det var ju inte jättebra, men hon gick i alla fall upp! Och det tryckte de på!

Tycker att du borde prata med någon annan om detta, faktiskt.

• mmonika77

Jag tycker att det fungerar utmärkt nu jämfört med hur det var innan han började på dagis. Jag är nu rädd för hur det kommer gå under sommarlovet. Han blir liksom så uppe i varv och glad när han är hemma att han vill hitta på allt annat än att äta, han ska hitta på så många saker och visa så mycket hela tiden. På dagis där sitter han de första dagarna och tittar på när de andra äter och sen börjar han äta igen när han ser att de andra barnen också äter. Problemet som jag ser det är att bvc tjatar på oss fastän vi tycker att han mår bra och vi tycker inte att vi har något problem längre då han är som andra barn, ibland äter han lite och ibland jättemycket...

• Astarte

Och alltså, om han går upp och mår bra tycker jag inte att du ska oroa dig så. Faktiskt. Det viktiga är ju att de är pigga och alerta, för det är man INTE om man lider av näringsbrist!

• mmonika77

Till svaret på din fråga:

Har fått prata med en dietist och hon tyckte vi gjorde allt rätt, bara vi inte lät honom bestämma hon trodde att han trotsade mycket och ville visa att han bestämmer. Vi låg inlagda 2 dagar för de villa se hur han åt. Läkaren tyckte att allt var jättebra men inte bvc...

• Astarte

De verkar jättedumma, ditt BVC... Allvarligt. Sådär slaviskt kan man ju inte följa en kurva!

• mmonika77

Han är hur fin som helst... alla har ju svackor, jag menar vi går ju också ner när vi har maginfluensa... usch, jag har ont i magen i flera veckor innan jag ska till bvc. Filip är världens underbaraste och visst så trotsar han men jag kan ju inte slappna av och låta honom äta det han vill i några dagar på grund av detta, därför blir det ibland mycket tjat/ledsen på grund av att jag har bvc i bakhuvudet hela tiden.

• Astarte

Då tycker jag att du ska byta. Om en läkare och en dietist sagt att allt är lugnt då är det det. BVC är inte jätteduktiga på mat - det är därför de remitterar vidare. Och om det är BVC som delvis orsakar att det blir tråkig stämning vid maten hos er - då borde du byta för din sons skull!

Man får nog acceptera att en del barn helt enkelt inte gillar att äta så mycket som man kanske skulel önska. Själv älskar jag mat, men min dotter kanske inte gör det:)

Men alltså, ditt problem verkar ju vara BVC...

• mmonika77

Astarte->
    Tack för att du orkar lyssna *kram*

Svar på tråden Matvägrare?