Inlägg från: grådis |Visa alla inlägg
  • grådis

V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10

MissDisa, klart du får länken när det är dags för ny tråd
    Hoppas läkaren kommer tillbaks så du får gjort din undersökning. Kramis

BCsvensk..nä har ju cykel...en lila ...plus två motorcyklar

Lindis41,man sväljer ju inte direkt slangen utan den går ju in igenom näsan, fast ner genom strupen ska den ju iaf så... om det är obehagligt? Hmmm samvetsfråga
    Beror väl på hur känslig du är och hr tuff o stark du är den dagen
    Jag gjorde detta när jag var i extremt dåligt psykiskt skick, hade inga reserver whatsoever, helt slut i nerverna efter fjorton misärer och sorger och besvär...gnäll gnäll...utmattningsdepression, så jag kan ju säga att jag gjorde mig inte speciellt populär på röntgen den dagen De var INTE populära hos mig heller...
    Jag grät och höll på att gå därifrån, men jag var inte förberedd på att de skulle prega ner en slang genom näsan på mig. De hade "glömt" att informera om detta... Jag ville ha lugnande men det fick jag inte, då gick jag ut o de fick hämta mig i korridoren och övertala mig att komma in igen..
    Det plus att jag alltsedan barndomen haft nån fobi om att ingen får röra min näsa...så det låste ju sig totalt.
    Grät mig igenom den undersökningen. Riktig lipsill...
    Fast det behöver ju inte bli så för dig. Igentligen är det ju lätt som en plätt och man slipper ju dricka krita...som kan vara lite dryg att få ner, det är ju ngt slags bariumblandning...så det är ju smidigare, går fortare osv
    Så du fixar nog det här. Hoppas jag inte avskräckte dig nu. För som sagt, det är ju en rätt smidig undersökning i jämförelse med alla andra undersökningar, fingrar och instrument de kör upp i häcken på oss tarmisar

• grådis

Lindis, skratta på
    som sagt, undersökningen i sig är inte så farlig, utan rätt smidig i sammanhanget
    Jag är lite luttrad efter en hel massa år med dessa sjukdomar och har därför fått göra alla undersökningar hundra ggr
    och då på nåt sätt blir man kankse lite fed up, jag grät inte de första gångerna jag gjorde alla dessa undersökningar, men har blivit känsligare och kan inte riktigt styra över tårkanalerna nuförtiden
    Du grejar detta

• grådis

fairyfloss, skickar en tröstkram. Önskar man kunde trolla fram en akutmottagning utanför ditt hus som kunde släppa in dig o ta hand om dig. Det är ju inte meningen att du ska behöva ha såhär ont o må dåligt hela din grav. Kramis

• grådis

hej hej
    Kram till alla som mår dåligt och som krånglar med sjukvården,är bedrövligt att det ska behöva vara såhär. Stå på er, tyvärr måste man kämpa och stri för sina rättigheter och för att få hjälp.

Ska försöka anteckna på föreläsningen ikväll och delge er om det är nåt intressant. ska bli kul, får ju träffa en till här från vvståden som man aldrig sett. Spännande.
    Ses ikväll MaijaO

Lärka, intressant. Har ingen aning om hur antimykotika funkar, aldrig hört förut!, fast anti är mot , myko låter som svamp, otika är samma ändelse som på antibiotika så...
    Hoppas förbättringen håller i sig. Jag ska försöka ta tag i min kost nu när jag är ledig. Dels behöver jag gå ner lite i vikt, samt få till det med regelbundenheten och nyttigheten

bcsvensk, trist med massa väntan.

slj, visst är det härligt när solen skiner och fåglarna kvittrar o krokusen blommar.Underbart

Tindrasäiti, det är la skit att man ska behöva stri o gapa för att få normal hjälp. Suck.
    Gå till receptionen på sjukhuset, visa kvitton och så ska du nog kunna få en signatur om resersättning. Eller om man får signatur av doktorn o visar kvittot därnere o får betalt? Tror att det ska finnas ett särskilt nummer när man beställer taxi, sjukresa. Vet inte hur det funkar i Gbg men det borde ju finnas nåt sånt. Det ska din doktor kunna hjälpa dig med.

68an, om det inte funkar att tala med din arbetskompis direkt, så ta det med chefen, får du ingen respons hos honom heller så ska du ta upp det med ditt skyddsombud. Skit ska man inte behöva ta, du har nog ändå. Men du måste berätta det för dem, de är män och således extra dåliga på telepati
    Kramis till dig.Stå på dig. Man är inte sugen på kamp när man är trött o sjuk o har ont, men ibland måste man, tyvärr.

Molle, förstår att det är jobbigt, men det är ju för det bättre. Hon slipper ju massa annat skit nu.

Rebecca, lycka till med op. Kramis

fairyfloss, hur gick det efter provet? Hur mår du idag?

nallatalla, närmar sig bf med stormsteg nu ju. Spännande.Hoppas du inte stressar för mycket utan hinner landa lite innan bebben kikar ut. Kram

• grådis

fairyfloss, skönt att du ska dit på torsdag. Är ju orolig för dig. Hur du ska få i dig järn utan att äta kött?...hmmm broccoli o andra gröna bladgrönsaker, ägg, laga mat i järngryta, järntabletter, blutsaft från hälsokosten....
    Hoppas det löser sig på torsdag, du kan ju inte hålla på och blöda såhär. Kram

Mammasknodd, jobbiga nätter. NÄ det ska inte behöva vara så. Går sjukdomen in i ett lugnt läge så är man som folk är mest Det gäller bara att hitta vägen dit. Livsstil (stress o kost o motion) samt adekvat medicinering ska få skoven att gå över, och därmed de jobbiga anfallen.
    Sen har vissa skov jätteofta och andra väldigt sällan, får hålla tummarna att du efter att ha fått ordning på detta slipper skov på länge. Sjukdomarna är ju rätt jobbiga eftersom man ibland tycker att man gör sååå rätt,men ändå blir sjuk o mår så kasst.

FruU trist att kontakten med sjukvården blev ytterligare en besvikelse för dig. Hemskt att ha ont. Gick själva äp som det skulle eller blev det inget av det?
    Sluta tvärt med kortisonet är inget att rekommendera, man ska trappa ner det för att undvika biverkningar.Man kan få ordentlig muskelvärk t ex om man slutar rakt av...och det är kanske inget du behöver som har ont ändå? Men det är skitjobbigt att vara så speedad av det så man inte kan sova.

LSS skickar en tröstkram, tråkigt att det tog slut
    Nu får du koncentrera dig på dig själv lite och försöka få till det med läkarkontakter och få pli på kroppen så du blir piggare och kan fixa klart skolan.
    Karlar finns det gott om och du har hela livet på dig att förälska dig, inte kul att höra nu när du är ledsen och nere för Daniel men jag lovar, det ordnar sig, du kommer att bli glad igen. Fast först får man ju deppa o sörja o vara lessen, innan man kan gå vidare, jobbigt, men du grejar det och är snart den pigga spralliga Jenny igen. Är ni vänner eller är det ett tokjobbigt uppbrott med bråk? Kramis på dig.

• grådis

LSS ser att 68an också skrev lite om att vara själv efter ett förhållande och inte hoppa rakt in i ett nytt...lite så jag menade med att du skulle koncentrera dig på dig själv lite. Jag har också gjort samma misstag som 68an, så lyssna på oss gamla tråkiga
    Kramis på dig tjejen.

68an skriver snart svar till dig

• grådis

68an, har ni inget skyddsombud? Hur många anställda är ni? Lyder ni under idrottsföreningen eller hur funkar det?
    En länk med info:
    www.av.se/skyddsombud/

klipp från sidan:
    När ska det finnas skyddsombud?

Om minst fem arbetstagare regelbundet sysselsätts på ett arbetsställe ska det finnas ett lokalt skyddsombud, som utses bland arbetstagarna. Om det är nödvändigt på grund av arbetsförhållandena kan ett lokalt skyddsombud utses även om det är färre än fem anställda. Att ha skyddsombud är dock en rättighet, inte en skyldighet.

Läs mer i arbetsmiljölagen, kapitel 6

Länk till vad skyddsombuden gör osv:
    www.av.se/skyddsombud/faq/vadgor.aspx

• grådis

LSS skönt att det inte är osämja iaf, självklart är man ledsen ändå. Gott att du inte tog illa upp av omtanken och de goda råden då
    Jo, tyck lite synd om dig och mys med skumbad och massa tända ljus, gå på bio med en kompis, lek med vovven/vovvarna, unna dig lite gott, vet inte hur mycket vår ni har däruppe,men här är det jättefint, gå ut i solen o ladda batterierna
    Kramis på dig

• grådis

Mammasknodd, Lixacol...är det bara en variant av Asacol? Jag fick ju Asacol sist...hmmm *skäms* men jag har inte kommit igång med dem...eller nån annan medicin...suck, är det bara jag som är såååå jäkla hopplös på att följa en medicinordination? Jag gick igenom min journal förut (ute i solen på altanen) och det är ju sida upp o sida ned hur röten min tarm är och hur dålig jag e på att följa deras rekommendationer om medicinering...riktigt skämmigt
    Hade nån av er rapat upp symptom och rsultat av coloskopier o röntgen om hur ruttna era tarmar var så hade jag ju tapetserat tråden med goda råd och uppmaningar om att sköt om dig, åk till doktorn, ät dina mediciner och pekat med hela handen....och så är man så totalt blockerad när det gäller en själv....

Svar på tråden V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10