Inlägg från: grådis |Visa alla inlägg
  • grådis

V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10

fairyfloss:
    Jag har oxå Karl-Otto Alys bok "Tallmogårdens väg..."
    Jag tror på det, har lite svårt att få till det bara...
    Nä, apelsin är ingen hit Äpple får jag göra som du skriver, riva ner i havregrynsgröten alt äta äpplekaka Äter jag dem hela råa så kan jag få ont.
    Min doktor tipsade också om finriven kost, eftersom jag har förträngningar.
    Kombo fett o mjölk kan nog vara värre, tror att det är "hemligheten" bakom pannkakorna

Till alla nya, eller för er som är intresserade av hur det kan se ut inuti tarmen när den är sjuk, kolla in det här:
    www.nexium.nu/AZEndoskopiTemplates/Level1.aspx
    Man kan kolla på crohns respektive UC mfl
    Är ni "vakna" på coloskopin kan ni se det live på tv:n bredvid er

• grådis

Hejsan Lindis, det var lite koloskopi prat på sidorna 99 och 100.
    Angelstorm ska oxå göra en nu, detta skrev jag i ett inlägg som svar till henne:

""Angelstorm, om du små fastar lite på egen hand innan, soppa, dricker mycket vatten o buljong osv så kanske du kommer undan med att inte ha druckit alla 4l av Laxabonet...jag har aldrig fått i mig allt. Har spytt innan det är klart...men jag är lite kinkig med sånt där...barnslig jag vet Men drick mycket och rör på dig så brukar man få ut det mesta.
    Nuförtiden får jag alltid Phosporal, då dricker man två glas...fast det är som pest eller kolera...smakar räv. Fast om man håller för näsan och tar stora klunkar, dricker nån saft eller tar sugtablett efter så funkar det. Som de övriga skriver så blir man lite frusen och hängig, så yllesockar och mysfilt och fri passage till toan samt mjukt toapapper är lite bra tips. Har man lite babianröv sen innan så kan även en mjukgörande salva vara bra.
    På sjukhuset så får jag gå in i ett "förrum" (efter att ha bytt om så att underkroppen är bar) och lägga mig på en brits med filt på mig. Så får jag två piller och så sätter de nål. (för smärtstillande och lugnande, vilket som är vilket vet jag inte)
    Sen går man in i coloskopirummet, där är det lite dämpad belysning, får lägga sig på britsen, en sköterska klappar om en och håller handen, doktorn kommer och hälsar, man blir insmord och så sätter de på "tv:n", instrumentet förs in och man kan börja följa "actionfilmen"...dvs se hur man ser ut inuti
    Ibland får man vrida lite på sig, ibland trycker sköterskan på magen, ibland tar de biopsier (små vävnadsprover) osv,
    Hur man upplever det hela varierar väldigt.Har man krokiga tarmar med kraftig inflammation plus en ovarsam doktor så känns det mer än om man är skovfri, har en varsam doktor och tarmar som är som breda motorvägar så instrumentet löper fritt
    Efteråt är det skönt om man blir hämtad av nån, men jag har åkt buss hem och det har också funkat. Får man inget lugnande eller smärtstillande så kan man köra själv. Det som är är att man är lite hängig och lågt blodsocker när man fastat och laxerat, så man kanske inte är jättesugen på att köra bil, trött och vimsig och lite yr.
    Som 68an skriver, du fixar det, se det som att nu j*klar får de reda på hur dina tarmar ser ut och du kan få rätt behandling. Lycka till""

Men bläddra du tillbaks till sidorna runt 99 så har fler skrivit inlägg om coloskopi

• grådis

coloskopi = man går upp med ett instrument (endoskop?) genom hela tjocktarmen och ev den första biten i tunntarmen, filmar, tar biopsier,kan knipsa bort polyper osv

rectoskopi = man tittar upp i ändtarmen med ett litet rör typ, går ca 15-20cm upp

Endoskopi = avdelningen där man utför sånt här brukar kallas endoskopienheten. Instrumentet kan kallas endoskop.

Exempel på olika endoskopiundersökningar:
    Undersökningar där endoskop används:

* Bronkoskopi ? undersökning av lungorna.
    * Gastroskopi ? undersökning av matsmältningsorganen.
    * Artroskopi ? undersökning av lederna.
    * Koloskopi ? undersökning av tjocktarmen.
    * Rektoskopi ? undersökning av ändtarmen.
    * Cystoskopi ? undersökning av urinblåsan.
    * Laparoskopi ? undersökning av buken.

Om du vill kolla hur det ser ut inuti vid en coloskopi gå in på denna länk, man kan se normal colon och man kan se colon vid UC samt crohns och lite annat:
    www.nexium.nu/AZEndoskopiTemplates/Level1.aspx

På den här länken kan du läsa hur en coloskopi går till samt se en liten film:
    www.vardguiden.se/Article.asp

Lycka till, det går nog bra ska du se.Kramis

• grådis

Tindrasäiti Kramis på födelsedagen, trist att du är så dålig

Fairyfloss, jobbigt med "kramperna" när allt ska ut liksom, även om det inte finns nåt kvar uschiamig
    Du har ju koll på Karl-Otty Ahly, har du läst om denna kvinna också?: www.lagerhorn.com/pdf/uc_bok_annika_lagerhorn.pdf

gmt, *kramar om*

68an, stackars dig Skickar ett lass kramar till dig också. Jobbigt med sjukhus. Jag har haft några senildementa när jag legat inne också. De blir ju lätt lite jäkliga i humöret. Och de små ensamma tysta som har ont och inte får besök tragiskt.

Nä, hinner inte läsa o kolla, ska hjälpa grabben med läxan...Sveriges kungar på 1200-talet...yippie

P.S En liten påminnelse bara, har ni kollat in vår lilla pres-lista?
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m29507234.html
    Fyll på om ni vill

Kram kram

• grådis

Maija0, jag går på NÄls medicinmottagning. (Har varit i Uddevalla, men då var det när kirurgen skulle in och "titta" lite). Sköterskorna på mottagning är snälla och ringer man brukar man få telefontid ganska snabbt.
    Det kan nog vara kö till mottagningen annars, jag har varit bortskämd då dr Jorge alltid svarat fort, fixat, ringt hem för att kolla hur jag mår, ordnat remisser och annat, men jag förstår att om man är "utanför" systemet så kan det vara ett rent helvete att få rätt hjälp inom rimlig tid.
    Har gått på NÄL sen -95 eller nåt. Haft ett helt gäng läkare, Karsten Sand, Mikael Olsson och Alberto Jorge, nu förra veckan var jag hos Maria Benito de Valles samt har haft en hel massa andra därimmellan i början.
    Min favvis är ALberto Jorge. Han är rätt speciell och inte alla gillar honom. Jag har haft honom sen -00 ungefär, han är guld värd. Har tyvärr varit sjuk och borta ett tag.
    Mikael Olsson är också jättebra, han är snäll och försiktig vid coloskopi och en vänlig själ i största allmänhet.
    Om man går u Uddevalla eller på NÄL kanske hänger på hur nära man bor?
    Vad har du för doktor där? Går du på kirurg eller medicinmottagning eller vart håller du till?

• grådis

Nä, hinner inte lusläsa och kommentera, är på jobbet och måste engagera mig lite

Kram o krya på oss, trevlig helg

• grådis

Gokväll

BCsvensk, kul att se dig. Tråkigt att du är så trött och dålig. Skickar en kram *krrraaaaaaaammm*
    Här går det väl an, vi pratar en del och försöker väl hjälpas åt att bryta en negativ trend. Inte lätt då vi varit lite deppiga sjuka o hängiga i flera år och det varit lite slitigt. Men vi försöker iaf. Får se vart det bär hän.

fairyfloss, delar din skepticism mot pillerätande...har alltid varit betecknad som svårbehandlad, egensinnig och "dålig sjukdomsinsikt" av läkarna pga mitt motstånd mot att äta massa piller Tror fortfarande på kosten o kroppens helande kraft, klart att livsstilen påverkar.
    Tyvärr lever man ju inte som man tror och lär , så man får ju krypa till korset och be om hjälp ibland och stötta Apoteket och trycka i sig lite kemikalier.
    Blir för övrigt också deppig av kortison, efter att jag passerat det hyperaktiva stadiet...

68an, hur går det med arm och annat? Kramis

070706, välkommen, la till dig i listan

Lilloppan, la till dig i listan med...hoppas det blev rätt? Du hade väl fått nån mysko dubbeldiagnos, eller?
    Skönt att du blivit bättre. Lycka till med graviditetsförsök

Dalkulla, hur går det för dig?

• grådis

070706
    Ringblomssalva är fet och funkar fint i en ömmande stjärt
    Finns andra salvor på Apoteket som är lindrande vid analsprickor och problem runt öppningen...kommer inte ihåg vad de heter, men det det står ju på hyllan.

GMt, goafton, kramis på dig.

FruU, hoppas hormonerna gör susen och att ni plussar snart

Mammasknodd, man blir lite folkskygg som de andra säger, tror att det har med energin att göra, man orkar inte, man får hushålla med de små reserver man har när mna är i ett skov.Bara man inte fastnar i det.
    Det kan ju vara bra att träffa folk också, för att tänka på annat en stund och distrahera sig lite. En avvägning man får göra.
    Får undvika energislukarna och bara umgås med de som skänker positiv energi

Svar på tråden V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10