Hejsan Lindis, det var lite koloskopi prat på sidorna 99 och 100.
Angelstorm ska oxå göra en nu, detta skrev jag i ett inlägg som svar till henne:
""Angelstorm, om du små fastar lite på egen hand innan, soppa, dricker mycket vatten o buljong osv så kanske du kommer undan med att inte ha druckit alla 4l av Laxabonet...jag har aldrig fått i mig allt. Har spytt innan det är klart...men jag är lite kinkig med sånt där...barnslig jag vet Men drick mycket och rör på dig så brukar man få ut det mesta.
Nuförtiden får jag alltid Phosporal, då dricker man två glas...fast det är som pest eller kolera...smakar räv. Fast om man håller för näsan och tar stora klunkar, dricker nån saft eller tar sugtablett efter så funkar det. Som de övriga skriver så blir man lite frusen och hängig, så yllesockar och mysfilt och fri passage till toan samt mjukt toapapper är lite bra tips. Har man lite babianröv sen innan så kan även en mjukgörande salva vara bra.
På sjukhuset så får jag gå in i ett "förrum" (efter att ha bytt om så att underkroppen är bar) och lägga mig på en brits med filt på mig. Så får jag två piller och så sätter de nål. (för smärtstillande och lugnande, vilket som är vilket vet jag inte)
Sen går man in i coloskopirummet, där är det lite dämpad belysning, får lägga sig på britsen, en sköterska klappar om en och håller handen, doktorn kommer och hälsar, man blir insmord och så sätter de på "tv:n", instrumentet förs in och man kan börja följa "actionfilmen"...dvs se hur man ser ut inuti
Ibland får man vrida lite på sig, ibland trycker sköterskan på magen, ibland tar de biopsier (små vävnadsprover) osv,
Hur man upplever det hela varierar väldigt.Har man krokiga tarmar med kraftig inflammation plus en ovarsam doktor så känns det mer än om man är skovfri, har en varsam doktor och tarmar som är som breda motorvägar så instrumentet löper fritt
Efteråt är det skönt om man blir hämtad av nån, men jag har åkt buss hem och det har också funkat. Får man inget lugnande eller smärtstillande så kan man köra själv. Det som är är att man är lite hängig och lågt blodsocker när man fastat och laxerat, så man kanske inte är jättesugen på att köra bil, trött och vimsig och lite yr.
Som 68an skriver, du fixar det, se det som att nu j*klar får de reda på hur dina tarmar ser ut och du kan få rätt behandling. Lycka till""
Men bläddra du tillbaks till sidorna runt 99 så har fler skrivit inlägg om coloskopi