Inlägg från: grådis |Visa alla inlägg
  • grådis

V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10

Någon som har nåt tips hur man kommer tillrätta med det? Att ta hand om sig själv?
    Jag hade målsamtal med chefen sista skiftet...pedagogiskt att ha på ett nattskift... gick in på hans rum vid 03.10 och kom ut 05.45...
    Vi är rätt bra på att prata båda två om man säger så
    Han hade bara positivt att säga, men en grej som jag borde tänka på var att engagera mig mindre...eller välja lite vart jag lägger energin...men som han sa...jag kan ju inte skriva i protokollet att en medarbetare ska engagera sig mindre, det låter ju inte bra, vi är ju glada att du gör det, men för din egen skull kanske du ska tänka lite på det, du kommer att gå långt här ändå.
    Och det gårju igen lite med övriga livet, jag o sambon har alltid haft hundra järn i elden och det är vi som fixar fester o tar initiativ till middagar o grejer osv Men vi är dåliga på att ta hand om oss och vårt förhållande. Samma med min hälsa, man vill att alla runt omkring ska fåmåbra och man menar väl och försöker hjälpa, men så blundar man lite o tappar bort sig själv.

Ursäkta egoinlägg

• grådis

68an o mammasknodd, jag har haft Salzopyrin också. Men var lika dålig på att ta dem...
    Sulfadelen i Salazopyrin kanske är det som hjälper lederna?
    Asacolen ska vara bra även i förebyggande syfte mot framtida ev förändringar av tarmslemhinnan/cellförändringar.
    Bägge har det gemensamt att man måste äta dem 2-3 månader innan full effekt (har jag för mig)

• grådis

68an, jo Salazopyrin är ju en underhållsmedicin som man äter för att förebygga återfall i skov.

Bekräftelsebehov, jag? Jo, det kan väl ligga nåt i det

Dosett, nej tack! Pensionärsvarning på det...
    Jag hade det hela tonåren....en evig strid med mor om den var full eller tom...
    Så det går bort.
    Ta medicin vid diskbänken går bort...får kväljningar bara av att stå där innan de ens kommit in i munnen...en kvarleva från året och TVÅNGET med biosorbin under tonåren (kom jag fram till under en session med min kurator fakiskt, lite skumt)
    Vid matbordet,njae, de ligger där o skriker och stör matron
    Men det är mest då jag kommer ihåg dem.

Lever i den tron att om jag får ordning på regelbundna matvanor så kommer det automatiskt bli lättare att komma ihåg medicinerna också.
    Jag är ju inte dum, jag är medveten om att jag ska äta dem, jag fattar varför, jag tänker att jag ska göra det...
    sen är det som jag har partiell minnesförlust, kan komma på flera veckor senare att Nääe nu har jag banne mig inte tagit nån medicin på skitlänge...och det har varit helt borta liksom. hjärnan stänger av den biten på nåt sätt.

Knäpp? Javisst, nfäd...Nåt Fel Är Det...

• grådis

Hej hopp

Rebecca, håller tummarna för dig
    Molle, förstår att du är orolig och har det tufft i väntan. Kramis till er bägge.

Själv bor jag hos min ena syster, hon var med om en bilolycka i lördags natt, vattenplaning och voltade flera varv, de var fem st i bilen. Alla klarade sig, en knäckte bröstbenet och nån slog sig i ansiktet och resten är väldigt stela i nackar och blåslagna och det var massa ambulanser och sånt men det kunde ju gått mycket värre. Det var ju en svart helg i trafiken stod det i tidningarna.
    Min syster har värk i nacke o axlar sedan förut så det var ju inte toppen direkt det här. Hon har ont o är stel o har blåtira och känner sig lite vimmelkantig. Hon hade tuppat av en stund oxå och kommer inte ihåg nånting.

ha de gott alla, och ta vara på livet, det är värdefullt

• grådis

Molle, vad skönt. Massa kramar till Rebecca och dig o resten av familjen. Skönt att bli av med den kassa tarmen då.
    Hoppas hon repar sig fort. Kraaaaaaammmmm

• grådis

Molle och Rebecca: Vad härligt att allt gått bra. Massa kramisar till er, hoppas att resten ska gå lika bra nu då.

slj: Vad skönt att det ordnade sig med läkarkontakterna.

gmt, de är för goa de små

Lällas, vad tråkigt med din lillebror Usch vad hemskt att förlora ett syskon. Kram på ´re

Trasig Mage, jag fick ofta feber , eller feberkänsla, vid matintag när jag var sämre. Tror att crohns brukar bete sig så. Taskigt allmäntillstånd, låga blodvärden, allt blod rusar ned till magen för att arbeta = blir inget kvar i resten av kroppen och man känner sig trött o frusen o lite vimmelkantig????
    Jag vet faktiskt inte varför det blir så

FruU, tråkigt att du haft så ont

Tack alla för omtanken map syrrans bilolycka, ni e för gulliga
    Det känns ju rätt dramatiskt, det kom 6 ambulanser, ambulanshelikopter, polis, och räddningstjänsten klippte av taket och tog ut min syster o en till osv.
    Men de hade ju "tur", kunde ju varit värre. Fast det är jobbigt nog med ont i nacke o rygg som man inte riktigt vet om man får men av längre fram, mörbulatde o blåmärken försvinner ju. Mentalt är det nog jobbigare. Chauffören blev tillsagd av sina föräldrar att sätta sig i bilen dagen efter o köra,så att han inte skulle jobba pp en spärr...up på hästen igen liksom..och det funkade, chaufförens mor som satt jämte är chockad o bara gråter, hon var vaken och har sett allt o ser det spelas upp framför ögonen, syrran o de andra två därbak kommer inte ihåg nånting, en kille fick vara kvar på sjukhuset 2 dar men är nu hemma. Så vi får hoppas att det löser sig bra för alla.

Lindis, det finns olika sorters colit...
    Ulcerös colit: netdoktor.passagen.se/default.ns
    Mikroskopisk colit (kollagenös och lymfocytär): www.gastrolab.net/oqcomis.htm
    Kollagenös colit: www.gastrolab.net/ksqcocos.htm

Vad är det mer exakt du vill veta?

• grådis
    Starkast skrev 2008-03-11 12:20:47 följande:
    LYCKA TILL REBECCA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Är så glad för din skull! Nu är det dags att börja leva!!!!Jag sitter och väntar på att magdr. ska ringa. Nu är det dags för "domen" efter deras möte för 2v sen.Men fick lite förhandsinfo. idag. Jag var och bassängtränade, i korridoren träffade jag på min gamla kirurg jag inte träffat på 2år nu i vår.Han berättade att vi skulle ses igen.Jag blev lite förvånad med väldigt glad!Så antar att det är stomi det handlar om på största allvar nu då. Är nervös samtidigt som jag är överlycklig att något ska hända!! Samtidigt vågar jag inte lita på det förrens jag sett det. Löften har de dragit tillbaka fler gånger än de fullföljt under min utredning.
    Håller tummarna för att det ska lösa sig nu då Hoppas hoppas
  • grådis

Från fråga doktorn på crohns.se

Ulcerös kolit och crohns sjukdom samtidigt
    Inskickat av: elbi.j (2008-02-06, Ref.nr 34419)

Min dotter har fått veta att hon har båda Crohns och ulcerös kolit.
    Kan man ha båda samtidigt?
    Blir symtomen värre då, och blir det svårare för henne?
    Dag Risberg, gastroenterolog, svarar:

Hej,

Det finns enstaka rapporter om båda sjukdomarna samtidigt, men min erfarenhet är att det då i allmänhet rör sig om Crohns sjukdom (som ju kan drabba varsomhelst inom hela magtarmkanalen) med manifestation även i grovtarm/ändtarm - där det som bekant kan vara svårt att skilja sjukdomarna från varandra. Ulcerös colit kan dock ENDAST förekomma inom ändtarmen, i 30-60% med spridning - sammanhängande - varierande högt upp i grovtarmen, ej högre. UC kompliceras inte heller med fistlar, varbölder, sammanväsningar och annat utanför tarmen, i motsats till Crohn.

MVH

Dag Risberg

• grådis

Godmorgon Molle, gott att höra att hon hänger med bra Krama henne och hälsa såmycket

Lindis, här har du en till länk med info: crohns.se/fragor/colit/

• grådis

Jag har fattat det lite som så att:
    Ulcerös colit klättrar från ändtarmen och breder ut sig uppåt. Att inflammationen är sammanhängande på ett sätt som skiljer det från crohns som kan vara mer fläckvis.
    Att det är vanligast med uc från ändtarm och uppåt mot hur ska man förklara hmmm till vänster om naveln, typ halva då...

Så på så vis verkar det ju motsägelsefullt som du säger om man har uc fast i två olika ändar liksom?
    I mikroskop, även i de flesta fall synligt vid coloskopi, så skiljer ju sig såren/utseendet på slemhinnan vid uc el crohns...
    så då borde de ju sett det på dig...
    Du kanske är undantaget som bekräftar regeln?

• grådis

lärka, nej i regel kommer man på alla bra frågor när man kommer hem Been there, done that
    Men det var ju skönt att de andra höll med om att "fläckvis uc" visst kan förekomma. Känns ju som att det var väldigt många undantag samlade på ett ställe för att bekräfta den regeln
    Men som sagt...info på internet får man ta med en nypa salt

fairyfloss, vad skönt att du är bättre Duktig du är med dieten, jag har slarvat som f-n, men har nu börjat med matdagbok, för att få det mer svart på vitt liksom.
    Vad skönt att kunna gå ut utan rädsla och toastress

Angelstorm, tråkigt att du är sämre igen. Hoppas coloskopin ger nåt bra svar. Krya på dig

JennyF, håller tummarna för att det funkar i verkligheten nu då. Kram

• grådis

Molle, skönt att det går framåt med Rebecca. Hälsa så gott

FruU, fy stackare.Det lät ju verkligen inget vidare.

MaijaO, tack för senast Jag har inte renskrivit mina anteckningar ännu*lat*
    Tråkigt med kompisens hund, JoannaKba som brukar hänga härinne bor i närheten av Åsa.

Angelstorm, om du inte har feber eller ont i magen eller blöder kopiösa mängder så kanske du kan vänta till måndag. Men ring och hör med dem. Lycka till

MissDisa, har du inte fått nån tid ännu? Hur mår du nu då? Kram

LoneStarState, tråkigt och jobbigt hjärtesorg är alltid jobbigt,men man kommer igenom det. Lovar
    Du får försöka göra lite roliga grejer för att skingra tankarna, umgås med kompisar, lek med vovven ute i skogen, bjud in klasskompisarna på gemensam läxläsning och alla tar med sig nåt så kör ni knytkalas, vad gillar du att göra? Börja en kurs i LineDance? Ligg i badkaret och lyssna på hög musik och kör lite hemmaspa för att du är värd att få må bra och att du är fin
    Kramis på dig tjejen

fairyfloss, hoppas järnvärdet är bättre nu då. Matdagboken...hmmm vet inte riktigt vad som hänt härhemma, är ledig o sambon jobbar och vi renoverar sovrummet så vi sover i vardagsrummet = blir väckt av kattf-n varje natt och i ottan, han får inte gå ut för han är så liten och åker bara på stryk HELA tiden stackaren, och jag är skittrött och orkar inte göra nåt och matvanorna spårar ur, blir middag sent på kvällen och väldigt lite ätit på dagen. Fast idag gick jag upp vid 9 och har ätit en tallrik havregrynsgröt med honung i. Idag, då j-klar ska det bli en BRA matdag
    Kram

Miabjörn, det finns flera härinne som ätit kortison under grav utan några som helst problem, friska barn. Ska du äta hög dos eller ta det lokalt därbak? Har de gett dig nån diagnos eller svävar du lite mellan stolarna och väntar på utredning?

68an, hoppas du mår bättre idag och inte har alltför ont. Stackare. Kramis

• grådis

Trasig mage, tycker det är bedrövligt att en läkare nöjer sig med det Blir irriterad.
    F-n du har ju hela livet framför dig.Kan du inte få remiss till annat (storstadssjukhus) för second opinion?
    du ska inte behöva ha det så här, tyvärr måste man vara på dem som en igeloch ringa och tjata och kämpa och tjata lite till, säga ifrån. Men vem orkar det när man har fullt upp med att ta sig igenom dagen liksom...stackare. Kram till dig

• grådis

Hipp hurra för vår modiga tjej Rebecca Kul att se dig tillbaks härinne Kram kram

68an, låter inge vidare, bedrövligt att man ska jobba innan man ens kan ta sig till jobbet själv.

TrasigMage, usch, lider med dig.Man läser om allt fantastiskt sjukvården kan göra ...men ibland undrar man ju Vilken otur du haft och vad är det för kvacksalvare ni har?
    Man ska inte bli sjuk på semester i Blekinge eller? Fy.
    Börja med att skriva lite dagbok, säg några dagar upp till en vecka, anteckna matintag, smärtor, toabesök, febertoppar, om du har varit ute eller ej och hur det gick,känslor, mm mm mm
    Får du ner alla symptom samt ditt liv på svart och vitt så kanske det går lättare både för dig och för de andra att förstå att det är faktiskt INTE RIMLIGT att man ska behöva leva så.
    Ta kopia på det hela och ta med dig till läkaren på vc, samt maila till läkarna på sjukhusen runt omkring (om du vet vad de heter så kan man luska ut mailadresserna... här är de förnamn.efternamn@vgregion.se där vgregion står för västragötalandsregionen)
    Ta med någon när och kär med mål i mun som kan backa upp dig. Det är viktigt att du inte går själv.
    Vet att det är svårt att övertyga ibland..är själv pratig o skrattig o social o trevlig om än jag kommer in på ett återbesök med 40 graders feber och har mått dåligt länge, frågar doktorn hur jag mår säger jag att allt är bra...man är lite knäpp ibland Min doktor ser igenom allt skratt men kommer man till puckon som du har gjort så är det kanske värre...
    Så dra ner smilbanden och ta på dig lidandets mask och gå dit och sätt dig och vägra gå innan du fått hjälp.
    Vad har du för sjukhus i närheten? Ibland får man känslan av att doktorer ute i landsorten har en tendens till att halka lite efter... är kanske svårt att få läkare dit?
    Kram på dig
    P.S Är du med i RMT? de kanske har någon lokalavdelning därnere som du kan ringa och få lite tips och stöd och hjälp?

Angelstorm, blir det outhärdligt så åk in akut, då är du ju på plats inför måndagen om inte annat. Kram

fairyfloss, skönt att det ordnade sig med järnet

detejagdet vad säger läkaren då? Tycker han att det är okej att du rasar i vikt och att utredningen drar ut på tiden? Skitproverna är nåt Calprotektin de kollar efter, ett ämne som är förhöjt om man har inflammatorisk aktivitet i tarmen. Sen för att vara säker på crohns så görs en coloskopi för att kunna se hur slemhinnan ser ut samt för att kunna ta vävnadsprover.
    Äter du några mediciner?

Lilloppan hej igen Har dålig koll på det där med din kortisonfråga. Enligt min doktor kan man äta alla "tarmmediciner" vid ev grav, inkl kortison och Imurel. Bara Remicade/Himura man ska undvika att bli gravid till 6 månader efter sista dos.
    Dock kan det väl vara så att om kroppen är så dålig så att man kräver höga doser kortison så är kanske inte kroppen redo för en grav som trots allt kräver så mycket...
    Och får man alla biverkningar som finns av kortisonet så kanske det är mindre lämpligt också? Helt ovetenskapliga teorier
    Hoppas du kryar på dig.MEn du har allts fått betapred mot tarminflammationen? Det har jag bara fått när jag kommit in akut med astmaanfall. Får alltid Prednisolon för tarmen...förutom när jag varit inlagd och fått kortsion iv...men det vet jag inte vad det var för sort...

Ha en trevlig fredag alla goa Krya på oss

Svar på tråden V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10