• grådis

V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10

V.V.S.-tråden -Våga Vägra Skov! Tråd nummer 9!
    För oss med Ulcerös Colit & Crohns.

Välkommen!
    Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail eller lägg ett inlägg i min Gästbok.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo
    Fru U (med hud,muskel och ledvärk) och stomi
    Nio
    Skytten64
    MaddeK (och stomi opererad)
    Maggis
    Smulfröken
    Tussan06
    flipfloppan
    TrasigMage

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (med följdsjukdom primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (med följdsjukdom ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (IRA opererad)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma
    JajjaB
    Lilla Mimsan
    MissDisa
    Disa9 (med följdsjukdomen skleroserande colangit)
    Sassa84 (med bäckenbenbensresevoir)
    Julitös
    joannakba

IBS
    Nebulosa
    68:an
    Vem är jag
    mysis nr1 (samt gallsaltsmalabsobtion)
    Smulfröken
    TrasigMage
    fixarmamma

VÄNTAR PÅ DIAGNOS?
    Bcsvensk
    JennyF
    Mammasknodd
    fixarmamma (ev crohns)

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit
    Malvas Mam, mamma till Linnea med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m25255691.html

Länk till gamla trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m22148483.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m18868356.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html
    www.ilco.nu
    www.crohns.se

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-28 05:54:02:
    Väntar på diagnos:
    Axelpaxel

IBS
    Ankissen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-28 05:55:40:
    CROHNS
    Tindras äiti

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-03 16:45:10:
    ULCERÖS COLIT
    Lakritsmums (+ magsår och leversjukdom)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-06 04:41:24:

Crohns
    Fairyfloss

Ulcerös Colit
    Pernilla19

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 17:09

ULCERÖS COLIT
    Skizzoklara

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 17:09

ULCERÖS COLIT
    Skizzoklara

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 18:43
    ULCERÖS COLIT
    Angelstorm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 18:47
    IBS
    Crazy1 (väntar på ytterligare utredning)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-24 18:17
    ULCERÖS COLIT
    MaijaO
    nybliven lappjänta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-27 17:29
    Ulcerös colit
    MaddeG

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-06 13:58
    Liten presentationstråd: V.V.S-trådens profiler
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m29507234.html
    Skriv några rader om dig själv, lättare för oss att hålla ordning på varandra

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-10 22:22
    Ulcerös colit
    070706
    Lilloppan (med en släng av crohns, 20%)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-13 17:01
    Ulcerös colit
    Lärka78

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-16 10:13
    Crohns
    Lotusflower

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-28 16:17
    Ulcerös colit
    Mammasknodd

• Svar på tråden V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10
  • 68an

mammasknodd.se Nu har jag ju tagit flera olika sorter under dom senaste 20 åren men asacol hngde med alla år som underhållsmedicin, 6 tabl./dag och nu när jag böt ut dom i höstas mot salazopyrin så har allt blivit mycket bättre med magen, tom mina ibs problem men jag fick tjata länge om detta, i 2 år minst innan jag fick en ny läkare i okt som lät mig byta pga argumentet med mina ledproblem och dom har ju blivit massor bättre oxå, har inte alls lika ont o är mycklet mindre stel.

Kanske du är som jag på asacol?! Eller så kanske jag blev immun eft. alla år med asacol. Vet inte men jag vet iaf att allt blivit mycket bättre för första gången på 20 år nu när jag böt bort dom mot salazopyrin/sulfasalazin.

• 68an

Grådis!! Skäms Nä jag har alltid följt ordination på tabletter som ska in i mun men däremot har jag slarvat mer med saker som ska in i baken.

• grådis

Någon som har nåt tips hur man kommer tillrätta med det? Att ta hand om sig själv?
    Jag hade målsamtal med chefen sista skiftet...pedagogiskt att ha på ett nattskift... gick in på hans rum vid 03.10 och kom ut 05.45...
    Vi är rätt bra på att prata båda två om man säger så
    Han hade bara positivt att säga, men en grej som jag borde tänka på var att engagera mig mindre...eller välja lite vart jag lägger energin...men som han sa...jag kan ju inte skriva i protokollet att en medarbetare ska engagera sig mindre, det låter ju inte bra, vi är ju glada att du gör det, men för din egen skull kanske du ska tänka lite på det, du kommer att gå långt här ändå.
    Och det gårju igen lite med övriga livet, jag o sambon har alltid haft hundra järn i elden och det är vi som fixar fester o tar initiativ till middagar o grejer osv Men vi är dåliga på att ta hand om oss och vårt förhållande. Samma med min hälsa, man vill att alla runt omkring ska fåmåbra och man menar väl och försöker hjälpa, men så blundar man lite o tappar bort sig själv.

Ursäkta egoinlägg

• grådis

68an o mammasknodd, jag har haft Salzopyrin också. Men var lika dålig på att ta dem...
    Sulfadelen i Salazopyrin kanske är det som hjälper lederna?
    Asacolen ska vara bra även i förebyggande syfte mot framtida ev förändringar av tarmslemhinnan/cellförändringar.
    Bägge har det gemensamt att man måste äta dem 2-3 månader innan full effekt (har jag för mig)

• 68an

Grådis.se Har jag fel? Det osar lite självbekräftelsebehov. Jag känner igen det hos mig själv lite.
    Tillrätta med medicinen?! Köp en söt liten dosett och fyll den, kanske det går lättare då att göra som doktorn sa. Sen kan du ju göra som Super Nanny Varje söndagkväll får du en belöning om hela dosetten är tom.

Roligt att chefen är nöjd med dig och "anmärkningen" var ju lite speciell *L*

• 68an

grådis.se Ja ulfan är bra för lederna så jag fick träffa en reumasköterska i samma veva som jag skulle få medicinen.
    Ja den tar kring 3 månader innan full effekt och det tog väl kring 2 mån innan jag börja se possitiva förändringar.
    Jag börja ju äta asacol för 20 år sen så jag minns inte om de var kring 3 mån där oxå men fullt möjligt.

Förebyggande har jag aldrig fått nån info om men har sett det om asacol på denna sida men borde inte salazopyrin vara förebyggande oxå?!

• grådis

68an, jo Salazopyrin är ju en underhållsmedicin som man äter för att förebygga återfall i skov.

Bekräftelsebehov, jag? Jo, det kan väl ligga nåt i det

Dosett, nej tack! Pensionärsvarning på det...
    Jag hade det hela tonåren....en evig strid med mor om den var full eller tom...
    Så det går bort.
    Ta medicin vid diskbänken går bort...får kväljningar bara av att stå där innan de ens kommit in i munnen...en kvarleva från året och TVÅNGET med biosorbin under tonåren (kom jag fram till under en session med min kurator fakiskt, lite skumt)
    Vid matbordet,njae, de ligger där o skriker och stör matron
    Men det är mest då jag kommer ihåg dem.

Lever i den tron att om jag får ordning på regelbundna matvanor så kommer det automatiskt bli lättare att komma ihåg medicinerna också.
    Jag är ju inte dum, jag är medveten om att jag ska äta dem, jag fattar varför, jag tänker att jag ska göra det...
    sen är det som jag har partiell minnesförlust, kan komma på flera veckor senare att Nääe nu har jag banne mig inte tagit nån medicin på skitlänge...och det har varit helt borta liksom. hjärnan stänger av den biten på nåt sätt.

Knäpp? Javisst, nfäd...Nåt Fel Är Det...

• Starkast

Tack alla ni!

Imorgon kl.8 är det mötesdags på dagis. Det vart flyttat från idag till imorgon. Det ska bli "intressant" att se vad det är för en sorts människa.

Igår morse pratade jag med rektorn och berättade att vi bestämt oss för att det vi kräver är att mamman ska ge vår son en ordentlig ursäkt. Sen ska hon tillsammans med mig vara några timmar på dagis för att visa vår son att hon inte är farlig.
    Går hon inte med på det här gör vi en polisanmälan. Har pratat med polisen och hon har helt klart gått över gränsen.
    Rektorn verkade tycka det var bra, att vi ju har rätten på vår sida.

Men för de berörda barnens skull vill vi ha minsta möjliga bråk.

Personalen tycker vår son är otrygg där. Han håller sig väldigt nära sin favoritfröken den mesta tiden.
    Inatt vaknade han med skrik igen samt att det var jättesvårt att lämna honom igen. Igår gick allt bra, men idag var det tillbaks igen. Det kommer nog att ta ett tag för honom att bli trygg igen. Vågar inte tänka tanken om de här föräldrarna inte kan förstå situationen.
    Pratade med BVC idag. Om mötet inte går bra ska jag ringa igen så ska elevhälsan gå in.

Jag har fällt så många tårar för min son. Undrar om den här mamman kan förstå vad hon har gjort!
    Personalen har iallafall förstått vad det gjort att vänta så länge med informationen till oss. De verkar må riktigt dåligt över det. En läxa lärd hoppas jag.
    Det är iallafall väldigt skönt att vi har personal och rektor till 110% på våran sida.

Jag är helt färdig. Har inte hälsa nog att klara så mycket. Energi pga näringsbrister finns ju inte. Och med all ilska är det rätt svårt att sova.
    Sen ringde patientnämden igår efter ett tidigare mail från mig.
    Mitt ärende tyckte de var ett fall för socialstyrelsen, så jag fick ett nr. dit att ringa och berätta min story så de kan göra en granskning. Skulle de av någon anledning inte göra det skulle de själva starta upp med allt de hade. Men hon trodde socialstyrelsen skulle vilja ta tag i det här.

Som nr 1: var ju min Uppsalatur en second opinion. Det innebär att hemmaläkaren har skyldighet att erbjuda patienten den vård som kommit fram där.
    Samtidigt kan ju patienten inte kräva viss vård, men den där första biten kan vara det som kan hjälpa mig fram i utredningen.

Kram till er alla!!!!!!!!
    En extra till Rebecca givetvis.....

• Lindis41

idag skulle min magdr ringa m hon ringde aldrig ringde o kollade o hon va tydl sjuk dåligt att ingen hörde av sig!!!!suck

vill verkl inte görA tnntarmsröngen!!!

nu e magen i balans m frågan e hur länge???

hur mår ni andra???

Svar på tråden V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10