• grådis

V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10

V.V.S.-tråden -Våga Vägra Skov! Tråd nummer 9!
    För oss med Ulcerös Colit & Crohns.

Välkommen!
    Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail eller lägg ett inlägg i min Gästbok.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo
    Fru U (med hud,muskel och ledvärk) och stomi
    Nio
    Skytten64
    MaddeK (och stomi opererad)
    Maggis
    Smulfröken
    Tussan06
    flipfloppan
    TrasigMage

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (med följdsjukdom primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (med följdsjukdom ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (IRA opererad)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma
    JajjaB
    Lilla Mimsan
    MissDisa
    Disa9 (med följdsjukdomen skleroserande colangit)
    Sassa84 (med bäckenbenbensresevoir)
    Julitös
    joannakba

IBS
    Nebulosa
    68:an
    Vem är jag
    mysis nr1 (samt gallsaltsmalabsobtion)
    Smulfröken
    TrasigMage
    fixarmamma

VÄNTAR PÅ DIAGNOS?
    Bcsvensk
    JennyF
    Mammasknodd
    fixarmamma (ev crohns)

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit
    Malvas Mam, mamma till Linnea med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m25255691.html

Länk till gamla trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m22148483.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m18868356.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html
    www.ilco.nu
    www.crohns.se

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-28 05:54:02:
    Väntar på diagnos:
    Axelpaxel

IBS
    Ankissen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-28 05:55:40:
    CROHNS
    Tindras äiti

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-03 16:45:10:
    ULCERÖS COLIT
    Lakritsmums (+ magsår och leversjukdom)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-06 04:41:24:

Crohns
    Fairyfloss

Ulcerös Colit
    Pernilla19

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 17:09

ULCERÖS COLIT
    Skizzoklara

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 17:09

ULCERÖS COLIT
    Skizzoklara

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 18:43
    ULCERÖS COLIT
    Angelstorm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 18:47
    IBS
    Crazy1 (väntar på ytterligare utredning)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-24 18:17
    ULCERÖS COLIT
    MaijaO
    nybliven lappjänta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-27 17:29
    Ulcerös colit
    MaddeG

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-06 13:58
    Liten presentationstråd: V.V.S-trådens profiler
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m29507234.html
    Skriv några rader om dig själv, lättare för oss att hålla ordning på varandra

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-10 22:22
    Ulcerös colit
    070706
    Lilloppan (med en släng av crohns, 20%)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-13 17:01
    Ulcerös colit
    Lärka78

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-16 10:13
    Crohns
    Lotusflower

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-28 16:17
    Ulcerös colit
    Mammasknodd

• Svar på tråden V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10
  • MissDisa

Jag fick järn intravenöst vid min senaste grav. Det hjälpte inte med piller eller nåt och min lilla tjej tog upp allt blod jag hade typ, men så var jag ju oxå rejält inflammerad och hade problem under hela grav, och då tar man ju inte alls åt sig som man ska.
    Hoppas allt går bra!

Jag är jätteintresserad av healing, som jag går på regelbundet, och allt som har med andlighet och medialt att göra. Jag ska faktiskt gå en kurs nästa vecka där jag blir diplomerad healer....
    Jag har dock inte kollat på den här tjejen. Hade nog inte fattat att programmet redan börjat.
    Men det var väl kul om hon verkligen känns trovärdig!

Jag har varit med om mycket, men man kan inte direkt påstå att jag lever bland dom döda.

Jag har legat inne ett dygn med dropp, min mage kraschade, ingen vet vad det är, och jag kan ju inte heller börja äta pencillin, vilket nog är det troligaste jag behöver, förrän jag fått den där idiotiska undersökningen gjord. Men så fort den är gjord, kan jag börja........*suck* Vänta, vänta, vänta.......

• 68an

Åh vad ni stackare har det jobbigt, jag lider med er alla. För en gång skull känns det som att jag har det rätt ok. Visst har jag problem med kroppen och framförallt armen men det är ändå så mycket bättre än vad det har varit så därför känns det faktiskt rätt ok. Det enda tunga är att jag är sjukskriven från jobbet, det tär mentalt då jag känner att jag är opoppis på jobbet när jag inte är där. Jag förstår dom för det är pressande med mycket som ska göras bland så få personer men samtidigt har jag bara en högerarm och hand och vill inte äventyra något så jag får än mer problem i framtiden så därför lyssnar jag på min handterapeut.

Framsteg gör jag även om det går sakta och att jag får tänka mig för hela tiden med armen och sen är det myckt lättare att leva utan gips och ist. bara ha stödstrumpa och en skena.

Men jag kunde aldrig i min vildaste fantasi tro att det skulle bli så här svårt efter gipsborttagningen, jag får träna så jag lär mig självklara saker igen. Jag kan inte ännu ha vanliga byxor för stänga dom är omöjligt, behå kan jag inte ta på mig, öppna ett mjölkpaket går inte heller och schampo o sånt får jag ha flaskan mellan knäna för att trycka ut i vänsterhanden osv men jag ser som sagt framsteg så det känns bra
    Funderar bara på NÄR jag ska kunna vrida armen igen så handflatan pekar upp mot taket för det är helt omöjligt än, jag kommer inte längre än ett "karateslag" men det säger kanske bara pang så kan jag det igen

Solen gassar och jag hade velat sitta på altan idag men fick skippa det pga sjuka dottern som fick riktigt hög feber i lördags och i går kom allt tillbaka igen, det är en riktig "jojosjuka" som går nu och har hört endel barn som varit sjuka på samma sätt till o från i två veckor.

Kl 3 inatt var hon vaken än, eller hon småsov till o från 24-03 men vakna och grät och oja sig för benvärk och huvudvärk och jag stod utan hennes alvedon, ensam hemma, men efter ett samtal med en kompis o hennes tips om att krossa en halv "vuxenalvedon" i sylt så gjorde jag det då hon var klarvaken o hysterisk kl 3.
    Jag sa att hallonsylt kan vara riktigt bra ibland för onda ben så jag lyckades lura i henne det 3.20 sov hon som en stock så det verkade bra tack o lov. Otroligt nog vakna hon redan 9 så jag anar att det blir en riktigt tidig kväll för henne.

Nä tjejer nu ska jag träna armen, ska göras 5ggr/dag så det är bara att ligga i. Hoppas att ni kryar på er nu och att ni gravida håller ut i 40 v.
    Trevlig helg!
    Kraam

• Billy och Jag

tjenare sötisar!!

Har inte läst så mycket.. ville bara komma in med lite glädje.. ska ut på krogen i kväll och bara ha det roligt och flörta! Första gången jag är singel på 8 år.. Sen jag var 14 alltså...

Hoppas ni andra också får det bra i helgen!!!

alis volat propriis - Hon flyger med egna vingar.
  • Molle72

Slj: Du verkar vara lika lätt irreterad som jag när det gäller läkare. Jag blir också väldigt förbannad på dem jämt.

Inatt vaknade Rebecca och var jätteororlig hon satt på toa och hade diarre och mådde illa. Nu på dagen är det bättre. Hon säger nu att hon inte vill eller vågar. Men vi peppar henne.

Ha nu en skön helg på er alla. Själv ska jag tvätta upp all tvätt och städa så det är ordning när man åker in på måndag eftermiddag.

Jag har köpt ett trådlös modem nu så jag kommer att vara inne hela tisdagen antar jag under tiden Rebecca är sövd.
    Ha det nu så bra jag håller kontakten. Kram på er alla.

• Småstadsbönan

molle: Jag kännde precis likadant som Rebecca gör nu, när jag skulle operersas. Jag visste varken ut eller in, gör jag rätt eller skall jag vänta och se det kanske blir bättre, men nu så vet jag skulle jag väntat så skulle det bli en akut operation istället. Så jag är så glad över att jag tog det beslutet.

Lycka till

Kramar Joanna

• 68an

En tanke om hb och sånt när man blöder mycket!
    Jag har ju ALLTID haft ett kalas hb hur än länge jag blött och mycket och min fd. tarmdr. i Norrbotten sa alltid att jag är lyckligt lottad med en magnifik blodapparat som han uttryckte det.
    Nu har jag av inspiration av er alla som är i babytagen läst min graviditets/förlossningsjournal och jag visste att jag hade en komplicerad förlossning och att jag blödde riktigt mycket efter förlossningen men inte hur mycket.

1000 ml är ju 1 liter och det står bla att jag blöder drygt 1000 ml vid förlossningen och det innebär ju mer en 1 liter. Det står att jag "får en anemi med ett hb strax under 100"

Anemi är ju blodbrist så det är ju logiskt så långt med tanke på hur mycket blod jag förlora och dagen därpå förlorade jag ännu mer på bb men dóm anteckningarna har jag inte och vet ej någon exakt mängd men dom fick hämta skurhink och mopp då det var en rejäl pöl på golvet och i sängen. Mår ni illa av mig nu *L*

Men att tappa så pass mycket blod i ett svep men ändå ha ett hb på strax under 100 är väl kalas va?? Jag måste väl vara lyckligt lottad ändå som tarmläkaren alltid sa. För 100 är väl rätt bra med tanke på omständigheterna?!

Vad säger ni med erfarenhet av blödningar från tarmen o låg hb, visst måste jag ha tur som uc. patient?

Nackdelen med det är kanske att det är svårare för läkare att förstå varför jag är så trött efter at ha blött länge. Kan säga att då jag blödde så mycket som ovan så var jag helt slut och likblek och insjunkna ögon med mörja ringar under många veckor.

Minns inte heller vad hb ska ligga på för kvinnor men vill minnas att det är 120-155 och 130-170 för män, stämmer det?

Nu ska jag o en piggare dotter se Let´s dance..hon har gjort sig fin på egen hand för det ska man vara då man ser på de programmet Klänning, hårspännen, smycken o läppglans *L*

• 68an

Lss.se Men så kul!! Passa på att dansa på borden, flörta vilt och ha bara skoj MEN bli inte kär Inte än iaf

Molle.se Lycka till! Jag ska ha er extra i tanken på tisdag. Hälsa R.
    Kram

• gmt

- Molle - jag vill bara trösta o säga att det kommer att bli bra - det kommer att bli bra!

men det är ju en helvetisk väntan - o många tankar blir det - jag kommer ihåg så väl

Jag vet hur vi gick liksom i ett vacum - o min son var ändå vuxen när han opererades!

Till rebecca vill jag säga - ja, va f.. vill jag säga

jag vill säga - oroa dig inte inte snälla - det är lätt för mig att säga - jag vet det

men jag menar det av ett ärligt hjärta - därför att jag bryr mig

tänk på att du sover under tiden du blir opererad - o när du är på uppvaket så får du hela tiden medicin så du inte ska ha ont

Alla vi "galningar" som numera har blivit din fanclub - vi tänker på dig så det knakar - o vi ska elda ljus så folk tror att vi har Norrsken i Göteborgstrakten

Hoppas du kan ha en bra helg nu - jättekram till dig - o en hälsning från hela min familj

• skrutteluttan74
    Idag så la dom ner våran bya affär för andra gången,förra gången var det Konsum,som inte gick nog mycke flus och denna "Fällfors Boa" gick rent av minus om jag föstått de hela rätt,
    Men vadå??
    Som jag sagt hela tiden, : "Alla vill ha affärn,men ingen vill handla där för det är för dyrt"
    Vi är lixom ilojala hela bygden, men ingen har råd att vara lojal så att säga.

Men så i går hade dom utförsäljning med 70% och idag med 90%...
    Igår va vi dit och köpte halstabletter åt älsta jäntan,sen va jag & gubben dit en sväng Då vi ändå hälsade på ett par kompisar som bor i Fällfors.
    Så då köpte vi ne massa tuggummin åt ungarna och givetvis lite förebyggande lördags godis.

IDag åkte jag och döttrarna dit och Shoppade loss med 90 % som avdrag.
    Älsta jäntan och grabben delade på 200 tuggummin ,Jenka,Shake osv...för 20 SPÄNN,alltså fattar ni, 100 tuggummin för 10 :- betalade dom ,det är som ingenting...verkligen inte...
    Så lillan handlade lite roliga klubbor som sitter fast i leksaker...
    Det skulle eg.ha kostat 34 :- och hon betalade heeeeela 6 spänn...
    Jag frågad henne om hon inte skulle köpa mer,men icke sa nicke,det var det där hon ville ha...

Nåväl,så kom Norrans reporter med fotograf in genom dörrn då vi var där och jo,fotografen fick ögonen på Jossan,som för övrigt inte ville bli fotad,så han "jagade och busade" med henne genom den tomma affär,baki hyllor med mera...Hahah...Oj,vad vi skrattade,det var verklige dagens goda skratt...
    Till sist "mutade " vi henne,då fick han fota henne hur myke han ville..Hon älskar ju själv kameror ungen...
    Så rätt vad det var satte hon upp handen och sa :
    "NU räcker det,nu får du inte ta mer kort,nu har du fått ta jätte många"
    Han blev så "paff" rent ut av så de blev inge mer efter att hon betalat, han skrattade och frågade mej om hon alltid var så vältalig för att vara så lite och OJA,varendaste endaste dag...*puh* Men vi får måååånga goda skratt kan jag lova...

Så frågade dom mej om affärn och så frågad dom Josefine om det var tråkigt att affärn skulle lägga ner och jag höll på att dö av svaret och försökte förklara och släta över svaret och så säger reportern till slut :
    "Och det kunde inte ens mamma säga emot, Josefine vann  med sitt svar..."
    Och ja,hon gjorde ju de...
    Hon svarade så här :
    "Nä ,de är inte tråkigt"
    Jamen sa jag,då ka du ju inte köpa klubba ibland efter tex dagis.
    Då säger skit ungen...:
    "Det kan jag göra på en annan affär,det finns andra kvar."
    Och ,ja som sagt...hon hade ju rätt...
Svar på tråden V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10