• grådis

V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10

V.V.S.-tråden -Våga Vägra Skov! Tråd nummer 9!
    För oss med Ulcerös Colit & Crohns.

Välkommen!
    Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail eller lägg ett inlägg i min Gästbok.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo
    Fru U (med hud,muskel och ledvärk) och stomi
    Nio
    Skytten64
    MaddeK (och stomi opererad)
    Maggis
    Smulfröken
    Tussan06
    flipfloppan
    TrasigMage

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (med följdsjukdom primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (med följdsjukdom ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (IRA opererad)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma
    JajjaB
    Lilla Mimsan
    MissDisa
    Disa9 (med följdsjukdomen skleroserande colangit)
    Sassa84 (med bäckenbenbensresevoir)
    Julitös
    joannakba

IBS
    Nebulosa
    68:an
    Vem är jag
    mysis nr1 (samt gallsaltsmalabsobtion)
    Smulfröken
    TrasigMage
    fixarmamma

VÄNTAR PÅ DIAGNOS?
    Bcsvensk
    JennyF
    Mammasknodd
    fixarmamma (ev crohns)

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit
    Malvas Mam, mamma till Linnea med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m25255691.html

Länk till gamla trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m22148483.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m18868356.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html
    www.ilco.nu
    www.crohns.se

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-28 05:54:02:
    Väntar på diagnos:
    Axelpaxel

IBS
    Ankissen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-28 05:55:40:
    CROHNS
    Tindras äiti

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-03 16:45:10:
    ULCERÖS COLIT
    Lakritsmums (+ magsår och leversjukdom)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-06 04:41:24:

Crohns
    Fairyfloss

Ulcerös Colit
    Pernilla19

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 17:09

ULCERÖS COLIT
    Skizzoklara

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 17:09

ULCERÖS COLIT
    Skizzoklara

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 18:43
    ULCERÖS COLIT
    Angelstorm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 18:47
    IBS
    Crazy1 (väntar på ytterligare utredning)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-24 18:17
    ULCERÖS COLIT
    MaijaO
    nybliven lappjänta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-27 17:29
    Ulcerös colit
    MaddeG

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-06 13:58
    Liten presentationstråd: V.V.S-trådens profiler
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m29507234.html
    Skriv några rader om dig själv, lättare för oss att hålla ordning på varandra

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-10 22:22
    Ulcerös colit
    070706
    Lilloppan (med en släng av crohns, 20%)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-13 17:01
    Ulcerös colit
    Lärka78

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-16 10:13
    Crohns
    Lotusflower

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-28 16:17
    Ulcerös colit
    Mammasknodd

• Svar på tråden V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10
  • 68an

Är det någon som är intresserade av medium program så går ett på tv4+ "Lisa Williams: att leva bland döda" på torsdagar kl 20, alltså ikväll.
    Jag har sett 1 avsnitt och jag måste erkänna att jag blev facinerad av henne, det mest förtroendegivande medium jag sett på tv.

• Lällas

68:an.. Låter som något för mig Vet du om det går i repris??

Kram till alla härinne.. ni är underbara.. JAg läser varje dag men är lite osynlig.. men ni finns i mina tankar varje dag..

Kramar i massor

• skrutteluttan74
    Mammasknodd skrev 2008-03-06 13:19:56 följande:
    fairyfloss: Ibland undrar jag om vi är tvillingar Kan ju bara tillägga att jag också är RH-neg....  Förstår hur du känner det!!! Skickar en styrkekram!lärka78: Jo tack Det är skönt att få en diagnos (även om jag har en känsla av att den kommer att ändras). Låter riktigt intressant det där med svampen... du får berätta hur det går!!! Men man kan ju ha svamp i tarmarna har jag läst ngn stans... Kanske det finns en osynlig koppling med dessa sjukdommar?Tindras äiti: Skönt att det äntligen blev fart på folket!! Fast trist att du blev tvungen att "ta till med hårdhandskarna".68an: Visst har du fått nog av otrevligeheter! Skickar en tröstkram!bcsvensk: Rackarns! Är han ledig? Hur länge då, sa hon det? Trist att du måste vänta ännu mer!!! Alltså dessa läkare...Här är det väl ok... Har haft två jobbiga nätter med magomvridningar och molvärk i magen. Kommer fortfarande blod ibland... Är det så här det kommer att hålla på?                                            Kram på er!!!                                                                  

Han kommer tebax på måndag tydligen...det var en till läkare där som kunde lägga in mej,...Men han ville inte göra coloskopin,för han visste inte Rolfans tankar och "ville inte störa han på semestern"...grrrrr...va "pisst " jag blir...men,bara att vänta igen...

Tycker han kan ge mej medicin mot Crohns eftersom han heeeeeeela fucking tiden säger att jag har det till 90% och ibland till 95% ...va??

Va liknar det då ???NAda...menmen...

• skrutteluttan74
    Lone Star State skrev 2008-03-06 13:21:41 följande:
    hej mina vänner...Jag har ett brustet hjärta.. Det höll inte så vi gjorde slut precis... Kommer sakna honom.. Men det är det enda rätta...
    trist för dej gumman...Men jag är säker på att du "reser" dej,du är stark fast du är sjuk ...Kraaaaaam
  • skrutteluttan74
    grådis ,68:an och ni andra : Tack tack...jo jag hoppas väntan snart är över...
    Men heeeeela tiden känns de som att det kommer " ngt nytt" då jag är "nära målet".
    Jadå,stark är jag ,huga ligen,jag tror jag blivit det av "alt " jag gåt tigenom.
    En del blir starkare,andra inte,lika är det vid döds fall...Alla är vi olika.
    Just nu tycker jag bara att jag kunde få ngn medicin att prova,då inte questranet har den effekt jag vill.
    Läkarn säger att till 90 % och en annan gång säger han att till 95 % så är det Crohns jag har,MEN han vill ändå INTE behandla mej för/mot det föräns han är 100 säker...MEN jag tycker att vi kan börja testa då inte Questranet gör sin verkan på mej som det borde...Men det är min åsikt och den delar jag inte med läkarn,det har jag minsan fått veta....
    Nåja,en dag kanske,en dag....
    Om han inte går på semester tills nästa skov kommer.... :-.D *ironi*

Nåväl...Nu kallar sängen,John Blund och maken,som tycker jag behöver sova eftersom toan var min bästa vän i natt som var,..det störde typ heeeeela familjen,det brukardet inte göra...Nåväl..ha en bra fredag alla goa vänner och Trasig mage Tack för orden i min gäst bok...

Kram och en  var till er alla inför helgen //C
  • 68an
    Lällas skrev 2008-03-06 21:38:05 följande:
    68:an.. Låter som något för mig Vet du om det går i repris??Kram till alla härinne.. ni är underbara.. JAg läser varje dag men är lite osynlig.. men ni finns i mina tankar varje dag.. Kramar i massor
    tyvärr vet jag inte men jag tror inte det.
  • 68an

bc.se ger bara en kram...måste ila lika fort till en ledsen dotter som fick tillbaka helgens feber nu ikväll.
    Kraaam

• fairyfloss

mammasknodd: Jag vet det är lite läskigt ibland . Jag hoppas dock att jag slipper föda i v.33. Men jag förbereder mig mentalt för att det faktiskt kan bli så!

Grådis: Ja jag äter mycket ägg (två om dagen) och har försökt äta gröna blad och sånt, och det skulle säkert räcka vid normalt järnbehov men när man blöder så mycket så är det lite svårt att få i sig genom maten. Vi får se vad de gör, jag kanske får intravenöst *hoppas*.

Fru U: Fy jag blir riktigt arg och ledsen när jag läser om hur du behandlas. Läkare verkar ibland inte förstå att patienter oftast (och speciellt folk med kroniska sjukdommar) är experter på sin egen kropp, och att alla kroppar är olika. Bara för att de har en lång läkarutbildning betyder det inte att de vet allt om alla patienter, men det kanske de har svårt för att acceptera, jag vet inte. Tur att du hade starkare smärtlindring hemma i alla fall! Vi håller tummarna för att det kommer nått gott med äggplocket snart i alla fall .

Jag känner mig fortfarande deppig men det har inte bara med sjukdommen att göra, fast såklart hjälper det inte heller. Vi fick inte lägenheten vi ansökte om så nu måste vi börja om från början igen, typ. Vet fortfarande inte ens vart jag kommer föda bebisen . Det känns lite för mycket för mig just nu allting.

Kram på er alla i alla fall!

• slj

Hej Hej!!!

I går ringde våran gulliga sjuksköerska och talade om att lukas prover såg bra ut.

Jag frågade om hon hade pratat med ulf eller om dom hade hört från göteborg och till min stora fasa hade Robert Saalman ringt och kollat läget med ulf, och då undrar jag varför ingen ringer till mej då jag har bett dom att ringa då jag vill veta hur allt ligger till???

Då blev jag ju förbannad igen och undrade hur folk fungerar, jag sa att jag ville träffa ulf och reda ut detta, så det blir på tisdag just den 11/3 den dag då rebecca ska operera sej (jag får väl ta med ett ljus till sjukhuset).

Lukas är som vanligt blek och glomig trots de fina provresultaten,och han kan fortfarande inte bajsa som han ska, men han är en dunder kille han klagar nästan aldrig.

Jätte kramar till er alla

Svar på tråden V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10