• grådis

V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10

V.V.S.-tråden -Våga Vägra Skov! Tråd nummer 9!
    För oss med Ulcerös Colit & Crohns.

Välkommen!
    Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail eller lägg ett inlägg i min Gästbok.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo
    Fru U (med hud,muskel och ledvärk) och stomi
    Nio
    Skytten64
    MaddeK (och stomi opererad)
    Maggis
    Smulfröken
    Tussan06
    flipfloppan
    TrasigMage

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (med följdsjukdom primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (med följdsjukdom ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (IRA opererad)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma
    JajjaB
    Lilla Mimsan
    MissDisa
    Disa9 (med följdsjukdomen skleroserande colangit)
    Sassa84 (med bäckenbenbensresevoir)
    Julitös
    joannakba

IBS
    Nebulosa
    68:an
    Vem är jag
    mysis nr1 (samt gallsaltsmalabsobtion)
    Smulfröken
    TrasigMage
    fixarmamma

VÄNTAR PÅ DIAGNOS?
    Bcsvensk
    JennyF
    Mammasknodd
    fixarmamma (ev crohns)

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit
    Malvas Mam, mamma till Linnea med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m25255691.html

Länk till gamla trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m22148483.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m18868356.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html
    www.ilco.nu
    www.crohns.se

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-28 05:54:02:
    Väntar på diagnos:
    Axelpaxel

IBS
    Ankissen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-28 05:55:40:
    CROHNS
    Tindras äiti

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-03 16:45:10:
    ULCERÖS COLIT
    Lakritsmums (+ magsår och leversjukdom)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-06 04:41:24:

Crohns
    Fairyfloss

Ulcerös Colit
    Pernilla19

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 17:09

ULCERÖS COLIT
    Skizzoklara

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 17:09

ULCERÖS COLIT
    Skizzoklara

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 18:43
    ULCERÖS COLIT
    Angelstorm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 18:47
    IBS
    Crazy1 (väntar på ytterligare utredning)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-24 18:17
    ULCERÖS COLIT
    MaijaO
    nybliven lappjänta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-27 17:29
    Ulcerös colit
    MaddeG

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-06 13:58
    Liten presentationstråd: V.V.S-trådens profiler
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m29507234.html
    Skriv några rader om dig själv, lättare för oss att hålla ordning på varandra

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-10 22:22
    Ulcerös colit
    070706
    Lilloppan (med en släng av crohns, 20%)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-13 17:01
    Ulcerös colit
    Lärka78

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-16 10:13
    Crohns
    Lotusflower

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-28 16:17
    Ulcerös colit
    Mammasknodd

• Svar på tråden V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10
  • grådis

Maija0.se
    Självklart kan du bli inflammerad i blindtarmen också. Jag har haft massa skov i slutet på tunn- början på tjocktarmen, alltså massa ont neråt högerflanken. AJAJ. De misstänkte en gång att det geggat ihop sig med blindtarmen så kirurgen kom o klämde på mig och jag fick göra en kontrastmagnetröntgen (inte in i "tuben" utan man åkte genom ringen), som tur var så var det "bara" crohns och förträngningarna som spökade så det blev ingen op, men en massa medicin. Får du mer ont samt/eller feber så ska du inte vänta tills du ska på återbesök, börjar det krångla så ska man säga till i tid...innan det går för långt.
    hoppas du snart blir bättre.

68.an Gumman. Tänker på dig. Kan du inte stanna uppe i norrskenet med släkt och vänner? Sköt om dig och stå på dig. Kramisar

ll.as Man blir alltid så glad när du skriver, fast nu lät det ju inge kul alls stackare och dumma skithosta som aldrig försvinner? KOL trodde jag mer man fick efter att ha rökt två paket cigg om dan i 30 års tid eller nåt Som de andra skrev...man ska inte dra för stora växlar på det man läser på nätet...mmm been there, done that Jag har haft massa fel på denna second hand kropp efter att ha läst på internet må du tro
    Hoppas bebisverkstaden med din älskling går bra och att det tar sig snart, man blir glad av att läsa om sån kärlek
    Krama Ozzykissen och ha de gott, vår lilla soltråle

Nalla.se, trist att den sista lilla stumpen ska krångla. Känns ju onödigt, varför ska den bråka?
    Låter härligt med gravidmage, hoppas den sista tiden går bra och att du får pli på ändan.Kram

Lon.eStarState Kul med förälskelse Köper han att du fiser och går före i toakön trots att det luktar halvskunk efteråt, så kommer han nog att förstå vad det lider att du inte orkar hålla igång i 110 alla gånger. Allt har sin tid. vad ska du göra nu? Plugga? Bo kvar i samma stad eller byta igen?

MaddeK.nu, kul att se att du är tillbaks i "rutan" Saknade dig när du var så tyst ett tag.
    Våra samborelationer verkar ju vara lite av det avvaktande slaget för oss bägge två nu. Familjerådgivning/terapi finns inte på kartan för min sambo. Jag frågade häromdagen, men han hade hyfsade fördomar mot detta
    Fast vi har haft en hel del hyfsade samtal på egen hand. Man får bita sig i tungan ibland och undvika att jaga syndabockar, och föröka vara saklig och förklara i lugn o ro. Detta har alltid varit svårt förut då han har varit så hetsig i humöret och jag har hellre gått undan och lidit i det tysta för mig själv eller spytt galla över honom till nån väninna.
    Men vi har la vuxit till oss bägge två, han har blivit lugn och jag försöker sätta ord på det jag känner istället för att vända det inåt. Vi får se vad det blir. Hur går det för er då?
    Har du hunnit med att börja nåt av din kbt? Kramis

Fru.nU Det närmar sig ivf med stormsteg alltså Hoppas att allt ska gå bra för er. Käckt (kanske inte rätta ordet ) med smärtstegen. Ofta tänker man ju inte på det på det sättet...när jag har ont av förträngningarna så har jag ofta varit ensam (typ på natten) och inte haft nån att förklara för, men om man har det så är ju ett sånt diagram till bra hjälp.
    Sköt om dig med alla dina spattiga organ som inte har vett att hålla sig på sin plats Låter inget vidare med all smärta hela tiden

• grådis

Dalkulla.se, Vad skönt att skovet hävdes. Jobbar du redan igen eller har du ledigt till efter trettonhelgen? Jag ska ner o jobba på lördag natt.
    Har du mycket snö uppe hos dig? vi fick snö på nyårsafton, så nu har vi också vinter Hur är det med barnen? Kramis

• TrasigMage

Hej allihopa!!

Hoppas att ni har haft en bra jul och nyår!
    Själv slog jag till och åt mat på nyårsafton, det var jättegott! :) men det har jag fått lida för i många dagar :( Först idag mår jag någorlunda ok igen, som det brukar vara vill säga.

Intressant det här med ärr och stomi, själv fick jag en extra navel på köpet efter min stora operation, såret sprack efter ett par veckor så jag fick ett stort hål rakt in, en bit under min navel, så där finns nu en extra haha. Första gångerna i bikini var inte så kul, barnen stirrade och undrade nog! Det övriga ärret är ganska blekt nu, var 03 som jag opererades tror jag.

Jag har bara sett sådana skräckexempel på stomipåsar, som de hade på en utställning på sjukhuset, de var enorma! Har aldrig sett hur det egentligen ser ut, då kanske man hade haft lättare att acceptera och gå med på en stomioperation, som de ville göra när jag blev sjuk, men det var -99 och då var jag 16-17 och då var det väldigt pinsamt och vara mag och tarmsjuk. Dum som man var! Nu hadejag sprungit in å lagt mig på operationsbordet direkt tror jag, tänk vad det skulle underlätta!
    Har nu varit sjukskriven sedan -02, och är nu tom -10.
    Hur ser era liv ut? Arbetar ni? Hur funkar det? Vad arbetar ni med?

• Pernilla19

Hej hej.
    Här kommer en till ulcerös kolit bärare.
    Fick diagnosen för ca 5 år sedan till våren.
    Fick även reda på idag att all medicin har typ... sabbat min lever?
    Så jag skulle sluta me den å komma in för nya undersökningar snarast.

Hm, till en annan fråga, ni som äter flera mediciner samtidigt, om det är någon av er som gör det, har ni märkt ifall det påverkar erat hår bl.a? Att det blivit... tunnare? Lite off topic kanske, men är ett stort problem som tyngt mig sedan jag blev med uc.

• Småstadsbönan

pernilla19: välkommen hit!! Jag tappade massor av hår när jag åt imurel.

// Joanna

• MaddeK81

bcsvensk: Tack, det va fina ord du hade till mig! Som sagt, ni som jag känner här inifrån får gärna se om ni vill, även om det "bara" är av nyfikenhet men självklart vill jag att alla repekterar att det är väldigt privata bilder och inte sprider dom vidare utan min vetskap. Många av er känner jag ju till sedan länge här ifrån tråden!  Ska tillägga att jag har dåliga erfarenheter från andra forum där speciellt en person gav sig f*n på att jävlas med mig allt vad han kunde både på forumet, på min blogg och vart han än fann mig på Internet. Vet att han finns på FL också och har funderat på att byta användarnamn och så, skulle INTE tycka att det vore kul om han hittade mig här i tråden där det finns mycket info han kunde använda sig av om han ville...

Ja ni förstår vad jag menar, personer som jag inte vet vilka dom är göra sig icke bevär!

Lällas: Jag tror knappast NÅNTING är OT här inne längre, vi delar ju med av oss av allt vi vi dela helt enketl, eller hur? Förstår din oro, KOL verkar vara en fruktanvärd sjukdom! Är du rökare? Roligare kan man ju ha än att drass med UVI dessutom, inte kul! Har fått det efter varje operation p.g.a. kateterns och haft ett helvete med att bli av med det varje gång, har återkommit igen och igen.

Tror många av oss har känsliga slemhinnor i underlivet har vi kommit fram till, visst finns det fler som upplever det?

Du får gärna se mina bilder, jag mejlar vidare det mejlet jag skickade till Jenny F. LSS va snabb att anmäla intresse hon också så hon har redan fått ett mejl. Jag mejlar dig så får du gärna svara med lite bilder, kan va "kul" att se! Vet inte om mitt ärr syns med så jättemycket på bilderna men det har jag andra bilder det syns på isf, hojta om du vill se sådana bilder!

68an: Förstår att det kan kännas tungt att va långt ifrån nära vänner, i vissa stunder finns det ingen man behöver mer än just dom! KRAM!!!

Jenny F: Åh vad bra, skönt att höra! Jag va orolig att det skulle bli tvärtom, att du skulle bli uppskrämd av att se mina bilder. Fast det är nog kanske så att hur "illa" det än ser ut på riktigt så ser det ändå alltid värre ut i fantasin! Vet inte om du berättat det innan men vet du nånting om när det kan tänkas va aktuellt med op för dig?

Håller med dig om det här med förståelse från ens partner (och även andra). Just min sambo tror jag har fått överflöd av medkännande så han har full förståelse även i vardagen däremot har det många gånger känts jobbigt att ens övriga omgivning inte riktigt förstår. Vet inte hur många gånger jag har fått höra "ska du inte söka din läkare för det då?" när det handlar om sånt som läkarna varken kan eller vill göra något åt utan det är sånt man får leva med! Folk verkar ibland tycka att antingen kan man se till att en läkare trollar bort det "besvärliga" och kan dom inte det så är det troligen inget allvarligt, inget jobbigt, inget att bry sig om och därmed inget att ta hänsyn till. Milt överdrivet men du/ni kanske förstår hur jag menar? Är man trött t.ex. så tycker dom att dom också är trötta fast det inte är samma slagd trötthet och skulle det va nån annan slags trötthet (värre än det dom upplever) så borde jag väl söka läkare isf?

Vi har rätt så lika syn på "livet" du och jag! Jag tror att jag är bättre lämpad att klara av det jag går igenom än vad många i min omgivning hade varit. Inte för att skryta alls men om man jämför med hur dom hanterar andra krämpor så kan man rätt tydligt se att dom skulle ha vääääldigt svårt att hantera "värre" saker. Varför klarar jag av det bättre då? Förmodligen för att jag redan lärt mig att hantera sånt nån annan gång i nån annan tid. Låter ju som hokus pokus mumbo jumbo men min känsla säger mig att det är på nåt sånt vis livet går till.

MaijaO: Blindtarmsinflammation tror jag inte hör ihop med Crohns eller U.C. Däremot så sitter ju blindtarmsbihanget på tjocktarmen så om man opererar bort tjocktarmen (vilket jag har gjort) så ryker blindtarmsbihanget det med. Jag hittar inte dig uppe i trådstarten, vet du vad det är för sjukdom du har?

LSS: Jag förstår HELT och FULLT att du känner som du gör men jag tror inte det handlar om att Daniel är ego. Han vet nog inte helt enkelt så mycket om din sjukdom och allt vad den innebär, han har som sagt aldrig sett hur dåligt du kan må och hur illa det kan va! Dessutom så kan jag mycket väl tänka mig att du inte direkt skyltat med de problem du fortfarande har, man vill ju gärna inte låtsas om dom eller hur? Och just därför så kan ju inte han heller veta. Jag tror att om jag skulle träffa någon ny kille så skulle jag nog känna ett behov av att berätta om vad jag vart med om, vad min sjukdom innebär, hur illa det varit tidigare o.s.v. Inte för att den nya killen skulle behöva tycka synd om en på något vis men för att det är så stor del av den människan man är idag. Hur var och när en sådan diskusion skulle va lämplig är en helt annan fråga och det vet jag inte själv riktigt... Jag gissar i alla fall på att det du upplever handlar om okunskap från Daniels sida men jag förstår dig som sagt helt och fullt! Som vi diskuterat lite tidigare här i tråden om när bekanta och vänner är magsjuka... Visst förstår man att dom mår dåligt och har det jobbigt men samtidigt vill man säga "kan du fatta att det är så jag har det jämt då?!"

På nåt vis tror jag att du behöver göra klart för honom vad din trötthet och så beror på, att han förstår att det till stor del är en del av den du är, hur du mår och att det är din sjukdom som påverkar dig.

Min sambo, Björn, är för övrigt som Stefan verkar vara. Han vet och har sett så mycket med mitt mående så han är väldigt förstående.

Nallatalla: Du får gärna se bilder om du vill men det är stomin som syns mest (väldigt mycket) och inte ärren direkt. Ska kolla om jag har din mejladress isf mejlar jag bilderna till dig.

grådis: Jag tycker att det låter sunt hur ni hanterar det nu, att prata och reda ut saker och ting lite pö om pö! Skulle behöva göra detsamma här hemma men här tror jag att det behövs failjerådgivning eller nåt sånt. Hoppas att jag får med sambon på nåt sånt för jag får honom inte att prata med mig på egen hand. Det är faktiskt genom kbt:n som jag kommit in på tanken om familjerådgivning! Kände nu efter jul/nyår att ångesten började välla upp i bröstet på mig, att jag MÅSTE få komma nån vart i relationen nu. På terapin pratade jag med psykologen och vi kom fram till en hel del saker som JAG behöver jobba med men såklart så finns det saker som jag och Björn behöver reda ut tillsammans. Tror som sagt inte att jag kommer att lyckas med att få honom att prata med mig själv så jag hoppas att jag får med honom på nåt. Hela hösten har varit skitjobbig rent ut sagt och det är till stor del därför som jag inte har varit inne här så mycket. Jag orkade inte med annat än att ta mig igenom min jobbiga vardag hemma och att koncentrera mig på arbetsträningen. Nu hoppas jag att ni tycker att det är kul att jag är här och tjattrar igen för nu får ni nog stå ut med mig!

dalkulla: Åh vad trist med ett skov! Men skönt att dte kunde vända relativt snabbt iaf! Håller tummarna att magen håller sig bra nu på dig!

TrasigMage: Själv fick jag mindre navel istället, mitt ärr ligger som en tjock skarv över naveln så det bara är ett liiitet hål där naveln tidigare va! Hojta om du vill se bilderna jag fotat!

Angående hur våra liv ser ut: Jag arbetstränar som rehabilitering efter 3,5 år som sjukskriven, bor i en trea med min sambo som jag för tillfället har lite relationskris med, innan "krisen" längtade vi efter barn men nu ligger dom planerna lite på is. Jag är stomiopererad och tack vare det så fungerar livet jättebra måste jag säga, MYCKET bättre än det gjorde innan jag fick stomin i alla fall!

Pernilla19: Inget är OT här inne, alla frågor och funderingar är välkomna! Jag fick mycket tunnare hår under den period som jag va som sämst i min sjukdom (Crohns). Närings/vitaminbrist kan ju ha den effekten men det kan säkert stämma att det kan bli så av vissa mediciner också!

• Starkast

Grådis.
    Okej. Tänkte mer att med ett fast schema kan den ena parten inte ändra bara.
    Tror du måste fundera på vad du själv känner och tycker.
    Vill DU vara kvar i förhållandet? Vilka känslor har DU? Är det VÄRT att kämpa?
    Problem är till för att lösas, men man måste vilja vara med och tycka det är värt att lösa dem.
    Förstår du vad jag menar?

Då är vi två (minst) om våra tankar vad gäller kroppen

Sen tror jag över lag att det manliga släktet kanske har svårare att sätta sig in i situationen på det sättet vi kvinnor önskar? Vi blir mer sårbara och vill ha mer trygghet(?) av våra män, samtidigt som vi är så stolta och minsann klarar oss på egen hand!
    hur ska de göra för att göra oss nöjda?
    Min man har beskrivit det som att jag byggt upp en mur, när han försöker komma in motar jag bort honom.
    Själv har jag då inte märkt att han "försöker komma in"....

Har missat att något kommit med mina problem... Måste leta... Har varit lite vissen ett tag och bara orkat läsa den sista sidan....

Hej Pernilla.
    Fy vad jobbigt.
    Har inte din sjukdom, men kan komma med det lilla jag har erfarenhet av ändå.

Jag pratade med en på apoteket strax före jul. Hon förklarade att medicinerna bryts ner i olika organ. Man ska aldrig äta flera mediciner som bryts ner på samma ställe. Samma som att alkoholister inte får äta alvedon, då alkohol och paracetamol bryts ner i levern båda två.

Av mediciner har jag aldrig märkt håravfall, därimot när jag inte fått behålla näring har håret börjat rasa. Äter 4 apoteksmediciner(panodil, tradolan, gabapentin, Zellmack) och 2 från hälsokosten.

Skönt att du ska utredas snarast. Hoppasdet inte är för allvarligt.

• fairyfloss

Hej allihopa! Har precis hittat den nya tråden! Jag skrev i den gamla, men för er som missat det så har jag haft Crohn's i 6 år och är nu gravid i v.20 och har precis haft ett skov.

I alla fall så tog jag colifoam i en vecka och slutade sen. Sen dess har jag mått bra i princip, men jag är så skraj att det ska blir värre igen. Vill ju hellst inte ta en massa grejer när min bebis blir påverkad också . För mig brukar kortison bara funka medans jag tar det, men det kanske för en gångs skull sparkade kroppen i baken så att den fattade att den inte kan hålla på så här när jag är gravid?! Vågar man hoppas? I alla fall har jag börjat gå upp i vikt *woho*!

Angående män som inte riktigt förstår så har jag en också, tyvärr. Men han var inte där när jag var som sjukast, så han förstår inte riktigt varför jag blir så rädd när jag blir sjuk, och hur ONT det faktiskt gör. Det är inte så att han inte bryr sig, han förstår bara inte att det inte är "lite magont" utan att det är ett rent jäkla helvete och att jag faktiskt inte KAN gå ur sängen och göra saker. Att jag inte KAN stå upprätt. Det är lite frustrerande ibland, men jag tror att det är lika frustrerande för honom att inte förstå, och framförallt att känna att han inte kan göra något för att lindra smärtan för mig. Han vill ju skydda mig från sånt, och det är väl svårt att acceptera att jag har nått som han inte kan fixa.

• Nallatalla

Hej alla underbara vänner! Jag passar på att kika in en snabbis medan Emil sover middag.

Ser att det diskuteras en del angående män och deras förståelse för oss när vi är sjuka. Min man är underbar när det gäller att ställa upp och han är oerhört förstående(för att vara man )
    Jag tror att det är svårt att sätta sig in i vår situation men det underlättar såklart om ens partner gör ett försök att förstå.

Jag tänkte passa på att välkomna alla nya tarmisar hit! för min del så har denna tråd varit en räddning och till stor hjälp att acceptera min sjukdom. Jag blev sjuk i UC efter att min son föddes 2005 och är nu opererad med tillfällig stomi.Det är meningen att jag ska få en IRA men jag måste vänta till den lill* i magen kommit ut. Min ändtarm måste även börja sköta sig för annars riskerar jag nog att få ta bort den med och då blir det ingen IRA men kanske en reservoar.

dalkulla,vad bra att du lyckades att häva skovet! Hoppas nu att det bara blir bättre och att du får vara frisk länge!

Grådis, det är ett eländes elände när stumpen därbak inte sköter sig. Nu har jag ökat medicineringen och förhoppningsvis gör det susen. Eftersom det är lokalbehehandling så ska det inte påverka det lilla livet i magen.
    Hur är det annars med dig? Jobbar du för fullt?

Madde,vad snällt att dela med dig av bilder. Då man själv är opererad så är man lite nyfiken på hur andra ser ut med ärr och sådant. Jag ska försöka att ta lite bilder av min mage och mina snygga ärr och dela med mig av dem.
    Nu när magen växer så blir det stora ärret verkligen snyggt!

Pernilla19,på vilket sätt är din lever sabbad? Jag fick själv avsluta behandling med Imurel pga av att min lever sa i från. Levervärdena höjdes så pass att min läkare inte vågade fortsätta och detta ledde till en kraftig försämring av min sjukdom vilket ledde till op.

Nu måste jag ta lillkillen som vaknat och se till att få i honom något ätbart.

Kram på er alla / nalla

Svar på tråden V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10