• grådis

V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10

V.V.S.-tråden -Våga Vägra Skov! Tråd nummer 9!
    För oss med Ulcerös Colit & Crohns.

Välkommen!
    Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail eller lägg ett inlägg i min Gästbok.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo
    Fru U (med hud,muskel och ledvärk) och stomi
    Nio
    Skytten64
    MaddeK (och stomi opererad)
    Maggis
    Smulfröken
    Tussan06
    flipfloppan
    TrasigMage

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (med följdsjukdom primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (med följdsjukdom ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (IRA opererad)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma
    JajjaB
    Lilla Mimsan
    MissDisa
    Disa9 (med följdsjukdomen skleroserande colangit)
    Sassa84 (med bäckenbenbensresevoir)
    Julitös
    joannakba

IBS
    Nebulosa
    68:an
    Vem är jag
    mysis nr1 (samt gallsaltsmalabsobtion)
    Smulfröken
    TrasigMage
    fixarmamma

VÄNTAR PÅ DIAGNOS?
    Bcsvensk
    JennyF
    Mammasknodd
    fixarmamma (ev crohns)

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit
    Malvas Mam, mamma till Linnea med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m25255691.html

Länk till gamla trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m22148483.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m18868356.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html
    www.ilco.nu
    www.crohns.se

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-28 05:54:02:
    Väntar på diagnos:
    Axelpaxel

IBS
    Ankissen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-28 05:55:40:
    CROHNS
    Tindras äiti

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-03 16:45:10:
    ULCERÖS COLIT
    Lakritsmums (+ magsår och leversjukdom)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-06 04:41:24:

Crohns
    Fairyfloss

Ulcerös Colit
    Pernilla19

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 17:09

ULCERÖS COLIT
    Skizzoklara

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 17:09

ULCERÖS COLIT
    Skizzoklara

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 18:43
    ULCERÖS COLIT
    Angelstorm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 18:47
    IBS
    Crazy1 (väntar på ytterligare utredning)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-24 18:17
    ULCERÖS COLIT
    MaijaO
    nybliven lappjänta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-27 17:29
    Ulcerös colit
    MaddeG

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-06 13:58
    Liten presentationstråd: V.V.S-trådens profiler
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m29507234.html
    Skriv några rader om dig själv, lättare för oss att hålla ordning på varandra

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-10 22:22
    Ulcerös colit
    070706
    Lilloppan (med en släng av crohns, 20%)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-13 17:01
    Ulcerös colit
    Lärka78

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-16 10:13
    Crohns
    Lotusflower

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-28 16:17
    Ulcerös colit
    Mammasknodd

• Svar på tråden V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10
  • Tindras äiti

*snyft* jag har fått njursten igen ......d gör så ont
    förra graviditeten kissa jag ut ca 20 stenar...orkar inte detta en gång till.
    räcker d inte liksom med att jag har haft skov nu i 4 mån måste jag få njursten oxå!!!!!!!!!ahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh
    å jisses jag bara gnäller å gnäller har nog inte ett ända gnällfritt inlägg här *suck*
    har inte gått ner mer i vikt ialf d e ju bra men jag går inte upp heller iof, fast så länge bebben mår bra så e ja gla ...
    behövde bara skriva av mig lite....

• MaddeK81
    Nallatalla: Jag är jättenyfiken på hur det funkar att va gravid och ha stomi så det får du gärna berätta mer om du vill! Hur funderat på om det blir svårare att sätta på stomibandaget när magen växer och förändras och om det blir större risk för läckage bl.a... Har mejlat dig mina bilder.

Tindras äiti: Helt rätt, skriv av dig bara! Ibland behöver man få ur sig och detta är väl ett perfekt ställe arr "gnälla" på! Lider med dig, har aldrig haft njursten själv men det måste va fruktasnvärt smärtsamt! Vet dom varför du får det? Har aldrig hört förut om någon som fått det flera gånger om och just i samband med graviditet. Hoppas du kryar på dig snabbt iaf, låter inte kul!

Till er som mottagit bilder från mig vill jag bara säga att jag blir jätteglad om ni svarar med några rader. Blir ju nervös att ni får chocken allihopa av att se hela "härligheten" men ni borde ju va tåliga vid det här laget, vi har ju gått igenom mycket allihop.
    KRAM till alla, krya på er till er som må dåligt!!!
  • Fru U

Ang stomi o graviditet så har jag förvarnat maken om han minsann får lära sig byta bandage ifall jag inte ser stomin (o spegel inte funkar) *s*

Live and let live
  • MaddeK81
    Fru U skrev 2008-01-04 17:37:36 följande:
    Ang stomi o graviditet så har jag förvarnat maken om han minsann får lära sig byta bandage ifall jag inte ser stomin (o spegel inte funkar) *s*
    Ja precis, hur f*n ska det gå till om magen blir enorm? Man VILL ju såklart byta bandaget själv för det blir bäst då, inte ens min stomisjuksköterska sätter på bandaget lika bra som jag själv gör...
  • Fru U

Japp, man gör det bäst själv men om det inte skulle gå....

Har läst om de som använt sig av en spegel för att se stomin under bebismagen och tyckt det fungerat

Live and let live
  • MaddeK81
    Fru U skrev 2008-01-04 18:46:51 följande:
    Japp, man gör det bäst själv men om det inte skulle gå....Har läst om de som använt sig av en spegel för att se stomin under bebismagen och tyckt det fungerat
    Hmm, det kanske vore nåt ja... Jag behöver ju inte "oroa" mig än på ett tag iaf, bebisverkstad står inte med i min kalender än så länge, jag räknar med att få dela alla era andras upplevelser så jag vet hur det är när det (förhoppningsvis) blir min tur!
  • TrasigMage

Trevlig helg på er alla!! Hoppas att ni kommer att må bra eller ok i alla fall! :)

Funderade med på stomi och graviditet, men det är ju inget hinder i alla fall, det är ju bra!!

angående graviditeter, hur funkar det med alla mediciner och så? Min läkare säger att fostret skulle må bättre av alla mina mediciner än om jag skulle sluta och må dåligt. Men jag äter ju cellgifter, det kan väl då inte vara bra för fostret??! (men tydligen) och det är ju inte bra för min kropp heller tydligen, men för att hålla crohns i schack så... i februari förra året fick jag åka in akut för att göra ett benmärgsprov, trombocytvärdet var så lågt att de misstänkte leukemi, då pga cellgifterna. Hade en sån omgång för ett tag sen igen, men värdet blev bättre igen.
    Vad äter ni för mediciner? Underhållsmedicin? om man får stomi och därmed opererar bort det sjuka, äter man underhållsmedicin då med? men det måste man göra va?

• 68an

Tack! *L*

Kikar in men ordar inte dess mer men jag är hemma igen på söndag.

Ser på klockan nu, för 6 år sen denna tid så hade jag nåt så jävulskt ont vid min ryggskada men fick i grevens tid en ryggmärgsbedövning och det lätta kan jag lova.
    Jag låg på förlossningen sen kl 8 och jag räkna pessimistiskt och då skulle en bebis komma kl 3 på natten men det tog tid...i morgon kl 8.45 är det 6 år sedan jag fick en dotter med akut snitt. Kan känna än idag vilken lycka det var, en ny känsla av förälskelse som slår alla andra förälskelse känslor.
    Ja det är underbart att ha en dotter och snart är hon hela 6 år

Kramar til er alla!

Ps. Lällas.se Jag ska hälsa henne grattis i morn då jag väcker hene med tårta o paket
    Kram

• Småstadsbönan

Hejsan alla goa!!

Kom och tänka på en sak när jag åkte hem från jobbet idag. Och det var om någon här inne har tagit hjälp av någon homopat (VET INTE HUR DET STAVAS SÄKERT JÄTTE FEL) och testat deras kurer har hört att vissa med tarm sjukdomar funkar det jätte bra för, är så nyfiken bara.

kramar alla goa!!!

• jajjaB

Tack för alla grattis-hälsningar!

Sitter uppe tidigt och skriver här, för att jag ska få en stund för mig själv innan "huset" vaknar Gick iofs och la mig kl 20.30 igår så utvilad är jag!!

Fru U, vilken bra smärtlista! den kan ju vara bra att printa ut och ha med sig till läkaren ngn gång om det skulle behövas.

Jenny F, läser om din smärta och det verkar inte bra.. äter du stark medicin varje dag???

LSS, ang egoinlägget så har min sambo hela tiden haft lite "svårt" för att jag är sjuk... låter kanske konstigt, men han är iaf inte den som fixar och grejjar med mig när jag är dålig, det är klart han ställer upp och han bryr sig väldigt mycket så klart, men han har svårt att visa det! och han tycker inte om att jag gnäller osv. jag vet att han försöker förstå sig på mig och mina sjukdomar men det är ju omöjligt många ggr! bara när man själv har sjukdomarna kan man veta hur överdjävligt det är...

över julen när jag var hos min mamma så blev hon sur över att jag "alltid var dålig" som hon uttryckte det, och sedan började hon gråta och det bottnade i att hon var så ledsen över att jag är sjuk och hon sökte förståelse med varför det var så... det är jobbigt för våra anhöriga runt omkring oss, och ibland glömmer man bort dem!! eller hur?

Dalkulla, skönt att skovet försvann så fort! behövde du vara hemma ngt från jobbet? hur går det med nya jobbet annars?
    jag ska snart sluta med kortisonet och det skrämmer mig lite...

pernilla, jag äter imurel o kortion just nu och har under ett tag haft mycket håravfall... har som tur är en väldans massa att ta av

Kram jajja

Svar på tråden V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10