• grådis

V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10

V.V.S.-tråden -Våga Vägra Skov! Tråd nummer 9!
    För oss med Ulcerös Colit & Crohns.

Välkommen!
    Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail eller lägg ett inlägg i min Gästbok.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo
    Fru U (med hud,muskel och ledvärk) och stomi
    Nio
    Skytten64
    MaddeK (och stomi opererad)
    Maggis
    Smulfröken
    Tussan06
    flipfloppan
    TrasigMage

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (med följdsjukdom primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (med följdsjukdom ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (IRA opererad)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma
    JajjaB
    Lilla Mimsan
    MissDisa
    Disa9 (med följdsjukdomen skleroserande colangit)
    Sassa84 (med bäckenbenbensresevoir)
    Julitös
    joannakba

IBS
    Nebulosa
    68:an
    Vem är jag
    mysis nr1 (samt gallsaltsmalabsobtion)
    Smulfröken
    TrasigMage
    fixarmamma

VÄNTAR PÅ DIAGNOS?
    Bcsvensk
    JennyF
    Mammasknodd
    fixarmamma (ev crohns)

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit
    Malvas Mam, mamma till Linnea med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m25255691.html

Länk till gamla trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m22148483.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m18868356.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html
    www.ilco.nu
    www.crohns.se

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-28 05:54:02:
    Väntar på diagnos:
    Axelpaxel

IBS
    Ankissen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-28 05:55:40:
    CROHNS
    Tindras äiti

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-03 16:45:10:
    ULCERÖS COLIT
    Lakritsmums (+ magsår och leversjukdom)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-06 04:41:24:

Crohns
    Fairyfloss

Ulcerös Colit
    Pernilla19

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 17:09

ULCERÖS COLIT
    Skizzoklara

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 17:09

ULCERÖS COLIT
    Skizzoklara

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 18:43
    ULCERÖS COLIT
    Angelstorm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 18:47
    IBS
    Crazy1 (väntar på ytterligare utredning)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-24 18:17
    ULCERÖS COLIT
    MaijaO
    nybliven lappjänta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-27 17:29
    Ulcerös colit
    MaddeG

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-06 13:58
    Liten presentationstråd: V.V.S-trådens profiler
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m29507234.html
    Skriv några rader om dig själv, lättare för oss att hålla ordning på varandra

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-10 22:22
    Ulcerös colit
    070706
    Lilloppan (med en släng av crohns, 20%)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-13 17:01
    Ulcerös colit
    Lärka78

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-16 10:13
    Crohns
    Lotusflower

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-28 16:17
    Ulcerös colit
    Mammasknodd

• Svar på tråden V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10
  • lärka78

madde: ok, jag ska sluta skämmas. Tänk att det finns fler än jag som har eller har haft konstant rännskita och vet vadjag snackar om. Det är ju helt fanstastiskt att slippa känna sig som et freak. Och du, sånna där blod/varfyllda bölder har jag också haft i perioder, nu var det länge sen men ett tag hade jag jätteofta.

lällas: så spännande att ni har bestämt er för att starta verkstaden! Hoppas nu läkaren ger klartecken direkt!

mammasknodd: nä, det verkar inte vara lätt att vara karl. Hellre tio skrikiga ungar än en sjuk karl säger jag bara.

• Fru U

Jag har äntligen hittat en smärtskala som jag faktiskt tycker är vettig och det är Andera Mankoskis

från endoliv.se

Andrea Mankoski har skapat en smärtskala som tar hänsyn till de fysiska reaktionerna på smärtan. Med denna skala blir det lättare att mäta smärtan på samma sätt från dag till dag.

Ingen smärta alls. Mycket obetydlig irritation - enstaka mindre stick/hugg av smärta. Ingen medicinering behövs. Obetydlig irritation - enstaka kraftiga stick/hugg av smärta. Ingen medicinering behövs. Irriterande nog att distrahera. Milda smärtstillande medel (Alvedon, Ipren, Neurofen etc) tar bort all smärta. Kan ignoreras om du är ordentligt engagerad i ditt jobb, men är fortfarande distraherande. Milda smärtstillare tar bort smärtan i 3-4 timmar. Kan inte ignoreras mer än 30 minuter. Milda smärtstillande medel dämpar smärtan i 3-4 timmar. Kan inte ignoreras mer än korta stunder, men du kan fortfarande jobba och delta i sociala aktiviteter. Starkare smärtstillande medel (kodein, morfinpreparat etc) dämpar smärtan i 3-4 timmar. Smärtan gör det svårt att koncentrera sig och stör sömnen. Du kan fortfarande fungera, men med ansträngning. Starkare smärtstillande medel är bara delvis effektiva. Fysisk aktivitet starkt begränsad. Du kan läsa och konversera med ansträngning. Illamående och yrsel träder in som en del av smärtan. Oförmögen att prata. Skriker eller stönar okontrollerat. Nära delirium. Medvetslös - smärtan får dig att svimma av.
    Live and let live
  • MaddeK81
    68an skrev 2008-01-02 10:02:31 följande:
    Tack för svaren till mig men jag kan inte kommentera nu men jag läser absolut det som skrivs. Året började inte som jag hade tänkt mig men vad blir som man tänkt sig, nästan inget. Jag vill inte gärna skriva mer då jag inte kan tillföra något positivt för tillfället men jag försöker läsa och följa er ändå.Tack för orden till mig!Många kramar från mig
    Låter tufft... Du gör såklart som du vill men du vet att man inte behöver tillföra nåt positivt för att skriva här, vi tar gärna emot vad som än finns inombords! Sen vill man inte skriva ibland ändå men så du vet. Kram!
  • Starkast

Fru U:
    Ja det var en mer punktlig skala.Men deprimerande. Inser att 7-8 är min normala smärta jag lever med dygnet runt.

Har intalat mig att jag ligger mellan 3 o 5 normalt.

• MaddeK81

Nu har jag gjort ett riktigt utvik ska jag tala om för er! Utvikningsbilderna består av min alldeles egna mage med tillhörande fult ärr och stomi, helt au naturell. Känns lite läskigt måste jag säga att blotta sig så mycket. Som tur är så är det en av er vänliga själar  här innifrån tråden som fått ta del av bilderna, nämligen Jenny F.

Är det nån mer som vill ta del av bilderna i utbildningssyfte, nyfikenhetssyfte eller nåt annat syfte så inboxa mig så ska vi se vad vi kan ordna.

Kan tillägga att Jenny F fått bilderna i mejl av mig för att hon va nyfiken på hur det här med att ha stomi funkar eftersom hon själv troligen kommer att få (tillfällig) stomi. 

Om någon av någon som inte känner mig genom den här tråden av någon anledning råkar läsa det här och blir nyfiken så behöver ni inte höra av er till mig, jag vill endast dela med mig till dom jag känner och litar på (t.ex. ni andra vvs-are).

Kram på er!

• Tindras äiti

maddek81:d jag har e fistlar inte alla som får bölder kanske har d men mina är.dom som jag får i ljumskarna liksom brer ut sig i gångar och lämnar hål efter sig så när huden läkt ihop igen så fylls d liksom på har öppnat många op ärr och tömt flera ggr vilket gjort att huden där e väldigt spännd och spricker lätt när en böld bildas. vad jag menar med garanterat är att min läkare sa att JAG garanterat kommer få nya som den i tarmen som jag op bort och många med crohns ofta får fistlar i tarmen, har dom fått en så e d oftast inte den sissta

• MaddeK81
    Tindras äiti skrev 2008-01-02 20:23:54 följande:
    maddek81:d jag har e fistlar inte alla som får bölder kanske har d men mina är.dom som jag får i ljumskarna liksom brer ut sig i gångar och lämnar hål efter sig så när huden läkt ihop igen så fylls d liksom på har öppnat många op ärr och tömt flera ggr vilket gjort att huden där e väldigt spännd och spricker lätt när en böld bildas. vad jag menar med garanterat är att min läkare sa att JAG garanterat kommer få nya som den i tarmen som jag op bort och många med crohns ofta får fistlar i tarmen, har dom fått en så e d oftast inte den sissta
    Ok... Hade ju hoppats att det skulle räcka med EN fistel men, men. Det är väl bara att hålla tummarna att man inte får några fler men troligen så får man det då.
  • Tindras äiti

a tyvärr e d nog så jag har änna lärt mig leva med d nu men fan va jobbigt d e asså har alltid bölder som blöder å varar...väldigt sexigt!!!har nog provat alla bedövningssalvor som finns inget hjälper så ibland får man bara ta å hålla sig hemma för gå d kan man inte..ska bli interessant nu när jag e gravid igen hur ska jag nå att hålla rent å sticka hål på dom jävlarna inget jag gärna ber min sambo om *uhäää* förra ggn så klarade jag mig utan bölder men inte denna......

MaddeK81 skrev 2008-01-02 20:28:13 följande:
    Ok... Hade ju hoppats att det skulle räcka med EN fistel men, men. Det är väl bara att hålla tummarna att man inte får några fler men troligen så får man det då.
  • tussan06

Mammasknodd, tack..=) vi tar en hel del bilder och försöker lägga ut nya hela tiden..=)

Svar på tråden V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10