-
Ja precis, hur f*n ska det gå till om magen blir enorm? Man VILL ju såklart byta bandaget själv för det blir bäst då, inte ens min stomisjuksköterska sätter på bandaget lika bra som jag själv gör...Fru U skrev 2008-01-04 17:37:36 följande:Ang stomi o graviditet så har jag förvarnat maken om han minsann får lära sig byta bandage ifall jag inte ser stomin (o spegel inte funkar) *s* -
Hmm, det kanske vore nåt ja... Jag behöver ju inte "oroa" mig än på ett tag iaf, bebisverkstad står inte med i min kalender än så länge, jag räknar med att få dela alla era andras upplevelser så jag vet hur det är när det (förhoppningsvis) blir min tur!Fru U skrev 2008-01-04 18:46:51 följande:Japp, man gör det bäst själv men om det inte skulle gå....Har läst om de som använt sig av en spegel för att se stomin under bebismagen och tyckt det fungerat
-
Hej på er! Är svintrött, har jobbat idag och ska jobba imorn + att jag är förkyld. Har läst vad ni skrivit men orkar inte svara på allt nu.
Axelpaxel: Inboxa mig och meddela vad du har för mejladress så kan jag mejla bilderna till dig om du vill. Det är bilder på min stomi och hur jag byter stomibandaget (påsen).
Krya på er till er alla, ni är flera som har det tufft nu har jag sett!!!
-
Måste bara lägga in en liten kommentar när ni diskuterar graviditet och medicinering. Vi har diskuterat ämnet förrut i tråden och kommit fram till att vi fått höra olika saker från våra läkare. Min läkare t.ex. har sagt att jag kan fortsätta äta min medicin (Imurel) under graviditeten, att infon som står i bipackssedeln till den medicinen i stort sätt är "förlegad" eftersom dom har haft MÅNGA patienter som ätit medicinen under hela graviditeten och mått jättebra.
tindras äiti skriver "ska jag vara ärlig så mår jag hellre dåligt å vet att jag är under kontroll av läkare än äta nått som man inte säkert vet hur lr om d påverkar fostret" och självklart så måste alla göra sina egna val och sin egen bedömning. Jag vill bara delge en annan syn också. Min läkare menar att en försämring i sjukdomen ÄR skadligt för barnet i värsta fall och inte alls att rekomendera.
Som sagt, olika vinklar att se på saken men i alla fall något att ta med i beräkningen när man bildar sig sin egen uppfattning.
-
Tindras äiti: Jag menade inte på något vis att du gjort fel val eller att jag tycker att man ska göra på ett visst sätt! Jag ville bara belysa att det finns olika synpunkter i frågan och man måste själv bilda sig sin egen uppfattning.
Eftersom den vinkeln på frågan (att det kan gå bra att fortsätta medicinera) inte såg ut att ha kommit upp nu när ni diskuterade frågan igen så ville jag bara lägga in min kommentar så de personer som inte va med i diskussionen innan (och kanske inte har någon kunskap alls i ämnet) får veta att alla inte tycker likadant, det var inte menat som kritik till dig! -
TrasigMage: Absolut, det är många gånger man tänkt att man vill VETA vad som verkligen är bäst, få klara besked om vad som verkligen är 100% rätt och riktigt och sedan bara följa det! Det gäller ju andra saker med dom här sjukdomarna också, det är inte första gången vi diskuterar ämnen här i tråden och det visar sig att vi alla fått olika besked angående samma saker från våra läkare. -
Absolut inte, det är lätt att missförstå varann när man bara knapprar på tangenter och inte hör röst/tonläge och avsikt i rösten!Tindras äiti skrev 2008-01-05 21:08:08 följande:maddeK81: ok sorry jag tog åt mig lite väl kanske no hard feelings lr!?
Jag tror absolut att du och din läkare vet som är bäst för just dig!
-
Tror att dom flesta har EN av de tre diagnoserna. Är det någon som eventuellt har flera så är det Crohns ELLER Ulcerös Colit + IBS.Axelpaxel skrev 2008-01-05 21:21:50 följande:Det är många här som har fått IBS och en annan diagnos som chrons eller UC, är det vanligt att ha en dubbeldiagnos?
Alltså IBS + någon av dom andra diagnoserna. -
mumlin: Ja det fick jag, glömde svara kom jag på nu när du påminner mig! Jag skrattade åt din beskrivning att dte såg ut som en liten jordgubbe, min syrra säger att det ser ut som en lite snopp, hahaha! Tror nog att du kommer orka göra allt du vill snart om du bara tar det lilla lugna nu!
Lällas: UVI och svamp går hand i hand för mig, jag får både och samtidigt varenda gång när jag åker på det! Hoppas du får krya snart, det är inte kul att må som du gör nu!
-
Lällas: Oj, har jag glömt skicka till dig? Då gör jag det på en gång! Klart man kan få perspektiv på saker och ting när man hör hur andra har det men man kan ha det nog jobbigt med sitt eget ändå.
Men jag håller med dig angående mumlin, det va inte länge sen vi satt här inne och skrev til varann och undrade hur hon mådde och oroade oss, du är en kämpe mumlin! Men ta det lugnt också!!!