MrsDream skrev 2008-02-06 09:11:39 följande:
Fru U skrev 2008-02-05 23:43:38 följande: Jag kommer o tänka på när jag va på toa en gång när jag hade min tillfälliga stomi, då "rasslade" det till i klossetten och ut kom en hög med vit/grå aktigt grejs. o det va som en näve grus unjefär, hårt o de lät ju precis som ett rassel.. hmm då brydde jag mig inte men nu i efterhand blir jag intresserad av varför...
Det var troligen avlagringar från tarmen som kom ut. Ändtarmen är ju urkopplad men inte död, därav kan det komma "gojs" av olika form och konsistens därifrån.
grådis: Bara att hojta om du/ni undrar nåt över stomiandet! Mitt skrivande i tråden går i perioder (som ni märkt) men jag finns alltid i krokarna

. Själv är jag sådan att jag gärna lägger det jobbiga i ett undangömt hörn i det undermedvetna och så gör jag mitt bästa för att vifta bort tankarna på det när det då och då kommer upp till ytan. Effekten blir att det nån gång ibland rinner över totalt istället, i somras hade jag ju ett mindre psykbryt kan man väl säga. Kom till stora insikter angående relationen som jag hade "viftat undan" innan och fötterna slogs undan totalt för mig när jag insåg vilket missnöje jag kände egentligen. Nu har det varit en l¨ng och jobbig höst och vinter men jag tror vi börjar nå ett avslut. Det känns så... Käns otroligt sorgligt men vi måste börja se framåt båda två och jag tror vi börjar inse att dte får bli på varsitt håll. Inget är hundra bestämt så egentligen är det dumt av mig att babbla öppet såhär men jag håller tummarna att ingen utomstående för tråden läser... Annars är samtalsterapi att rekomendera om man behöver bena ut ett och annat!
Molle72: Man har opererat ihop tarmarna på mig men det tog bara några månader så blev jag otroligt försämrad i min sjukdom igen. Fick dessutom en fistel (ett hål mellan slida och ändtarm) så jag blev mer eller mindre avföringsinkontinent

! Jag va ihopkopplad med IRA ca 7 månader sedan valde jag i samråd med min läkare att ta tillbaka stomin, jag blev så otroligt sjuk. Senare har det visat sig att jag haft fel diagnos i alla år, jag hade innan (när jag kopplades ihop) diagnosen Ulcerös Colit men det har visat sig vara Crohns vilket vissa gånger är än mer aggressiv sjukdom. Jag kommer troligen ha stomin för resten av mitt liv och jag känner mig tillfreds med det. Jag är såååå glad att jag slipper gå på toa på "normalt" vis, vill aldrig behöva göra det igen!
Min mamma har också lärt sig mycket av att finnas med mig på sjukhus, undersökningar m.m. så hon brukar skoja om att hon ska skola om sig till läkare så kan hon sköta mig helt hemma om jag blir sjuk igen!