Inlägg från: skrutteluttan74 |Visa alla inlägg
  • skrutteluttan74

V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10

Mammasknodd skrev 2008-01-23 21:59:54 följande:
    fairyfloss: Kul du har lite kul minnen med Ville inte skrämma upp dig... Du behöver nog inte oroa dig, men det är ändå skönt att vara beredd på det mesta Ja jag kommer nog att testa många saker om det fortsätter så här i lederna...Bcsvensk: Hm, jag får väl göra det... men det verkar inte som om det kommer att bli nån kolo än på ett tag...Nallatala: Oj det är ju inte alls långt borta Skönt att allt går så bra!
    Nä men även om det inte blir ännu på ett tag,så har du sagt hur du vill ha det,och det blir bäst för dej ...*lovar*

Föresten,imorrn *vinkar* vi då vi paserar Lövånger på vår väg till Umeå...Vi ska på bo pasienthotellet,eftersom det var en morgon tid igen...

• skrutteluttan74
    Jaha,så säger vi Skål redan i kväll då,för i morrn sitter jag och gubben på patienthotellet i Umeå.
    Jag ska då skåla i Laxabon igen,men tack och lov bara i två liter ...*puh*Generad

Nåja,ha det bra så länge och håll tummarna för att detta funkar på fredag...
  • skrutteluttan74

Hej här...tnkte berätta om då jag skulle göra "KAmera kapsel undersökningen i Umeå- hur det gick för mej .Och skratta inte så högt så andra hör....hahaha

Nå,vi kom fram efter att ha kört i omväxlande snö stomrm,spö regn och klart väder,som niförstår tog det sin runda lilla tid dit ner.

Men vi hade ju inge bråttom,det var ju bara jag & gubben,såååå...
    Nåja,framme,så checka vi in på patient hotellet,gick upp med grejorna och sen ner till Resturangen  för middag,för vi "ides" inte kuska ut på ngn Pizza,då jag ändå itne kan äta pizza just nu...brukar göra de ibland,men jag vet ju utgången,så de va ju lite onödigt.

Men med facit i hand borde jag nog gjort det...hahaha...

Nåväl,kl 20.00 skulle jag börja dricka Laxabonet,(det är ett slags laxermedel för er som inte vet ),skulle dricka två liter,en liter per timme,så jag räknde kallt med att få börja gå på toa där vid nio tiden...

LURAD (igen,som förra gången-otroligt)- trodde jag ja, nr jag la mej efter tolv så hade jag fortfarande inte fått tömma någon tarm.-..Så j*vla typisgt mej,ska alltid va tvärs över...hahaha

Så på morgonen gick jag upp halv åtta,skulle va på avd.08.20,så jag duschade och gjorde mej klar och tänkte,att dom ger väl mej "skit hjälp" på avd.

Men då jäklar,vrider magen och sen satt Carro fast på skit huset....med rännskita*suck*
    Fick ringa och be att få bli kopplat till avd,för det svarade ingen.

Jag förklarade för iditot karln i växeln att jag var TVUNGEN att bli kopplad,för att jag inte "Tog" mej iväg - just nu.

Då säger han : (Skratta inte högt nu...)

- "Men om du har problem att ta dej,så kan du ringa receptionen på hotellet så ombesörjer dom för att du kommer dit.

Åh,jävlar va piss jag blev...och så frågade jag honom :

-Vadå ,har dom en släpkärra med dass på eller ?? För jag sitter på toa och har rännskita. just nu...
    Åh,ursäkta sa han ..

Tro mej,fort kopplade han mej,dock fel,så dom kopplade mej rätt,då var klockan 08.25

Men det var lungt,jag fick komma då jag "kom loss" som "skit syrran sa"

Jag blev en halv timme sen bara,så det var ju lungt...

Jaja,så då jag kom dit.så kopplade dom mej till ett schabrak med kablar och dosa som satt på axlar och mage.

Och så fick jag kapseln....

öhhhh...Hur fan ska den komma ner,var min spontana fråga....

Det gör den aldrig...

- Jodå,säger en av "skit syrrorna"(som dom kallar sej själva) stå du här i lugn och ro och titta på utsikten så kommer det gå bra.

Nänä..det gick inte alls....den vände i halsen och kom upp igen som en avlöning

Så det hela slutade med sövning,så min stackars make Bengt,han fick vara ensam i 2,5 timme då jag låg och sov som stenad på IVA

'

Idag har jag ont i halsen,efter slangen som uppehåller andningsvägarna,för som vanligt så blir allt " så drastigt" då jag "drar fram"....hahaha...

Så jag har blå märken och riv märken på armarna,för dom spände fast mej.

Det var meningen att det skulle varit en lättare sövning på ca.10 minuter som då koloskopin gjordes och inga slangar och ingen ting,nähä nä
    ,efter en orolig timme för Bengt (som satt i vänt rummet ,för att det skulle gå snabbt, jo tjena....)kom dom ut och sa att han kunde göra något annat för jag låg på IVA....Eftersom jag blev dålig
    Men sen,då  flöt dagen på ,då jag hade vaknat och så vidare,vi var hemma vid nio i går kväll

Och vi skulle varit hemma vid  halv sju...så vi var trots allt BARA LITE försenade....
    Nåja,nu vet du hur det gick för mej...

• skrutteluttan74
    grådis skrev 2008-01-24 18:14:15 följande:
    MaddeG, stackare, verkar skitjobbigt att behöva vänta 4 veckor...kunde de inte kollat med vul nu? Skickar över en kram. Hoppas allt löser sig.JajjaB, är det bättre hemma med de sjuka? Vad är det för kurser du läser denna termin? Eller är det fortsättning från förra?Nalla, attans att stumpen inte kan lugna sig. Kan du inte be om att få typ Scheriproct, suppar med lite lokalt verkande kortison i? Kanske biter bättre än Pentasa? Jobbigt med kisseriet oxå, det är ju så enerverande. Här är det ok. Magen har varit lite spattig det sista...har ätit massa korv o kött och druckit pilsner och inte tänkt sådär på matvanor o att vara nyttig direkt, så det har varit lite akut till toa emellanåt, provar nu med Pentasasupparna...går ju liiite bättre med vatten på, men jag tycker ändå att det är lite småjobbigt. Lite ont, blir nödig, kommer blod ibland...förmodligen rispar man väl upp nåt när man petar in den?, men man får väl prova ett tag till...skulle förmodligen behöva nåt mer för jag har haft lite ajaj - ont känningar på "de gamla vanliga ställena"... men man inbillar ju sig att bara man äter nyttigt så går nog det över....hmmmmMed relationen vet jag fortfarande inte riktigt...har inte varit hemma på 3 veckor, har inte haft nån bil och sen var jag i Jokkmokk och sen jobbade jag osv och han har jobbat borta också... så det är lite svårt att lappa ihop det. Men vi får se, när vi väl träffas så brukar det vara bra och bara vi pratar ut med en gång om saker o inte drar det i långbänk eller göder surdegar så känns det ju bättre. Men det känns ju lite tröstlöst med avståndet och tidsbristen. Lällas, hoppas att det "bara" är en finne, eller ev hemorrojd. Har aldrig hört om fistulerande UC? Håller tummarna för dig. Gå till din doktor, det kirrar han. Hoppas du fått nåt svar ang hostan.BCsvensk, Laxabon urrrk. Tycker lite synd om dig. Men det låter lite häftigt med kamerakapseln. Hoppas det kommer fram några svar som kan hjälpa dig. Kram kram. Berätta gärna om hur det kändes...om du märker av den?68an Jo, det blir fler turer till Sundsvall Grattis till vinsten igår förresten "Ditt" lag vann ju i hockey. Apropå sport, såg du den grymmma handbollsmatchen?LSS, trist att sälja hunden.UschHur går det annars då, pluggar du eller? Kramnybliven lappjänta, välkommen Tråkigt att du är sjuk, hoppas du ska finna stöd o pepp här i tråden. Man kan fråga om allt och man kan spy av sig när man har haft en dålig dagKolla in lite på länkarna ovan, där kan du kanske hitta lite info o tips. Ibland ramlar det in massa inlägg, då kan man behöva upprepa sin fråga så att den syns Hoppas du ska bli bättre snart.MaijaO, så då har du fått diagnos då. Skönt men ändå oskönt. Bra att veta vad man ska behandla mot, tråkigt att inse det... Hur är läget annars då?Jag lägger till MaijaO o lappjänta uppe under uc då eller?

Åh...appropå din fråga om att "märka av den"...

Nej,nej,den "märktes bara av" då den skulle ner...hahaha...

Men sen gick det kanon...Innan dom stoppade ner den i magen,så visade dom hur det funkade med kameran och motagaren...Lite coolt...så det var en blå lampa som blinkade på apparaten_som en liten dator_...Ska lägga in bild på datorn som jag bar runt midjan,snart ,så då lägger jag den här i tråden,så ni får se den...

Kan göra det redan nu....återkommer...

• skrutteluttan74
    grådis : dessvärre kunde jag just nu inte lägga till bilden på min F L sida.,...
    MEn jag slängde in den i bloggen så där kan du kolla...Bilden är lite suddig,eftersom maken tog den med mobil,men man ser ju på ett ungefär hur det ser ut...
    http://bc-svensk.blogspot.com/
  • skrutteluttan74
    Fru U skrev 2008-01-26 23:18:16 följande:
    Bcsvensk brukar du ha svårt för att svälja piller? Min kom ner utan problem (och försvann i väg som en skottspole, sen stannade den längre än tänkt). På sätt o vis måste det ha varit skönt att sova bort tiden (det är ingen bekväm utrustning) men att bli sövd är aldrig kulKram allihop
    Jag sov bara "bort själva" nerkörandet av pillret...dom stoppade ner det direkt i tolv finger tarmen på mej...så det va skönt
    Sen fick jag ju konka på utrustningen,vilket kändes ,men framför allt då dom tog bort den,
    då kändes man typ tio kg lättare
    Ibland har jag svårt att svälja piller...Speciellt stora...
    Sövningen har jag "inget emot" så att säga,har varit sövd så många gånger under mitt liv,så dom rummen är som "hemma...sjukt,men sant
    Men denna gången gick visst inte narkosen riktigt som dom velat,men så kan de bli,jag skulle snarkat bara "en stund" men fick visst för mycket narkos och sen svälde mina andnings vägar upp & det var ju inte riktigt planerat,eftersom dom hade "kört ner " de vanliga lilla röret,men då dom svällde,så fick dom byta och Oja,det känns i halsen, och jag tycker vanligt vis det "vanliga" röret känns dagen efter,men detta ,fy f*n och blödit näsblod har jag gjort efter slangarna i näsan,är jätte torr nu...

Så de blev lite skrutt av de hela,men de slutade ju lyckligt ialla fall

Dom trodde dock att det skulle ta ett tag innan kapseln "behagar komma" just eftersom det inte funka ordentligt med Laxabonet,så det är bara glatt att vänta och se
  • skrutteluttan74
    Fru U skrev 2008-01-27 00:06:49 följande:
    Okej. Det låter riktigt obehagligtVisst är det konstigt att man kan ha hur jäkla snabb tarm som helst vanligtvis men när den ska vara snabb då går den långsammare än en gammal tant med rullator *s*
    hahaha Jo precis...det är gode underligt...Det är som att det inte är nog med att den "är kass" den ska jävlas på annat sätt också
  • skrutteluttan74
    fairyfloss skrev 2008-01-27 00:29:53 följande:
    Madde & Lellas: Jag tycker absolut inte att det är jobbigt att höra om nån som är frisk! Det ger mig enbart hopp och jag är glad för eran skull! Jag har ju själv varit mer eller mindre frisk och hoppas ta mig dit igen, men som sagt så känns det skönt att veta att det kan bli bra även i den "västa" situationen. Men en fråga har jag, stomin underlättar ju diarre, men hur är det med magsmärtor? Jag har ju crohn's så jag har smärtor pga inflamation i tunntarmen, samtigt som jag har diarre och smärtor pga inflammation i tjock och ändtarm. Hur gör dom då, opererar de även bort de sjuka bitarna i tunntarmen?bcsvensk: Låter som ett rejält äventyr det där!! Tur att det gick bra tillslut i alla fall .Det är fortfarande morgon här så jag vet inte ännu hur jag kommer må idag. Hoppas på en bättre dag än igår, nu drar jag mig för att äta frukost eftersom det i allmänhet sätter igång allting. Igår kväll låg jag och läste om olika ostar (min svaghet) men det gjorde mig ju inte gladare eftersom jag inte kan äta ost, och borde låta bli även när jag mår bra egentligen. Är så jäkla sugen på en vanlig fralla med ost på!! Blah.

Tack ... Jo,det är ju så,det brukar lösa sej till de bästa

Hoppas du får en toppen dag nu i dag trots allt och att du snart får käka din fralla

Svar på tråden V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10