• bebben Elias mamma

Hårdrockare

Hej alla hårdrockare, finns här några som hade kunnat svara på lite frågor ang. varför ni började lyssna på hårdrock, vad texterna handlar om, om ni känner er accepterade för er musikstil, är ni stolta över den??? Tacksam för hjälp

• Svar på tråden Hårdrockare
  • heavymetal2

Började som 10-åring....har alltid känt mej lite "arg" på världen och alla orättvisor,behövde lit "arg musik" helt enkelt...Texterna handlar väl om allt från kärlek till döden tror ja,hmm,kanske mest döden...Stolt är jag ta mej tusan,över mitt val av musik,men det är väl inte alla som tycker lika i den frågan...Fördomar till höger och vänster,speciellt när man är på föräldramöte,många förstår kanske inte varför man fortfarande går omkring i Iron Maiden tröjor och tatueringar....När man blivit mamma till 4 barn,förväntas det av en att man ska "skärpa till" sej liksom...Tråkigt,men sånt är livet,bryr mej inte så värst,i ärlighetens namn.....

• MalinGBG

Kan nog inte riktigt förklara varför jag började lyssna på hårdrock. Har en syster som lyssnade på hiphop, en annan om som lyssnade på pop och en bror som lyssnade på hårdrock. Jag blev en blandning tror jag.
    Började lyssna på hårdrock först i slutet av mellanstadiet, början av högstadiet. Minns inte så väl. Har alltid umgåtts med mycket killar dessutom. Blir nog lättare då. Aldrig har någon av mina tjejkompisar lyssnat på hårdrock iaf.
    Åkte en del skateboard i början av tonåren, umgicks med skatare så det blev mkt punk som sedan övergick till hårdrock.
    Hårdrockens texter kan ju skifta lika mycket som nån annan musikstil.  Precis som heavymetal2 säger. Texterna handlar ju allt från kärlek, hat livet döden mm. Fast det finns ju deathmetal band som kanske har mycket texter om satan, döden och sånt. Lyssnar inte så mycket sånt. Inte för tillfället iaf Glad

Om din fråga om accepterande kan jag säga att det är väldigt skiftande i mitt umgänge. Dom som "accepterar mig" ang det är väl mina jobbarkompisar och min sambo framför allt. Har många likasinnade på jobbet och min sambo jobbar jag på Glad. Han blir bättre för varje år.
    Mina kompisar bryr väl sig inte så mycket om min musiksmak. Dom tycker väl det e fine men jag lyssnar ju på mycket annat som dom också lyssnar på. Främst Kent & Winnerbäck.
    Dom som har svårast att ta mig för den jag är (ta det inte så farligt ordagrant) är min familj. Dom fattar inte alls hårdrocken, mina tatueringar(dom avskyr mina tatueringar) och alltid tyckt jag vart lite konstig för att jag gillar bilar. fast dom älskar ju mig ändå såklart! Glad (Vad jag vet iaf!)

Oj... lång text det blev!
    Vet inte om du blev nåt klokare av det jag skrev men e dålig på formulera mig.

Ps. Finns inget bättre än att sätta på nån av sina hårdaste plattor när man är riktigt riktigt förbannad. Och gärna köra bil samtidigt!

• Valkyriah

Hmmm hur var det allt började?
    En kompis storebror hade alltid musik på högsta volym-Metallica,maiden,pantera mm och då var jag väl 8-9-10 år och kommer ihåg hur jag älskade "gunget".
    Efter det fortsatte det och var ganska "egen" med den typ av musikstil medans alla andra mimade till ace of bace och spice girls
    Sen blev det också at man började lyssna på tyngre musik,sen träffade jag min sambo som även han är hårdrockare såklart!!

Som redan nämts så kan musiken handla om allt möjligt,allt från kärlek till satan.
    Ja,självklart är jag stolt över att jag är hårdrockare,det gör vem som helst till en vettig människa

Innerst inne är vi alla hårdrockare
  • bebben Elias mamma

Tack så mycket för era svar. Finns det några gemensamma nämnare inom hårdrocken t.ex. inom politik, är det arbetarklass eller högre klass som brukar lyssna på hårdrock utifrån era erfarenheter?
    Vill man som hårdrockare skrämmas? visa att man inte gillar samhället som det är? Är sprit eller droger något som anses ok bland hårdrockare? Ni är till stor hjälp

• Valkyriah
    bebben Elias mamma skrev 2007-12-28 12:33:28 följande:
    Tack så mycket för era svar. Finns det några gemensamma nämnare inom hårdrocken t.ex. inom politik, är det arbetarklass eller högre klass som brukar lyssna på hårdrock utifrån era erfarenheter?Vill man som hårdrockare skrämmas? visa att man inte gillar samhället som det är? Är sprit eller droger något som anses ok bland hårdrockare? Ni är till stor hjälp
    Det finns nog i alla klasser.
    Skrämmas?Förstår inte riktigt hur du menar?Är folk rädda för hårdrockare?

Kanske syftar på gothrockare?Den stilen är kanske mer uppseendeväckande än en "vanlig" hårdrockare.

Sprit och droger är säkert lika lite/mycket förekommande som i andra "kretsar"Det är inget som nödvändigtsvis är synonymt med hårdrock iallafall.

Personligen tar jag avstånd från droger då det inte intresserar mig.Alkohol dricker jag för att det är gott som de flesta andra.
  • puttekula

Hmm, vette fasen...

Har varit hårdrockare hela mitt liv, dock ska ju nämnas att jag hade en synthperiod under uppväxten men hårdrocken har alltid funnit där. Jag är inte sån som analyserar texterna utan njuter endast av musiken. Ingen aning varför hårdrocken liksom "sjunger" i kroppen, kanske nåt man behöver när man är så genomsnäll som jag

• heavymetal2

Skrämmas?Gothen gillar ju jag men inte tror jag dom vill skrämmas,det är en stil helt enkelt....Jag är nykterist och känner många hårdrockare som tar helt avstånd,så det är nog olika....Supandet finns ju på alla festivaler och inom all musik,så just för hårdrocken är det nog inget,däremot TROR nog folk det som inte är lika bäst som vi!

• heavymetal2

Punken är väl i såfall en stil där man visar samhället att det är skit.....inte hårdrocken.Däremot kanske man gillar det mörka och dova om man är hårdrockare,jag lyssnar ju mest på goth och death metal,och där är det ju mycket död och förargelse,men musiken är kanon!

• Valkyriah
    heavymetal2 skrev 2007-12-28 13:17:04 följande:
    Skrämmas?Gothen gillar ju jag men inte tror jag dom vill skrämmas,det är en stil helt enkelt....Jag är nykterist och känner många hårdrockare som tar helt avstånd,så det är nog olika....Supandet finns ju på alla festivaler och inom all musik,så just för hårdrocken är det nog inget,däremot TROR nog folk det som inte är lika bäst som vi!
    Nej,finns ju värre saker man kan göra för att skrämma folk då

Har aldrig ens tänkt tanken på att någon kan eller vill skrämmas med sin musikstil.
    Vad är det man skulle kunna bli rädd för?Förstår inte alls.
  • heavymetal2
    Valkyriah skrev 2007-12-28 13:25:27 följande:
    Nej,finns ju värre saker man kan göra för att skrämma folk då Har aldrig ens tänkt tanken på att någon kan eller vill skrämmas med sin musikstil.Vad är det man skulle kunna bli rädd för?Förstår inte alls.
    Ne jag hajar inte det heller....man blir ju inte ens rädd på hallowen(he he).....
Svar på tråden Hårdrockare