• tjejma­mman från götebo­rg
    Äldre 28 Dec 21:41
    65755 visningar
    52 svar
    52
    65755

    vad betyder emo?

    Har en tonåring som gillar Tokio hotel, klär sig svart, har färgat håret svart, hål i näsan och blir kallad emo. Hon säger att det är emotionell som det står för, bekantas barn säger att det är deppiga tjejer o killar som vill ta livet av sig o sådana som är självdestruktiva och bl.a skär sig i armarna. Men min dotter är inte alls sådan. Någon som vet vad det står för?

  • Svar på tråden vad betyder emo?
  • Äldre 28 Dec 21:42
    #1

    nån sa till mig att det betydde humor. inte den blekaste aning faktiskt..

  • NovaAl­exandr­a
    Äldre 28 Dec 21:43
    #2
    Sluta kalla er emo
    Emo är en musikgenre - inte en klädstil. Sluta kalla er för emo, stilen heter fashioncore, skriver Ester Akyol.
    För fem år sen hade ingen hört ordet emo, men nu tror nästan alla att de vet vad emo är och de som inte vet skulle förmodligen vilja veta. Många tror att emo är en typ av människor som klär sig i tajta mörka byxor, svart t-shirt eller tröja med tryck på, har sned lugg så att håret täcker ena eller båda ögonen, är sminkade med mycket kajal runt ögonen och ibland röd eller rosa ögonskugga och håret där bak är oftast kortare än där fram. Men denna stilen kallas fashioncore.

    Man kan inte vara emo eftersom det är en förkortning av "emotionell hardcore" som är en musikgenre. Texten till musiken är oftast känslosam. Några emocore/postcore/screamo band enligt mig är Raein, Pg.99, Shyla och Chemical Vocation. Det finns även band som inte är emo men ändå blir kallade emo, till exempel My chemical romance, Fall out boy och Panic! At the disco.

    Inte nog med att nästan ingen vet exakt vad emo är så har jättemånga fördomar mot oss som lyssnar på den musiken. Det är många som tror att fashioncore-kids är deprimerade och skär sig. Det är bara ett rykte. Många säger att de är emo när de är ledsna men att vara ledsen har inget med emo att göra. Alla människor kan bli ledsna och inte bara fashioncore-kids.

    En annan fördom är att alla tror att fashioncore-kids är bisexuella, med det är vi inte, det är bara många fashioncore-kids som inte tror på sexuella läggningar och accepterar all sorts kärlek.

    Det jag försöker säga är: sluta säga att ni är emo eller fashioncore om ni inte ens vet vad det är, ta reda på vad det betyder innan ni byter stil och lyssna på musiken - annars är ni bara irriterande wannabes.
    /mamma till världens bästa Sanna och Emma
  • Schumi­Ferrar­i
    Äldre 28 Dec 21:44
    #3

    Här är en somsjälv kallar sig emo som har skrivit om det
    http://www.aftonbladet.se/debatt/article809669.ab


    *The Muppet!!! V30*
  • Jasmin­e1984
    Äldre 28 Dec 21:46
    #4

    Något åt det hållet är det. Har yngre systrar, 14 och 15 som pratar om emos och andra "stilar". Men oavsett tror jag inte det är något att oroa sig för. Mer än musik och klädstil, såsom punkare etc.
    Emotionell hardcore säger ena systern att det står för. Tror absolut inte att alla emos skär sig i armarna. Det är nog bara en stil hon har nu.

  • Marlen­e B
    Äldre 28 Dec 21:46
    #5

    Emo är deppig ungdom som skär sig i armarna och är självdestruktiv, iallafall i de sammanhang jag hört ordet i.

  • Nyfike­n gul
    Äldre 28 Dec 21:50
    #6

    har läst inläggen ovan om vad Emo står för men där jag bor används utrycket emo för någon som inte är så poppis...

    nån på skolan tex som man inte gillar blir kallad emo - oavsett klädstil, musiksmak eller personlighet.. är man tråkig/ute är man emo...


  • tjejma­mman från götebo­rg
    Äldre 28 Dec 21:52
    #7

    NovaAlexandra: "Det jag försöker säga är: sluta säga att ni är emo eller fashioncore om ni inte ens vet vad det är, ta reda på vad det betyder innan ni byter stil och lyssna på musiken - annars är ni bara irriterande wannabes."

    Vad jag försökte fråga var vad emo stod FÖR och inte att min dotter är ett emo!

  • tjejma­mman från götebo­rg
    Äldre 28 Dec 21:57
    #8

    schumiFerrari: Tack för hänvisningen till AB....

  • C Elegan­s
    Äldre 28 Dec 22:01
    #9

    Jag har en kollega som jobbar en del med ungdomar som skär sig...
    Emo är en ungdomskultur, precis som punk eller goth eller pop och annat. Det är inte så att emokulturen i sig är destruktiv på något sätt, men eftersom emokulturen hyllar känslor och känsloutlevelse, så blir den ju tilltalande för tonåringar med känslomässiga problem. Känslor av nedstämdhet och missnöje accepteras ju, och därför blir emokulturen mer tilltalande än andra ungdomskulturer för de ungdomar som skär sig och mår dåligt.

  • mmmja
    Äldre 29 Dec 02:04
    #10

    Nyfiken gul skrev 2007-12-28 21:50:21 följande:


    har läst inläggen ovan om vad Emo står för men där jag bor används utrycket emo för någon som inte är så poppis...nån på skolan tex som man inte gillar blir kallad emo - oavsett klädstil, musiksmak eller personlighet.. är man tråkig/ute är man emo...
    nej nej. emo är den där stilen som nån annan sa var fashioncore...dock vill inga emosar erkänna att de är emos.
Svar på tråden vad betyder emo?