• tjejmamman från göteborg

vad betyder emo?

Har en tonåring som gillar Tokio hotel, klär sig svart, har färgat håret svart, hål i näsan och blir kallad emo. Hon säger att det är emotionell som det står för, bekantas barn säger att det är deppiga tjejer o killar som vill ta livet av sig o sådana som är självdestruktiva och bl.a skär sig i armarna. Men min dotter är inte alls sådan. Någon som vet vad det står för?

• Svar på tråden vad betyder emo?
  • Veronicah

Min 15åriga son har berättat hemma vid middagsbordet att det är s.k emos i hans skola och att de skär sig i armlederna och att de håller sig för sig själv och är deprimerade och lockar andra till samma sak. De knarkar ofta enligt honom och använder tunga droger. /Veronica

• Jacobsson

Emo! Det är Pappas hund, HI HI HI

• elfling

Är själv 15 och har kompisar som kallar sig emo, men de är långt ifrån självdestruktiva. Varför de kallar sig emo är för att de lyssnar på emotional hardcore/screamo osv.
    Dock har det blivit populärt i grundskolorna att kalla alla människor som ö h t visar känslor för EMO. Man kallar också gärna nutida killband som My Chemical Romance, Good Charlotte, Green Day osv för emo, vilket är helt fel. Det har blivit ett själsord som det knappt går en dag utan att man hör.

• Neko

Tror det betyder olika i olika sammanhang... de jag umgås med kallar folk som är lite överkänsliga på ett angsty sätt för emo.

• Lequisha

tjejmamman från göteborg skrev 2007-12-28 21:52:47 följande:

NovaAlexandra: "Det jag försöker säga är: sluta säga att ni är emo eller fashioncore om ni inte ens vet vad det är, ta reda på vad det betyder innan ni byter stil och lyssna på musiken - annars är ni bara irriterande wannabes."Vad jag försökte fråga var vad emo stod FÖR och inte att min dotter är ett emo!
    Jag tror hon har citerat texten någon annanstans ifrån. Det är alltså inte NovaAlexandra som skriver detta till dig.
  • Emelisch

Det finns så mycket olika svar på sånt där från olika människor, men oftast så blir de som klär sig svart och färgar håret mörkt osv ofta kallade för emo. och många tolkar det som att dom är deppiga och skär sig, kanske just bara för att många som mår dåligt döljer sin personlighet med mörka kläder och liknande.. Men egentligen om man läser på på själva ämnet så är det en musikstil. Och som någon skrev här uppe så är det bara en förkortning av emotionell hardcore.. Vissa svartmålar ofta andras stilar, tyvärr..

• Dinturiel

Emo är förkortning på emotional hardcore.. alltså en musikstil. Har inget överhuvudtaget att göra med dessa ungdommar.

www.youdontknowemo.tk/

• Dinturiel

Skulle heller inte kalla Tokio Hotel för EMO, de går nog mer under alternetive pop/rock.

Många som kallar sig "emo" utan att veta vad det betyder är posers, alltså wannabes.

Det NovaAlexandra säger är alltså helt korrekt.

• Magda73

Frågade just dottern (14 år) vad EMO egentligen är. Enligt henne så kallas alla alternativa människor för EMO och att det har blivit någon slags skällsord/slaskord på ungdomar som klär sig svart. Hon säger att EMO är en musikstil och att det är en genre liknande punken fast med mer känsloladdade texter.

Av kompisars ungdomar har jag hört att det är "loosers" som är EMO:s, att de skär sig, mår psykiskt dåligt och drar sig till andra EMO:s och att det egentligen inte är musikstilen som håller dem samman utan känslan av utanförskap och upplevelser att ingen förstår dem.

Kan tillägga att min dotter kallar sig för EMO och att hon, och hennes nyfunna vänner i samma kategori, inte ägnar sig åt särskilt konstruktiva saker. Det har varit många destruktiva saker det senaste året/ då hon började med EMO-stilen och jag är INTE glad åt min dotters mörka val. Tror dessvärre att mina väninnors tonåringar givit en mer nyanserad verklighet av vad en EMO är jmf med min egen EMO...

Och till alla unga som svarat ts (som inte själva har tonåringar): som tonårsförälder är man orolig när ens barn helt plötsligt börjar klä sig annorlunda, lyssna på ny musikstil, träffa nya kompisar, rita tårar i kajal etc. För OSS FÖRÄLDRAR är det är inte en fråga om att vårat barn är en "irriterande wannabie" som NovaAlexandra skriver. Vi vill självklart veta vad det står för och försöka FÖRSTÅ. Mycket märklig inställning på ett familjeforum.

Svar på tråden vad betyder emo?