• tjejmamman från göteborg

vad betyder emo?

Har en tonåring som gillar Tokio hotel, klär sig svart, har färgat håret svart, hål i näsan och blir kallad emo. Hon säger att det är emotionell som det står för, bekantas barn säger att det är deppiga tjejer o killar som vill ta livet av sig o sådana som är självdestruktiva och bl.a skär sig i armarna. Men min dotter är inte alls sådan. Någon som vet vad det står för?

• Svar på tråden vad betyder emo?
  • Dinturiel

Tycker de ska sätta sig in i vad begreppet innebär istället och sluta vara posers och wannabes...

saxen2 skrev 2008-01-19 13:06:14 följande:
    Nej de ska inte byta stil, bara emos ska byta stil.
  • saxen2
    Dinturiel skrev 2008-01-19 19:26:35 följande:
    Tycker de ska sätta sig in i vad begreppet innebär istället och sluta vara posers och wannabes...
    Hör ju bara på ordet, emo. emotionell, gråta, skära sig lite i ett bad med ljus hörandes på liza menneli. Känns inte alls produktivt i kampen mot Babylon.
  • xxmeyaxx

Mina tonårssystrar kör med det där.
    "Hon är ju så jävla emo" är något som de nämner om tjejer som skär sig i handleden.

Jag fattar liksom inte. Nu har det blivit ett ord av hela grejen!
    22 år, och hänger inte med i svängarna längre. Bra.

Iofs tycker jag inte om att hänga med i en sådan här sväng. Jag tycker att den är nedvärderande mot människor som inte mår bra.

Extra hjärna efter att man fött barn? My ass! Skulle mer tro att den satt sig i tuttarna.
  • Dinturiel

Emo är fortfarande en musikstil, inte en livsstil... det där det jag menar med att de unga borde lära sig se skillnad på begreppen. Det som kallas emo idag har inget över huvudtaget att göra med vad emo är. Emo är en förkortning för emotional hardcore, och jag skulle inte ens klassa in My Chemical Romance i den kategorin.

Det där du skrev har inget alls att göra med emo. Länkar än en gång till denna sida www.youdontknowemo.tk/

Vill inte vara jobbig och käfta, vill bara rätta till begreppen lite.

saxen2 skrev 2008-01-20 02:18:37 följande:
    Hör ju bara på ordet, emo. emotionell, gråta, skära sig lite i ett bad med ljus hörandes på liza menneli. Känns inte alls produktivt i kampen mot Babylon.
  • saxen2
    Dinturiel skrev 2008-01-20 10:58:16 följande:
    Emo är fortfarande en musikstil, inte en livsstil... det där det jag menar med att de unga borde lära sig se skillnad på begreppen. Det som kallas emo idag har inget över huvudtaget att göra med vad emo är. Emo är en förkortning för emotional hardcore, och jag skulle inte ens klassa in My Chemical Romance i den kategorin.Det där du skrev har inget alls att göra med emo. Länkar än en gång till denna sida www.youdontknowemo.tk/Vill inte vara jobbig och käfta, vill bara rätta till begreppen lite.
    Jag var inne på sidan och läste. Sedan lyssnade jag på banden som sidan listade som äkta emo (Emotionell hardcore som det stod). Emotionellt var det, men hardcore? Jag förstår inte varför de var tvungna att använda ett ord som hardcore, en sådan fin musikstil är ihopkopplad med ett par pojkar som sjunger om hur miserabelt allt är. Jag förstår allvarligt inte om vart mina teorier brister?
  • Dinturiel

Men så är det ju inom de flesta musikgenrer. Du inom metal har du ju allt från Death till nu.. och det är många som anser att nu-metal mer är alternative än metal, och samtidigt som många inte förstår det med industrial metal osv. Emo är en typ av hardcore, eller Punk om man nu vill dra det så lång, men texterna är mer känslomässiga. För det mesta ett utlopp för aggressioner.

Det finns ju en hardcoregenre inom Techno också... om man nu ska kika lite mer på endast begreppet hardcore.

saxen2 skrev 2008-01-20 12:13:00 följande:
    Jag var inne på sidan och läste. Sedan lyssnade jag på banden som sidan listade som äkta emo (Emotionell hardcore som det stod). Emotionellt var det, men hardcore? Jag förstår inte varför de var tvungna att använda ett ord som hardcore, en sådan fin musikstil är ihopkopplad med ett par pojkar som sjunger om hur miserabelt allt är. Jag förstår allvarligt inte om vart mina teorier brister?
  • saxen2

Punk och hardcore har politiska texter inget jävla tjafs om att gråta och klä sig i svart. Vi hatar ni gråter, det är skillnaden. Fan vad emo jag känner mig, jag ska gå och överdosera nu.

• Helheim

EMO betyder emotional Hardcore och är en MUSIKstil...INGET annat. Tokio hotel är INTE emo...däremot HIM räknas väl som det och jag kan tillägga att Jag personligen ÄLSKAR HIM. Det innebär inte att man på nåt sätt mår dåligt eller skär sig..Det betyder bara att man gillar känslosam musik. Var inte orolig...min dotter lyssnade oxå på Tokio Hotel och det är duktiga killar som gör bra musik...de håller inte på med droger eller nåt sånt...de har bara talang!

• tattarunge

En eloge till dig som försöker lista ut vad din dotter ger sig in på! Fantastiskt!

Själv kunde jag då aldrig chocka någon =( Min mormor (som jag växte upp hos) tog allting med en nypa salt, och när jag "blev" hippe i 14 års åldern skrattade hon och frågade ifall jag saknade fantasi. Hon hade sett det där många gånger... he he

Nåväl, sjysst att du lägger ner energin på att utbilda dig istället för att föbjuda direkt. Din dotter har riktig tur =)

• trollbottom

värst vad många säger "emo enligt mig". Det finns ju ett riktigt svar på vad emo är. Och som många skrivit är det en musikstil. Det är en myt att dom är deppiga och skär sig. Detär inte något som "hör" till stilen per automatik. Skär ett barn sig lär det knappast bero på musikstilen.

Sen är det samma ramaskri kring emo nu som det varit kring hårdrocken när den var ny, punken osv. Skriandet lugnar ner sig så småningom och då blir det mer accepterat. Samhället verkar alltid behöva något att oroa sig för

Svar på tråden vad betyder emo?