• tjejmamman från göteborg

vad betyder emo?

Har en tonåring som gillar Tokio hotel, klär sig svart, har färgat håret svart, hål i näsan och blir kallad emo. Hon säger att det är emotionell som det står för, bekantas barn säger att det är deppiga tjejer o killar som vill ta livet av sig o sådana som är självdestruktiva och bl.a skär sig i armarna. Men min dotter är inte alls sådan. Någon som vet vad det står för?

• Svar på tråden vad betyder emo?
  • Qywez
    Fyrabarnsmor skrev 2008-01-15 09:27:07 följande:
    Min 12-åriga dotter säger att hon är Emo. Vill lyssna på Tokio Hotel och måla sig med svart kajal kring ögonen och ha sönderklippta byxor. Den här målningen kring ögonen ser ju inte klok ut (men visst, man tyckte ju att punkarna såg förskräckliga ut på min tid också - kanske börjar bli gammal).I min dotters fall är det nog lite depression - tyvärr. Hon har inte haft det lätt i skolan. Nu ser hon det här som ett sätt att få upppmärksamhet (negativ uppmärksamhet tyvärr).
    Jag känner igen mig
    Min dotter på 14 år, klippte sig kort, snelugg, svarthårig och på det svarta kläder...
    I min värld, där jag själv klädde mig udda, så var detta inga varningsignaler, bara en stil som andra .
    Problemet började då dom kallade henne EMO i skolan.
    Hon hade ingen aning om vad detta betydde, så hon frågade, fick dom vanliga fördomsfulla svaren...
    I det läget så var det inget som hon höll på med, men hon blev besatt av emostilen och dess betydelse. Ja, hon missförstod nog, gick på fördomssnacket mm.
    Hon blev deppig, då hon förstod att det var ett skällsord dom slängde efter henne...
    Så ja, hon började skära upp sig, gjorde flera självmordsförsök och det tog flera månader innan jag själv förstod hur illa det var.
    Idag får hon hjälp, klär sig lite mera punkigt, dvs mera färg , men har kvar hårfrisyren och svarta färgen.
    Tyvärr så har hon börjat med en ovana som hon inte kan bryta, så hon fortsätter att skära sig !!
  • saxen2

Min mamma var så arg på mig när jag var punkare

• MoSv74

Tack för alla inlägg här.=-) Har alltid undrat vad det står för.
    //Tacksam förälder

• Amanda13
    saxen2 skrev 2008-01-20 12:13:00 följande:
    Jag var inne på sidan och läste. Sedan lyssnade jag på banden som sidan listade som äkta emo (Emotionell hardcore som det stod). Emotionellt var det, men hardcore? Jag förstår inte varför de var tvungna att använda ett ord som hardcore, en sådan fin musikstil är ihopkopplad med ett par pojkar som sjunger om hur miserabelt allt är. Jag förstår allvarligt inte om vart mina teorier brister?
    Dina teorier brister faktiskt lite vid att det inte är hardcore...
    Det är emotionellt och hardcore även om man inte tror det...
    Lyssna bara på typ Alesana - Goodbye, Goodnight for good, eller på Alesana - Sweetheart you are sadly mistaken, Alesana - This conversation is over, Alesana - Congratulation I hate you och alla dom där låtarna från Alesana och Crucified barbara osv så kanske du förstår att det faktiskt är hardcore...
    Visst all emo musik är inte hardcore men vissa är det. 
  • Saraldor

Emo förknippas ofta med Goth, goth är något helt annat.

Emo , är som många säger en musikstil , medan goth är mer en livstil, sen står ordet EMO för emotional.
    men emo har funnit sen 1980 och härstammar från  hardcore- och punkscenen.

• Emo tjejen Amanda

Hej.
    Jag vet vad emo är.
    En del tror att det är personer som är skär sig själva och vill ta livet av sig.
    Det stämmer det är så dagens definition av emo är och den stämmer för det är så det är.

Jag vet för, för jag är själv emo, jag skär mig själv, är deppad, mår dåligt och vill ta livet av mig.
    Men hur som helst så är emo definerat av en del vuxna bara som klädstil, musikstil och att man är djävuls dyrkare, men deras defenition av emo stämmer inte.
    En kille/ tjej som är emo är ofta ledsna, deppade, dom mår dåligt, skär sig själva och vill ofta ta livet av sig.

Och jag är en av alla personer som är emo.
    Mina armar är täckta med ärr pga att jag skär mig och det är inget jag är stålt över men mår skit och har ingen att prata med om det.
    Jag är deppad och ledsen.
    Och jag känner en smärta inombords som inget kan läka, så därför skär jag mig.
    För att det ger mig kontroll över den psykiska smärtan.
    Och för att fysisk smärta är lättare att kontrollera än psykisk.
    Men jag vill ta livet av mig för att jag inte orkar med mitt liv och allt som har hänt i mitt tidigare i mitt liv plågar mig.

Men hur som helst... Nu har ni i alla fall fått en förklaring på vad Emo är för något.

• Emo tjejen Amanda

Om ni har några frågor om det som jag skrivit så är det bara att skicka ett mail till [email protected]
    jag tar emot alla frågor ni har gällande just emo diskussionen.
    Och för er som mår dåligt, skär er själva eller vill ta erat liv, jag finns här, så det är bara att skicka ett mejl till mig så hjälper jag er också så gott jag kan.
    Vill inte att någon ska behöva må dåligt eller lida så som sagt det är bara att skicka ett mail så svarar jag så fort jag kan.

• Emo tjejen Amanda

snälla ta bort alla mina inlägg jag nu har gjort jag vill inte ha dom kvar då jag själv ska sluta med bloggandet och jag inte vill ha något med det här stället nånsin mer att göra så mejla inte och ingen ting jag vill inte ha kontakt förlåt men jag kommer hur det än är inte att leva tänker ta mitt liv därför ber jag den som kan att ta bort mina inlägg så att jag slipper vara inblandad i denna diskussion.. Skulle vara tacksam om nån tog bort mina inlägg alla..

• Emme8778

Det är igentligen en musikstil men folk idag har ändrat det till att vara folk som mår dåligt och bara vill gömma sig och slippa allt,Jag tycker att du bör kolla om ditt barn skär sig på armar,lår eller magen och att ni kan prata om det någon gång

• Thirteen

Jag tror inte ni fattar någonting.

1. Bara för att man är emo betyder det inte att man skär sig eller annat.

2. Du som sa att emo var en musikstil, det kanske var det då men nu betyder det mer folk som klär sig, vad du nu sa. Nu är emo mer en klädstil än en musikgenre, acceptera!

3. Ta det lugnt! Acceptera hur folk klär sig och se till att de inte blir dömda för vad de gillar!

Svar på tråden vad betyder emo?