Fyrabarnsmor skrev 2008-01-15 09:27:07 följande:
Min 12-åriga dotter säger att hon är Emo. Vill lyssna på Tokio Hotel och måla sig med svart kajal kring ögonen och ha sönderklippta byxor. Den här målningen kring ögonen ser ju inte klok ut (men visst, man tyckte ju att punkarna såg förskräckliga ut på min tid också - kanske börjar bli gammal).I min dotters fall är det nog lite depression - tyvärr. Hon har inte haft det lätt i skolan. Nu ser hon det här som ett sätt att få upppmärksamhet (negativ uppmärksamhet tyvärr).
Jag känner igen mig
Min dotter på 14 år, klippte sig kort, snelugg, svarthårig och på det svarta kläder...
I min värld, där jag själv klädde mig udda, så var detta inga varningsignaler, bara en stil som andra

.
Problemet började då dom kallade henne EMO i skolan.
Hon hade ingen aning om vad detta betydde, så hon frågade, fick dom vanliga fördomsfulla svaren...
I det läget så var det inget som hon höll på med, men hon blev besatt av emostilen och dess betydelse. Ja, hon missförstod nog, gick på fördomssnacket mm.
Hon blev deppig, då hon förstod att det var ett skällsord dom slängde efter henne...
Så ja, hon började skära upp sig, gjorde flera självmordsförsök och det tog flera månader innan jag själv förstod hur illa det var.
Idag får hon hjälp, klär sig lite mera punkigt, dvs mera färg

, men har kvar hårfrisyren och svarta färgen.
Tyvärr så har hon börjat med en ovana som hon inte kan bryta, så hon fortsätter att skära sig

!!