• tjejmamman från göteborg

vad betyder emo?

Har en tonåring som gillar Tokio hotel, klär sig svart, har färgat håret svart, hål i näsan och blir kallad emo. Hon säger att det är emotionell som det står för, bekantas barn säger att det är deppiga tjejer o killar som vill ta livet av sig o sådana som är självdestruktiva och bl.a skär sig i armarna. Men min dotter är inte alls sådan. Någon som vet vad det står för?

• Svar på tråden vad betyder emo?
  • Lady Sylvana

Emos lyssnar på him och sjer sig i stjerten.

• Dinturiel
    MorsanM skrev 2008-01-04 23:18:42 följande:
    Frågade just dottern (14 år) vad EMO egentligen är. Enligt henne så kallas alla alternativa människor för EMO och att det har blivit någon slags skällsord/slaskord på ungdomar som klär sig svart. Hon säger att EMO är en musikstil och att det är en genre liknande punken fast med mer känsloladdade texter. Av kompisars ungdomar har jag hört att det är "loosers" som är EMO:s, att de skär sig, mår psykiskt dåligt och drar sig till andra EMO:s och att det egentligen inte är musikstilen som håller dem samman utan känslan av utanförskap och upplevelser att ingen förstår dem.Kan tillägga att min dotter kallar sig för EMO och att hon, och hennes nyfunna vänner i samma kategori, inte ägnar sig åt särskilt konstruktiva saker. Det har varit många destruktiva saker det senaste året/ då hon började med EMO-stilen och jag är INTE glad åt min dotters mörka val. Tror dessvärre att mina väninnors tonåringar givit en mer nyanserad verklighet av vad en EMO är jmf med min egen EMO... Och till alla unga som svarat ts (som inte själva har tonåringar): som tonårsförälder är man orolig när ens barn helt plötsligt börjar klä sig annorlunda, lyssna på ny musikstil, träffa nya kompisar, rita tårar i kajal etc. För OSS FÖRÄLDRAR är det är inte en fråga om att vårat barn är en "irriterande wannabie" som NovaAlexandra skriver. Vi vill självklart veta vad det står för och försöka FÖRSTÅ. Mycket märklig inställning på ett familjeforum.
    Det som sas ang att emo är en musikstil stämmer helt och hållet. Det är egentligen inte en klädstil eller livsstil. Klädstilen heter fashioncore, som tagits upp tidigare.
    Sen att EMO är en massa ungar som skär sig är inte riktigt sant, visst det finns säkert dem som gör det. Men det är ungefär som att säga att alla som lyssnar på techno/trance och klär sig i clubwear använder droger. Är mest ett nedsmutsat rykte som stilen fått. Och att de blir kallad för loosers är nog mest för att de inte följer mallen på vad som är accepterat i samhället. På min tid var det datanördarna som var loosers...

Men är du orolig så prata med din dotter, antar att hon redan som det är går igenom en känslomässig period i sitt liv vilket ofta kan leda till drastiska förändringar.
    Men tror inte alls att du behöver vara orolig.
  • enlitenbitkaka

Enligt mig:

Från början var emo de som klädde sig svart, lyssnade på mörk punk/deppig hårdrock, var deprimerade, skar sig själva, experimenterade med piller, självmordtankar osv.
    Nu ser jag emo mer som ett "begrepp". Men fortfarande är en människa som klär sig svart, lyssnar på den musiken osv. ett emo.

proud to be a syltfisk.
  • MWIB

EMO enligt mig är ett gäng halvmesiga människor som lyssnar på halvmesiga rockgrupper och futurepop. De klär sig i svart som jag och är inte rädda för att visa känslor som sorg och annat. Det händer att EMO-människor skär sig men de är få, de flesta är för starka fysiskt för att göra något sådant mot sig själva. De är dock inte rädda för att prata om självmord/död och att skära sig, men det är sällan som det leder till regelrätt planering. EMO:s är lite filosofer enligt mig, och egentligen är de väl bara popens mörka motsvarighet, fast nu är jag nog elak mot mina kompisar Visst dras destruktiva människor till EMO, men det finns många deprimerade människor inom popen också. EMO-människor är intressanta och kan ge mycket i utbyte; de är djupa för att de bejakar de mer negativa känslorna som försöker döljas i dagens samhälle av sexfixering och falsk glädje. En EMO vågar helt enkelt vara deppig inför andra och klistrar inte på sig ett oäkta leende bara för att den möter nya människor. Och halvmesiga är de för att de inte gillar riktigt tung musik

MorsanM: Bara för att din dotter bytt stil betyder det inte att hon blivit deprimerad. Men det är förstås naturligt för dig som hennes mamma att oroa dig för hennes hälsa. Nu blir jag väldans kort för mitt finslipade förra meddelande försvann, men jag kan säga att jag höll på med samma sak när jag var 14-15 - bytte stil, fick nya kompisar och nya intressen - ändå fick jag mycket bra resultat i högskoleprovet och gymnasiebetyg, och nu är jag nykterist, medlem i scouterna och gillar handarbete, jag har drömmar om framtiden och pluggar på högskolan för att bli översättare. Jag lyssnar fortfarande på synnerligen destruktiv musik och gillar dyster konst men tycker att den är uppfriskande och ärlig (www.velvetacidchrist.com t ex). Jag har varit mobbad (utfryst) i skolan, fått byta klass pga detta, upplevt misshandel hemma och en jobbig familjesituation efter detta (allt detta i 1-13-årsåldern), men aldrig en gång tänkt på att skära mig eller ta livet av mig.

Det din dotter gör är att hon utforskar sin omgivning, sig själv och samhället. Hon prövar fördomar och prövar sin styrka genom att vara en del av en alternativ grupp som det finns många fördomar om. Jag blev kallad satanist och lesbisk för att jag hade svart skinnkappa och svarta kläder - jag har aldrig skrattat så mycket i mitt liv som när min klasskompis viskade ryktena till mig. Naturligtvis kan det vara så att hon mår dåligt, men jämställ aldrig hennes yttre med hennes inre! Kajaltårar är inte lika med en depression.

Du får gärna inboxa om du vill diskutera mera!

• saxen2

Emos är människor som inte vill vara normala men inte vågar vara extrema. T ex lyssnar på grupper som låtsas vara hardcore men inte riktigt vågar skrika, är låtsasdeppiga för att få lite mera uppmärksamhet osv

Jag försöker verkligen sluta göra narr av emos men de ger mig hela tiden nya skäl att fortsätta.

Jag uppmanar alla föräldrar med barn som enbart går runt i svarta kläder att få dem att byta stil. Hela samhället skrattar åt emos.

• Fyrabarnsmor

Min 12-åriga dotter säger att hon är Emo. Vill lyssna på Tokio Hotel och måla sig med svart kajal kring ögonen och ha sönderklippta byxor. Den här målningen kring ögonen ser ju inte klok ut (men visst, man tyckte ju att punkarna såg förskräckliga ut på min tid också - kanske börjar bli gammal).

I min dotters fall är det nog lite depression - tyvärr. Hon har inte haft det lätt i skolan. Nu ser hon det här som ett sätt att få upppmärksamhet (negativ uppmärksamhet tyvärr).

• åttasöner
    saxen2 skrev 2008-01-10 16:10:09 följande:
    Emos är människor som inte vill vara normala men inte vågar vara extrema. T ex lyssnar på grupper som låtsas vara hardcore men inte riktigt vågar skrika, är låtsasdeppiga för att få lite mera uppmärksamhet osvJag försöker verkligen sluta göra narr av emos men de ger mig hela tiden nya skäl att fortsätta.Jag uppmanar alla föräldrar med barn som enbart går runt i svarta kläder att få dem att byta stil. Hela samhället skrattar åt emos.
    Två saker : Jag tycker du har alldeles rätt i att deppritioner och sånt som har med ungsomskulturer ( alla möjliga faktiskt inte bara emos,,, ) ofta är överdrivna och löjliga... men jag håller inte med om att barn / ungdomar som har en sån här stil skall byta,,,, Låt samhället skratta, det är DEFINITIVt BÄTTRE än att vi behöver gråta åt det!
  • Dinturiel
    åttasöner skrev 2008-01-18 08:42:31 följande:
    Två saker : Jag tycker du har alldeles rätt i att deppritioner och sånt som har med ungsomskulturer ( alla möjliga faktiskt inte bara emos,,, ) ofta är överdrivna och löjliga... men jag håller inte med om att barn / ungdomar som har en sån här stil skall byta,,,, Låt samhället skratta, det är DEFINITIVt BÄTTRE än att vi behöver gråta åt det!
    Varför ska de byta stil? Ska de som blir goth, ravare och punkare också byta stil då eller? Varför måste alla stöpas i samma form och se likadana ut bara för att samhället anser det?
  • saxen2
    Dinturiel skrev 2008-01-18 19:30:58 följande:
    Varför ska de byta stil? Ska de som blir goth, ravare och punkare också byta stil då eller?
    Nej de ska inte byta stil, bara emos ska byta stil.
Svar på tråden vad betyder emo?