MorsanM skrev 2008-01-04 23:18:42 följande:
Frågade just dottern (14 år) vad EMO egentligen är. Enligt henne så kallas alla alternativa människor för EMO och att det har blivit någon slags skällsord/slaskord på ungdomar som klär sig svart. Hon säger att EMO är en musikstil och att det är en genre liknande punken fast med mer känsloladdade texter. Av kompisars ungdomar har jag hört att det är "loosers" som är EMO:s, att de skär sig, mår psykiskt dåligt och drar sig till andra EMO:s och att det egentligen inte är musikstilen som håller dem samman utan känslan av utanförskap och upplevelser att ingen förstår dem.Kan tillägga att min dotter kallar sig för EMO och att hon, och hennes nyfunna vänner i samma kategori, inte ägnar sig åt särskilt konstruktiva saker. Det har varit många destruktiva saker det senaste året/ då hon började med EMO-stilen och jag är INTE glad åt min dotters mörka val. Tror dessvärre att mina väninnors tonåringar givit en mer nyanserad verklighet av vad en EMO är jmf med min egen EMO... Och till alla unga som svarat ts (som inte själva har tonåringar): som tonårsförälder är man orolig när ens barn helt plötsligt börjar klä sig annorlunda, lyssna på ny musikstil, träffa nya kompisar, rita tårar i kajal etc. För OSS FÖRÄLDRAR är det är inte en fråga om att vårat barn är en "irriterande wannabie" som NovaAlexandra skriver. Vi vill självklart veta vad det står för och försöka FÖRSTÅ. Mycket märklig inställning på ett familjeforum.
Det som sas ang att emo är en musikstil stämmer helt och hållet. Det är egentligen inte en klädstil eller livsstil. Klädstilen heter fashioncore, som tagits upp tidigare.
Sen att EMO är en massa ungar som skär sig är inte riktigt sant, visst det finns säkert dem som gör det. Men det är ungefär som att säga att alla som lyssnar på techno/trance och klär sig i clubwear använder droger. Är mest ett nedsmutsat rykte som stilen fått. Och att de blir kallad för loosers är nog mest för att de inte följer mallen på vad som är accepterat i samhället. På min tid var det datanördarna som var loosers...
Men är du orolig så prata med din dotter, antar att hon redan som det är går igenom en känslomässig period i sitt liv vilket ofta kan leda till drastiska förändringar.
Men tror inte alls att du behöver vara orolig.